'Slæbestrimmel' - undgå statisk elektricit~
Fra : Gitte Daphne

Dato : 25-07-10 13:26

Jeg har længe gået og funderet over, hvad sådan en 'dims' hedder, man i
'gamle dage' kunne sætte på bilen (bagved), som lige akkurat rørte jorden,
men som i det store hele fjernede de værste gener ved statisk elektricitet.

Jeg har så 'læst' mig til, at den muligvis kan hedde en 'slæbestrimmel', men
den kan jeg så ikke finde nogen steder på nettet.

Er der nogen af jer, der har et andet navn for sådan en 'dims', og er der
mon nogen forretninger, der stadig fører denne lille praktiske anordning ? -
så vil jeg meget gerne have en tilbagemelding om hvor en sådan forefindes,
for jeg kan nemlig ikke lige finde sådan én nogen steder.

Problemet er, at jeg suger statisk elektricitet til mig som en svamp.. dette
medfører, at jeg får stød ofte, når jeg kommer i nærheden af en bil.. både
ud- og indvendigt, så bilen får gerne én-på-lampen, før jeg sætter min hånd
på dørhåndtaget.. gør jeg det ikke, får jeg et RAP over nallerne, som er
mildt sagt meget ubehageligt.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Gitte

Fra : TDN

Dato : 25-07-10 13:32

"Gitte Daphne" <daphne@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sætter min hånd på dørhåndtaget.. gør jeg det ikke, får jeg et RAP over
> nallerne, som er mildt sagt meget ubehageligt.

Prøv at spraye det sæde du sidder på med skyllemiddel, det plejer at hjælpe.

Mvh.
Thomas

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 25-07-10 14:06

On Sun, 25 Jul 2010 14:26:22 +0200, "Gitte Daphne" <daphne@mail.dk>
wrote:

> [...]
>på dørhåndtaget.. gør jeg det ikke, får jeg et RAP over nallerne, som er

Hos T. svansen hedder det en antistatisk strop, og den ser sådan her
ud:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=4077523720&n=1225935421&pn=1225935429

Det er et fund til pengene.

Jeg synes iøvrigt at din stemme er temmelig dyb, Gitte. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Gitte Daphne

Dato : 26-07-10 19:31

Jeg har idag været forbi T Hansen og afhente sådan en anordning, som jeg er
spændt på at få afprøvet.

Den med nøgle på dørhåndtaget, er også afprøvet, problemet er, at det ikke
fungerer for mig.

Hvad mener Folmer med, at min stemme er temmelig dyb ??

Bukker og takker pænt for alle jeres indlæg.

Mvh.
Gitte

Fra : Ivar

Dato : 26-07-10 20:25

Gitte Daphne skrev:

> Hvad mener Folmer med, at min stemme er temmelig dyb ??

Mon ikke han hentyder til at du sidst skrev under navnet
ib tinning

Fra : Leif

Dato : 26-07-10 21:01

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Mon ikke han hentyder til at du sidst skrev under navnet
> ib tinning

Og damer bukker ikke - de nejer...........

/Leif

Fra : cykelsmeden

Dato : 27-07-10 11:27

Den 26-07-2010 22:00, Leif skrev:
> Og damer bukker ikke - de nejer...........
så lige finalen på en international klasisk musikkonkurence!
det passer ikke mere, de bukker!

finn

Fra : John N. H.

Dato : 27-07-10 10:25

> "Gitte Daphne" skrev:
> Jeg har idag været forbi T Hansen og afhente sådan en anordning, som jeg
> er spændt på at få afprøvet.

Hej Gitte
Jeg håber, du vil give dig tid til at fortælle om din erfaring med
anordningen her i gruppen.

Mvh
John N. H.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-07-10 14:07

Gitte Daphne skrev:

> [...]
>
> Er der nogen af jer, der har et andet navn for sådan en 'dims', og er
> der mon nogen forretninger, der stadig fører denne lille praktiske

FDM lavede en test af den engang; der er større elektrisk modstand i den end
i et dæk!

Fra : Martin Bak

Dato : 25-07-10 15:02

"Gitte Daphne" <daphne@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sætter min hånd på dørhåndtaget.. gør jeg det ikke, får jeg et RAP over
> nallerne, som er mildt sagt meget ubehageligt.

Skal den virke, skal den sidde på dig, og ikke på bilen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Simon

Dato : 25-07-10 17:21

On 25-07-2010 14:26, Gitte Daphne wrote:
> så bilen får gerne én-på-lampen, før jeg sætter min hånd
> på dørhåndtaget.. gør jeg det ikke, får jeg et RAP over nallerne,

Anden mulighed er at røre dørhåndtaget med nøglen først - mens du også
rører nøglens metal. Eller lægge hånden på ruden. Så skulle det statiske
aflades og du får ikke noget rap.

--
Simon

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-07-10 19:27

Gitte Daphne skriver:

> [...]
> men som i det store hele fjernede de værste gener ved statisk elektricitet.

Det passer bare ikke.

> [...]
> på dørhåndtaget.. gør jeg det ikke, får jeg et RAP over nallerne, som er

Tjek lige om det har noget at sige med, hvilket tøj du har på og
hvilket fodtøj du har på.....

Det er yderst sjældent bilen der er statisk ladet, men derimod
personen. Syntetisk stof er meget hysterisk til at blive ladet op.

Klaus

Fra : Ivar

Dato : 26-07-10 12:16

Gitte Daphne skrev:

> der stadig fører denne lille praktiske anordning ?

Praktisk er den ikke, da den er stort set virkningsløs. Desuden
får den bilen til at lyde som om et baghjulsleje er gået.

Btw. er der nogen med lædersæder, der har problemer med
statisk elektricitet?

Ivar Magnusson

Fra : Morten P

Dato : 27-07-10 09:34

"Gitte Daphne" <daphne@mail.dk> wrote in message

> [...]
> sætter min hånd på dørhåndtaget.. gør jeg det ikke, får jeg et RAP over
> nallerne, som er mildt sagt meget ubehageligt.

Det kan da ikke passe at det ikke fungerer med nøglen for dig!
Det er jo en naturlov

Er det ved ind elelr udstigning det ikke fungerer?
Og hvad betyder det "at det ikke fungerer"?

Du kan i øvrigt sprøjte koncentreret skyllemiddel på sæderne. Det tager
langt det største potentiale for at generere statisk elektricitet når du
kurer ud af bilen.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-10-10 23:02

> [...]
> sætter min hånd på dørhåndtaget.. gør jeg det ikke, får jeg et RAP over
> nallerne, som er mildt sagt meget ubehageligt.

Sidst jeg havde det problem, fandt jeg ud af, at det var mine sko, som
skabte problemet. Kun når jeg havde et bestemt par sko på fik jeg et rap
over nallerne. Ellers aldrig. To gange har jeg måttet kassere sko af den
grund. Begge gange var det nogle kondisko, som drillede.

Kurt