Konen stifter gæld igen og igen
Fra : CanonKnud

Dato : 24-07-10 10:58

Min kone overgår fra efterløn til folkepension (uden nogen
pensionsopsparing) her sidste på året. Hun har en dyr hobby, med
store udgifter til foder og dyrlæge, og hidtil har aftalen været,
at hun skulle betale vores mad (ca. 3.500,- mdl), resten kunne
hun bruge på dyrene.
Jeg (stadig i arbejde) har hver måned alligevel bidraget til
husholdningen med større eller mindre beløb, men ikke desto
mindre har hun et overtræk på sin bankkonto på 30.000,-, og et
par ubetalte dyrlæge- og foderregninger liggende.
Nu til mit spørgsmål: Hvordan får jeg leverandører af foder og
dyrlægeydelser til at nægte hende kredit? Uofficielt har jeg talt
med dyrlægen, han siger de ikke må nægte at hjælpe, og at det i
sidste ende er vores fælleseje der kommer til at betale.
Kan jeg lave et dokument hvor jeg frasiger mig ansvar for hendes
overforbrug? Jeg kan ikke se nogen løsning i skilsmisse, men jeg
nærmer mig også folkepensionsalderen, og min pension rækker ikke
til andet en faste udgifter til hus og bil.
mvh Knud

Fra : Martin Bak

Dato : 24-07-10 11:16

"CanonKnud" <bonke@removewedebo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nærmer mig også folkepensionsalderen, og min pension rækker ikke
> til andet en faste udgifter til hus og bil.

Der er, som jeg ser det, ikke nogen brugbar juridisk løsning på problemet,
for uanset hvad der bliver nedfældet, så skal I jo have noget at spise, og
hvis hun har brugt sine penge på sin hobby, så er der kun dig tilbage til at
købe mad.

Eneste ordentlige løsning er, at hun bringes til at forstå, at hun ikke har
råd til sin hobby, i hvert fald ikke i det omfang den har nu. Og at hun
dermed enten helt afvikler den, eller bringer den ned på et niveau hvor
hendes økonomi rækker.

Alternativt kunne hun måske tjene nogle penge ved siden af sin pension, for
at få råd til dyrene, men jeg kender ikke reglerne herfor.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : CanonKnud

Dato : 24-07-10 14:11

> [...]
pension, for
| at få råd til dyrene, men jeg kender ikke reglerne herfor.

Tak for fine kommentarer.
Knud

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-07-10 11:24

On Sat, 24 Jul 2010 11:57:44 +0200, "CanonKnud"
<bonke@removewedebo.dk> wrote:

>Nu til mit spørgsmål: Hvordan får jeg leverandører af foder og
>dyrlægeydelser til at nægte hende kredit?
Det kan du ikke, du kan fortælle dem at hun er meget lidt
kreditværdig, andet kan du ikke.
Men du bør gøre dem det meget klart og tydeligt at de ikke på nogen
måde skal stille næsen op efter at du betale på handes vejne.

>Uofficielt har jeg talt
>med dyrlægen, han siger de ikke må nægte at hjælpe, og at det i
>sidste ende er vores fælleseje der kommer til at betale.
Det passer ikke, din kone bestiller dyrlægen til en given
handling/service og det er hende der skal betale, slut.
Ægtefælder hæfter ikke for de økonomiske ting hinanden laver uden den
andens accept.

>Kan jeg lave et dokument hvor jeg frasiger mig ansvar for hendes
>overforbrug?
Du har intet ansvar for hendes forbrug/handlinger (så længe hun selv
egenthændigt begår disse handlinger), så det er ikke nødvendigt.

At du får et problem i dagligdagen/fremtiden pga. at hendes penge er
"væk" er en anden sag.

/Hans

Fra : CanonKnud

Dato : 24-07-10 14:19

> [...]
| handling/service og det er hende der skal betale, slut.
| Ægtefælder hæfter ikke for de økonomiske ting hinanden laver

Er det virkelig rigtigt? Da vi blev gift for 14 år siden, varede
det ikke længe inden det væltede ind med krav om betaling af
hendes gamle regninger. Skat 12.00,-, moms 16.00,-, opbevaring af
frostsæd 9.000,- + en enkelt mere som jeg ikke husker i detaljer,
men omkring 10.000,- kr. (I alt små 50.000,- kr.)
Jeg har altid betalt mine ting rettidigt, og havde på det
tidspunkt pengene, så jeg fik det ud af verden, med ordene "jeg
vil ikke skylde nogen noget", men uden at undersøge om vi kunne
have undladt at betale.
mvh Knud

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-07-10 15:49

On Sat, 24 Jul 2010 15:19:23 +0200, "CanonKnud"
<bonke@removewedebo.dk> wrote:

>Det passer ikke, din kone bestiller dyrlægen til en given
>uden den
>
>Er det virkelig rigtigt?
Ja, dog er der et spørgsmål omkring SKAT, de kan i nogle tilfælde
komme efter ægtefælden. (om det gælder gæld til SKAT opstået før
ægteskabets indgåelse skal jeg være usagt, men tvivler)

>Da vi blev gift for 14 år siden, varede
>det ikke længe inden det væltede ind med krav om betaling af
>hendes gamle regninger.
Det er den slags oplevelser man kan være udsat for.

>Jeg har altid betalt mine ting rettidigt, og havde på det
>tidspunkt pengene, så jeg fik det ud af verden, med ordene "jeg
>vil ikke skylde nogen noget"
Den gæld man tage med ind i ægteskabet hæfter man selv for, den gæld
man selv stifter i ægteskabet hæfter man selv for (dog lige
undtagelsen med SKAT under givne omstændigheder).
Hvis ægteskabet ophæves tager man sin personlige gæld med sig ud, den
gæld man er fælles om den er man stadig fælles om.
Det man derimod har af værdier skal deles.

> men uden at undersøge om vi kunne
>have undladt at betale.
Du kunne undlade at betale, det kunne hun ikke.
Hvad i så vælger at i fællesskab er en anden ting.

Som andre også har påpeget er eneste langtidsholdbare løsning at hun
stopper med (over) forbruget, ellers er det eneste løsning skilsmisse,
ikke at det løser hendes problem, men du kan komme ud af den
(fremtidige) økonomiske pine i tide.

Måske er en alternativ løsning at i sælger huset og flytter i
lejlighed ?
Så er det lige at finde den forkromede forklaring på at lejlighed er
en rigtig løsning for fremtiden, men som hovedreglen er det billigere
og meget mindre vedligehold.

/Hans

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-07-10 16:16

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> komme efter ægtefælden.

Det staves altså ægtefælle, da det er noget man er fælles om, ikke en fælde
(uanset at nogen nok vil føle det sådan).

Fra : Jet

Dato : 24-07-10 04:25

On 24 Jul., 12:57, "CanonKnud" <bo...@removewedebo.dk> wrote:
> Jeg kan ikke se nogen løsning i skilsmisse, men jeg
> nærmer mig også folkepensionsalderen, og min pension rækker ikke
> til andet en faste udgifter til hus og bil.
> mvh Knud

Hvorfor ikke ? Her hvor jeg bor, de havde lige haft rubinbryllup
været gift i 40 år, fest og 14 dage efter, gik de fra hinanden.

Fra : CanonKnud

Dato : 24-07-10 14:23

> [...]

Hvorfor ikke ? Her hvor jeg bor, de havde lige haft rubinbryllup
været gift i 40 år, fest og 14 dage efter, gik de fra hinanden.

Jeg vil ikke være det bekendt, hun har kun sin folkepension +
halvdelen af hvad der kunne komme af overskud ud af at sælge
vores gamle hus, hvor der ikke er megen friværdi i. Den er gået
til stråtag, stald og lignende.
Knud

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-10 15:01

"CanonKnud" <bonke@removewedebo.dk> skrev i
meddelelsen

> [...]
> halvdelen af hvad der kunne komme af overskud ud
> af at sælge
> vores gamle hus, hvor der ikke er megen friværdi

Som ægtefæller har i gensidig forsørgerpligt over
for hinanden. Hvis konen ikke accepterer at hun
ikke har råd til det hun bruger penge på, så er
skilsmisse den eneste udvej. Der er pensionister
der lever for langt mindre end det du angiver. Det
er ikke fedt, men det kan lade sig gøre. En
skilsmisse vil så betyde salg af hus, nuvel, men
hvad vil du gøre når du selv går på pension og I
ikke har råd til huslejen fordi hun har formøblet
det hele?
Jeg tror at blot "truslen" om skilsmisse måske kan
være en øjenåbner - men jeg vil alligevel råde dig
til at tale med en advokat om det. Du kan måske få
hjælp hos advokatvagten eller retshjælpen omkring
dette spørgsmål. Jeg går ud fra at hun ikke er i
en sådan psykisk tilstand at hun kan erklæres
umyndig?