udstede P-afgift i min have?
Fra : Paul Larsen

Dato : 26-07-10 12:44

Hej
Vi har en grund som ikke er indhegnet og vi vil ikke opsætte en masse
skilte som får det til at se ud som om vi er paranoide. Problemet er at
folk kører ind over kantsten, fortov og græsplæne for at parkere på vores
private grund. Nogle bruger indkørslen, og så kører de i buer rundt på
vores græsplæne for at komme ud igen. Der ligger nogle butikker og
seværdigheder i området, og det sker 5-10 gange dagligt i sommerperioden at
uvedkommende parkerer i vores have.

Kan vi gøre det til en god forretning og opsætte videokameraer og så ellerr
sende bøde/afgift for parkeringen til folk?

Vi havde for år tilbage et skilt med indkørsel forbudt og et skilt med
privat grund, men dette havde ingen effekt så nu er det fjernet igen.

Forslag?

Fra : Ivar

Dato : 26-07-10 13:00

Paul Larsen skrev:

> Vi har en grund som ikke er indhegnet og vi vil ikke opsætte en masse
> skilte som får det til at se ud som om vi er paranoide.

Jeg ved ikke, hvad der skal til, før du selv må opkræve p-afgifter,
men det er helt sikkert, at der skal være tydelig skiltning.

Jeg ville indhegne haven med kampesten, eller på anden måde.

Ivar Magnusson

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-07-10 20:07

> Jeg ville indhegne haven med kampesten, eller på anden måde.

Er der ikke hjemmel i straffeloven for at få politiet til at dukke op og
fjerne de på privat grund parkerede køretøjer?

Troels

Fra : Ole C

Dato : 27-07-10 20:18

Troels [around 9000] skrev blandt andet:

> Er der ikke hjemmel i straffeloven for at få politiet til at dukke op
> og fjerne de på privat grund parkerede køretøjer?

Selvom et indbrud er en lovovertrædelse, kan man ikke være sikker på at
politiet har tid til at dukke op....

--
vh
Ole C

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-07-10 20:23

> Selvom et indbrud er en lovovertrædelse, kan man ikke være sikker på at
> politiet har tid til at dukke op....

Du glemte gåseøjnene. Må man ikke tage en donkraft så og selv flytte bilen?
Evt. med politiets accept?

Troels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-10 20:37

Troels [around 9000] skrev:

> Du glemte gåseøjnene. Må man ikke tage en donkraft så og selv flytte bilen?

Det er selvtægt. Det straffes med bøde - og ballade hvis bilen
kommer til skade.

> Evt. med politiets accept?

Politiet kan ikke give meningmand lov til at flytte rundt med
andres biler.

PS. Hvordan ville du flytte bilen ved hjælp af en donkraft?

--
Bertel

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-07-10 20:46

> PS. Hvordan ville du flytte bilen ved hjælp af en donkraft?

Det er skam gjort mange gange før, du løfter bilen i begge ender, så kan
bilen trækkes væk

Troels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-10 21:00

Troels [around 9000] skrev:

> Det er skam gjort mange gange før, du løfter bilen i begge ender, så kan
> bilen trækkes væk

Falder bilen ikke ned igen når man flytter donkraften hen til den
anden ende?

--
Bertel

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-07-10 23:02

> Falder bilen ikke ned igen når man flytter donkraften hen til den
> anden ende?

Præcisering: 2 donkrafte.

Troels

Fra : Ivar

Dato : 27-07-10 23:59

Troels [around 9000] skrev:

> Præcisering: 2 donkrafte.

Nåh med to. Ja, så falder den ikke ned, den vipper ned.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 28-07-10 00:04

> Nåh med to. Ja, så falder den ikke ned, den vipper ned.

Ikke så let som det umiddelbart kunne synes. 3 mand kan fint klare stuntet.
:)

Troels

Fra : alexbo

Dato : 28-07-10 08:30

"Troels skrev

> Ikke så let som det umiddelbart kunne synes. 3 mand kan fint klare
> stuntet. :)

På et støbt plant værkstedsgulv kan 3 mand med 3 donkrafte, men med 2
donkrafte eller i en have er det umuligt, selv bugseringsrullerne har svært
ved det på blødt underlag.
Det er tydeligt på nedenstående type at de ikke vil kunne klare blødt
underlag.
http://www.darematest.dk/getimage.php?id=615

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubi

Dato : 28-07-10 08:57

> [...]
> svært
> ved det på blødt underlag.
> Det er tydeligt på nedenstående type at de ikke vil kunne klare blødt

og nøj hvor er det juridisk, eller et emne for en snakgruppe!

Fra : Hauge

Dato : 28-07-10 13:42

Jubi skrev:
> og nøj hvor er det juridisk, eller et emne for en snakgruppe!

Ja det praktiserer du jo en del.. Især her, kan du ikke bare gå hen og
skifte din ble, der er tydeligvis overskud af lort i din nærhed.

/Hauge

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 28-07-10 14:34

> Ja det praktiserer du jo en del.. Især her, kan du ikke bare gå hen og
> skifte din ble, der er tydeligvis overskud af lort i din nærhed.

Tja omend jeg ikke er saglig er tonen i det mindste sober.

FUT: dk.snak.mudderkastning

Troels

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 28-07-10 13:33

> [...]
> svært
> ved det på blødt underlag.
> Det er tydeligt på nedenstående type at de ikke vil kunne klare blødt

Så man kan ikke selv lige smide et par plader ud?

Hold nu op, jeg har praktiseret det et par gange nu, her forstår folk heller
ikke at min forhave ikke er til at parkere i.

Troels

Fra : Paul Larsen

Dato : 29-07-10 10:45

On Tue, 27 Jul 2010 21:46:13 +0200, Troels [around 9000] wrote:

> Det er skam gjort mange gange før, du løfter bilen i begge ender, så kan
> bilen trækkes væk

På blød græsplæne

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 13:24

> På blød græsplæne

"underlag". Har du nogensinde hørt om at lægge plader ud der letter
arbejdet? Tror du også væggene i dit hus er muret direkte på plænen?

Troels

Fra : Paul Larsen

Dato : 29-07-10 13:41

On Thu, 29 Jul 2010 14:24:18 +0200, Troels [around 9000] wrote:

> "underlag". Har du nogensinde hørt om at lægge plader ud der letter
> arbejdet? Tror du også væggene i dit hus er muret direkte på plænen?

host host, jeg kender alt til det. Har haft eget autoværksted i 12år og
gider altså ikke slæbe andres biler rundt på min græsplæne med donkrafte på
krydsfinerplader 40-100 meter.
Så hellere låne naboens rendegraver og slæbe skidtet væk selvom alle hjul
skulle være blokeret. Men nu var mit spørgsmål af juridisk karakter, og
ikke et oplæg til en lang tåbelig diskussion med ikke-jurister.

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-10 00:36

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:h6du46hm0tcb82cr79koge4jc9eptjtcqa@news.dotsrc.org...

> Politiet kan ikke give meningmand lov til at flytte rundt med
> andres biler.

Meningmand kan til enhver tid fjerne en uønsket bil fra sin grund og sende
regningen til ejeren af bilen. Det kan politiet faktisk ikke fra privat
grund.

Fra : Paul Larsen

Dato : 04-08-10 15:12

On Wed, 4 Aug 2010 01:36:22 +0200, Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> Meningmand kan til enhver tid fjerne en uønsket bil fra sin grund og sende
> regningen til ejeren af bilen. Det kan politiet faktisk ikke fra privat
> grund.

Jeg var på et tidspunkt vidne til at et hus var blevet besat af Romaer. De
havde åbnet for el, gas og vand og levede en stor gruppe der.
Ejeren af huset, fik at vide at det var selvtægt at smide dem ud, og at han
skulle bruge fogeden til det.
Det synes jeg var en grov krænkelse af husejeren som også kom til at betale
for forbruget.
Men hvem er det egentligt Romaerne stjal strøm fra - var det den tinglyste
husejer eller var det reelt fra elselskabet?

Fra : Ole C

Dato : 04-08-10 15:32

Paul Larsen skrev blandt andet:

> Men hvem er det egentligt Romaerne stjal strøm fra - var det den
> tinglyste husejer eller var det reelt fra elselskabet?

Det har ikke noget med tinglysningen at gøre, men om hvem der har en aftale
med el-leverandøren.
Hvis det er husejeren, blev der stjålet fra ham - og så har han næppe anden
mulighed end at gå i retten for at få sine penge.
Men det kan nok ikke svare sig....

--
vh
Ole C

Fra : Paul Larsen

Dato : 05-08-10 14:49

On Wed, 4 Aug 2010 16:32:01 +0200, Ole C wrote:

> Hvis det er husejeren, blev der stjålet fra ham

Hvad gør man så for at være 100% sikker på ikke at hænge på en el-regning
når man fraflytter?
El-selskabet vil jo helst have man bare meddeler en aflæsning, men hvem
hænger på regningen EFTER eflæsningen?
Skal man bede el-selskabet afbryde strømmen og skriftligt dokumentere en
afmelding?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-10 15:45

Paul Larsen skrev:

> Hvad gør man så for at være 100% sikker på ikke at hænge på en el-regning
> når man fraflytter?

Aflæser elmåler sammen med den nye lejer/ejer eller beder
elselskabet om at foretage en kontrolaflæsning.

I eksemplet var der jo en ejer af huset. Kunne han ikke have bedt
selskaberne om at lukke hovedhanerne for el, gas og vand?

> El-selskabet vil jo helst have man bare meddeler en aflæsning, men hvem
> hænger på regningen EFTER eflæsningen?

Ved fælles aflæsning er det naturligvis næste beboer der
overtager ansvaret.

> Skal man bede el-selskabet afbryde strømmen og skriftligt dokumentere en
> afmelding?

Det er for besværligt for den nye beboer - og koster måske et
dumt gebyr?

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-07-10 01:22

Troels skrev

> Ikke så let som det umiddelbart kunne synes. 3 mand kan fint klare stuntet.

Kan sikkert fungere på en plan/hård overfalde
I forlægget er der tale om en græsplæne, såehh det er ikke til megen
hjælp

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-07-10 11:29

Troels skrev

> Hold nu op, jeg har praktiseret det et par gange nu, her forstår folk heller
> ikke at min forhave ikke er til at parkere i.

Hvilken straf fik du for selvtægten?

- Peter

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 28-07-10 18:38

> Hvilken straf fik du for selvtægten?

Ingen, og min have blev ren for fremmed metal.

Jeg kan med politiets generelle holdning til de forbrydelser de ikke kan
indkassere på, næsten forestille mig deres reaktion når ejerne af bilen har
fundet dem flyttet.

"Undlad at parkere dér en anden gang".

Troels

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-10 13:01

"Paul Larsen" <paullarsen@nohotmail.invalid> skrev
i meddelelsen
> [...]
>
> Vi havde for år tilbage et skilt med indkørsel
> forbudt og et skilt med
> privat grund, men dette havde ingen effekt så nu

Hvad med muligheden for at opkræve afgifter iht
lov om vej- og markfredning (som det vist hedder).
Nogle boligblokke på Frederiksberg har indført en
sådan skiltning hvor der henvises til lov om vej -
og markfrednningsloven - og her kan man da opkræve
afgifter hvis folk der ikke bor på stedet parkerer
alligevel. Hvordan det er kommet i stand ved jeg
dog ikke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-10 13:25

Paul Larsen skrev:

> Kan vi gøre det til en god forretning og opsætte videokameraer og så ellerr
> sende bøde/afgift for parkeringen til folk?

Opsætning af videokameraer skal følge bestemte regler (lov om
videoovervågning).

    § 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej,
    plads eller lignende område, som benyttes til almindelig
    færdsel.

    Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller
    regelmæssigt gentagen personovervågning ved hjælp af
    fjernbetjent eller automatisk virkende tv-kamera,
    fotografiapparat eller lignende apparat. Lovens regler om
    tv-overvågning finder tilsvarende anvendelse på opsætning af
    sådant apparat med henblik på overvågning.

    § 3. Private, der foretager tv-overvågning af steder eller
    lokaler, hvortil der er almindelig adgang, eller af
    arbejdspladser, skal ved skiltning eller på anden tydelig
    måde give oplysning herom.

§ 3 er ikke relevant hvis det (som nu) ikke er tilladt at køre
ind på pladsen. Hvis I skilter med at det koster en afgift, så
giver I dermed lov til almindelig færdsel, og så skal der skiltes
med at der overvåges. Overvågningen må ikke omfatte f.eks. vejen
- kun jeres egen grund.

Rent teknisk kan en bøde kun udstedes af politiet. Privates
opkrævning hedder en afgift. I kan ikke opkræve en afgift hvis
der ikke foreligger en aftale med den der parkerer. Det vil altså
forudsætte at der ved *tydelig* skiltning er gjort opmærksom på
at parkering eller blot indkørsel koster (f.eks.) 500 kr. Hvis
det er angivet ved skiltning, kan I opkræve afgiften fra dem der
parkerer eller på anden måde bruger jeres grund fordi det så rent
juridisk betyder at man indgår en (underforstået) aftale ved at
køre ind på grunden.

Når de ikke betaler, må I anlægge en civil retssag som kan koste
jer langt mere end 500 kr.

Det var med vilje jeg skrev "når".

> Forslag?

Sæt stenkummer op.

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 02-08-10 13:36

> [...]
> køre ind på grunden.
>
> Når de ikke betaler, må I anlægge en civil retssag som kan koste

Den letteste løsning er at lade et "kendt" firma stå for arbejdet med at
kradse penge ind.

I en andelsboligforening bruger de http://www.cityparkering.dk - De beholder
selv det de opkræver, men på den anden side koster det heller ikke
foreningen penge at have ordningen ....

(og intet i vejen for at du selv har en stak girokort og et digital kamera
liggende og laver lidt af arbejdet for dem)

Med mere end 10 ulovlige parkeringer om dagen skulle det da nok være
interessant for europark/cityparkering eller en ad de andre aktører.

/A

Fra : Paul Larsen

Dato : 02-08-10 16:34

On Mon, 2 Aug 2010 14:35:50 +0200, Anders Majland wrote:

> Med mere end 10 ulovlige parkeringer om dagen skulle det da nok være
> interessant for europark/cityparkering eller en ad de andre aktører.

Jeg kunne så forestille mig, at når P-selskabet har sat skilte op, så vil
tallet falde betragteligt

Fra : Anders Majland

Dato : 03-08-10 11:53

> Jeg kunne så forestille mig, at når P-selskabet har sat skilte op, så vil
> tallet falde betragteligt

Så er problemet jo også løst ... flertallet har nok lidt mere respekt for
dem end for mere hjemmelavede skilte ...

Men hjulklampen og kontant afregning er nok den nemmeste nu og her løsning

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-07-10 07:33

Paul Larsen skrev

> Kan vi gøre det til en god forretning og opsætte videokameraer og så ellerr
> sende bøde/afgift for parkeringen til folk?

Grundejeren kan opkræve en afgift

"Lovligt at opkræve egne P-afgifter
Ejer du et stykke jord, hvor andre blot smider deres bil, så kan du
lovligt opkræve en P-afgift."
http://epn.dk/privat/article2115488.ece

Udfra artiklen burde skilte med "privat grund" være nok, men undersøg
det lige med det lokale politi først

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-07-10 13:57

Jesper Lund skrev

> Hvis Europark, City Parkering, and friends ikke var forpligtet til
> at opsætte et skilt, men blot kunne sende girokort ud

Bemærk betegnelsen "grundejer" i artiklen

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-10 21:28

Peter Lykkegaard skrev:

> Bemærk betegnelsen "grundejer" i artiklen

Det betyder ikke noget. En grundejer har lov at hyre folk til det
grove. Ellers var der jo heller ingen advokater der kunne få
noget at lave.

--
Bertel

Fra : Paul Larsen

Dato : 29-07-10 10:52

On Mon, 26 Jul 2010 06:33:24 -0700 (PDT), Peter Lykkegaard wrote:

> "Lovligt at opkræve egne P-afgifter
> Ejer du et stykke jord, hvor andre blot smider deres bil, så kan du
> lovligt opkræve en P-afgift."
> http://epn.dk/privat/article2115488.ece

Hvordan får man så efterfølgende oplyst hvem som ejer bilen?

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 30-07-10 19:49

Den 29-07-2010 11:51, Paul Larsen skrev:

> Hvordan får man så efterfølgende oplyst hvem som ejer bilen?

Nemmere løsning:

Sæt et skilt op i haven, at der opkræves p-afgift ved parkering i haven.
Når så en bil parkerer, så påmonter en lås på hjulet og afmonter den
ikke før der er betalt.

> http://www.biludstyr-shop.dk/default.aspx?load=main&data=productinfo&key=81665

Hilsen Matthias

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-07-10 15:24

ahw wrote:

> [...]
> markfrednningsloven - og her kan man da opkræve afgifter hvis folk der
> ikke bor på stedet parkerer alligevel. Hvordan det er kommet i stand ved

Hvis der kun er et skilt med "vej- og markfredningsloven blah blah", er
det så vidt jeg ved politiet som skal udstede bøden. Hvis de har tid..

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-07-10 15:28

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> lovligt opkræve en P-afgift."
> http://epn.dk/privat/article2115488.ece
>
> Udfra artiklen burde skilte med "privat grund" være nok, men undersøg

Det undrer mig meget at det ikke kræver et skilt (for at statuere aftale
om parkering mod betaling). Hvis Europark, City Parkering, and friends
ikke var forpligtet til at opsætte et skilt, men blot kunne sende
girokort ud, ville deres indtægter sikkert stige betragteligt.

--
Jesper Lund