Rentestigning og huspriser
Fra : Kert Rats

Dato : 28-07-10 08:43

Jeg faldt over denne artikel:
http://politiken.dk/tjek/penge/hushandel/article1024569.ece

Jeg kunne godt forestille mig, at Jakob Brøchner Madsen i artiklen har ret.
En af de - i mine øjne - væsentligste styringsmekanismer for boligpriserne
er renten (den lange). Det er renten, der styrer huspriserne - ikke omvendt.
Har jeg ret?

Hvad mener I om Jakob Brøchner Madsens forudsigelser?
Er han troværdig som rente-guru?

Renten kan vel ikke falde væsentlig mere, og som han påpeger, så vil
investorer på et tidspunkt sandsynligvis rette opmærksomheden og
investeringslysten mod aktier, hvilket vil initiere en rentestigning.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-07-10 08:51

Den 28-07-2010 09:42, Kert Rats skrev:
> Jeg faldt over denne artikel:
> http://politiken.dk/tjek/penge/hushandel/article1024569.ece

Prøv at spørge i dk.penge eller i dk.penge.investering - jeg
har sat XFUT til dk.penge. Og jeg har citeret hele dit
indlæg, så dem i dk.penge har noget at svare på.

> [...]
> er renten (den lange). Det er renten, der styrer huspriserne - ikke omvendt.

Ja, renten påvirker huspriserne, fordi de fleste køber efter
den månedlige ydelse og ikke efter kontantprisen. Og nej,
huspriserne påvirker ikke renten, det er der til gengæld
mange andre ting, der gør.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Kert Rats

Dato : 28-07-10 09:19

> [...]
> ydelse og ikke efter kontantprisen. Og nej, huspriserne påvirker ikke
> renten, det er der til gengæld mange andre ting, der gør.

Fint med FUT til dk.penge. Det må være den rigtige gruppe at spørge i. Jeg
var ikke opmærksom på, at dk.penge eksisterede.

Vi tager diskussionen i dk.penge.

Tak for din gode hjælp, Kim.

Venligst

Kert Rats

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-07-10 18:41

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
> [...]

Ja, men der også meget andet. F.eks. i hvilket omfang samme renter kan
trækkes fra i skat.

Typen af lån der tilbydes er også vigtigt. Da man kun kunne få 20-årige
fast-forrentede lån var "huslejen" meget højere end med f.eks. et 30-årigt
flekslån eller et afdragsfrit lån. Derved blev kontantprisen også lavere.

Han skal nok få ret. Spørgsmålet er hvornår.

Helt enig. Jeg købte aktier og ikke obligationer idag, som jeg ellers først
havde overvejet

Fra : Kert Rats

Dato : 29-07-10 14:06

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Han skal nok få ret. Spørgsmålet er hvornår.

> Helt enig. Jeg købte aktier og ikke obligationer idag, som jeg ellers

Hvad skal der til for, at renten stiger?
I mine øjne må det primært være en tiltro til, at stabiliteten i verden -
ikke mindst den økonomiske - stiger, og det er der vist ikke de store
udsigter til med alle de lokale og regionale konflikter, der pågår med ringe
udsigt til afslutning. Udsigten til krig eller blot en væbnet konfrontation
i Mellemøsten synes inden for rækkevidde, desværre, så mon ikke, at
stabilitet i verden har lange udsigter - og dermed mulighederne for en
tiltro til investeringer i blandt andet aktier også vil have lange udsigter.
Jeg tror det.

Venligst

Kert Rats

Fra : KaZ

Dato : 29-07-10 21:15

Kert Rats wrote:

> Hvad skal der til for, at renten stiger?

At den sættes op.

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-07-10 17:09

Kert Rats wrote:

> Hvad skal der til for, at renten stiger?

Lang eller kort rente?

Dag-til-dag renten for udlån mellem banker (interbank) er ca 1/2 procent
p.t., så hvis man mener at 0% er en nedre grænse (det kan dog diskuteres
jf. erfaringer fra Japan) kan den næsten kun stige fremover.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-07-10 22:11

Kert Rats wrote:

> Jeg tænkte på den lange rente - den, som bruges ifm. realkreditlån.

Det gør den korte nu også (flexlån F1).

--
Jesper Lund

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 30-07-10 15:32

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> investorer på et tidspunkt sandsynligvis rette opmærksomheden og
> investeringslysten mod aktier, hvilket vil initiere en rentestigning.

boligpriserne er styret af en ting og kun en ting....

hvor meget folk kan låne!

renten vil folk skide på... de låner til MAX og betaler så det de kan....

husene begyndte at stige helt åndsvagt da afdragsfrit blev indført.... det
smarte var så at det hus der kostede 1 million som folk kunne sidde i med et
almindeligt fastforrentet lån steg til 1.5 million men de kunne stadig sidde
i det... på afdragsfrit:)

afdragsfrie lån er og bliver grunden til at vi har den krise vi har nu!

Fra : Hauge

Dato : 30-07-10 15:37

Nikolai R. jensen skrev:
> afdragsfrie lån er og bliver grunden til at vi har den krise vi har nu!

Hehe, du mangler da vist en del realitetssans, men ok, det hører ikke så
meget til denne gruppes fundats, så FUT dk.snak.

/Hauge

Fra : Ole C

Dato : 30-07-10 15:58

Nikolai R. jensen skrev blandt andet:

> afdragsfrie lån er og bliver grunden til at vi har den krise vi har
> nu!

Jeg tror det er et noget forenklet syn - men du kan måske forklare nærmere?
De afdragsfrie lån var naturligvis en (stærkt) medvirkende årsag til at
huspriserne steg, men pengeinstitutterne tjener jo ikke færre penge på et
afdragsfrit lån - tværtimod, da højere huspriser medfører større lån - og
dermed højere renteindtægter til pengeinstitutterne. Oven i købet af en
hovedstol, der i sagens natur ikke bliver mindre (før den afdragsfrie
periode er forbi).
Ganske vist er antallet af tvangsauktioner steget, men slet ikke i et omfang
så de kan være årsagen til problemerne De skyldes snarere en uansvarlig
udlånspolitik over for mere blakkede "forretningfolk", sådan som det gang på
gang er kommet frem når en bank havner i uføret.

--
vh
Ole C

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 30-07-10 18:18

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> uansvarlig udlånspolitik over for mere blakkede "forretningfolk", sådan
> som det gang på gang er kommet frem når en bank havner i uføret.

folk har fået lavet samtale køkkener, nye garager osv. i STOR STIL! dette
gav arbejde til diverse håndværkere som igen fik lidt penge mellem hænder
som de så brugte osv... alle de penge som er blevet brugt på alt det arbejde
er kommet fra friværdis lån fordi husene er steget i værdi... på den måde
har vi gennem de sidste mange år haft et overforbrug der var baseret på lån
og ikke på indtjening...

da husene så rammer deres max for belåning skal folk ikke have lavet mere...
dette giver mindre arbejde og i sidste ende falder husene i værdi fordi folk
ikke længere har de samme penge at handle hus for...

derfor har vi en krise nu... vi har ligget helt i top med forbrug og nu helt
i bund... istedet for at vi havde kørt en lige linje... men nej...

Fra : Ole C

Dato : 31-07-10 01:27

> [...]

> derfor har vi en krise nu... vi har ligget helt i top med forbrug og
> nu helt i bund... istedet for at vi havde kørt en lige linje... men

Jeg respekterer da din mening, men er du sikker på at økonomerne synes
forklaringen er lige så enkel?
Det ville være rart med noget dokumentation - men hører i øvrigt nok hjemme
i dk.penge

--
vh
Ole C

Fra : KaZ

Dato : 31-07-10 09:55

Ole C wrote:

> Jeg respekterer da din mening, men er du sikker på at økonomerne synes
> forklaringen er lige så enkel?
> Det ville være rart med noget dokumentation - men hører i øvrigt nok
> hjemme i dk.penge

eller i dk.videnskab.

Fra : KaZ

Dato : 31-07-10 09:54

Nikolai R. jensen wrote:
> [...]
>
> derfor har vi en krise nu... vi har ligget helt i top med forbrug og
> nu helt i bund... istedet for at vi havde kørt en lige linje... men
Forbrug er ikke en årsag, det er en effekt. Jeg tror du skal finde årsagen andre
steder.

Overordnet er årsagen til pengekriser (creditcrunch) at pengemængden i omløb ændres,
eller indskrænkes. Det er der værktøjer til.

Fra : Jesper

Dato : 30-07-10 20:19

> [...]
> dermed højere renteindtægter til pengeinstitutterne. Oven i købet af en
> hovedstol, der i sagens natur ikke bliver mindre (før den afdragsfrie

Det er ikke realkreditinstitutterne selv, der får renteindtægterne.. Men
bidrag scorer de da.

---
Jesper

Fra : Ole C

Dato : 31-07-10 01:33

Jesper skrev blandt andet:

> Det er ikke realkreditinstitutterne selv, der får renteindtægterne..

Det skrev jeg faktisk heller ikke. Jeg brugte ordet "pengeinstitutterne",
som er et mere flydende begreb.
Og banker gør jo også i afdragsfrie lån....

--
vh
Ole C

Fra : KaZ

Dato : 31-07-10 10:00

Ole C wrote:

> [...]
> uansvarlig udlånspolitik over for mere blakkede "forretningfolk",
> sådan som det gang på gang er kommet frem når en bank havner i uføret.

Da der er blevet kraftigt opfordret til denne 'uansvarlige udlånspolitik' så selv om
bankfolk har ansvar her, så ender nok ikke den historie med det.