Sugeevne i emhætte med glasplade?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 22-07-10 21:50

Et fremtrædende medlem af husstanden og jeg diskuterer valg af væghængt
emhætte.

Hun (!) vil gerne have en afrundet og let emhætte, f.eks. med glasplade,
der "dækker" over kogepladen.

De emhætter jeg kan finde af denne type har et ret begrænset
udsugningsareal og dermed filterareal.
Det tænker jeg giver en for ringe effekt.

Eksempel på konceptet:
<http://www.wupti.com/Produkter/Hvidevarer/Emhaetter-emfang/CW4950-1g/
Asko-CW49501g.html>

Jeg hælder mere til sådan noget som:
<http://www.wupti.com/Produkter/Hvidevarer/Emhaetter-emfang/WE900SX/Witt-
WE900SX.html>

(Ganske vist med ekstern motor, men med større filterareal.)

Hvad siger jeres erfaringer?

--
Steen Suder

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-07-10 22:45

> De emhætter jeg kan finde af denne type har et ret begrænset
> udsugningsareal og dermed filterareal.
> Det tænker jeg giver en for ringe effekt.

Arealet betyder ikke en døjt. Vi har en relativ lille emhæfte med et meget
lille areal, men den suger 900 m3 i timen pga. motorens sugeevne.
Et lille filter er også nemmere at få plads til i opvaskemaskinen i stedet
for at skulle vaske det i badekaret. Dermed bliver det oftere gjort.

Mvh Maria

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-07-10 05:55

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Arealet betyder ikke en døjt. Vi har en relativ lille emhæfte med et meget
> lille areal, men den suger 900 m3 i timen pga. motorens sugeevne.

Aftrækket betyder "alt" - både længde, rørdimension og -overflade samt antal
bøjninger har stor indflydelse på en emhættes effektivitet. Kort fortalt bør
aftrækket være så kort som muligt med færrest mulige antal bøjninger, der
iøvrigt bør være så flade som muligt. Flexrør bør i den grad undgås - anvend
"glatte" rør istedet

Fra : Lars Hansen

Dato : 23-07-10 08:01

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> WE900SX.html>
>
> (Ganske vist med ekstern motor, men med større filterareal.)

Hej Steen

Vi har i sommerhuset en meget "fancy" emhætte med glas og et lille
filterareal.
Den suger meget kraftigere end det "store skrummel" af en emhætte vi har
hjemme, men hold da op det glas skal pudses HELE tiden for ikke at se
snusket ud.........
Faktisk skal den pudses med et glaspudsemiddel efter hver madlavning hvis
man ønsker at den skal stå "pæn".
Personligt har jeg for sidste gang valgt en med glas, det er HELT sikkert!!

Mvh
Lars Hansen

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 01-08-10 13:35

Lars Hansen wrote:
> [...]
> madlavning hvis man ønsker at den skal stå "pæn".
> Personligt har jeg for sidste gang valgt en med glas, det er

Smag og behag. Vi har en med glasplade over "kogeøen" for ikke at
tage for meget af en smuk udsigt derfra. En omgang med lidt
opvaskemiddel i varmt vand plus efterfølgende aftørring med et tørt
viskestykke gør underværker og tager kun få minutter.

Lisbet

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 26-07-10 17:23

Hej

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger jeres erfaringer?

Min erfaringer fortæller, at man ikke bør spare på en emhætte, og ekstern
motor er vejen frem :)

Mvh
Hans