Av for den, det var dyrt
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-07-10 15:11

http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/AarhusBy/2010/07/23/122335.htm®ional

Ferrarikører får bøde på 1,8 millioner
23. jul. 2010 12.26 Århus

En regning på 1,8 millioner.

Det fik en århusiansk bilist med sig hjem, da han i går blev taget for
at køre rundt i en Ferrari på prøvenummerplader for 14. dag i træk.

I forbindelse med det årlige motorcykeltræf i Skagen er SKAT ude for
at lede efter folk, der snyder afgiftssystemet, og i år var der
gevinst.

I Saltum i nærheden af Blokhus beslaglagde SKAT en Ferrari, som ejeren
i to uger havde kørt rundt i på prøvenummerplader.

Ejeren fik en skatteregning på 1,8 millioner kroner og dertil en bøde
oveni for at køre ulovligt.

- Ejeren accepterede, men han var ikke særlig glad for at miste sit
køretøj midt i ferien, fortæller Lars Klamer fra SKAT.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-07-10 08:58

On 23 Jul., 16:10, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
>      Min egen hjemmeside nu med nyt domænehttp://www.moppe.dk
>     Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Hvis afgiften er 1.8 mill er det jo prisen for at bruge køretøjet i
DK. Bøden oveni kunne han så have sluppet for ved at følge reglerne.
Stakkels mand, han har jo formentlig ikke råd til det, ellers havde
han vel betalt afgiften frivilligt...

Leo

Fra : Ivan Madsen

Dato : 23-07-10 17:57

On Fri, 23 Jul 2010 16:10:59 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
>
>- Ejeren accepterede, men han var ikke særlig glad for at miste sit
>køretøj midt i ferien, fortæller Lars Klamer fra SKAT.

Av piv piv piv!!
Det er nok ikke hammersjovt at være ham lige nu!
Men det er jo i bund og grund skattesvig uanset hvor vanvittige vore
bilafgifter anses for at være. Og han skal vel i spjældet lige som ham
med gulpladebilen og bagsæderne

Er der ikke snart et behjertet menneske der kan komme med et
konstruktivt forslag til omlægning af vore bilafgifter, så den slags
ikke virker så tillokkende? Det er både det at få anskaffelsesprisen
bragt i nærheden af omgivende lande og at få elimineret de der
efterhånden latterlige gule plader, hvor der gang på gang er hul i
loven for kreative mennesker. Det kommer uden tvivl til at koste på
den årlige afgift og vil give et helvede af en overgangsperiode hvor
kreative mennesker så kan boltre sig igen

Det er såmænd ganske simpelt - fjern alle bilafgifter og læg en 10'er
på literprisen ) Og fortoldning af brændstoftanke ved passage af
grænsen ) Så er der nogle lastbiler, der kan komme til at køre på
en speciel grøn diesel, så hvis andre biler ryger grønt svindler de
)

Tåbeligheder og ironi kan forekomme!

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 24-07-10 20:38

> [...]
> Men det er jo i bund og grund skattesvig uanset hvor vanvittige vore
> bilafgifter anses for at være. Og han skal vel i spjældet lige som ham

Hvem har tabt noget? Han må ikke køre rundt 14 dage (EB påstår man ikke må
køre på prøveskilte mere end 1 dag...) uden at betale afgift, men en tysk
indregistreret bil ført af en tysk statsborger må lalle rundt i DK i 3
måneder uden at betale afgift?

Troels

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 26-07-10 09:06

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> køre på prøveskilte mere end 1 dag...) uden at betale afgift, men en tysk
> indregistreret bil ført af en tysk statsborger må lalle rundt i DK i 3

Det er jo også en tysker, som ikke er tilknyttet DK. Jeg må jo også gerne
lalle rundt i Tyskland i min bil på DK plader, uden at have betalt noget som
helst til Tyskland. Det har jo mere at gøre med tilhørsforholdet til det
enkelte land, end om der kører biler rundt i DK, som der ikke er betalt
afgift af. Der kom nok ikke så mange turister til DK i bil, hvis de skulle
af med afgift af deres køretøj, når de krydsede grænsen ...

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-07-10 20:09

> [...]
> betalt afgift af. Der kom nok ikke så mange turister til DK i bil, hvis de
> skulle af med afgift af deres køretøj, når de krydsede grænsen ...

Næ, men Ferrarien har vel slidt lige meget på vejene. Det kan ikke passe man
skal TVINGES til at betale afgift af sin bil i Danmark, hvis man ikke ønsker
den indregistreret.

Troels

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-07-10 08:37

Den 27-07-2010 21:09, Troels [around 9000] skrev:

> Næ, men Ferrarien har vel slidt lige meget på vejene. Det kan ikke passe
> man skal TVINGES til at betale afgift af sin bil i Danmark, hvis man
> ikke ønsker den indregistreret.
du mener vel ikke seriøst at det skal være frivilligt?

bopæl i dk = skat afgifter til dk!
finn

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 28-07-10 13:31

> bopæl i dk = skat afgifter til dk!

Da ikke såfremt man ikke ønsker bilen indregistreret... I går godt nok i små
sko!

Troels

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-07-10 14:45

> Da ikke såfremt man ikke ønsker bilen indregistreret... I går godt nok i
> små sko!

Selvfølgelig skal han ikke betale afgift af bilen, hvis han ikke ønsker at
indregistrere den. Han må så omvendt acceptere, at skal han ud og køre i den
(kørsel som ikke er omfattet af reglerne for prøveplader), så skal der
investeres i et par nummerplader. Sådan er det med de nuværende regler - om
de så er fornuftige eller ej, er jo en anden snak.

Fra : Armand

Dato : 01-08-10 10:18

Troels [around 9000] skrev:

> Næ, men Ferrarien har vel slidt lige meget på vejene. Det kan ikke passe
> man skal TVINGES til at betale afgift af sin bil i Danmark, hvis man
> ikke ønsker den indregistreret.

En butikstyv får heller ikke lov til at lægge stjålne varer tilbage på
hylderne, han får en regning for varerne af forretningen og en bøde af
sheriffen.
Ferrari-historien er samme situation blot i, for menigmand næsten
uoverskuelig, størrelse: SKAT'efar skriver regningen på 'det stjålne' og
sheriffen bøden for den forbrydelse det er at køre i et sådant køretøj.

SKAT er the bad boys of the neighbourhood, som man ikke skal lege med og
det er økonomisk sundt at læse slige historier i pressen inden man selv
kommer til at springe over hvor gærdet er lavest

--
Armand.

Fra : cykelsmeden

Dato : 01-08-10 11:09

Den 01-08-2010 11:17, Armand skrev:
> SKAT er the bad boys of the neighbourhood, som man ikke skal lege med og
> det er økonomisk sundt at læse slige historier i pressen inden man selv
> kommer til at springe over hvor gærdet er lavest
og er man i tvivl, ka' man bare spør' Helle

undskyld OT!

men for at trække den på plads:
Mon mr. Kinnoch kører i en CH indregistreret bil i dk eller en DK
indregistreret? - og skal han her opfylde reglerne for det som er
opgivet til Justitsministeriet, eller til Skattevæsenet?

finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-07-10 01:11

On 24 Jul., 21:38, "Troels [around 9000]" <denne.fj...@computer.dk>
wrote:

> Hvem har tabt noget?

Den danske stat = dig og mig.

> [...]
> køre på prøveskilte mere end 1 dag...) uden at betale afgift, men en tysk
> indregistreret bil ført af en tysk statsborger må lalle rundt i DK i 3

Tyskeren har vel betalt afgift i Tyskland.

--
Christian

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-07-10 17:26

On Sun, 25 Jul 2010 00:11:07 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Tyskeren har vel betalt afgift i Tyskland.

Nix. Vi har 0 afgift på vores biler. Kun 19% Moms.

Derfor er reimport af nye biler fra DK morsomt. Vi sparede selv 30%
på vores Galaxy.

Fly

Fra : Sørensen

Dato : 26-07-10 09:13

"Fly Christensen" > skrev

> Nix. Vi har 0 afgift på vores biler. Kun 19% Moms.

Hmmm en skrabet Suzuki SX4 koster 120.000 i tyskland og 160.000 i
dk hvis den var uden afgift i Tyskland skulle den vel kun koste
55.000 ? da vi jo betaler 180 % afgift her.

vh.
Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-10 11:57

"Sørensen" <90909090@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> den var uden afgift i Tyskland skulle den vel kun koste 55.000 ? da vi jo

Vi betaler 180% i afgift PLUS 25% i moms på vores biler ...

--
Per

Fra : Esben

Dato : 26-07-10 14:44

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> Vi betaler 180% i afgift PLUS 25% i moms på vores biler ...

Ikke for en bil til 160k. De første 74k er der "kun" 105% afgift på, og
desuden er der en række fradrag for sikkerhedsudstyr.

--
Esben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-07-10 10:06

"Esben" <spam@gruf.LAND> skrev i meddelelsen
> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke for en bil til 160k. De første 74k er der "kun" 105% afgift på, og
> desuden er der en række fradrag for sikkerhedsudstyr.

Du har ret - jeg trængte vist til at få opdateret min viden. Momsen lægges
på prisen inden afgiften lægges på.

--
Per

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-07-10 16:07

On Mon, 26 Jul 2010 10:13:26 +0200, Sørensen <90909090@invalid.invalid>
wrote:

>"Fly Christensen" > skrev

>Hmmm en skrabet Suzuki SX4 koster 120.000 i tyskland og 160.000 i
>dk hvis den var uden afgift i Tyskland skulle den vel kun koste
>55.000 ? da vi jo betaler 180 % afgift her.

Nej, i DK får du rabat på grundprisen, da bilen ellers ville være
usælgelig i DK.

Bilen uden afgift er ca. 30% billigere i DK end DE.

Fly

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-07-10 21:03

> Den danske stat = dig og mig.

Det er vel janteloven det går mest ud over...

Troels

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-07-10 23:21

On 27 Jul., 21:09, "Troels [around 9000]" <denne.fj...@computer.dk>
wrote:

> Næ, men Ferrarien har vel slidt lige meget på vejene. Det kan ikke passe man
> skal TVINGES til at betale afgift af sin bil i Danmark, hvis man ikke ønsker
> den indregistreret.

Han var jo ikke tvunget til at køre i bilen i Danmark. Mener du
seriøst at det skal være frivilligt om man vil betale afgidt ??
Han kan jo altid få afgiften tilbage ved re-eksport, det koster svjv
kun 15% fradrag, dvs han har kun tabt 270000 kr + bøden selvfølgelig.

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-07-10 10:20

On 28 Jul., 14:30, "Troels [around 9000]" <denne.fj...@computer.dk>
wrote:

> Da ikke såfremt man ikke ønsker bilen indregistreret... I går godt nok i små
> sko!
>
> Troels

Du mener altså at en person bosat i DK skal kunne køre bil i
millionklassen i DK for 365x100 kr i afgift om året ? Eller hvis han
nøjes med at bruge den om sommeren, som de fleste nok ville gøre:
måske 120 x 100 kr.

Vi er da helt enige om at det er OK at sætte prøveplader på til det de
nu er lavet til og måske endda snyde lidt, men at gøre det systematisk
= hver dag er altså ikke OK. Om grænsen skal gå ved 14 dages snyd,
tja, det er vel et meget godt bud.

Er der i øvrigt ikke indført et system hvor man betaler afgift
månedligt og dermed kan vælge kun at have plader på og dermed betale
afgift eksempelvis om sommeren ? Det kan vel kun fungere for leasede
biler

Leo

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 28-07-10 18:15

> [...]
> månedligt og dermed kan vælge kun at have plader på og dermed betale
> afgift eksempelvis om sommeren ? Det kan vel kun fungere for leasede

Det ER leasing du tænker på Man betaler afgift på bilen uden egentlig at
betale afgift. Godt tænkt af staten!

Troels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-10 00:43

On 25 Jul., 22:03, "Troels [around 9000]" <denne.fj...@computer.dk>
wrote:

> Det er vel janteloven det går mest ud over...

Så længe det kun er 2-3 der gør det så ja. Er det pludselig 5.000 der
gør det er det nok mere pengekassen.

--
Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-10 21:49

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Ejeren fik en skatteregning på 1,8 millioner kroner og dertil en bøde
> oveni for at køre ulovligt.

Nu her i dag på motorvejen mødte jeg en gammel og noget ramponeret
sort BMW 320 (eller sådan noget), på endagsprøveplader (klistermærker)
dateret 25072012-25072012.

Okay bilen kunne der nok ikke betales meget i afgift af, men gad vide,
hvad sådan et stunt koster?

De 3 friske unge fyre inde i bilen så ikke ret bekymrede ud.

Klaus

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-07-10 23:04

> Okay bilen kunne der nok ikke betales meget i afgift af, men gad vide,
> hvad sådan et stunt koster?

100 kr. pr. dag i leje af plader

> De 3 friske unge fyre inde i bilen så ikke ret bekymrede ud.

"Prøvekørsel i forbindelse med salg". Den kan de altid putte sig under.

Troels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-07-10 05:00

"Troels [around 9000]" skriver:

> 100 kr. pr. dag i leje af plader

Men de var 2 dage for gamle

> "Prøvekørsel i forbindelse med salg". Den kan de altid putte sig under.

Også når pladerne var 2 dage for gamle?

Klaus

Fra : alexbo

Dato : 28-07-10 07:31

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Også når pladerne var 2 dage for gamle?

Nærmest 2 år for nye.

" 25072012-25072012."

Men ellers er det kørsel med uindregistreret køretøj 500 kr i bøde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-07-10 08:11

alexbo skriver:

> " 25072012-25072012."

10 selvfølgelig.

> Men ellers er det kørsel med uindregistreret køretøj 500 kr i bøde.

Hvad med forsikring?

Klaus

Fra : alexbo

Dato : 28-07-10 08:29

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Hvad med forsikring?

Ansvaret er dækket af en fælles forsikring på uforsikrede biler.
På sammen måde som uforsikrede hunde og heste.

mvh
Alex Christensen