Paragraf for brug af overhalingslys
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 28-07-10 21:00

Hej,

Jeg mangler lige en paragraf for brug af overhalingslys (tegngivning til
folk med ringe udsyn bagud ved overhaling i lygtetændingstiden).

F.eks. når personbil skal overhale lastbil på motorvejen om natten, skal
personbilen ved påbegyndt overhaling give tegn med fjernlys.

Troels

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-07-10 21:38

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> F.eks. når personbil skal overhale lastbil på motorvejen om natten, skal
> personbilen ved påbegyndt overhaling give tegn med fjernlys.

Den kan du ikke finde, for det har man ikke pligt til.

Kurt

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 28-07-10 23:12

> Den kan du ikke finde, for det har man ikke pligt til.

http://www.teori-cafeen.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=54

Jeg mangler stadig blot paragraffen.

Troels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-10 23:19

Troels [around 9000] skrev:

> Jeg mangler stadig blot paragraffen.

Det gør vi alle sammen. Der er ingen paragraf der siger at man
har pligt til at blinke ved overhaling.

Du må bede TeoriCafeen om at finde paragraffen. Kan de det, skal
jeg nok bøje mig i støvet for dem.

--
Bertel

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 28-07-10 23:27

> Det gør vi alle sammen. Der er ingen paragraf der siger at man
> har pligt til at blinke ved overhaling.

Den kan vel altid puttes ind under at man skal give tegn til råd og
vejledning for den øvrige trafik

Troels

Fra : Jubi

Dato : 29-07-10 01:32

> Den kan vel altid puttes ind under at man skal give tegn til råd og
> vejledning for den øvrige trafik
>
> Troels

hvad tror du man gør med højre/venstre blinklys? man viser f.eks. man
skifter vejbane, og ved både højre og venstre sving, se det har du pligt
til.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-10 05:52

Troels [around 9000] skrev:

> Den kan vel altid puttes ind under at man skal give tegn til råd og
> vejledning for den øvrige trafik

Brugen af signaler og tegn er specificeret ret præcist i
færdselslovens § 32:

§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller
    afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden
    hensigtsmæssig måde henlede andre trafikanters opmærksomhed
    på faren. I lygtetændingstiden skal fører af motorkøretøj
    anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er
    overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de
    tilfælde, der er nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare
    længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved blink med
    køretøjets fjern- eller nærlys.

Jeg kan ikke se at der er nogen fare at afværge ved en
overhaling. Hvis den forankørende selv lægger an til overhaling,
skal man selv vente.

Stk. 2 handler om vognbaneskift, og der er signalet blinklyset.
Det vil fortælle den forankørende at man har i sinde at overhale.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-07-10 09:03

On Thu, 29 Jul 2010 00:26:30 +0200, "Troels [around 9000]"
<denne.fjern@computer.dk> wrote:

>Den kan vel altid puttes ind under at man skal give tegn til råd og
>vejledning for den øvrige trafik

Var der ikke noget med at du i en anden tråd påstod at du havde læst
færdselsloven, og det endda flere gange ?

/Hans

Fra : Jubi

Dato : 29-07-10 02:35

> http://www.teori-cafeen.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=54
>
> Jeg mangler stadig blot paragraffen.
>
> Troels

Tja, her er en paragraf der siger du ikke må bruge fjernlys som
signalgivning til overhaling (tolket):
Færdselsloven § 33,
Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:
4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den forankørende kan
blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til
køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren
tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.

Fra : Leif

Dato : 29-07-10 08:07

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i meddelelsen news:4c50dab6$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> anvendelse af nærlys under hensyn til køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren
> tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.

Anvendes skal her tolkes som bruges / benyttes - altså at der
køres med fjernlys tændt. Det er ikke tilfældet med et par blink.

Men i *gamle* dage brugte tyskerne at blinke for overhaling,
(typisk kom de bagfrakørende med noget større hastighed og
så var det jo en (ret)tidlig advarsel ).
Det benyttes ikke mere (er muligvis strafbart) i stedet køres
der med blinklyset tændt til venstre - om der er nogen lov
der angiver praktisk brug ved jeg ikke, men kan høre i næste
uge på arbejde, hvor der er masser af dem - tyskerne....

I Danmark har det vist aldrig været tilladt - læs lovpligtigt
at benytte fjernlysblink ved overhaling. Har forespurgt og
kan ikke finde nogen der kan henvise til et sted i færdselslov
herom. Så jeg holder med Bertel i denne sag.

/Leif

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-07-10 09:06

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> der angiver praktisk brug ved jeg ikke, men kan høre i næste
> uge på arbejde, hvor der er masser af dem - tyskerne....

Tyskerne må knap nok signalisere med fjernlyset for at fortælle de vil frem,
endnu mindre må de vise hvad de mener om andres kørsel med langemand. Det
koster kassen .. :)

Den med at køre med venstre blinklys tændt er mig bekendt også
kriminaliseret :)

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 29-07-10 08:49

"Troels skrev

> http://www.teori-cafeen.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=54
>
> Jeg mangler stadig blot paragraffen.

Teoricafeen skriver.

"Man SKAL til gengæld ALTID blinke med overhalingslyset (det lange
lys/fjernlys) når man overhaler lastbiler og andre der ikke kan se ud af
deres egen bagrude.
Man skal ALTID blinke med overhalingslyset når man overhaler andre køretøjer
i lygtetændingstiden!
Lad os lige skære det ud i "pap", hvornår skal man blinke med
overhalingslys:"

Men biler skal ikke være forsynet med overhalingslys, de kan være men de
skal ikke, og så er det meningsløst at påstå at der er situationer hvor det
SKAL bruges.

Detailforskifter:
6.04.020 Bil
(2) Bil kan være forsynet med:
a) Tre eller fire stoplygter, jf. dog pkt. 6.04.021.
b) Afmærkningslygte(r).
c) Overhalingssignal.

Lad os skære det ud i pap, Teoricafeen opfinder selv reglerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 13:23

> Lad os skære det ud i pap, Teoricafeen opfinder selv reglerne.

Lad os skære det ud i pap - du glemte bekendtgørelsen om køreundervisning
kat. B.

Tjek 7.9.4 pkt. 6.

"Give signal til den forankørende, hvis det er en varevogn eller lastbil med
begrænset udsyn bagud, eller hvis den foran kørende virker uopmærksom."

Troels

Fra : Jubi

Dato : 29-07-10 13:56

> Lad os skære det ud i pap - du glemte bekendtgørelsen om
> køreundervisning kat. B.
>
> Tjek 7.9.4 pkt. 6.
>
> "Give signal til den forankørende,

hornsignal.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 14:01

> hornsignal.

Det skal jo nok blive vel modtaget.

Nej, fjernlys er at foretrække om aftenen f.eks. Det er jo netop det
visuelle du er opmærksom på.

Troels

Fra : Jubi

Dato : 29-07-10 14:57

> Det skal jo nok blive vel modtaget.
>
> Nej, fjernlys er at foretrække om aftenen f.eks. Det er jo netop det
> visuelle du er opmærksom på.

og det har du så fået at vide ikke er et lovkrav og til og med forbudt
hvis det risikere at blænde den forankørende, og her er lastbilsførere
særlig udsat med de store sidespegle der gerne er sat på vognen.

tag dog og glem det fjernlys.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 15:04

> tag dog og glem det fjernlys.

Det er en del af køreundervisningen kat. B, beklager.

Troels

Fra : Hauge

Dato : 29-07-10 15:11

Troels [around 9000] skrev:
> Det er en del af køreundervisningen kat. B, beklager.

Hvorfor så ikke spørge din kørelærer?

Hører denne tråd forøvrigt til i både jura og bil? Nej vel.

Nå, den hører nu mest til i dk.snak, så der futter jeg den til.

/Hauge

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 15:28

> Hvorfor så ikke spørge din kørelærer?

Hvad skulle det hjælpe? Jeg pointerer blot at det er en del af
køreundervisningen, om man kan lide det eller ej.

Troels

Fra : Jubi

Dato : 29-07-10 16:06

> Det er en del af køreundervisningen kat. B, beklager.
>
> Troels

du citerede:
"Give signal til den forankørende, hvis det er en varevogn eller lastbil
med
begrænset udsyn bagud, eller hvis den foran kørende virker uopmærksom."

og der står ikke fjernlys som signal.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 16:07

> og der står ikke fjernlys som signal.

Hvilket signal vil du ellers give?

Blinklys (eller armen ud...) - denne er også nævnt, så det er ikke dette
signal.
Horn (den må du hellere læse mere om, den er det heller ikke)
Fjernlys - der var den jo.

Troels

Fra : Jubi

Dato : 29-07-10 16:15

> [...]
> dette signal.
> Horn (den må du hellere læse mere om, den er det heller ikke)

Gentager "der står ikke fjernlys som signal."
opfind ikke et signal blot fordi du er forgabt i det.
håber ikke du får kørekort, når du opfinder dine egne regler til at køre
efter.
den slags bilførere er der nok af derude.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 16:20

> [...]
> efter.
> den slags bilførere er der nok af derude.

Nej, nogle gange overlader lovgivningen jo lidt tænkearbejde... (det
forsøgte jeg så på at visualisere)

Lad nu være med at parlamentere med mig, det kan altså ikke svare sig, af
indtil flere grunde... Både personlige som professionelle :P

Troels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-07-10 15:56

> [...]
>
> Lad nu være med at parlamentere med mig, det kan altså ikke svare sig, af
> indtil flere grunde... Både personlige som professionelle :P

Professionelle?? Er du Hitman?

Det er umiddelbart det eneste argument jeg kan finde i dit skriv.

--
Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-07-10 17:34

Den 30-07-2010 16:56, Per Henneberg Kristensen skrev:
> Professionelle?? Er du Hitman?
> Det er umiddelbart det eneste argument jeg kan finde i dit skriv.

Han er sikkert bare med i en partiforening, og har snakket så meget at
de andre kunne huske hvad han hed - og valgte ham til en eller anden
post.

Fra : alexbo

Dato : 29-07-10 18:41

"Troels skrev

> Lad os skære det ud i pap - du glemte bekendtgørelsen om køreundervisning
> kat. B.

Lad os skære det ud i pap, du ved lige så lidt om hvad jeg har glemt som om
lovgivningen.

Der findes ingen lovgivning der kræver at man bruger overhalingslys.
Der findes som allerede skrevet slet ikke krav om biler skal være forsynet
med overhalingslys.

Forøvrigt kan teoricafeen heller ikke finde ud af parkeringsreglerne.

Teoricafeen skriver;

a.. Fodgængerfelt / 5 m FØR, du må gerne holde 1 cm. efter feltet.
a.. Udkørsel fra Cykelsti / 5 m før og efter

Lovgivningen foreskriver
Færdselsloven:
§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:
1) på fodgængerfelt eller ud for udkørsel fra cykelsti eller inden for en
afstand af 5 m foran fodgængerfeltet eller udkørslen,

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Raaby

Dato : 29-07-10 20:51

Den 29-07-2010 14:23, Troels [around 9000] skrev:

> Tjek 7.9.4 pkt. 6.
>
> "Give signal til den forankørende, hvis det er en varevogn eller lastbil med
> begrænset udsyn bagud, eller hvis den foran kørende virker uopmærksom."

Jeg har 4 spejle der vender bagud så jeg har da masser af udsyn.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-10 22:10

Lars Raaby skrev:

> Jeg har 4 spejle der vender bagud så jeg har da masser af udsyn.

Ja, fri os for køretøjer der ikke har udsyn bagud. De ville ikke
være lovlige.

--
Bertel

Fra : Jubi

Dato : 29-07-10 22:37

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:6hr356lpi3djsjeap18ftojsvm0dbg590j@news.dotsrc.org...

> Ja, fri os for køretøjer der ikke har udsyn bagud. De ville ikke
> være lovlige.

Nu er det bare sådan, at det ikke er køretøjet der skal have udsyn bagud
men den der fører køretøjet.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 22:46

> Jeg har 4 spejle der vender bagud så jeg har da masser af udsyn.

Sikkert også på højre side, meeeen - det kan smutte.

Troels

Fra : Jubi

Dato : 29-07-10 23:48

> Sikkert også på højre side, meeeen - det kan smutte.

Det kan alt hvor mennesker er indblandet. Vi kan ikke have 100% kontrol
100% af tiden.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 23:49

> Det kan alt hvor mennesker er indblandet. Vi kan ikke have 100% kontrol
> 100% af tiden.

Derfor: Benyt overhalingslys. Så gør du hvad du kan for at der er kontrol
over situationen.

Troels

Fra : Jubi

Dato : 30-07-10 00:00

> Derfor: Benyt overhalingslys. Så gør du hvad du kan for at der er
> kontrol over situationen.
>
> Troels

hvad er "overhalingslys"? Du må mene blinklys som bruges ved f.eks. det
vognbaneskift der sker ved en overhaling af et andet køretøj. Og det er
påbudt at bruge det. Alt andet kan du glemme.
Og når du efterlyser love og regler, hvorfor følger du så ikke reglerne
for brug af usenet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-10 00:54

Troels [around 9000] skrev:

> Derfor: Benyt overhalingslys. Så gør du hvad du kan for at der er kontrol
> over situationen.

Du går ud fra at det vil blive forstået som det er ment. Det
tvivler jeg på. På mig ville det virke meget aggressivt.

--
Bertel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-07-10 09:23

> Sikkert også på højre side, meeeen - det kan smutte.

Ikke på en lastbil.
Det er forbudt at blinke med det lange lys for at signalere at du vil
overhale. Sådan er det bare.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 30-07-10 10:08

"Maria Frederiksen" skrev

> Det er forbudt at blinke med det lange lys for at signalere at du vil
> overhale. Sådan er det bare.

Næh sådan er det i hvert fald ikke, vi skærer det ud i pap en gang til.
Reglerne for bilers overhalingslys er nedenstående.

6.04.007 Overhalingssignal
(1) Fjernlyslygter eller nærlyslygter kan være således tilsluttet, at
lygterne tændes ved aktivering af en fjederpåvirket kontakt. Køretøjets
øvrige lygter må
ikke tændes ved betjening af kontakten.

Sådan skal det virke, om man bruger det eller ej afhænger af ens egen
bedømmelse af situationen, og måske af en politimands og en dommers
bedømmelse.

Det er ikke forbudt men heller ikke påbudt.
Det må bruges men det skal ikke bruges.

Det bliver så ofte brugt "modsat" for at vise en overhalende at han godt kan
trække ind.
En lastbil der fortæller en overhalende lastbil at han er forbi, det kan
være vanskeligt at bedømme om man er kommet langt forbi til at komme ind
uden at genere den overhalede.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubi

Dato : 30-07-10 11:26

> [...]
> bedømmelse.
>
> Det er ikke forbudt men heller ikke påbudt.

Jo, det er forbudt under visse omstændigheder i færdselsloven. (fare for
blænding)

Fra : Benny Amorsen

Dato : 29-07-10 08:26

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> writes:

> http://www.teori-cafeen.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=54

Tak for advarslen mod City Køreskolen, March Køreskolen og Kør Århus,
der alle ligger i Ã…rhus.

/Benny

Fra : Preben

Dato : 29-07-10 12:09

Den 29.07.2010 kl. 09:26 skrev Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk>:

> Tak for advarslen mod City Køreskolen, March Køreskolen og Kør Århus,
> der alle ligger i Århus.

Kan det så undre nogen

--
mvh/Preben

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 13:24

> Jeg mangler lige en paragraf for brug af overhalingslys (tegngivning til
> folk med ringe udsyn bagud ved overhaling i lygtetændingstiden).

Bekendtgørelsen vedr. køreundervisning kat. B, tjek 7.9.4 pkt. 6.

Dér var den

Troels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-07-10 08:45

Troels skrev

> Bekendtgørelsen vedr. køreundervisning kat. B, tjek 7.9.4 pkt. 6.

Er "overhalingslys" nævnt i det afsnit?
Er "overhalingslys" overhovedet nævnt i bekendtgørelsen?

NB! Det ville hjælpe betydeligt hvis du en anden gang nævner
bekendtgørelsen ved det rigtige navn
"Bekendtgørelse om undervisningsplan for køreuddannelsen til kategori
B"

- Peter

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 16:06

> Er "overhalingslys" nævnt i det afsnit?

Nej, men hornet er til gengæld nævnt (brugen af), andetsteds.

Siden du er så god til at grave, synes jeg næsten du skal have æren af selv
at finde det.

Troels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-07-10 12:02

Troels skrev

> Nej, men hornet er til gengæld nævnt (brugen af), andetsteds.

I forbindelse med overhaling?

- Peter

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 22:46

> I forbindelse med overhaling?

Nej, afværgelse af faresituation.

Troels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-07-10 04:32

Troels skrev

> Nej, afværgelse af faresituation.

Nå ...

Jeg troede temaet var "paragraf for brug af overhalingslys"?
Vi er altså enige om at den ikke findes?

- Peter

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-08-10 23:36

Da denne diskussion kører meget i ring, kontaktede jeg d.d. en livline i
form af 2 køreprøvesagkyndige ved politiet.

"Give signal til den forankørende, hvis det er en varevogn eller lastbil med
begrænset udsyn bagud, eller hvis den foran kørende virker uopmærksom."

De oplyste bl.a.
I teksten er der flere ting, man skal være opmærsom på.
Signal er ikke lig med overhalingslys. Det kan være overhalingslys (men som
jfr. Alexbo jo ikke er lovpligtigt at have, hvilket de også bekræftede), det
kan være hornsignal, det kan være at give tegn ved f.eks. at trække så langt
ud, at den man vil overhale kan se en og så køre der et stykke tid med
blinklyset aktiveret.
Men det som er mere væsentligt i fortolkningen af ovenstående er "begrænset
udsyn bagud".
En varevogn eller en lastbil har som udgangspunkt ikke begrænset udsyn
bagud. Heller ikke selv om de udelukkende kan orientere sig bagud via spejle
på siden, har de begrænset udsyn. Det er ganske normalt udsyn bagud i en
lastbil og en varevogn.
Der hvor reglen evt. kan anvendes vil typisk være ved lastbiler, varevogne
som er belæsset på en sådan måde, at føreren ikke har det normale udsyn
bagud via sine spejle, hvilket så igen vil være ved bredt læs.
De kunne ikke huske, hvornår denne regel blev tilføjet, men det var ikke så
mange år siden.
De var ikke specielt begejstrede for denne regel, idet de anførte, at når
føreren har begrænset udsyn, kan det være svært ved tegngivning bagfra at få
kontakt med pgl. Bla. skal man trække ret langt ud på siden af det køretøj
man vil overhale, før pgl. kan se en - på grund af det begrænsede udsyn. Det
hjælper jo ikke at blinke med overhalingslys eller blinke til venstre, hvis
ikke den forankørende kan se det. (lidt nemmere i mørke end ved dagslys).
Derfor ville det rigtige signal som oftest være at bruge hornet.
Men der er kan problemet så være, at den forankørende opfatter tuderiet som
noget i retning af, at han/hun skal se at komme ind til siden give plads,
idet pgl. oftest i forvejen holder så langt til højre som de kan under
hensyn til udsyn/bredde, hvorfor brug af hornet kan opfattes som chikane.

Kurt