Familie container søges
Fra : MicJen

Dato : 29-07-10 21:33

Ja, så er der kommet en lille ny i familien og vi overvejer så småt en
fornuftig bil.
Så der skal være plads til 2 voksne, et barn og alt det habengut der nu skal
være med (herunder barnevogn).

Budgettet er ca. 100.000,-

Jeg har kig på en Ford Focus 1,8 TDCi st.car, fra 2004 som har kørt ca.
150.000km.
Måske mest fordi den model sidste år blev kåret til årets brugt bil...?
Den virker osse rimeligt økonomisk med oplyste 18,2 km/L.
Men en diesel kræver velsagtens at man har et kørselsbehov på minimum xx.xxx
km?

Jeg har egentlig mest kig på stationcars men hvad med MPVer?
Jeg har ikke haft bil før (her i DK). Den chrysler grand voyager jeg havde i
udenlands var der god plads i, men ikke en bil jeg ville købe her i DK, da
den ikke er videre økonomisk

Hvad har I af anbefalinger? Eller ikke-anbefalinger... og gerne hvorfor

Fra : Andersen [3650]

Dato : 29-07-10 21:41

Følgende er skrevet af MicJen:
> [...]
> den ikke er videre økonomisk
>
> Hvad har I af anbefalinger? Eller ikke-anbefalinger... og gerne hvorfor

En Berlingo snupper en stor barnevogn uden den skal klappes sammen.
Skydedøre til bagsædet er med til at ungerne ikke banker døren op i
nabobilen når der holdes tæt.
Eneste anke jeg havde var venderadius. Skal man ind på en snæver
"Bilka" p-plads kræver det lidt frem og tilbage, og her tænker jeg ikke
på det
frække
Alt i alt en praktisk og rummelig bil, der er dejlig indtil barnevogen
og klapvogn er fortid. Nu har vi Octavia med KÆMPE bagagerum.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-10 09:51

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen

> En Berlingo snupper en stor barnevogn uden den skal klappes sammen.
> Skydedøre til bagsædet er med til at ungerne ikke banker døren op i
> nabobilen når der holdes tæt.

Før man køber en berlingo, bør man lige se denne udsendelse
http://www.bt.dk/bttv/clip/1/6746

Den giver måske den potentielle bilkøber lidt stof til eftertanke

--
Tom

Fra : CL

Dato : 01-08-10 11:13

Tom wrote:
> [...]
> http://www.bt.dk/bttv/clip/1/6746
>
> Den giver måske den potentielle bilkøber lidt stof til eftertanke

Og hvorfor mener du det ?

Carsten Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-10 12:32

"CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i meddelelsen

> Og hvorfor mener du det ?

brugte ordet "måske" vel vidende at det næppe var alle som ville forstå
video'en

--
Tom

Fra : CL

Dato : 01-08-10 13:41

Tom wrote:
> "CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i meddelelsen

> brugte ordet "måske" vel vidende at det næppe var alle som ville forstå
> video'en

Og du mener at resultatet ikke ville være
det samme uanset hvilke mpv de valgte ?
Eller er det de to tågehoveder`s menig om
hvilke bil der gør en til mænd du syntes der
er vigtigt ved bilkøb ?

Carsten Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-10 13:50

> Og du mener at resultatet ikke ville være
> det samme uanset hvilke mpv de valgte ?
> Eller er det de to tågehoveder`s menig om
> hvilke bil der gør en til mænd du syntes der
> er vigtigt ved bilkøb ?

Nu er det ikke mig som laver video'en og den som forstår den dybere
mening med video'en vil vide at det slet ikke drejer sig om selve
berlingo'en,
men om det at lade konen vælge bil uden sjæl.
Men som sagt det er ikke alle som forstår video'en

Måske dette interview med Mads....
http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091006/AAS/710069955
(måske ikke)

--
Tom

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-08-10 22:06

Andersen [3650] frembragte:
> [...]
> Alt i alt en praktisk og rummelig bil, der er dejlig indtil barnevogen og
> klapvogn er fortid. Nu har vi Octavia med KÆMPE bagagerum.

Mand eller ej. Jeg kan da godt oplyse at det var mig der ville have
den flütebus. For hvem er det lige der skal spille stærk mand og folde
den møgbarnevogn sammen, møve den ned i et bagagerum der er for lille
og slutteligt tage den op igen og folde den ud. Rigtig gættet, det var
moi. Så hellere leve med den bil i nogle år og ikke have noget bøvl
med at pakke bil. Nu kunne konen også finde ud af at sætte barnevognen
ind i bilen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-07-10 23:11

MicJen skriver:

> Hvad har I af anbefalinger? Eller ikke-anbefalinger... og gerne hvorfor

Hvorfor skal man absolut have familiecontainer i større eller mindre
grad fordi man udvider hsstanden med et barn?

Det er slet ikke nødvendigt. Vi skiftede fra 3 til 5 dørs og så var
det det. Barnevognen er intet problem: http://moppe.dk/bvg.html.
Vælger du tilfældet og forbliver en mand og ikek køber diig en
familiecontainer, skal det nævnes at barnevognen er til salg.

Klaus

Fra : KASO

Dato : 30-07-10 06:28

> [...]
> Vælger du tilfældet og forbliver en mand og ikek køber diig en
> familiecontainer, skal det nævnes at barnevognen er til salg.

Der er nu ikke mere "mand" over at køre en Golf 5-dørs end en Golf st.car -
eller tilsvarende Focus. Men du har da lov at drømme....

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 30-07-10 07:59

Hej

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er nu ikke mere "mand" over at køre en Golf 5-dørs end en Golf
> st.car - eller tilsvarende Focus. Men du har da lov at drømme....

Der er dog lidt mere mand over Golf end Berlingo ;)

Mvh
Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-10 12:35

KASO skriver:

> Der er nu ikke mere "mand" over at køre en Golf 5-dørs end en Golf st.car -
> eller tilsvarende Focus. Men du har da lov at drømme....

Meget mere mand end at køre Scenic, eller Viano.......

Klaus

Fra : CL

Dato : 30-07-10 15:42

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> KASO skriver:

> Meget mere mand end at køre Scenic, eller Viano.......

Udtalt af en der leger med togbaner ROFL

Carsten Larsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-10 15:48

CL skriver:

> Udtalt af en der leger med togbaner ROFL

Leger?

Med 6000 betalenede besøgende årligt "leger" man ikke.....

Klaus

Fra : KASO

Dato : 31-07-10 08:30

> KASO skriver:

> Meget mere mand end at køre Scenic, eller Viano.......

Hvor meget "mand" er der over at køre en kedelig
"jeg-tør-ikke-skille-mig-ud-fra-mængden-hatchback" end at vise, at man har
nogle interesser, der gør at man vælger en bil, der passer til ens
interesser?

Havde vi nu talt en smart sportsvogn eller en rå 4x4, så kunne jeg måske
forstå dig - men en kedelig hatchback - den er der ikke meget "mand" over -
højst i dine drømme

Viano'en var iøvrigt en camper - og blev også jævnligt anvendte til dette
formål. Derudover var den praktisk, når man skulle have meget med - og at
den havde plads til et stor hundebur.

Scénic'en har ligeledes plads til et stort hundebur og er praktisk og
fleksibel til de mange ting, den bliver brugt til. At den derudover er
velkørende, komfortabel og har en dieselmotor, som VW først for nylig har
været istand til at konkurrere med - det er jo heller ikke at foragte.

Det er mange år siden, at vores bilkøb var betinget af børn - de er
teenagere idag. Til gengæld vælger vi bil efter vores behov - ikke efter,
hvad vi tror, at andre tænker om os........

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-07-10 01:43

On 30 Jul., 08:58, "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:
> Hej

> Der er dog lidt mere mand over Golf end Berlingo ;)

Ja da. Man går fra 1 til 4 på en 10-skala...

Jeg ville nok vælge f.eks. en Peugeot 308 SW frem for en Focus. Eller
en Citroen C4 Picasso. Eller en Octavia Stc. Eller en Kia Ceed Stc.
Jeg ville ikke købe brugt diesel, hvis bilen ikke skulle ud at køre
langt de fleste dage. Til gengæld ville jeg købe diesel hvis jeg købte
bilen fra ny.

Leo

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-10 12:31

Er det fordi "rigtige mænd" godt kan lide at skille alting ad og samle det
igen. Det ser da lidt besværligt ud, så hellere Berlingoen der heldigvis
også kan bruges til meget andet end barnevogne.
Rigtige mænd har ikke brug for at have manddommen holdende i garagen.

Per.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-10 12:38

Per Olsen skriver:

> Er det fordi "rigtige mænd" godt kan lide at skille alting ad og samle det
> igen. Det ser da lidt besværligt ud

Det kan jeg så love dig for at det ikke er.....

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-10 12:53

> Det kan jeg så love dig for at det ikke er.....

Alt er relativt, men "åben bagagerummet, løft vognen ind, luk bagagerummet"
virker altså lidt nemmere...
Og i tilfælde af regnvejr kan du endda stå nogenlunde tørt under den åbne
bagklap.

Per.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-10 13:16

Per Olsen skriver:

> Alt er relativt, men "åben bagagerummet, løft vognen ind, luk bagagerummet"
> virker altså lidt nemmere...

Jeps, det virker nemmere.

Men jeg kan love dig at i dagligdagen er det noget mere lækkert at
køre "golfvogn", frem for "flûtecontainer". Så hellere bruge 1 minut
mere med barnevognen.

Klaus

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-07-10 13:21

On Fri, 30 Jul 2010 14:15:33 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Men jeg kan love dig at i dagligdagen er det noget mere lækkert at
>køre "golfvogn", frem for "flûtecontainer". Så hellere bruge 1 minut
>mere med barnevognen.

Hvor begynder en flûtecotainer for dig?

Fly

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-10 13:32

Fly Christensen skriver:

> Hvor begynder en flûtecotainer for dig?

Per taler om en Berlingo....

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-10 13:47

> Men jeg kan love dig at i dagligdagen er det noget mere lækkert at
> køre "golfvogn", frem for "flûtecontainer". Så hellere bruge 1 minut
> mere med barnevognen.

Jeg er nu godt tilfreds med min, især fordi der er så god plads og det er
let tilgængeligt.
Nu var det jo også en praktisk bil han efterlyste.

Per.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-10 13:49

Per Olsen skriver:

> Jeg er nu godt tilfreds med min, især fordi der er så god plads og det er
> let tilgængeligt.

Det er det såmænd også i en Golf.

> Nu var det jo også en praktisk bil han efterlyste.

Ja, en Golf eksempelvis.....

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-10 14:28

Nogen siger at misundelse er en grim ting. Det er godt vi har hver sin smag,
så slipper vi for at være misundelige på hinanden

Go´ weekend

Per.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-10 14:34

Per Olsen skriver:

> Nogen siger at misundelse er en grim ting. Det er godt vi har hver sin smag,
> så slipper vi for at være misundelige på hinanden

Jeps

Klaus

Fra : KASO

Dato : 31-07-10 08:35

> Per Olsen skriver:

> Det er det såmænd også i en Golf.

Er der noget, der IKKE er i en Golf, så er det god plads.

> Ja, en Golf eksempelvis.....

Du har åbenlyst aldrig prøvet en praktisk bil med god plads......

Prøv at stoppe et Varicage XL dobbeltbur ind i en Golf - eller en 90x200cm
springmadras - eller et 90kg tungt skab på 40x100x190cm - eller 4 voksne +
feriebagage til 2-3 uger inkl. kompressorkøleskab (uden at forringe pladsen
i kabinen) - eller......

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-07-10 09:04

KASO skriver:

> Er der noget, der IKKE er i en Golf, så er det god plads.

Du kører måske Golf til dagligt?

> Du har åbenlyst aldrig prøvet en praktisk bil med god plads......

Jo, masser af gange, alt fra Astra stationcar, Toyota sportsvan,
Renault Megane Scenic. Mecedes kassevogne osv osv osv

> [...]
> feriebagage til 2-3 uger inkl. kompressorkøleskab (uden at forringe pladsen

Hvoror køre rundt i et noget jammerligt kravl 51 uger om året, når jeg
kan få en dejlig lille letkørt bil, med masser af pldas til de daglige
ting og så sætte en trailer efter når jeg skal hente springmadrassen?

Klaus

Fra : KASO

Dato : 31-07-10 09:14

> [...]
> kan få en dejlig lille letkørt bil, med masser af pldas til de daglige
> ting og så sætte en trailer efter når jeg skal hente springmadrassen?

Hvorfor køre rundt i noget jammerligt småskravl 52 uger om året - og så
alligevel ikke have plads til det, man skal have med?

Hvordan stopper du ovenstående hundebur i bilen?
Eller skal det stå på en trailer - og du dermed skal ligge og tøffe?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-07-10 09:25

KASO skriver:

> Hvorfor køre rundt i noget jammerligt småskravl 52 uger om året

Tag nu en uge i en Golf, inden du udtaler dig om det.

> og så
> alligevel ikke have plads til det, man skal have med?

Det er der jo.

> Hvordan stopper du ovenstående hundebur i bilen?

Hvad skal jeg bruge det til?

Klaus

Fra : KASO

Dato : 31-07-10 09:30

> KASO skriver:

> Tag nu en uge i en Golf, inden du udtaler dig om det.

Bliver den så større?
Kan man så pille enkeltsæder ud - eller folde dem ned i gulvet?
Får den så 7 sæder?
Bliver der så plads til hundeburet?
Får man så komforten fra en Scénic?

Bortset fra, at den kan klare sig med en mindre parkeringsplads, har jeg
meget svært ved at se, hvad den har at byde på.

Men du kan jo trille en uge i en Grand Scénic III - og opleve ægte
kvalitet - ikke bare noget, der ligner

> Det er der jo.

> Hvad skal jeg bruge det til?

Tjah - jeg bruger det til 2 hunde - det er vist en ret almindelig anvendelse
for et hundebur.....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-07-10 10:33

KASO skriver:

> Tjah - jeg bruger det til 2 hunde - det er vist en ret almindelig anvendelse
> for et hundebur.....

Altså er det et spørgsmål om at vælge bil efter behov. Med 2 store
jagthunde ville jeg vælge en stationcar.

Men nu er vil tilbage ved mit omrindelige indlæg:
At få et barn er ikke ensbetydende med at man skal have en stationcar.

Klaus

Fra : KASO

Dato : 31-07-10 11:02

> KASO skriver:

> Altså er det et spørgsmål om at vælge bil efter behov. Med 2 store
> jagthunde ville jeg vælge en stationcar.

Jamen - så er vi jo enige. Det er jo netop dét, det handler om - at vælge
bil efter behov. I mit tilfælde har vi en mellemstr. hund (labradorstr.) og
en stor hund (endnu kun en hvalp på 7 mdr. og 52kg - men han vokser jo også
længe endnu ).

> Men nu er vil tilbage ved mit omrindelige indlæg:
> At få et barn er ikke ensbetydende med at man skal have en stationcar.

Nej - jeg ville også vælge en MPV - det er meget nemmere, når man skal
spænde børnene fast end at rode rundt i de lave biler. Vi har aldrig kørt
meget rundt med barnevogn - og kun lidt med klapvogn, men jeg kan godt se,
at det er praktisk at kunne have det med - uden at skulle skille alt ad.

Jeg kender en lille familie med en Civic - den har et forbavsende stort
bagagerum, hvor deres klapvogn på besynderlig vis kan være under
dobbeltbunden, så hele øverste etage er ledig - så det gælder om at se sig
for, når man vælger bil - så kan man finde noget, der passer til behovet.

Dermed er det også en tåbelig bemærkning, at påstå, at man er mindre "mand"
af at vælge en bil efter behovet - specielt når man så sammenligner med en
rimeligt "kønsløs" bil som en Golf.

Fra : Anders Majland

Dato : 31-07-10 20:50

> At få et barn er ikke ensbetydende med at man skal have en stationcar.

Bestemt ikke - men afhængigt af hvor meget man skal køre med i dagligdagen
er der nogen ting der er lettere med "god plads" - F.eks hvis man skal have
en barnevogn med frem og tilbage hver dag til/fra pasning og ikke bor i gå
afstand.

Vores den store årgang 2001 fik en skandia barnevogn der kunne slåes sammen
i højden ligesom den jeg selv brugte tilbage i 1971. Så kan den uden
adskillelse smides i en bil med "god plads" uden at noget skal skilles ad.

Da vi så fik en mere i 2007 regnede vi bare med at købe en ny/barnevogn der
nemmere kunne smides i den fabia kombi som vi da havde. Den gamle skandia
kunne være der hvis man lagde kassen og stellet ind for sig - uden at
adskille andet. Men "nye" barnevogne var imho upraktiske i forhold til den
gamle. Alle skulle have kassen af for at kunne slå stellet sammen. Og godt
nok fandtes der nogle modeller der kunne foldes sammen til at fylde meget
lidt så men så var det også besværligt .... Så den gamle barnevogn blev
støvet af (og vi købte en brugt som reservedele)

Det med bare at kunne smide barnevognenen ind er noget jeg har værdsat nogen
gange (og fruen værdsat mange gange). Klassikeren er den med at "de andre"
står i regnvejr og skiller og pakker barnevognen ned. Først er de nød til at
stille kassen på jorden (hvor den bliver beskidt), og så skal hjul

Men man kan også som min søster smide en trailer med høj ruf på krogen. Så
kan selv en tvillingebarnevogn "kastes ind" og bilens størrelse er mindre
vigtig ...

En kollega er også ved at skifte lupo'en ud pga at de venter småfolk - dvs
de har en dreng i forvejen og nu venter de tvillinger. Det kommer til at
knibe med plads til 3 autostole på bagsædet af lupoen så den kommer til at
stå på pegeout 307 sw ....

Men igen skal man ikke have barnevognen med dagligt er det ikke et issue
..... Men en bil med "god plads" værdsætter vi meget i daglidagen.

Skal en bil primært være praktisk så kan stationcars ofte byde på bedre
komfort end mpv'er eller "familie containere" ala berlingo mf. (nyeste
aftapning skulle dog være blevet noget mere personbil men jeg har ikke
prøvet den)

/A
Smart fortwo 451 - god plads til 2 og 1 bilka indkøbsvognsfuld (uden top)
Citroen C5 Weekend - god plads til 4 og masser af bagage

Fra : KASO

Dato : 30-07-10 06:27

"MicJen" <michaelgsjensen_FJERN_DETTE_TAK@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> skal være med (herunder barnevogn).
>
> Budgettet er ca. 100.000,-
>
> Jeg har kig på en Ford Focus 1,8 TDCi st.car, fra 2004 som har kørt ca.

Gå i en stor bue udenom!!!!!!!

Den gamle 1.8 motor stammer helt tilbage fra Sierra'en - og selv om den er
blevet opdateret med commonrail, lyder den i høj grad som en traktor, har
ekstrem turbotøven og er i det hele taget ganske ukultiveret!

Dieselbiler skal iøvrigt helst have længere ture og er ikke økonomiske, hvis
man ikke har kørselsbehovet til dem - hvor meget kører du pr. år?

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-07-10 09:28

On Fri, 30 Jul 2010 07:27:04 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

>Dieselbiler skal iøvrigt helst have længere ture og er ikke økonomiske, hvis
>man ikke har kørselsbehovet til dem - hvor meget kører du pr. år?

ADAC lavede på et tidspunkt en beregning af Benzini vs Diesel.
Resultatet blev, at man INTET kan sige om den generelle økonomi af
diesel i forhold til benzin.

De fandt diesel-biler, som var billigere at køre fra den første
kilometer. De fandt også eksempler, hvor du skulle køre 150.000 km om
året før, at diesel-versionen var billigere.

Det skal derfor altid være en meget konkret tilfælde, som der skal
regnes på.

Fly

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-07-10 03:28

On 30 Jul., 10:27, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:

> [...]
> året før, at diesel-versionen var billigere.
>
> Det skal derfor altid være en meget konkret tilfælde, som der skal

Og så kan du tilføje den faktor, der hedder uforudsete udgifter, som
sandsynligvis er en større post for dieselbiler, især hvis de har kørt
langt. Den har ADAC og co formentlig ikke med i regnskabet, men det
kan jo nemt vælte regnskabet at skulle skifte kobling, drivaksler,
turbo, intercooler, brændstofpumpe, dyser og hvad der ellers er af
teknik, som er hårdere belastet i en diesel end i en benzin eller som
bare ikke findes i benzinudgaven.

Leo

Fra : Allan M

Dato : 31-07-10 20:03

> Så der skal være plads til 2 voksne, et barn og alt det habengut der nu
> skal være med (herunder barnevogn).
>
> Budgettet er ca. 100.000,-

Vi har lige købt en gammel Privia med 7 sæder og stort bagagerum.
Nu kan vi være 2 voksne og 3 børn i autostole samt barnevogn, klapvogn osv.
Til tider kan vi endda få plads til svigermoren

Sådan en vil jeg nok ha' igen næste gang - dog i en nyere model og i en
prisklasse omkring de 100.000 kr.
Dog kører den kun mellem 6-10 km på en liter så det skal man lige ha' med i
beregningerne.

Mvh. Allan

Fra : Fly Christensen

Dato : 01-08-10 00:22

On Sat, 31 Jul 2010 21:03:23 +0200, "Allan M" <am@allanm.dk> wrote:

>Vi har lige købt en gammel Privia med 7 sæder og stort bagagerum.
>Nu kan vi være 2 voksne og 3 børn i autostole samt barnevogn, klapvogn osv.
>Til tider kan vi endda få plads til svigermoren

Hvorved bilen ikke længere er interessant...

Fly

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 31-07-10 22:03

MicJen wrote:

> Hvad har I af anbefalinger? Eller ikke-anbefalinger... og gerne
> hvorfor

gå efter en Skoda Octavia...
Vi har haft en 2003'er og nu en 2007'er...
den første blev skiftet efter den havde været ude på en "dobbelt-flikflak
med skrue" og det blev den altså lidt krøllet af...
Jeg har ikke haft nogle dårlige oplevelser med nogen af de to...
Bagagerummet er rigtig stort, der er super god plads på bagsæderne, på den
nye model kan der laves "hul" mellem bagagerum og bagsæde hvilket er meget
praktisk når man skal transportere lange ting...
Begge biler har været / er med 1.6 bezin motoren, som jo godt nok ikke er en
racer, men den kører udemærket... hos os går den mellem 14,7 og 10,0 km/L

fordel ved den gamle model er at bagagerums-afdækningen sidder monteret helt
bag ved nakkestøtterne og derfor virker bagagerummet lidt større og mere
regulært, hvor i den nye model sidder afdækningen længere ude hvilket så gør
at bagagerummet virker dybere - men det er dog ikke mindre...

fordel ved den nye model er at airbag'en kan slåes fra på passagersædet så
man kan montere en barnestol der... det kunne man ikke i vores den gamle,
men jeg skal ikke kunne sige om man kan få det monteret...

du får en bil som er billig i service, holder prisen godt, har stort og
regulært bagagerum og plads på bagsædet...

Rasmus

Fra : claus.b.p.

Dato : 31-07-10 23:06

> [...]
> da den ikke er videre økonomisk
>
> Hvad har I af anbefalinger? Eller ikke-anbefalinger... og gerne hvorfor

Baseret på alle de totalt useriøse indlæg der allerede har været i denne
tråd, om man er mand eller ej, - osv. vil jeg anbefale dig at gå en helt
anden vej.
Ens valg af bil skal basere sig på en blanding af fornuft og følelser, hvor
meget af hver må man gøre op med sig selv.
Dine udgangspunkter er: Hvad er dit kørselsbehov, (skal du bruge bilen til
arbejde, i arbejdet eller kun i fritiden) hvor meget kan/vil du selv pille
ved den, skal du bruge den til ferieture, (camping - weekendture - familie i
den anden ende af landet), er du bil-freak, skal du snart have flere børn,
hvor længe regner du med at have bilen ???
Så er der økonomien og dine preferencer mht. mærker og mandighed mm., det er
her den følelsesmæssige del kommer ind. Hvilken bil kan du se dig selv i,
eller er du mand nok til at være ligeglad? Skal du have luksus eller bare
transport?

Hvis ikke du ønsker en stor MPV, som stadig passer til dine 3-4 børn om 6
år, men som er for gammel når du får barn 4, så tænk over at der er mere
fornøjelse i at have en nyere mindre bil, hvis man ikke selv er til at lege
perlegrusmekaniker. Kig på de fine nye koreanere som byder på 5-7 års
fabriksgaranti, og en økonomi som selv 5 år brugte middelklassebiler ike kan
være med på. Tyskerne specielt er faldet rigtigt kraftigt af på den mht.
kvalitet og totaløkonomi, hvilket kun kan få VW og Mercedes ejere til at se
rigtig forkerte ud i hovedet, når de opdager at de er blevet taget ved
næsen, og der ingen garanti er udover købelovens reklamationsret..

Med eet barn kan de fleste 5 dørs biler dække behovet, hvis det er det
eneste parameter der tæller, men glem 4hjulstrækkerne og pseudo-do'erne, der
er for lidt plads, og superdårlig økonomi i dem.

Sæt dig ned og vælg et antal biler ud fra annoncerne på nettet, skriv de
vigtigste data ned i et skema (eller et regneark),
sammenlign data og udstyr, samt priser og totaløkonomi,
prøvekør mindst 5 forskellige biler,
start forfra med dine nyindhøstede erfaringer,
og efter at have taget dig god tid, og gennemgået det hele i hovedet en gang
til,
gå ud og køb den bil dit barns moder bedst kan lide farven på!

/Claus

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 31-07-10 23:57

claus.b.p. wrote:

> [...]
> kan få VW og Mercedes ejere til at se rigtig forkerte ud i hovedet,
> når de opdager at de er blevet taget ved næsen, og der ingen garanti
ja det er sørme såå fint med de "fine nye koreanere"...
det lyder jo godt med 5-7 års fabriksgaranti, men måske du lige skulle bruge
5 min. på at se under hvilke forudsætninger det gælder...
jeg kender flere og har hørt om endnu flere der har haft et dyrt bekendtskab
med disse biler... ny gearkasse, ny motor ved 60.000 km osv osv...
kender vi gensalgsprisen når sådanne modeller er 5 år?
kender vi noget til bilens kvalitet om 5 år?
nej og nej...

hvad er det helt præcis du henviser til når du skriver om 5 år brugte
middelklassebiler?
og hvad baserer du udsagnet om VW og Mercedes bilers totaløkonomi på?
nu er det godtnok heller ikke sådan at koreanermærkerne er gratis mht.
reservedele...

til en børnefamilie er alt fra sæder til plastic simpelthen bare for ringe i
koreanerne... kvaliteten er der simpelthen ikke...

Rasmus

Fra : claus.b.p.

Dato : 01-08-10 10:36

"Rasmus Jensen" <noget@nogetandet.us> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> til en børnefamilie er alt fra sæder til plastic simpelthen bare for ringe
> i koreanerne... kvaliteten er der simpelthen ikke...

Tja, jeg tænkte nok at der var nogen der ville blive provokerede. Men
erfaringerne er reelle nok, og dels mine egne, dels venners. Jeg siger ikke
at tyskerne er dårlige eller ikke anbefalelsværdige, men blot at de er for
dyre, og ikke det ry værd, som de ufortjent har opnået. Fx. var genboens
Polo så rusten i bærende dele at den blev kasseret til syn før den var 10 år
gammel, og min egen Mercedes havde synlige rusttegn da den var 2 år gammel.
Og kasseret til syn bl.a.a på grund af rust, inden 10 år !!! Og tysk
garanti er noget der står på et stykke papir, og når det kommer til stykket
er det ikke 5 potter pis værd. Jeg overvejede engang en Golf, men kunne få
en større fransk bil for 30% mindre, - og gensalgsværdien står fint mål med
de tyske, målt i kroner. (Selv om tabsprocenten er højere). Det er klart, at
Koreanerne har et dårligere ry, for de første årgange var ikke særlig gode,
men garantierne på 5 til 7 år er reelle, og bl.a. resultatet af en bedre
kvalitet, selv om man ikke kan lide følelsen af plastic i kabinen. De er
sikkert heller ikke "sjove", men der blev jo efterlyst en familiecontainer,
ikke en Alfa Spider. Ligesom Skoda har fået comeback er Koreanerne på vej,
uanset om man kan lide det eller ej, og fx. Mercedes kraftige reduktion af
priserne her i foråret illustrerer at tyskerne, med rette, er trængt. Ikke
mindst pga. deres usædvanligt dårlige service fra værksteder og
importører, - her kan VW og Mercedes konkurrerre om bundplaceringer.
Er man ikke til dyre tyskere og billige Koreanere, så kan man jo gå
middelvejen, og købe fransk. De franske er på langt sigt gode investeringer,
selv om de på kort sigt giver nogle udfordringer. - Og så synes jeg vi skal
holde de særlige tilfælde med mandagsbiler ude af diskussionen, for de
findes inden for alle mærker.

/Claus

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 01-08-10 22:12

claus.b.p. wrote:
> [...]
> så synes jeg vi skal holde de særlige tilfælde med mandagsbiler ude
> af diskussionen, for de findes inden for alle mærker.

jaja - de 5-7 års garanti på koreanerne er da helt reelle sålænge du kun
bruger spanden til at køre til bageren om søndagen... så snart man begynder
at trille nogle km ind så gælder garantien jo ikke mere!
og hvad er den så værd?? ik en skid...
igen - snak snak... hvordan kan du sige at franske biler er et gode
investeringer?
kig på fdm's liste over mest solgte biler med flest fejl... bl.a. C5 er helt
i top med antal fejl pr. bil...

du baserer altså din erfaring med VW'er og rust på baggrund af din nabos
polo?
er da enig i at Mercedes har et kæmpe problem, men der er nu rigtig mange
bilmærker der har endnu større rustproblemer end VW... f.eks. Ford...

Rasmus

Fra : KASO

Dato : 01-08-10 22:34

> [...]
> bruger spanden til at køre til bageren om søndagen... så snart man
> begynder at trille nogle km ind så gælder garantien jo ikke mere!

Jeg synes nu også, at jeg har set en del historier om, at de forsøger at
løbe fra garantien på alle mulige måder - så jeg giver heller ikke så meget
for den garanti....

> igen - snak snak... hvordan kan du sige at franske biler er et gode
> investeringer?
> kig på fdm's liste over mest solgte biler med flest fejl... bl.a. C5 er
> helt i top med antal fejl pr. bil...

Hmm - ADAC giver nyere Renault'er topkarakter som en af de biler med færrest
nedbrud - men C5 i forrige generation ville jeg heller ikke binde an med.

> [...]
> er da enig i at Mercedes har et kæmpe problem, men der er nu rigtig mange
> bilmærker der har endnu større rustproblemer end VW... f.eks. Ford...

Det er nu heller ikke mit indtryk, at rust er VW's største problem. Min
søsters 15 år gl. Polo er da begyndt at se lidt træt ud, men det er vel også
naturligt nok (den står altid på gaden).

Til gengæld har jeg set nogle historier om rust på 2 år gl. Ceed og
Carnival.....

Fra : claus.b.p.

Dato : 02-08-10 01:13

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> også naturligt nok (den står altid på gaden).
>
> Til gengæld har jeg set nogle historier om rust på 2 år gl. Ceed og
Du er dum at høre på, og lever åbenbart i fortiden. Du har hørt, og set
nogle historier, - det er jo lige til H.C.Andersen. Og det du har læst og
hørt har åbenbart mere sandhedsværdi end mine personlige erfaringer? Jeg har
haft over 20 forskellige biler, tyske, japanske, franske og italienske, og
tiden har vist at fabrikkerne har en udpræget sinusbølgegang i deres
prioritering af kvalitet. Lad mig bare lige præcisere en ting; en bil
(brugsbil) er naturligvis _aldrig_ en god investering, men de franske biler
er rimelige i indkøbspris, reservedele og servicepriser, hvor andre mærker
ofte har mindst en af disse tre prisniveauer oppe i det røde felt. Der er
franske biler jeg aldrig ville købe, (C5 fx) men der er også adskillige
tyske, jeg aldrig vil røre, andre tyske kunne fint komme på tale. Jeg har
haft 3 VWer, første eneste og sidste, 4 Mercedeser, den seneste er også den
absolut sidste, og det handler både om dårlig kvalitet, dårlig
kundepolitik, dårlig service og alt for høje driftsudgifter. Så jeg kan godt
leve med en Peugeot eller Citroen til det halve af prisen. Desværre giver de
heller ikke meget garanti, og det betyder altså noget idag, eftersom bilerne
er så teknisk komplicerede.

/Claus

Fra : KASO

Dato : 03-08-10 05:47

"claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> nogle historier, - det er jo lige til H.C.Andersen. Og det du har læst og
> hørt har åbenbart mere sandhedsværdi end mine personlige erfaringer?

Nej - jeg lever absolut i nutiden. Jeg tillægger andres personlige
erfaringer nøjagtig lige så stor sandhedsværdi som dine - måske mere, da de
mange nødigt fortæller noget negativt om deres bilvalg, mens mange (som du?)
forsvarer deres valg. Når flere så fortæller om rust på deres 2 år gamle Kia
Ceed - så tror jeg på dem. Når de fortæller, at et hjulleje er stået af
efter 30.000km og importøren kalder det en "sliddel" (hvilket det er - den
bør bare ikke slides så hurtigt) og nægter at betale - så tror jeg dem. Når
de fortæller, at værkstederne skruer ydelsen på dieselmotorerne ned for at
få dem til at holde (så de slipper for at betale garantireparationer) i
forbindelse med service - så tror jeg dem.

> [...]
> Citroen til det halve af prisen. Desværre giver de heller ikke meget
> garanti, og det betyder altså noget idag, eftersom bilerne er så teknisk

Du har åbenbart problemer med at læse indenad - og du har åbenbart ikke
fulgt med i gruppen. Jeg har gennem årene haft f.eks. Seat, Daihatsu,
Mercedes, Citroën, Toyota, Renault - så jeg har har også bredt mig. Senest
har jeg skiftet en Mercedes (der ikke imponerede - specielt ikke i
sammenligning med tidligere MB, jeg har haft) til en Renault - med 5(!)års
garanti. Desuden har vi en Toyota, hvor de 3 års garanti udløb for et år
siden.

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-08-10 22:43

> til en børnefamilie er alt fra sæder til plastic simpelthen bare for
> ringe i koreanerne... kvaliteten er der simpelthen ikke...

Du er godt klar over at koreanerne fra 2007 og frem ikke længere er som
koreanerne var pre-2007?

Ergo er det riiiiiiiiiimeligt svært at sige noget som helst om
holdbarheden på lang sigt endnu

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-08-10 22:44

> jaja - de 5-7 års garanti på koreanerne er da helt reelle sålænge du kun
> bruger spanden til at køre til bageren om søndagen... så snart man
> begynder at trille nogle km ind så gælder garantien jo ikke mere!

Ikke? 7 år/150kkm eller 5 år/fri km - Det lyder da til at gælde rimeligt
godt

Det lyder lidt som om du stadig hænger i fortiden med de gamle koreanere?
Kom frem til nutiden - verden har ikke stået stille

Fra : MicJen

Dato : 03-08-10 19:14

Tak for svarene.
(jeg sorterer selv i dem )

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 03-08-10 21:24

MicJen wrote:
> Tak for svarene.
> (jeg sorterer selv i dem )

kunne være interessant hvis du følger op på tråden når du engang har fået
købt...

Rasmus

Fra : MicJen

Dato : 10-08-10 13:18

Det må jeg se om jeg kan huske. Var ellers grundig lun på den Focus, men har
fået mine tvivl... :-/

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 10-08-10 21:23

MicJen wrote:
> Det må jeg se om jeg kan huske. Var ellers grundig lun på den Focus,
> men har fået mine tvivl... :-/

der er væsentligt mere plads i Octaviaens bagagerum...
prøv...

Rasmus