Hvem har forstand på springvand?
Fra : Ingelsen

Dato : 27-07-10 14:46

Vi vil meget gerne prøve at bygge et springvand i haven..

Af typen der står I legoland(foran Lego Studies) og i Tivoli (inde hos
veteranbilerne)

En type (jeg ikke ved hvad hedder) som sender en vand stråle i en blød bue
og slukker igen før strålen er landet, så det ligner den flytter sig..

Stråle længden kan varierer.. Men dette er jo bare styring..

Det jeg savner er info til pumpe, tryk, ventiler og den slags
og hvad man skal tage højde for..

Hilsen Jan

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 27-07-10 16:51

Ingelsen wrote:

> Vi vil meget gerne pr�ve at bygge et springvand i haven..
>
> Af typen der st�r I legoland(foran Lego Studies) og i Tivoli (inde hos
> veteranbilerne)
>
> En type (jeg ikke ved hvad hedder) som sender en vand str�le i en bl�d bue
> og slukker igen f�r str�len er landet, s� det ligner den flytter sig..
>
> Str�le l�ngden kan varierer.. Men dette er jo bare styring..
>
> Det jeg savner er info til pumpe, tryk, ventiler og den slags
> og hvad man skal tage h�jde for..
>
> Hilsen Jan

Det lyder som om du har set en Oase Jet pumpe eller noget tilsvarende
http://www.oase-livingwater.com/de_DE/wasser-garten/produkte/wasserspiele-
und-wasserspielpumpen/wasserspiele/water-
entertainment.html?tx_zsproducts_pi1%5Bproduct%5D=139&cHash=84f5e2197f1e1a0cae7175bc9e5cace5
(Langt link, men mon ikke det går)

Du kan sikkert finde et eksemplar i nærmeste havedamsforretning. Oplys
postnummer / sted i landet, så er der sikkert en som kan melde ind med hvor
de kan ses In action.

Normalt er det billigts at importere Oase pumper fra endlang hvor avancen er
lavere end i Danmark, med lige præcis jetpumper har jeg ingen erfaring med.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-07-10 17:55

"Jørgen S. Nielsen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i meddelelsen
> (Langt link, men mon ikke det går)

Næh - ikke med det news-program, som du bruger ;-(

Her er et andet forsøg:

http://www.oase-livingwater.com/de_DE/wasser-garten/produkte/wasserspiele-und-wasserspielpumpen/wasserspiele/water-entertainment.html?tx_zsproducts_pi1%5Bproduct%5D=139&cHash=84f5e2197f1e1a0cae7175bc9e5cace5

Jan

Fra : Jens Hansen

Dato : 27-07-10 18:09

"Ingelsen"
> [...]
> veteranbilerne)
> Det jeg savner er info til pumpe, tryk, ventiler og den slags

PRIS !

http://kortlink.dk/7ysh

men det er flot:
http://kortlink.dk/youtube/7ysk

Du skal nok også tænke på det "vandspild" der er hvis du vil skyde ind over
"land" (havesti)

Hilsen
Jens

Fra : Ivar

Dato : 27-07-10 19:59

Ingelsen skrev:

> Det jeg savner er info til pumpe, tryk, ventiler og den slags
> og hvad man skal tage højde for..

Ventilen skal være temmelig kraftig, så du må regne med nogle
tydelige smæld, når den åbner eller lukker. Det kan du
ikke høre når du når du står i Legoland og musikken spiller,
men i din have vil det måske genere dig eller dine naboer.

Ivar Magnusson

Fra : Ole V Jensen

Dato : 27-07-10 20:39

Ingelsen <nej.tak@mail.dk> wrote:

> Det jeg savner er info til pumpe, tryk, ventiler og den slags
> og hvad man skal tage højde for..

Du kan lave det selv, se evt. her:
http://blog.makezine.com/archive/2008/07/how_to_laminar_water_jet.html

mvh