Hvor meget arbejde præsteres i tomgang?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-10 11:54

Hvor stort et arbejde er det egentlig en motor præsterer for at motoren kan
gå i tomgang?

Temmelig stort, hvis man skal tro hvad jeg har gået og regnet lidt på :)

Min motor bruger 0,6 liter diesel i timen, når den går i tomgang. Når jeg
kører på arbejde, kører jeg ca. 30 km på literen, når jeg kører 50 km/t.
Turen er på ca. 11 km og tager 15 minutter. Forbrug for at køre på arbejde
bliver hermed ca. 0,3 liter. Havde bilen gået i tomgang, ville den have
forbrug 0,15 liter. Dvs. det koster 0,15 liter diesel at køre 50 km/t frem
for bare at lade bilen gå i tomgang i et kvarter.

Det skal lige siges at min bil kører 50 km/t ved tomgangshastighed.

Min bil bruger den samme mængde energi på at køre i tomgang, som den bruger
på at køre 50 km/t. Det er faktisk et stort arbejde at gå i tomgang.

Nogen der er stået af i svinget? :)

Det er sgu lidt svært at forklare, synes jeg :)

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 26-07-10 14:58

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> [...]

> Min bil bruger den samme mængde energi på at køre i tomgang, som den
> bruger på at køre 50 km/t. Det er faktisk et stort arbejde at gå i

Ja det koster så vidt jeg ved 10-15 heste, og det gør din kørsel sikkert
også.

Nu er forbrugsmåleren meget grov med kun en decimal, det gør det svært at
måle små ændringer, men du kan ellers prøve i tomgang med ingenting tændt
heller ikke kørelyset, og med så meget som muligt af de ting du kender eller
kan måle forbruget på.

Der går 736 watt til en hestekraft, men hvis de 10-15 er rigtigt, så vil et
forbrug på 1000 watt jo kun betyde et merforbrug på under 0,1 liter og det
kan du ikke måle nøjagtigt.
En aircon bruger en del så med den tændt også burde du kunne se forskel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-10 16:51

> [...]
> det kan du ikke måle nøjagtigt.
> En aircon bruger en del så med den tændt også burde du kunne se forskel.

Jeg kan se både aircon og dækstørrelse. Aircon bruger jeg dog ikke på den
tid af dagen jeg kører på arbejde, så jeg har kun info om dækstørrelsen: Det
koster 2 km per liter at køre med 225 frem for 195 dæk ...

Det er svært at beregne forbruget med aircon, da det afhænger af temperatur
både udenfor og inde i bilen. Starter man en (kabine)varm bil ofte, så
aircon skal arbejde maks hver gang, koster det kassen. Kører man en lang
tur, så koster det ikke nær så meget.

Min økonomimåler er ikke sat op til at vise literforbrug i timen, så jeg har
ikke eksperimenteret med den slags du foreslår :)

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 26-07-10 20:28

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Min økonomimåler er ikke sat op til at vise literforbrug i timen, så jeg
> har ikke eksperimenteret med den slags du foreslår :)

Det har jeg så misforstået.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-10 20:33

> "Per Henneberg Kristensen" skrev

> Det har jeg så misforstået.

På en Follevogn kan man få vist km/l eller l/100 km.

Når den viser sidstnævnte, viser den også l/time ved hastigheder under ...
12 km/t, tror jeg.

Min viser kun km/l

:)

--
Per

Fra : Western

Dato : 26-07-10 21:22

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev >

> Ja det koster så vidt jeg ved 10-15 heste, og det gør din kørsel
> sikkert også.

Sådan en dieselmotor har vel et specifikt forbrug i størrelsesordenen
300 g/kWh, så hvis den i tomgang bruger 0,6 l pr. time (sådan ca.
svarende til 0,5 kg), så må den bruge en effekt på ca. 1,7 kW eller 2,3
HK for at holde sig selv i gang.
--

Leif Westen

Fra : alexbo

Dato : 27-07-10 07:42

"Western" skrev

> [...]
> 0,5 kg), så må den bruge en effekt på ca. 1,7 kW eller 2,3 HK for at holde

Det lyder rigtigt, en 12 liters Scania bruger 200g/kWh, ved 3/4 belastning.
mine 10-15 heste er formentlig ved fuld gas, på den anden side synes jeg at
2HK er i underkanten til at køre 50km/t.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-07-10 08:49

> [...]
> mine 10-15 heste er formentlig ved fuld gas, på den anden side synes jeg
> at 2HK er i underkanten til at køre 50km/t.

Det kan heller ikke passe. Man trækker 1450 kg (what ever) og kører 50
km/t - sammenlign med en knallert på 2HK ...

--
Per

Fra : Armand

Dato : 31-07-10 18:01

> [...]
>
> Min bil bruger den samme mængde energi på at køre i tomgang, som den
> bruger på at køre 50 km/t. Det er faktisk et stort arbejde at gå i tomgang.

Det er ikke ud af ingenting at fabrikanterne er begyndt at montere
stop/start teknik på deres økonomi-modeller!

Problematikken er et plus for eldrift - Men elbiler har jo vist sig at
være for økonomiske derved at man skal tilføre (elektrisk) varme til
kabinen om vinteren.
Pest eller kolera!?

--
Armand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-08-10 08:39

> Det er ikke ud af ingenting at fabrikanterne er begyndt at montere
> stop/start teknik på deres økonomi-modeller!

Det er så spørgsmålet - det giver et betydeligt større slid på starteren,
som så må skiftes des oftere. Hvad er billigst - 0,6 liter i timen eller en
ny starter i ny og næ?

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-10 08:53

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Det er så spørgsmålet - det giver et betydeligt større slid på starteren,
> som så må skiftes des oftere. Hvad er billigst - 0,6 liter i timen eller en
> ny starter i ny og næ?

Prøv at spørg i 3L forum, hvor mange der har fået skiftet
startere......
Så finder du nok ud af at det er ganske ganske få.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 01-08-10 09:59

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Per Henneberg Kristensen skriver:
>
> Prøv at spørg i 3L forum, hvor mange der har fået skiftet
> startere......
> Så finder du nok ud af at det er ganske ganske få.

Og med genindførelsen af den gamle dynastarter, blot med en voldsom
generator/lader istedet, er der ikke den voldsomme starterdrevs-mekanik
at slide på.

--
Armand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-08-10 13:58

> Per Henneberg Kristensen skriver:

> Prøv at spørg i 3L forum, hvor mange der har fået skiftet
> startere......
> Så finder du nok ud af at det er ganske ganske få.

Min golf III havde ikke stop n go - alligevel har jeg skiftet starter i den.
Og en melding den anden dag fra den nye ejer: Han har skiftet den starter
jeg fik monteret for ca. 4 år siden.

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-10 15:54

> [...]
> Og en melding den anden dag fra den nye ejer: Han har skiftet den starter

Og du er ganske overbevist om at starteren i en bil bygget til spot
and go er den samme som i en bil ikke bygget til det?

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-08-10 22:33

> Per Henneberg Kristensen skriver:

> Og du er ganske overbevist om at starteren i en bil bygget til spot
> and go er den samme som i en bil ikke bygget til det?

Hvilke forbedringer mener du er nødvendige? :)

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-08-10 05:11

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Hvilke forbedringer mener du er nødvendige? :)

Vi kunne jo starte med kraftigere batteri og startermotor

Klaus

Fra : Armand

Dato : 01-08-10 09:57

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Det er så spørgsmålet - det giver et betydeligt større slid på
> starteren, som så må skiftes des oftere. Hvad er billigst - 0,6 liter i
> timen eller en ny starter i ny og næ?

Out of topic!
Det kan godt være at det er under andre omkostninger, men formålet er
tydeligvis at spare den mængde brændstof der futtes af under tomgang ved
lyskrydset - At man bestræber sig på dét viser at det er en relativt
stor mængde at det drejer sig om!

--
Armand.