Kød til store bøffer
Fra : carsten

Dato : 29-07-10 14:28

Hvad skal jeg købe af kød hvis jeg skal skære nogle store bøffer ud 300-400
gr. bøffer (oksefilet eller?)

Pft
Carsten

Fra : Krabsen

Dato : 29-07-10 14:33

Den 29-07-2010 15:27, carsten skrev:
> Hvad skal jeg købe af kød hvis jeg skal skære nogle store bøffer ud
> 300-400 gr. bøffer (oksefilet eller?)
>
> Pft
> Carsten

Kommer vel an på flere ting:

- Tilberedningsmetode (pande eller grill, tilbehør osv.)
- Smag:
mere smag i filet end i mørbrad
mildere smag i kalve- end i oksekød)
- Pengepung

Fra : carsten

Dato : 29-07-10 14:35

> Kommer vel an på flere ting:
>
> - Tilberedningsmetode (pande eller grill, tilbehør osv.)
> [...]

det skal være et USA tema.....og de skal grilles......dvs .... de skal bare
have salt på...... ... men ja store Mother f..... bøffer som i USA

Mvh Carsten

Fra : smiley

Dato : 29-07-10 14:56

On 29-07-2010 15:35, carsten wrote:

> det skal være et USA tema.....og de skal grilles......dvs .... de skal
> bare have salt på...... ... men ja store Mother f..... bøffer som i USA
>
> Mvh Carsten

Hva med det bedste af to verdner - T-bone steaks --
ikke de tynde fra supermarkedet. Men jeg er ellers
helt 100% til mørbraden her hjemme. I Argentina er
der anderledes flere muligheder, det er F....king
godt kød de har der ovre. -max-

Fra : carsten

Dato : 29-07-10 14:59

> [...]
> helt 100% til mørbraden her hjemme. I Argentina er
> der anderledes flere muligheder, det er F....king

T-Bone har været oppe og vende....men der er stemning for en reel bøf altså
uden ben....heller ikke New Yorker modellen

Mvh
Carsten

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 29-07-10 16:08

carsten wrote:

> T-Bone har været oppe og vende....men der er stemning for en reel bøf
> altså uden ben....heller ikke New Yorker modellen

når det ikke skal være T-bone steaks så kan der kun være tale om at vælge
Rib-eyes...
en perfekt udskæring til grill!!!
Du vil med garanti ikke fortryde!

Rasmus

Fra : Hauge

Dato : 29-07-10 14:59

smiley skrev:
> I Argentina er
> der anderledes flere muligheder, det er F....king
> godt kød de har der ovre.

Men dog ikke bedre end det fra danmark, her er det bare dyrere og så vil
ingen betale.. Derfor får vi noget elendigt lort.

Nåja, så er udenlandsk kød *altid* bedre, da det jo lyder bedre, når man
skal fortælle naboen om det. Lidt lige som Weber.

Mvh Hauge

Fra : Aksel

Dato : 30-07-10 20:14

> [...]
>
> Nåja, så er udenlandsk kød *altid* bedre, da det jo lyder bedre, når man
> skal fortælle naboen om det. Lidt lige som Weber.

Om kød til grilstegning er godt, afhænger vel af flere ting. Men frem for
alt skal det være mørt. Igen er flere ting afgørende, kommer det fra en
gammel udsætterko eller fra et ungdyr lige fra græsmarken. Jeg mener at
chancen for at få mørt kød er størst ved køb af udenlandsk kød af
eksportkvalitet. Vi har tidligere købt dansk oksemørbrad til lavpris og er
blevet skuffede. Mange "slagtere" får fra en engros virksomhed en kasse med
et stort antal "mørbradder" og de aner intet om oprindelsen og mørheden. Jeg
har hørt mange sige: "Min slagter leverer kun godt, velhængt kød" - lige
indtil de en dag far noget forbandet sejt, der ikke er til at tygge.
Vi har set på kød i Føtex, men for pokker - et ikke stort stykke oksefilet
af deres bedste kvalitet pris kr. 475,-
Vi har været mest tilfredse med kød fra Irland og Argentina, selvom der også
der har været enkelte smuttere. Laver nok den bedste handel i Metro.

Mvh
Aksel

Fra : Hauge

Dato : 30-07-10 20:18

Aksel skrev:

> Vi har tidligere købt dansk oksemørbrad til lavpris og er
> blevet skuffede.

Så er vi jo der, hvor jeg skrev at vi ikke vil betale for ordenlig
*dansk* kvalitet, men har ingen problemer med at betale *dyrt* for
tilsvarende udenlandsk kvalitet.

Måske skal vi bare betale for de produkter vi gerne vil have, fremfor at
tude om hvor ringe dansk kød er..

Dansk kød er mindst lige så godt som udenlandsk, men vi vil *ikke*
betale for det, snobberiet kender ingen grænser. Udenlandsk er langt
bedre... PFFTT....

Mvh Hauge

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 30-07-10 22:04

Hauge wrote:

> [...]
>
> Dansk kød er mindst lige så godt som udenlandsk, men vi vil *ikke*
> betale for det, snobberiet kender ingen grænser. Udenlandsk er langt

HØRT!
det er så sjovt at høre hvor skarpe holdninger "man" har til div.
hormonbehandlinger osv. som man uden videre bruger til kvæg i rigtig mange
lande... men det må ikke være i dansk kød - næææ fyy ha...
alligevel forkaster man det danske kvæg for at sidde og tygge i en eller
anden uge gammel argentinsk bøf...

Det bedste oksekød jeg har købt har været oksemørbrad fra Skare - købt i
Metro... har aldrig fået et dårligt stykke kød fra dem...

Rasmus

Fra : padre

Dato : 31-07-10 06:27

"Rasmus Jensen" <noget@nogetandet.us> skrev i en meddelelse

> Det bedste oksekød jeg har købt har været oksemørbrad fra Skare - købt i
> Metro... har aldrig fået et dårligt stykke kød fra dem...

Det har jeg til gengæld, to gange endda, også selvom det iflg Metro var
4-stjernet. Det smagte ikke af noget som helst.

--
padre

Fra : cykelsmeden

Dato : 31-07-10 10:18

Den 30-07-2010 23:03, Rasmus Jensen skrev:
> Det bedste oksekød jeg har købt har været oksemørbrad fra Skare - købt i
> Metro... har aldrig fået et dårligt stykke kød fra dem...

Vi forvildede os en dag helt fra det nørrejyske til lilletyrkiet (Bazar
Vest -). Her fandt vi det lækreste og møreste oksekød vi har set længe.
- og betaleligt!

lidt usædvanlige udskæringer, og har sikkert fået en bøn med på vejen,
men det abstraherer man bare fra.
Iøvrigt en ekstrem venlig og hjælpsom betjening!

finn

Fra : Hauge

Dato : 31-07-10 10:31

cykelsmeden skrev:
> Iøvrigt en ekstrem venlig og hjælpsom betjening!

Kan kun give dig ret, er helt enig.

Mvh Hauge

Fra : Aksel

Dato : 31-07-10 12:43

> [...]
> udenlandsk kvalitet.
>
> Måske skal vi bare betale for de produkter vi gerne vil have, fremfor at

Jeg tvivler ikke på, at der findes dansk fremavlet oksekød af god kvalitet,
men det drejer sig bare om at finde det. For et par aar siden ville min kone
glæde mig med et par gode og meget dyre bøffer købt hos en meget
velrenommeret slagter. De var ualmindeligt seje, og da vi var blevet trætte
af at sidde og gnave, fik hunden resten.
Vi har siden foretrukket at købe en ca 3/4 meter udenlandsk
oksefilet/mørbrad i Metro, lade den ligge yderligere en halv snes dage i
køleskabet, skære et par bøffer af som prøve, og hvis det ikke forløber som
håbet, bruger vi det til noget andet - Beauf Stroganov, bankekød o.l. - og
må så håbe på bedre resultat næste gang.
Selvfølgelig har det også noget med penge at gøre. Man vil jo gerne forsøge
at få en acceptabel kvalitet billigst muligt. Ældrechecken rækker jo ikke
langt, når man skal på indkøb, og der skal jo prioriteres. Hvis penge ikke
spiller nogen rolle, er situationen selvfølgelig noget anderledes.
Mvh
Aksel

Fra : Mogens

Dato : 29-07-10 15:23

carsten wrote:
> Hvad skal jeg købe af kød hvis jeg skal skære nogle store bøffer ud
> 300-400 gr. bøffer (oksefilet eller?)
>
> Pft
> Carsten
Hvis du har kort til Metro så prøv at tøffe derud. De har et rimeligt
stort udvalg, og slagteren kan formodentlig råde dig.

Fra : Emil

Dato : 31-07-10 01:53

"carsten" <carsten@sletdettecdberg.dk> wrote:

>Hvad skal jeg købe af kød hvis jeg skal skære nogle store bøffer ud 300-400
>gr. bøffer (oksefilet eller?)

Oksefilet er et udmærket valg. Men brug kun halsenden, da den har mest
fedmarmorering og er velegnet til gril. Lad slagteren sælge den anden
halvdel til anden side.

Det er vanskeligt at rådgive skriftligt om kødkvallitet, da der findes
mange parametre. Trænede eksperter kan vanskeligt (smags-)bedømme om
en bøf af oksefilet stammer fra kvæg, der er opdrættet som kødkvæg,
eller om bøffen er fremstillet af en gammel malkeko, som - og det er
MEGET vigtigt! - har fået lov til at gå 3-4 mdr. efter sidste malkning
for at blive opfedet.

Heraf kan man udlede, at en god fedmarmorering i kødet, vil sikre en
høj velsmag. Gullig fedtmarmorering forkommer hos gamle dyr, og det
kan betyde høj og kraftig velsmag - eller man kan blive skuffet.

Enhver god slagter kan hurtigt se, om det er en udtjent mager ko, som
IKKE er blevet opfedet, der har leveret kødet, som derfor sælges
billigt. Landmanden kan tjene mere ved at udskifte besætningen hurtigt
(indtægter fra mælkeproduktion), og forbrugeren får billigt og trist
kød.

ALLE store slagterier leverer _alle_ kvalliteter af kød. Så det giver
ingen mening at nævne nogen i denne sammenhæng.
Kødgrossisterne skal man være mere kritisk overfor, da de kan ændre
kvalliteten af det leverede fra dag til dag. En "Fejllevering" kan
være en skjult extraindtægt.

Nogle få og små (1-300 ansatte) slagterier har dog specialiceret sig i
kvallitetskød. De leverer mest til kantiner, storkøkkener,
top-resturanter og nogle få kædebutikker, hvor der dog ikke oplyses
noget om hvem aftagerne er.

Det var så lige det store overblik.

Hertil kommer så slagtemetoderne, udskæring efter slagtning
(alternativt hel, opskåret krop), hængetid ved hvilken temperatur og
luftfugtighed, samt om den slagtede krop udsættes for elektrolyse (en
svag strøm gennem kødet i modningstiden) og div, luftarter, let
saltning (for at hindre forrånelse og fremme modningen).

Tro nu ikke, at det er slut.
For nu kommer distibution og pakning til slutforbrugeren i
supermarkedet, eller hos slagteren.
Og det er ikke for for folk med sarte nerver. Så tak for nu.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 31-07-10 03:37

Emil wrote:

>Oksefilet er et udmærket valg. Men brug kun halsenden, da den har mest

Interesserede kan læse mere, f.eks. her:
<http://foodsam.dk/index.php?id=289>

m.v.h. Emil

Fra : Kim Schulz

Dato : 31-07-10 11:21

On Fri, 30 Jul 2010 21:18:09 +0200
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> [...]
>
> Dansk kød er mindst lige så godt som udenlandsk, men vi vil *ikke*
> betale for det, snobberiet kender ingen grænser. Udenlandsk er langt

Den primitive holdning havde jeg også engang og betalte gladeligt over
det dobbelte for at få dansk kød af den bedste slags (vi snakker op
mod 400-500kr/kg). Det var så indtil en ven en dag fik mig til at
sammenligne med argentinsk kød af samme udskæringer. Smagsoplevelsen,
marmorering og struktur var uden sammenligning meget bedre i det
argentinske kød. Det meget dyrere danske kød (øko) var nærmest smagløst
til sammenligning.

Fra den dag droppede jeg næsten helt at købe dansk kød når jeg skulle
have gode udskæringer (slamkød til hakkedrenge er stadig udemærket fra
danske kvæg).

Var forøvrigt til en blindsmagning af forskelligt kød engang. 20 mad
entusiaster og kokke som skulle smage på forskelligt kød......gæt hvad
der vandt: Kød fra Polen.

Så drop dit dansker snobberi og opdag at de danske kvægbønder tager
overpris for middelmådige produkter.

MVH
Kim

PS: Eksport kød fra Argentina skal gennemgå en EU godkendelse og
kødkontrol som i dag er strengere end den relativt sløsede danske
kontrol. Så drop det pjat med at de bruger hormoner osv i eksportkødet.

Fra : Kim Schulz

Dato : 31-07-10 12:16

On Sat, 31 Jul 2010 12:37:12 +0200
"Martin [TMM]" <tmm@--FJERNDETTE--trutter.dk> wrote:

> Hej
>
> Snobberiet vil nærmest ingen ende tage...
>
> /Martin

konstruktivt.

Fra : Kim Schulz

Dato : 31-07-10 12:39

On Sat, 31 Jul 2010 13:24:49 +0200
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Konstruktivt, bare for at bruge dit eget udtryk..

> Hmm, ØKO-dansk og sikkert bare kød fra Argentina..

Tjaa så er vores åååhh så fantastisk kødkontrol i danmark da spillet
falit.

> Hvis du kun bruger slamkød til hakkebøffer, så forstår jeg slet ikke
> dine holdninger til det andet dyre kød..

Prøv at spørge en slagter om hvilket kød der bliver
brugt i deres hakkket kød. Det er i 99% af tilfældende afpuds og trim
fra de finere udskæringer. Med andre ord det som ikke rigtigt kan
bruges til andet end hakket eller småkød.
Det er der ikke noget galt i, men det er nu engang "affaldet" fra det
kød vi snakker om i denne tråd.
I nogle tilfælde kan der ryge stege som en del af forfiningsprocessen
og for at få fedprocenten ned.

> Har du prøvet at lære at lave mad?
Det har jeg heldigvis aldrig haft problemer med.

> Hvorfor så købe kød fra Argentina?

Fordi Argentinsk kød har lavere indhold af kolesterol og fordi jeg har
mere tiltro til argentinernes kødkontrol end Polakkernes (som ikke er
underlagt EU's restriktive import kontrol da de allerede er i EU).

> Måske derfor jeg ikke køber øko, men køber det kød jeg har brug for.
> Jeg er ikke gravid eller café-besøgende, så jeg har ikke et behov for
> at købe økologisk.

Øko omtales som guds gave til danskerne (hvis man skal lytte til
helseflippere,økotrippere og andre frelste danskere) og derfor jeg
fremhævede det specifikt. Jeg fik (får fra tid til anden stadig) kød
fra diverse Angus og Limosine frilandsopdræt i Danmark.

> Nåja, men det er vel ligegyldigt, bare man transporterer det langt
> nok, så fylder vi en masse co2 i luften, så dør vi af det istedet for.

Tjaa jeg er ikke hoppet på CO2 vognen endnu da jeg ser langt større
kriser der tager livet af os og jorden inden da.

> Har *jeg* omtalt det?

Nej den var lige off-by-One. Det var Rasmus Jensen der skrev det som en
kommentar til dig.

Fra : Henrik

Dato : 31-07-10 06:02

On 29 Jul., 15:27, "carsten" <cars...@sletdettecdberg.dk> wrote:
> Hvad skal jeg købe af kød hvis jeg skal skære nogle store bøffer ud 300-400
> gr. bøffer  (oksefilet eller?)

Jeg ved ikke om indlægget kommer for sent ..og jeg har ikke orket at
læse alle indlæg, men lidt i tråd med Emil's indlæg så læs denne
artikel
http://www.fri.dk/gastronomi/koedterapeuten-i-himmerland

Nu var temaet US, så hvorfor ikke tage kontakt til Føtex (sikkert også
Bilka) - for knapt en måned siden, så jeg de solgte "the real deal"
direkte fra Guds eget kødbrug
Jeg ved ikke om det var en engangs forestilling med støtte fra det
amerikanske landbrugsministerium, men spørg, måske kan de skaffe mere.