El-kabel i jord
Fra : Werner

Dato : 25-07-10 17:42

Jeg skal have gravet et el-kabel ned til en motor i et drivhus.
Hvad er forskellen mellem 5x1,5 og 5x2,5 og hvad bør jeg bruge?
Må jeg selv grave og derefter få en el-installatør til at samle det hele?
Hvor kan jeg købe markeringsbånd og hvad bør jeg anvende?
vh
Werner

Fra : Martin Bak

Dato : 25-07-10 19:16

"Werner" <werner@> skrev i en meddelelse
> [...]
> Må jeg selv grave og derefter få en el-installatør til at samle det hele?
> Hvor kan jeg købe markeringsbånd og hvad bør jeg anvende?

Ja, du må selvfølgelig gerne grave selv. Start med at lave en aftale med den
installatør du har tænkt dig skal tilslutte det i sidste ende, så får du
færrest problemer. Forskellen på de 2 kabler er tykkelsen på lederne. Hvad
du bør bruge afhænger af hvilken motor der skal drives. Ikke alle kabler må
uden videre nedgraves, så køb kablet af installatøren, så slipper du for
sure miner, og frem for alt for eventuelt at blive nødt til at grave det op
igen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 02-08-10 14:58

> Ja, du må selvfølgelig gerne grave selv.

Men ikke lægge kablet ned og tildække det.

Intallatøren må ikke sige god for arbejde der ikke er udført af hans egne
folk. Og er kablet førs dækket til kan han ikke lovligt sige god for at det
ligger i den rette dybde med dækbåndet i rette højde etc.

Så vent med at dække det til - til installtørren har tilsluttet det.

> Start med at lave en aftale med den installatør du har tænkt dig skal
> tilslutte det i sidste ende, så får du færrest problemer.

Enig - og så er klaus's forslag med at lægge et 110mm kloakrør rigtig godt.
Jeg har fortrudt at jeg kun lagde et 60/40 mm flexrør over gårdspladsen. Der
gik knuder i det da jeg skulle have det tredje antennekabel igennem ...

Så hvis jeg nogensinde graver det op igen bliver det også til et kloakrør
(mindst)

/A

Fra : Klaus G.

Dato : 25-07-10 22:54

> Jeg skal have gravet et el-kabel ned til en motor i et drivhus.
Et lille tip:
Grav i stedet for et rør ned af en art og træk så dit kabel i det rør. Så
kan du i fremtiden, hvis du kommer i tanke om det, trække flere ledninger,
slanger og hvad har vi ellers. Sådan noget 110mm Orange PVC kloakrør er
fint.

--
Klaus G.