14 dages returret mellem private?
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-07-10 19:57

Hej,

Jeg er i et indlæg på andet forum blevet irettesat omkring en udtalelse
vedrørende om der i købeloven findes en fast defineret returret, for handel
mellem private (hvis vi antager der ingen skriftlig handelsaftale
forefindes).

Der er tale om handel på en side i stil med Den Blå Avis, dvs. man sætter en
vare til salg, og folk kan så kontakte sælger vedr. handel, evt. opgive et
bud.

En pige mener hun kan kræve en handel annulleret, hvis en sadel hun har købt
til en hest, ikke passer denne. Sadlen er købt som beset (sælger mødte op på
købers adresse), og nu vil pigen som nævnt ophæve købet.

Er der hjemmel i loven for dette?

Troels

Fra : Ole C

Dato : 27-07-10 20:15

Troels [around 9000] skrev blandt andet:

> [...]
> har købt til en hest, ikke passer denne. Sadlen er købt som beset
> (sælger mødte op på købers adresse), og nu vil pigen som nævnt ophæve

Læs her:
http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/breve-600/b600-340.html

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-10 20:44

Troels [around 9000] skrev:

> [...]
> vedrørende om der i købeloven findes en fast defineret returret, for handel
> mellem private (hvis vi antager der ingen skriftlig handelsaftale

Der findes slet ikke nogen lovfæstet returret ved handel mellem
private. Det kan selvfølgelig aftales, men det skal så gøres
eksplicit.

Der er som udgangspunkt 2 års reklamationsret. Den gælder hvis
man ikke aftaler en anden frist.

> [...]
> til en hest, ikke passer denne. Sadlen er købt som beset (sælger mødte op på
> købers adresse), og nu vil pigen som nævnt ophæve købet.

Det er ikke nemt at svare præcist på, for det kommer an på hvad
der blev aftalt ved handelen. Som du beskriver det, har pigen
ikke noget at komme efter, men hvis det indgik i samtalen at
sadlen skulle passe til hendes hest, foreligger der en mangel der
vil kunne berettige at hun hæver handelen.

PS. Skriftlige og mundlige aftaler er lige gyldige. En skriftlig
er blot nemmere at bevise.

--
Bertel

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-07-10 20:47

> [...]
> sadlen skulle passe til hendes hest, foreligger der en mangel der
> vil kunne berettige at hun hæver handelen.

Hvad så, hvis sælger nægter at tage varen tilbage? Så er der vel blot et
civilt søgsmål at gøre med?

> PS. Skriftlige og mundlige aftaler er lige gyldige. En skriftlig
> er blot nemmere at bevise.

Er der paragraffer der støtter dette? I så fald skal jeg da vidst have rejst
sag mod Lejerbo.

Troels

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 27-07-10 20:51

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> civilt søgsmål at gøre med?

> Er der paragraffer der støtter dette? I så fald skal jeg da vidst have

ved at på qxl er der 14 dages returet også mellem private....

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-07-10 20:55

> ved at på qxl er der 14 dages returet også mellem private....

Er det ikke en betingelse QXL selv har fremsat? (Eller er det
auktions-delen?)

Troels

Fra : Hekatombe

Dato : 27-07-10 21:19

On 27-07-2010 21:55, Troels [around 9000] wrote:

> Er det ikke en betingelse QXL selv har fremsat? (Eller er det
> auktions-delen?)
>
> Troels

For et år siden faldt der en dom over QXL, som sagde at de var
formidler, hvilket betød at selv om både sælger og køber var private, så
var det stadigvæk et forbrugerkøb.

Læs evt.:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyheder-fra-FO/Pressemeddelelser/fortrydelsesretiprivatenethan

Og
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Internetauktioner/salgsforlob?tc=C61C3CE847304F7EAD608777098D1B9B

Bemærk at der i det sidste link er en foreskel mellem interneauktioner
(QXL) og internetannoncer (DBA)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-10 21:04

Troels [around 9000] skrev:

> Hvad så, hvis sælger nægter at tage varen tilbage? Så er der vel blot et
> civilt søgsmål at gøre med?

Ja. Og internettet og Ekstrabladet osv.

> Er der paragraffer der støtter dette?

Nej - og derfor er det rigtigt. Der er nemlig ingen praragraffer
der siger noget andet.

> I så fald skal jeg da vidst have rejst sag mod Lejerbo.

En sælger/udlejer kan stille som betingelse for handel/leje at
aftalen laves skriftligt.

--
Bertel

Fra : Karina Jensen

Dato : 27-07-10 22:19

[klip]
"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:hmeu46pc6gtnca8ojvvvb1n1p124k9onj9@news.dotsrc.org...

> Nej - og derfor er det rigtigt. Der er nemlig ingen praragraffer
> der siger noget andet.

Jo, for søren da - Danske Lov 5-1-1. Det følger i øvrigt også
(forudsætningsvist) af aftalelovens § 1.

/Karina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-10 22:32

Karina Jensen skrev:

> Jo, for søren da - Danske Lov 5-1-1.

Tænk at jeg kunne glemme den. Tak for rettelsen.

--
Bertel

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-07-10 23:03

> En sælger/udlejer kan stille som betingelse for handel/leje at
> aftalen laves skriftligt.

Intet problem, men de mente ikke at optagede telefonsamtaler kunne bevise at
jeg var fraflyttet et lejemål pr. en dato, og at jeg skulle skrives af den
2-personers lejekontrakt. Min eks tilstod endda med vilje ikke at have
afleveret papiret med min underskrift på.

Det kostede mig 19.500 kr i efterregning for vedligehold, for min eks
forsvandt under jorden.

Troels

Fra : Ivar

Dato : 28-07-10 13:20

Troels [around 9000] skrev:

> Intet problem, men de mente ikke at optagede telefonsamtaler kunne bevise at
> jeg var fraflyttet et lejemål pr. en dato, og at jeg skulle skrives af den
> 2-personers lejekontrakt.

Det er to forskellige ting. At mundtlige aftaler har samme gyldighed
som skriftlige, har ikke noget at gøre med om en optagelse kan
bevise noget.

Ivar Magnusson

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-07-10 11:58

> [...]
> købt til en hest, ikke passer denne. Sadlen er købt som beset (sælger
> mødte op på købers adresse), og nu vil pigen som nævnt ophæve købet.

Når sælger mødte op på købers adresse er der *ikke* tale om fjernhandel, og
så er der ikke 14 dages returret, uanset om sælger er erhvervsdrivende eller
privat. Der ville heller ikke have været nogen lovbestemt returret, hvis
køber havde købt sadlen i en fysisk butik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-07-10 12:26

Den 28-07-2010 12:58, Allan Soerensen skrev:

> Når sælger mødte op på købers adresse er der *ikke* tale om fjernhandel, og
> så er der ikke 14 dages returret, uanset om sælger er erhvervsdrivende eller
> privat.

Det kommer an på, om en erhvervsdrivende møder op af sig
selv eller på anmodning af kunden. Det fremgår af
Forbrugeraftaleloven § 2, stk. 2 og stk. 2 a:

[Fjernsalgsparagrafferne gælder for:]

Stk. 2: Aftaler indgået uden for fast forretningssted om køb
af varer, om tjenesteydelser eller om løbende levering af
varer eller tjenesteydelser, når aftalen er indgået eller
forbrugeren har fremsat tilbud

a) i forbindelse med den erhvervsdrivendes besøg på
forbrugerens bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil
der ikke er almindelig adgang, medmindre aftalen angår en
vare eller tjenesteydelse, i anledning af hvilken
forbrugeren udtrykkeligt har anmodet om den
erhvervsdrivendes besøg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-07-10 14:32

> Det kommer an på, om en erhvervsdrivende møder op af sig selv eller på
> anmodning af kunden. Det fremgår af Forbrugeraftaleloven § 2, stk. 2 og
> stk. 2 a:

Korrekt, men mon ikke der foreligger en aftale om at sælger skal møde op med
sadlen hos køber
Vil det i øvrigt ikke i de fleste tilfælde være i strid med dørsalgslove
hvis en erhvervsdrivende uopfrodret møder op på købers adresse?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-07-10 14:52

Den 28-07-2010 15:31, Allan Soerensen skrev:

> Korrekt, men mon ikke der foreligger en aftale om at sælger skal møde op med
> sadlen hos køber

Min kommentar var ikke rettet mon den specifikke handel. Den
er blevet kommenteret tidligere i tråden. Min kommentar var
udelukkende for at rette op på din forkerte påstand.

> Vil det i øvrigt ikke i de fleste tilfælde være i strid med dørsalgslove
> hvis en erhvervsdrivende uopfrodret møder op på købers adresse?

De fleste tilfælde, ja. Men der er nogle, der gerne må møde
op uopfordret for at sælge varer eller tjenesteydelser.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-07-10 16:16

On 27-07-2010 20:57, Troels [around 9000] wrote:
> [...]
> købt til en hest, ikke passer denne. Sadlen er købt som beset (sælger
> mødte op på købers adresse), og nu vil pigen som nævnt ophæve købet.

Hvorfor har du ikke alle oplysninger med?
Hvis det er samme sag vi taler om, og det tror jeg det er, påstår pigen
jo også at sadlen er meget ældre end den alder sælger oplyste, hvilket
er dokumenteret af uvildige forhandlere. Der er, efter pigens
forklaring, også andre ting der indikerer at sælger talte usandt om
forskellige faktorer vedr. sadlen - b.la. at det kedelige udseende
sadlen havde, som sikkert skyldes ælde, nemt kunne "poleres" væk.

Alt i alt tyder beretningen på, at pigen er havnet i klørerne på en
"hundehandler" - hvis det altså er samme sag vi taler om.

Det er jo ikke forbudt at være dum - desværre.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-10 19:34

"Karl Erik Christensen"
<karlerik@none.invalid.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> havnet i klørerne på en "hundehandler" - hvis
> det altså er samme sag vi taler om.
>
> Det er jo ikke forbudt at være dum - desværre.

Spørgsmålet er om man kan være i god tro, når man
selv har besigtiget sadlen, men må siges at være i
ond tro?
I hushandler vil det ikke gå, hvis køberen har
været til stede og "købt som beset" - hvorimod har
vedkommende købt af en sælger som har virket
troværdig, så er det vel et køb i god tro?