alm løg
Fra : lom k

Dato : 30-07-10 09:26

davs

Nogen af mine løg i køkken haven er ved at sætte blomster knopper.
er det godt eller skidt?? ud fra at løget gerne skulle spise.

mvh

Lars

Fra : Tom Andersen

Dato : 30-07-10 11:59

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i en meddelelse
> davs
>
> Nogen af mine løg i køkken haven er ved at sætte blomster knopper.
> er det godt eller skidt?? ud fra at løget gerne skulle spise.

Skidt - løget bliver lille, da blomsten prioriteres af planten.
Sker ofte ved et par løg fra en pose stikløg.
Sker ikke ved løg af frø.

Jeg lader blot løgene blomstre - det giver variation i bedet.

Tom

Fra : V Hansen

Dato : 30-07-10 15:55

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i meddelelsen
> davs
>
> Nogen af mine løg i køkken haven er ved at sætte blomster knopper.
> er det godt eller skidt?? ud fra at løget gerne skulle spise.

Du kan også vælge bare at klippe blomsten af, så får løget kraften.
mvh
Vibeke

Fra : cykelsmeden

Dato : 30-07-10 16:34

Den 30-07-2010 16:55, V Hansen skrev:
> Du kan også vælge bare at klippe blomsten af, så får løget kraften.
og for flere varianter, bruge dem i salaten

finn

Fra : Tom Andersen

Dato : 30-07-10 16:43

"V Hansen" <vibs@profibermail.dk> skrev i en meddelelse

> "lom k" <lom@lomse.dk> skrev i meddelelsen

> Du kan også vælge bare at klippe blomsten af, så får løget kraften.

Vil der ikke bare blive sat ny blomst ?

Tom

Fra : cykelsmeden

Dato : 30-07-10 17:14

Den 30-07-2010 17:42, Tom Andersen skrev:
> Vil der ikke bare blive sat ny blomst ?
jo, men hvis den også klippes af, bruger den flere kræfter til løget end
til frøsætning. - Almindelig teknik på eks. tulipaner med løgsalg for øje.

Fra : Tom Andersen

Dato : 30-07-10 19:03

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse
> jo, men hvis den også klippes af, bruger den flere kræfter til løget end
> til frøsætning. - Almindelig teknik på eks. tulipaner med løgsalg for øje.

Jeg har kun prøvet nogle få gange, men oplevede en meget kraftig
blomsterstilk og et lille svagt løg ikke meget større diameter end stilken.
Derfor foretrækker jeg blomsten - eller gjorde, for nu er jeg begyndt at så
løg.

Tom