Søger Øyvind Ougård på trækharm
Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-07-10 07:03

En af mine Facebook-venner postede denne her video for lidt siden:
http://www.thatvideosite.com/video/who_knew_the_accordian_could_be_bad_ass
under overskriften "Who knew the accordian could be bad ass?"

Dér måtte jeg jo så, i fuld overensstemmelse med sandheden, svare, at
det vidste jeg da godt i forvejen, med henvisning til Øyvind Ougård, som
gav mig lidt af et chok under et Monrad & Rislund-show på Greve
Gymnasium, for 13-14 år siden, fordi han lavede nogle ting på sin
trækharmonika, som jeg ikke anede kunne lade sig gøre.

Desværre har jeg ikke kunnet finde noget med Ougård på YouTube, som jeg
synes er et godt nok modsvar til min FB-vens indlæg. Ougårds navn er
heller ikke specielt søgevenligt...

Forslag?

Helst Ougård (noget må der vel ligge med ham, et eller andet sted på
webbet), men andre eksempler på ting der ligger langt udenfor det man
forventer at høre fra en trækharmonika, er også velkomne.

(Folk der poster link med trækharmonikaudgaver af den slags musik som
Aage kan lide har - mildt sagt - misforstået opgaven.)

--
Peter Knutsen

Fra : ASKF

Dato : 29-07-10 07:29

Peter Knutsen ytrede sig i <4c511983$0$278$14726298@news.sunsite.dk> med
dette:

> [...]
>
>(Folk der poster link med trækharmonikaudgaver af den slags musik som
>Aage kan lide har - mildt sagt - misforstået opgaven.)

For første gang i mit liv må jeg sige at jeg er IMPONERET over en
harmoni8ka spiller

DET VAR FLOT

FANTASTISK

Var det ikke Heyden? han spillede?
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-07-10 08:44

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i meddelelsen

> For første gang i mit liv må jeg sige at jeg er IMPONERET over en
> harmoni8ka spiller
>
> DET VAR FLOT
>
> FANTASTISK

Harmonikamusik kan lyde grusomt, men der er da ellers også meget der kan
lyde godt:
http://www.youtube.com/watch?v=CpmDAu_47OE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=1svQcKeeb7o&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-07-10 20:37

On 29-07-2010 08:29, ASKF wrote:

> Var det ikke Heyden? han spillede?

Det er fra 'Sommeren' af "De Fire Årstider" af Vivaldi.

Du skal ca. halvt ind i videoklippet.
Her med Nigel Kennedy:

http://www.youtube.com/watch?v=__xJTE6hm88&feature=related

Henning.

Fra : Helene og Finn Egmos~

Dato : 29-07-10 09:15

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Desværre har jeg ikke kunnet finde noget med Ougård på YouTube, som jeg
> synes er et godt nok modsvar til min FB-vens indlæg. Ougårds navn er

Det er nok fordi at du staver hans efternavn forkert
Det er ikke med bolleå det er med 2 a er. Prøv at skrive Ougaard i
søgefeltet Så dukker der en hel masse op

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-08-10 17:20

On 29/07/2010 10:15, Helene og Finn Egmose wrote:
> Det er nok fordi at du staver hans efternavn forkert
> Det er ikke med bolleå det er med 2 a er. Prøv at skrive Ougaard i
> søgefeltet Så dukker der en hel masse op

Det har jeg gjort, men der er intet af det der dukker op, der er
repræsentativt for hvad manden kan præstere. Det er for almindeligt. For
trækharmonikaagtigt. Ougaard kan *mere* end det.

Der er overhovedet ingen "hov, det vidste jeg slet ikke kunne lade sig
gøre på en trækharmonika"-effekt.

--
Peter Knutsen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-08-10 06:09

> [...]
> trækharmonikaagtigt. Ougaard kan *mere* end det.
>
> Der er overhovedet ingen "hov, det vidste jeg slet ikke kunne lade sig

Hej Peter

Prøv at komme i tanker om det mest umulige ord, der beskriver hvad du
søger... For som du nok har bemærket, så er harmonikaen, ikke noget populært
instrument herinde.... Og gruppen her, er et godt eksempel på YouTube... Det
populære, findes i hobetal... Men det mindre populære, ligger oftest rigtigt
godt gemt, og alt for ofte, skal man næsten falde over det, for at finde
det....

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 20-08-10 07:30

On 20-08-2010 07:09, Benny Mortensen wrote:

> ... For som du nok har bemærket, så er harmonikaen, ikke noget populært
> instrument herinde.... Og gruppen her, er et godt eksempel på YouTube...

Vrøvl til begge påstande.

http://www.youtube.com/watch?v=3ucV1amLAfg&feature=related

For at snakke lidt mere harmonika, så er jeg interesseret i en dansk
harminikaspiller der kaldte sig "Juan Carlos".
Er der nogen der har kendt ham?

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 20-08-10 07:51

On 20-08-2010 08:30, Henning Jensen wrote:

> harminikaspiller der kaldte sig "Juan Carlos".
> Er der nogen der har kendt ham?
Der skulle selvfølgelig stå 'harmonikaspiller' ovenfor.

Søg, der er mange harmonikaer på YouTube. Du får tre berømte:

Guido Deiro:

http://www.youtube.com/watch?v=_qjXdL1u8Xo&feature=related

Charles Magnante og hans Trio:

http://www.youtube.com/watch?v=8lB9uMl4obo&feature=related

Tomasso Coccione:

http://www.youtube.com/watch?v=mrhVRYJhxmU&feature=related

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-08-10 14:56

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> For at snakke lidt mere harmonika, så er jeg interesseret i en dansk
> harminikaspiller der kaldte sig "Juan Carlos".

Ja ja, vi kunne da sætte os sammen, og kalde os gruppen.. Så var det løgn

Og så lidt Jularbo

http://www.youtube.com/watch?v=c_FYzec1lLw

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 21-08-10 15:12

On 21-08-2010 15:56, Benny Mortensen wrote:

> Ja ja, vi kunne da sætte os sammen, og kalde os gruppen.. Så var det løgn

Michel har startet en tråd med kvindelige komponister, der kom jeg til
at tænke på Pauline Oliveros. Og det er avanceret.
Der er ikke mange, men alligevel nogle stykker af hendes kompositioner,
og hvor hun selv spiller, på YouTube.
Her "sound, at the Schindler House":

http://www.youtube.com/watch?v=r-X4raYLHPE&feature=related

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-08-10 17:31

> [...]
> tænke på Pauline Oliveros. Og det er avanceret.
> Der er ikke mange, men alligevel nogle stykker af hendes kompositioner, og

Øh.... Kalder du det at spille... Jeg undrede mig over,
hvorfor underviseren aldrig kom...
3 minutter og 35 sekunders absolut ingen ting,
eller i bedste fald, voldsom test af ens tålmodighed

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 21-08-10 18:26

On 21-08-2010 18:30, Benny Mortensen wrote:

> Øh.... Kalder du det at spille... Jeg undrede mig over,
> hvorfor underviseren aldrig kom...
> 3 minutter og 35 sekunders absolut ingen ting,
> eller i bedste fald, voldsom test af ens tålmodighed

Du er svær at gøre tilfreds.

Der har tidligere været en tango-tråd.
Her er endnu en af de gamle populære argentinske tango kunstnere, Anibal
Troilo. Her har han både komponeret, og spiller og synger selv, "Che
Bandoneón":

http://www.youtube.com/watch?v=7gjzBej654k&feature=related

Og en mexicaner Gilberto Perez, som også er ganske ferm på instrumentet.
Her "El Corton":

http://www.youtube.com/watch?v=nSastxKNm60

Og her, en (tidligere) sjældenhed. Connie Francis med eget harmonika
accompagnement, "Daddy's Little Girl":

http://www.youtube.com/watch?v=IlsOQ5cB5Bw

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-08-10 11:39

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=nSastxKNm60
>
> Og her, en (tidligere) sjældenhed. Connie Francis med eget harmonika

Ja det var da i det mindste musik, og ikke en konkurrence i at flytte
fingrene mindst muligt

Så må jeg vel også aflevere en melodunte.... Her med Roland Cedermark

http://www.youtube.com/watch?v=yzNMRnVPaMY&NR=1

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-08-10 12:05

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Så må jeg vel også aflevere en melodunte.... Her med Roland Cedermark
>
> http://www.youtube.com/watch?v=yzNMRnVPaMY&NR=1

Skal vi ikke have "Smilende Roland". hehe

http://www.youtube.com/watch?v=F5uW30Hvfa8&feature=related

...............og den her med ham. Ren harmonika-vildskab:
http://www.youtube.com/watch?v=os3-3K4Dtwg&NR=1

Han styrer vildt. Roland Cedermark er forøvrigt Sveriges harmonika-konge.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-08-10 08:09

meddelelse news:4c710472$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=os3-3K4Dtwg&NR=1
>
> Han styrer vildt. Roland Cedermark er forøvrigt Sveriges harmonika-konge.

Hej Åge

Havde lagt mærke til den, men den var så kort og rodet

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-08-10 18:37

> [...]
> hvorfor underviseren aldrig kom...
> 3 minutter og 35 sekunders absolut ingen ting,
> eller i bedste fald, voldsom test af ens tålmodighed

DU GODESTE! - Det var dog en frygtelig larm. Det er værre end sækkepiber

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 21-08-10 18:50

On 21-08-2010 19:36, Åge Halldorsson wrote:

> DU GODESTE! - Det var dog en frygtelig larm. Det er værre end sækkepiber

Kvalitet, Åge, og ikke kvantitet...

Her har Pauline Oliveros komponeret musikken til en lille "performance",
nærmest en lille ballet, "This Simple Thing":

http://www.youtube.com/watch?v=vf_rEX8_ta0&feature=related

Fascinerende.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-08-10 20:30

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen
http://www.youtube.com/watch?v=vf_rEX8_ta0&feature=related

> Fascinerende.
>
> Henning.

Ja det må man sige, aldrig har jeg set noget så kedeligt.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-08-10 11:45

> [...]
>
> Her har Pauline Oliveros komponeret musikken til en lille "performance",
> nærmest en lille ballet, "This Simple Thing":

Hej Henning

Jeg er bange for, at de 199 visninger, på snart 2 år.... Jeg har godt ikke
kigget, men jeg er lige ved at tro, at hun kunne få Alex til at elske Sussi
& Leo, og endda strække sig så vidt, som til at få ham til at melde sig ind
i Kandis Fanklubben. Og det må du indrømme, er noget af en præstation )

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-08-10 12:05

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-10 09:20

> [...]

> webbet), men andre eksempler på ting der ligger langt udenfor det man
> forventer at høre fra en trækharmonika, er også velkomne.

Så bliver jeg nødt til at fremhæve en sand virtuos på instrumentet, nemlig
Angel Luis Castaño

http://www.youtube.com/watch?v=gdqybdfwN1g
http://www.youtube.com/watch?v=lBfrJk1tjTE
http://www.youtube.com/watch?v=fPHoqxKLChA

Min far spillede harmonika hele sit liv, og Castaño var en af hans hels
store idoler

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-07-10 20:23

On 29-07-2010 08:02, Peter Knutsen wrote:
> En af mine Facebook-venner postede denne her video for lidt siden:
> http://www.thatvideosite.com/video/who_knew_the_accordian_could_be_bad_ass
> under overskriften "Who knew the accordian could be bad ass?"

Poul Rovsing Olsen har komponeret dette stykke musik til Mogens Ellegaard.

http://www.youtube.com/watch?v=eXwJ0MWWXtk

Ellegaard selv, er utroligt nok ikke repræsenteret på YouTube. Der står
heller ikke meget om ham i Wiki.

Ellegaard var den store virtuos i 60'erne og optrådte ofte i radio og
TV. Han var årsagen til, at Musikkonservatoriet dengang, accepterede
instrumentet og begyndte at undervise i harmonikaspil. Han blev selv
ansat som underviser samme sted.
Jeg husker ikke, hvorvidt han endte som professor.

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-08-10 06:49

> [...]
>
> (Folk der poster link med trækharmonikaudgaver af den slags musik som
> Aage kan lide har - mildt sagt - misforstået opgaven.)

Da nu 'snakken' er om harmonikaspillere så vil jeg spørge, har nogen
kendskab til "Juan Carlos" hvis rigtige navn var Carlo Hansen.
Han stod i mange år for harmonikaensemblet "Titanobanden".

Henning.