Straf uden kørekort
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-07-10 05:40

Hvad er straffen for at køre uden kørekort, hvis man ...

- er ved at tage kørekort,
- ikke er nået dertil endnu?

Bøde?
Klip?
Udsættelse?

--
Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-07-10 11:13

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad er straffen for at køre uden kørekort, hvis man ...
>
> - er ved at tage kørekort,
> - ikke er nået dertil endnu?
>
> Bøde?
> Klip?
> Udsættelse?

Spørgsmålet går på en 17-18 årig ..

--
Per

Fra : Peter

Dato : 23-07-10 11:37

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Spørgsmålet går på en 17-18 årig ..

Normalt bødeforlæg er kr. 5.000 for første gangs forseelse.
Da han er under 18, og ved at tage kørekort, vil han sikkert kunne få lidt
rabat.

Læs her:
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Koerekort%20og%20koereproeve/Straffen%20for%20at%20koere%20uden%20koerekort.aspx

Peter

Fra : Martin Bak

Dato : 23-07-10 11:50

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

"Prislisten" findes her:
http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

Som Peter skriver, så er vejl. udsalgspris 5000,- , men så skal det bemærkes
at:

"Personer mellem 15 og 18 år er ofte skolesøgende eller på anden måde under
uddannelse og har i vidt omfang ingen egentlig indtjening af betydning.
På denne baggrund skal bøden til unge under 18 år generelt nedsættes til det
halve beløb, dog mini-mum 300 kr. Der foretages således ikke en konkret
vurdering af indtægtsforholdene for så vidt angår denne gruppe. Nedsættelsen
af bøden skal ske ved anklagemyndighedens foranstaltning i forbindelse med
udsendelse af bødeforelæg eller ved nedlæggelse af påstand om bøde."

Således vil en person under 18 år som udgangspunkt få en bøde på 5000,- for
at køre bil, men bøden vil blive nedsat til 2500,-

Hvis der ikke er andre forseelser blandet ind i det, får det ingen betydning
for erhvervelsen af kørekortet i øvrigt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-10 17:20

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i
meddelelsen

> "Per Henneberg Kristensen"
> <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse

>>> Klip?

> [...]
> bil, men bøden vil blive nedsat til 2500,-
>
> Hvis der ikke er andre forseelser blandet ind i
> det, får det ingen betydning for erhvervelsen af

Er det forældrene der kommer til at betale for
udskejelserne siden den krimninelle lavalder er
sat til 14 år? Jeg mener hvis man kan straffe så
unge, så kan man vel også gøre det i forhold til
deres bøder -eller skal forældrene alligevel til
lommerne og dermed blive straffet for noget den
unge har gjort?
Hvis et ungt menneske begår hærværk, så er det den
unge der selv skal betale, også selvom der ikke
findes midler hos den unge til det. Så hænger
vedkommende blot på regningen til der en dag
kommer penge til huse. Gælder det samme med bøder?

Fra : Kasper Demant

Dato : 23-07-10 19:13

Den 23-07-2010 18:19, ahw skrev:

> [...]
> findes midler hos den unge til det. Så hænger
> vedkommende blot på regningen til der en dag
> kommer penge til huse. Gælder det samme med bøder?

1.
Hvis et ungt menneske begår hærværk vil forældrene hæfte for op til kr.
7.500 pr. skade i solidaritet med barnet jf. lov nr. 363 af 13. maj 2009.

2.
Bøder er ikke erstatningssummer og dem kan forældrene - så vidt jeg ved
- under ingen omstændigheder komme til at skulle betale

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-10 22:25

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i
meddelelsen

> [...]
> Bøder er ikke erstatningssummer og dem kan
> forældrene - så vidt jeg ved - under ingen
> omstændigheder komme til at skulle betale

Så hvis en 13-årig kører i bil på offentlig vej,
bliver snuppet eller en 17-årig -ligeledes uden
kørekort (naturligvis) så kan de begge få en bøde,
men de kan bare undlade at betale den, da
forældrene ikke kan gøres økonomisk ansvarlige og
børnene måske ikke har nogen midler?

Det er nyt for mig at forældrene også kan komme
til at hæfte for hærværk begået af barnet/den
unge. Men hvis hærværket løber op i millioner og
betalingen ikke kan falde straks
(forsikringsselskabet må betale i første omgang),
så kan man komme efterfølgende, når den unge får
penge og afkræve afdrag på gælden. Men skal
forældrene så alligevel betale med det samme eller
kan de også afdrage "gælden" når den unge skal til
at betale for dåden?

En person der ikke har nogen midler, som fx en
17-årig uden arbejde, kan jo ikke betale nok så
lille en bøde, og hvis forældrene ikke kan, hvem
skal så?

Og hvis forældrene slet ikke har en forsikring -og
det er der en del der stadigvæk ikke har - hvordan
kan man så betale en millionbøde for hærværk? Man
kan naturligvis komme hvert år og kræve penge, men
hvis forældrene ikke har pengene og ingen
forsikring, hvem skal så hoste op med pengene?
Selvom en domstol fastslår skyldsspørgsmålet, kan
man vel ikke plukke håret af en skaldet?

Vi har set en række svindelsager hvor svindlerne
efterhånden er blevt dømt til at tilbagebetale
pengene, men disse misdædere har ingen penge, så
derfor må folk oftest skyde en hvid pind efter
disse penge. Hvordan kan det så være at man ikke
kan sige det samme til dem det går ud over, hvis
fx en ung har lavet hærværk for millioner? Deres
chancer for at få pengene er jo akkurat lige så
gunstige (eller ugunstige om man vil). Er hærværk
værre end at svinde folk for stóre summer?

Fra : Kasper Demant

Dato : 24-07-10 10:58

Den 23-07-2010 23:24, ahw skrev:
> [...]
> kørekort (naturligvis) så kan de begge få en bøde,
> men de kan bare undlade at betale den, da
> forældrene ikke kan gøres økonomisk ansvarlige og
Den 13-årige får ikke en bøde da han er under den kriminelle lavalder
Den 17-årige kan godt lade være med at betale; det får i hvert fald
ingen repressalier for forældrene. Men bøden forsvinder jo ikke af den
grund. Den 17-årige kommer jo til at betale når han kommer til penge en dag.

> [...]
> penge og afkræve afdrag på gælden. Men skal
> forældrene så alligevel betale med det samme eller
> kan de også afdrage "gælden" når den unge skal til
Husk - som jeg skrev- at beløbet som forældrene hæfter for er maksimeret
til kr. 7.500 i loven.
Lovens formål - som jeg ser det - er ikke at skadelidte skal have
betaling hurtigere. Det er at motivere forældrene til at holde styr på
deres børn nu hvor de også kan komme til at hænge begrænset på erstatningen

> En person der ikke har nogen midler, som fx en
> 17-årig uden arbejde, kan jo ikke betale nok så
> lille en bøde, og hvis forældrene ikke kan, hvem
> skal så?
Det skal den 17-årige stadigvæk selv. På et eller andet tidspunkt får
han jo nogle penge som så skal bruges til betaling af bøden.

> [...]
> chancer for at få pengene er jo akkurat lige så
> gunstige (eller ugunstige om man vil). Er hærværk
> værre end at svinde folk for stóre summer?

Det er et retspolitisk spørgsmål. Et ganske spændende spørgsmål, men jeg
er sikker på Jubi laver vrøvl hvis vi begynder at diskutere det her

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-10 14:54

> [...]
>>
> Det er et retspolitisk spørgsmål. Et ganske
> spændende spørgsmål, men jeg er sikker på Jubi
> laver vrøvl hvis vi begynder at diskutere det

Jeg vil da blæse på hvad Jubi skriver eller laver
vrøvl over - han har udset sig enkelte personer
som han altid brokker sig over, hvorimod andre der
er hamrende OT ikke bliver kommenteret yderligere.
Så spring op og fald ned på det. Men jeg forstår
da godt at du ikke har lyst til her at gå ind i en
retspolitisk diskussion. Jeg tænkte blot at da man
i sin tid spurgte en jurist hvordan det kunne være
at vold blev straffet forholdsvis mildt i forhold
til økonomisk kriminalitet, så svarede juristen at
det hang sammen med at man fra historisk side
opfattede det at bestjæle folk for deres penge,
var noget som kunne få stor indflydelse på - ikke
bare den bestjålne - men også hans familie der så
ikke ville have midler til at han kunne forsørge
dem. Det kunne så medføre at det offentlige måtte
træde til, og dermed kostede en simpel forbrydelse
som bestjæling af penge, mange penge til ulempe
for samfundet. Derfor mente man at straf for
økonomisk kriminalitet skulle være hård.
Vold kom man sig som regel efter, og hvis ikke, så
var det dog beskedent samfundet evt. skulle betale
for en begravelse.

Det ville være rart at nogle jurister eller
juraspirer her ville være lidt mere modige og
forholde sig til- også - at kommentere forskellige
retspolitiske opfattelser, så vi almindelige
lægmænd kunne forstå hvad der egentlig foregår i
domsafsigelser og omkring dommenes
forskelligheder - det ville højne niveauet omkring
retsbevidstheden, noget som jeg synes også at unge
jurister in spe burde tage ved lære af og være med
til at støtte.

Men det er så min mening - du har sikkert en
anden!

Fra : Per

Dato : 24-07-10 16:34

ahw wrote:

> [...]
> forholde sig til- også - at kommentere forskellige
> retspolitiske opfattelser, så vi almindelige
> lægmænd kunne forstå hvad der egentlig foregår i

Det er ret simpelt.ud fra et juridisk synspunkt.

Grunden til at fx. vold og voldtægt straffes mindre hårdt end fx. økonomiske
forbrydelser, er, at det er langt værre for DK, hvis man ikke "kan stole på
pengene"

Økonomiske forbrydelser rammer flere langt hårdere ud fra et samfunds
synspunkt, end fx. vold mod en enkelt person.

Derfor bliver fx. falskmøntneri straffet særdeles hårdt, der er fx. 12 år i
strafferammen §166.

Simpel vold giver max. 3 år jf. § 244.

Altså samfundet frem for individet juridisk set.

Så jura afspejler ikke følelser og retfærdighed, når der sammenlignes
forbrydelser.

Mvh. Per

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-07-10 23:47

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Grunden til at fx. vold og voldtægt straffes mindre hårdt end fx.
> økonomiske forbrydelser, er, at det er langt værre for DK, hvis man ikke

aha!

> Økonomiske forbrydelser rammer flere langt hårdere ud fra et samfunds
> synspunkt, end fx. vold mod en enkelt person.

Det var det jeg tænkte.

> Derfor bliver fx. falskmøntneri straffet særdeles hårdt, der er fx. 12 år
> i strafferammen §166.
>
> Simpel vold giver max. 3 år jf. § 244.
>
> Altså samfundet frem for individet juridisk set.

Aha! Det forstår man så.

> Så jura afspejler ikke følelser og retfærdighed, når der sammenlignes
> forbrydelser.

Det er en vigtig pointe - jeg takker mange gange for svaret.

Fra : blue

Dato : 24-07-10 21:14

> Således vil en person under 18 år som udgangspunkt få en bøde på 5000,-
> for at køre bil, men bøden vil blive nedsat til 2500,-

Nix - udgangspunktet er ikke 5.000 kr. Bøden ligger fast på 2.500 kr. for
personer under 18 år.

Fra : Martin Bak

Dato : 24-07-10 21:21

"blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Nix - udgangspunktet er ikke 5.000 kr. Bøden ligger fast på 2.500 kr. for
> personer under 18 år.

Det var dog noget værre ordkløveri. Så du ikke bødekataloget jeg linkede
til? Der står der sort på hvidt, at bøden er 5000,- men at den skal halveres
for personer under 18 år.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : blue

Dato : 25-07-10 07:27

> Det var dog noget værre ordkløveri.

Velkommen til juragruppen.

> Så du ikke bødekataloget jeg linkede til?

Så DU det?

> Der står der sort på hvidt, at bøden er 5000,- men at den skal halveres
> for personer under 18 år.

Nej, der står sort på hvidt, at bøden er 2.500 kr. for unge under 18 år.

Fra : Per

Dato : 25-07-10 08:19

Martin Bak wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en
> meddelelse news:4c496b3f$0$274$14726298@news.sunsite.dk...

>>> Klip?
>>

> "Prislisten" findes her:
> http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

Ret interessasant side.

Jeg bemærker, at det koster 5000kr i bøde, hvis man ikke oplyser navn og
adresse til modparten ifm. færdselsuheld, hvis modparten kræver at få det
oplyst jf. pkt. 2.2

Der er nok ikke mange, der er klar over at det koster SÅ meget at nægte
dette.

mvh. Per

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 29-07-10 17:43

> Spørgsmålet går på en 17-18 årig ..

5000 kr., kan dog være mindre såfremt teoriprøven er bestået hvorfor man i
så fald antager at det er rutine der mangler men teorien er på plads.

Troels

Fra : blue

Dato : 24-07-10 21:14

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er straffen for at køre uden kørekort, hvis man ...
>
> - er ved at tage kørekort,

Hvis man har modtaget et ikke uvæsentligt antal undervisningstimer er det en
bøde på 2.000 kr. for personer under 18 år og 3.000 kr. for én over 18 år.

> - ikke er nået dertil endnu?

2.500 kr. for én under 18 år og 5.000 kr. for én over.