/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Problemer med danske bogstaver ved brug af~
Fra : Kurt G


Dato : 22-07-10 14:07

Jeg ved ikke, om det her er rette sted, men jeg prøver. Ellers fortæl mig,
hvor det skal være!

Jeg har problemer med visning af de danske bogstaver æøåÆØÅ, når jeg på
siden også har en includefil.
Se eksemplerne på http://www.hasselholtvej.dk/TestASP1.asp og
http://www.hasselholtvej.dk/TestASP2.asp
På den sidste side vises de danske bogstaver æøåÆØÅ overhovedet ikke og den
eneste forskel er, at jeg der har tilføjet en linie med
<!--#include virtual="funktioner2.asp"-->

Filen "funktioner2.asp" indeholder kun 2 tomme linier.

Hvad har jeg gjort galt?

Mvh Kurt



 
 
Karl Erik Christense~ (22-07-2010)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 22-07-10 19:16

On 22-07-2010 15:07, Kurt G wrote:

> På den sidste side vises de danske bogstaver æøåÆØÅ overhovedet ikke og den
> eneste forskel er, at jeg der har tilføjet en linie med
> <!--#include virtual="funktioner2.asp"-->
>
> Filen "funktioner2.asp" indeholder kun 2 tomme linier.
>
> Hvad har jeg gjort galt?
>
> Mvh Kurt

Har du fundet og rettet fejlen - men bare "glemt" at skrive det her?

For i min FF vises danske tegn i begge eksempler.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig !

Kurt G (22-07-2010)
Kommentar
Fra : Kurt G


Dato : 22-07-10 21:22

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i en meddelelse
news:4c488ad7$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
> On 22-07-2010 15:07, Kurt G wrote:
>
>> På den sidste side vises de danske bogstaver æøåÆØÅ overhovedet ikke og
>> den
>> eneste forskel er, at jeg der har tilføjet en linie med
>> <!--#include virtual="funktioner2.asp"-->
>>
>> Filen "funktioner2.asp" indeholder kun 2 tomme linier.
>>
>> Hvad har jeg gjort galt?
>>
>> Mvh Kurt
>
> Har du fundet og rettet fejlen - men bare "glemt" at skrive det her?
>
> For i min FF vises danske tegn i begge eksempler.
>
> --
> Karl Erik.

Jeg har ikke gjort noget!
Jeg har lige checket med denne PC med både FF og IE, og begge viser fejl på
TestASP2.asp.
Ligeledes har jeg checket med en anden bærbar, den viser også fejlen i IE og
Crome!

Fejlsiden (TestASP2.asp) viser i første linie:
ASP: Vis fdselsdag. Test: :
medens TestASP1.asp skriver:
ASP: Vis fødselsdag. Test: øæåØÆÅ:

Mvh Kurt



Karl Erik Christense~ (23-07-2010)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 23-07-10 07:34

On 22-07-2010 22:21, Kurt G wrote:

> Jeg har ikke gjort noget!
> Jeg har lige checket med denne PC med både FF og IE, og begge viser fejl på
> TestASP2.asp.
> Ligeledes har jeg checket med en anden bærbar, den viser også fejlen i IE og
> Crome!
>
> Fejlsiden (TestASP2.asp) viser i første linie:
> ASP: Vis fdselsdag. Test: :
> medens TestASP1.asp skriver:
> ASP: Vis fødselsdag. Test: øæåØÆÅ:
>
> Mvh Kurt
>
>

Undskyld, det er mig der ikke kan se

Problemet opstår hvis tegnsættet ikke er ens på:
1. serveren
2. php eller asp serveren
3. den pc der opretter/redigerer asp filen
4. i html dokumentet (du har brugt iso-8859-1)

Jeg vil tro at din asp server bruger utf-8. Så skal du også bruge utf-8
i html dokumentet - eller skifte til iso-8859-1 på serveren.
Der er således flere muligheder for at det går galt.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig !

Mogens Busk Sørensen (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Mogens Busk Sørensen


Dato : 24-07-10 08:19


"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i en meddelelse
news:4c4937f4$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
> On 22-07-2010 22:21, Kurt G wrote:
>
>> Jeg har ikke gjort noget!
>> Jeg har lige checket med denne PC med både FF og IE, og begge viser fejl
>> på
>> TestASP2.asp.
>> Ligeledes har jeg checket med en anden bærbar, den viser også fejlen i IE
>> og
>> Crome!
>>
>> Fejlsiden (TestASP2.asp) viser i første linie:
>> ASP: Vis fdselsdag. Test: :
>> medens TestASP1.asp skriver:
>> ASP: Vis fødselsdag. Test: øæåØÆÅ:
>>
>> Mvh Kurt
>>
>>
>
> Undskyld, det er mig der ikke kan se
>
> Problemet opstår hvis tegnsættet ikke er ens på:
> 1. serveren
> 2. php eller asp serveren
> 3. den pc der opretter/redigerer asp filen
> 4. i html dokumentet (du har brugt iso-8859-1)
>
> Jeg vil tro at din asp server bruger utf-8. Så skal du også bruge utf-8 i
> html dokumentet - eller skifte til iso-8859-1 på serveren.
> Der er således flere muligheder for at det går galt.
>
> --
> Karl Erik.
> http://www.ranunkelvej.com
> http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig !

Hej.

Uden at vide det med sikkerhed, kunne jeg forestille mig, både iso-8859-1 og
utf-8 forstår, hvis du laver
æ om til &aelig; - ø om til &oslash; - å om til &aring; og ligeledes med
stort Æ, Ø og Å således
Æ = &Aelig; - Ø = &Oslash; - Å = &Aring;

Det er da et fors&oslash;g v&aelig;rd

Mvh.
Mugge



Karl Erik Christense~ (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 24-07-10 09:28

On 24-07-2010 09:18, Mogens Busk Sørensen wrote:

> Hej.
>
> Uden at vide det med sikkerhed, kunne jeg forestille mig, både iso-8859-1 og
> utf-8 forstår, hvis du laver
> æ om til&aelig; - ø om til&oslash; - å om til&aring; og ligeledes med
> stort Æ, Ø og Å således
> Æ =&Aelig; - Ø =&Oslash; - Å =&Aring;
>
> Det er da et fors&oslash;g v&aelig;rd
>
> Mvh.
> Mugge
>

Deri har du ganske ret Mugge

Men det er nu det nemmeste hvis korrekt tegnsæt er valgt.
Nogle gange "kopierer" man jo tekst andre steder fra - og så er det et
helvede at udskifte alle æ ø å med &; koder

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig !

Karl Erik Christense~ (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 24-07-10 09:37

On 24-07-2010 10:28, Karl Erik Christensen wrote:

> Deri har du ganske ret Mugge
>
> Men det er nu det nemmeste hvis korrekt tegnsæt er valgt.
> Nogle gange "kopierer" man jo tekst andre steder fra - og så er det et
> helvede at udskifte alle æ ø å med &; koder
>

Et af de få steder du faktisk er tvunget til at bruge &; er når du
skriver & - så skal det skrives som &amp; ellers brokker validatoren sig.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig !

Mogens Busk Sørensen (25-07-2010)
Kommentar
Fra : Mogens Busk Sørensen


Dato : 25-07-10 11:31


"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i en meddelelse
news:4c4aa430$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
> On 24-07-2010 09:18, Mogens Busk Sørensen wrote:
>
>> Hej.
>>
>> Uden at vide det med sikkerhed, kunne jeg forestille mig, både iso-8859-1
>> og
>> utf-8 forstår, hvis du laver
>> æ om til&aelig; - ø om til&oslash; - å om til&aring; og ligeledes med
>> stort Æ, Ø og Å således
>> Æ =&Aelig; - Ø =&Oslash; - Å =&Aring;
>>
>> Det er da et fors&oslash;g v&aelig;rd
>>
>> Mvh.
>> Mugge
>>
>
> Deri har du ganske ret Mugge
>
> Men det er nu det nemmeste hvis korrekt tegnsæt er valgt.
> Nogle gange "kopierer" man jo tekst andre steder fra - og så er det et
> helvede at udskifte alle æ ø å med &; koder
>
> --
> Karl Erik.
> http://www.ranunkelvej.com
> http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig !

Næææ.
Det med at udskifte til & koder er jo nemt nok, når man bruger søg/erstat
funktionen, som findes i de fleste fornuftige editorer.
Men i øvrigt enig. At vælge det korrekte tegnsæt er da at foretrække.

Mvh.
Mugge



Jens Peter Karlsen (22-07-2010)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 22-07-10 22:05

Ser ud som om din inkluderede fil er gemt i UTF-8 mens den anden er
gemt som iso-8859-1

Regards Jens Peter Karlsen.

On Thu, 22 Jul 2010 15:07:19 +0200, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

>Jeg har problemer med visning af de danske bogstaver æøåÆØÅ, når jeg på
>siden også har en includefil.

Kurt G (22-07-2010)
Kommentar
Fra : Kurt G


Dato : 22-07-10 22:19

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
news:q8ch46hd1crfj2rqnfh9d024k78h44bj00@4ax.com...
> Ser ud som om din inkluderede fil er gemt i UTF-8 mens den anden er
> gemt som iso-8859-1
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Og hvordan styrer man i givet tilfælde det?
Den includerede fin har intet indhold, så det forstår jeg ikke.
Det er i øvrigt ligemeget, hvor filen anbringes i dokumentet, det giver fejl
alligevel!

Mvh Kurt



Jens Peter Karlsen (23-07-2010)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 23-07-10 11:20

Filen har intet synligt indhold men du skrev der var to tomme linier
så den indeholder mindst et linieskift. Editoren har gemt den med et
tegnsæt, check editorens opsætning for at se hvad der er default. For
Notepad er det ANSI. Genereres det på Serveren er det Serverens
opsætning der bestemmer det.
Jeg vil anbefale at du skifter til UTF-8 alle steder, dog uden BOM
(Byte Order Mark) da dette kan give problemer.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Thu, 22 Jul 2010 23:19:24 +0200, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

>Og hvordan styrer man i givet tilfælde det?
>Den includerede fin har intet indhold, så det forstår jeg ikke.

Per Rasmussen (23-07-2010)
Kommentar
Fra : Per Rasmussen


Dato : 23-07-10 21:30

Kurt G wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
> news:q8ch46hd1crfj2rqnfh9d024k78h44bj00@4ax.com...
> > Ser ud som om din inkluderede fil er gemt i UTF-8 mens den anden er
> > gemt som iso-8859-1
> >
> > Regards Jens Peter Karlsen.
>
> Og hvordan styrer man i givet tilfælde det?
> Den includerede fin har intet indhold, så det forstår jeg ikke.
> Det er i øvrigt ligemeget, hvor filen anbringes i dokumentet, det giver fejl
> alligevel!
>
> Mvh Kurt
>
Din include file skal slet ikke indeholde de informationer med doctype, charset
header og body - slet det hele
Den arver fra den side der includerer den

PerR


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Karl Erik Christense~ (23-07-2010)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 23-07-10 22:02

On 23-07-2010 22:29, Per Rasmussen wrote:

>> Den includerede fin har intet indhold, så det forstår jeg ikke.

> Din include file skal slet ikke indeholde de informationer med doctype, charset
> header og body - slet det hele

Få lige analyseret din tobak - jeg tror du ved en fejltagelse har fået
noget der skulle have været ude på Christiania

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig !

Per Rasmussen (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Per Rasmussen


Dato : 24-07-10 10:13

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> On 23-07-2010 22:29, Per Rasmussen wrote:
>
> >> Den includerede fin har intet indhold, så det forstår jeg ikke.
>
> > Din include file skal slet ikke indeholde de informationer med doctype, charset
> > header og body - slet det hele
>
> Få lige analyseret din tobak - jeg tror du ved en fejltagelse har fået
> noget der skulle have været ude på Christiania
>
> --
Karl Erik
Er din påstand så at man skal lægge alt med doctype, charset og lignende ind i en
include file der bliver hentet ind i et andet dokument, for så tror jeg da godtnok
at det ikke kun er din tobak det er galt med.

PerR

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Karl Erik Christense~ (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 24-07-10 10:42

On 24-07-2010 11:13, Per Rasmussen wrote:

> Karl Erik
> Er din påstand så at man skal lægge alt med doctype, charset og lignende ind i en
> include file der bliver hentet ind i et andet dokument, for så tror jeg da godtnok
> at det ikke kun er din tobak det er galt med.
>
> PerR
>

Over hele hovedet ikke.

Kurt G's html ser således ud:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<!-- # include virtual="funktioner2.asp"-->
<head>
   <title>Hasselholtvej, 7830Vinderup</title>
   <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" >
</head>
<body lang="da">
      <p>ASP: Vis fødselsdag. Test: øæåØÆÅ:</p>
      <p><br><font face="Verdana"><b>HTML: Vis fødselsdag. Test: øæåØÆÅ:</b></p>

</body>
</html>

<!-- # include virtual="funktioner2.asp"--> - filen er "tom", altså ikke
nogen doctype eller andet i den.

Men ser nu at include står i <head>, hvilket jeg tror er en fejl.

charset=iso-8859-1" skal være UTF-8, men samtidig skal "funktioner2.asp"
også være _skrevet_ i en editor der anvender UTF-8

Det hele forudsætter at serveren også som default anvender UTF-8.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Per Rasmussen (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Per Rasmussen


Dato : 24-07-10 20:29

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> On 24-07-2010 11:13, Per Rasmussen wrote:
>
> > Karl Erik
> > Er din påstand så at man skal lægge alt med doctype, charset og lignende ind i en
> > include file der bliver hentet ind i et andet dokument, for så tror jeg da godtnok
> > at det ikke kun er din tobak det er galt med.
> >
> > PerR
> >
>
> Over hele hovedet ikke.
>
> Kurt G's html ser således ud:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
> <html>
> <!-- # include virtual="funktioner2.asp"-->
> <head>
>    <title>Hasselholtvej, 7830Vinderup</title>
>    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" >
> </head>
> <body lang="da">
>       <p>ASP: Vis fødselsdag. Test: øæåØÆÅ:</p>
>       <p><br><font face="Verdana"><b>HTML: Vis fødselsdag. Test: øæåØÆÅ:</b></p>
>
> </body>
> </html>
>
> <!-- # include virtual="funktioner2.asp"--> - filen er "tom", altså ikke
> nogen doctype eller andet i den.

Det er den så ikke når jeg bruger view sorce, så indeholder den:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=windows-1252" http-equiv=Content-Type></HEAD>
<BODY></BODY></HTML>

PerR

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Karl Erik Christense~ (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 24-07-10 21:18

On 24-07-2010 21:28, Per Rasmussen wrote:

> Det er den så ikke når jeg bruger view sorce, så indeholder den:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
> <HTML><HEAD>
> <META content="text/html; charset=windows-1252" http-equiv=Content-Type></HEAD>
> <BODY></BODY></HTML>
>
> PerR
>

Per, taler vi om funktioner2.asp?
Når jeg åbner den i FireFox er den tom (vis sidens kildekode = intet).
Sideoplysninger : 0 bytes.

Hmmm - mærkeligt.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

N/A (24-07-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 24-07-10 23:19



N/A (24-07-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 24-07-10 16:41



Rune Jensen (25-07-2010)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 25-07-10 15:28

On 25 Jul., 21:57, Jens Peter Karlsen <jpkarl...@mvps.org> wrote:
> Den sætter en session cookie og det er såvidt jeg kan se det hele.

Ja, men det er nok fordi ellers kan serveren jo ikke se, om en session
er startet ;)

En hjemmeside er jo stateless, har ingen hukommelse i sig selv.

Så vidt jeg ved, så sættes en session cookies automatisk første gang,
man besøger et websted, og den holdes vel så 20 minutter eller så, før
den udløber. Den cookie skal jo så sendes med hver side i HTTP-header.
Jeg ved ikke, hvordan PHP gør det (jeg kan ærligt ikke huske det), men
hvis man vil tracke en session, må de bruge noget af det samme.

Men problemet er også mere, når cookies også sendes automatisk sammen
med statiske filer som billeder, hvilket er svært at se er nødvendigt.

http://developer.yahoo.com/performance/rules.html#cookie_free

Cookies er hulens langsomme, det er derfor større sider bruger
krumspring som det yahoo også foreslår med underdomæne til statiske
filer.


MVH
Rune Jensen

Jens Peter Karlsen (26-07-2010)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 26-07-10 01:05

Se inline:

On Sun, 25 Jul 2010 14:28:15 -0700 (PDT), Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

>Ja, men det er nok fordi ellers kan serveren jo ikke se, om en session
>er startet ;)

Det var lige det jeg ville ind på.

>Så vidt jeg ved, så sættes en session cookies automatisk første gang,
>man besøger et websted, og den holdes vel så 20 minutter eller så, før
>den udløber.

ja, det er såvidt jeg husker default længden der dog kan ændres.

> Den cookie skal jo så sendes med hver side i HTTP-header.
>Jeg ved ikke, hvordan PHP gør det (jeg kan ærligt ikke huske det), men

PHP bruger også en sessioncookie.
I asp.NET er der også mulighed for en cookieless mode hvor sessionid i
stedet tilføjes URLen.
Eks. invalid.com?sessionid=abc123.

>Men problemet er også mere, når cookies også sendes automatisk sammen
>med statiske filer som billeder, hvilket er svært at se er nødvendigt.

Ja, det giver ikke meget mening.
Til almindelig oplysning består en sessioncookie af en clientside
cookie der blot indeholder et sessionID som svarer til en serverside
cookie der gemmer state informationer.
Al den senden frem og tilbage af sessionID sløver naturligvis lidt men
det er nødvendigt hvis man vil bibeholde state information da html jo
som du påpeger er stateless.
Som jeg plejer at sige, en html sides hukommelse er næsten lige så god
som min.

Regards Jens Peter Karlsen.

N/A (24-07-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 24-07-10 16:41



Rune Jensen (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 24-07-10 05:24

On 24 Jul., 11:41, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:
> On 24-07-2010 11:13, Per Rasmussen wrote:
>
> > Karl Erik
> > Er din påstand så at man skal lægge alt med doctype, charset og lignende ind i en
> > include file der bliver hentet ind i et andet dokument, for så tror jeg da godtnok
> > at det ikke kun er din tobak det er galt med.
>
> > PerR
>
> Over hele hovedet ikke.
>
> Kurt G's html ser således ud:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
> <html>
> <!-- # include virtual="funktioner2.asp"-->
> <head>
>         <title>Hasselholtvej, 7830Vinderup</title>
>         <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" >
> </head>
> <body lang="da">
>                 <p>ASP: Vis fødselsdag. Test: øæåØÆÅ:</p>
>                 <p><br><font face="Verdana"><b>HTML: Vis fødselsdag. Test: øæåØÆÅ:</b></p>
>
> </body>
> </html>
>
> <!-- # include virtual="funktioner2.asp"--> - filen er "tom", altså ikke
> nogen doctype eller andet i den.
>
> Men ser nu at include står i <head>, hvilket jeg tror er en fejl.
>
> charset=iso-8859-1" skal være UTF-8, men samtidig skal "funktioner2.asp"
> også være _skrevet_ i en editor der anvender UTF-8
>
> Det hele forudsætter at serveren også som default anvender UTF-8.

Man kan jo include hvor man vil. Hvad man (normalt) laver er et HTML-
dokument, så hvad der er vigtigt er bare, at det færdige dokument
følger reglerne for et HTML-dokument.

Charset, SVJV, så bør det sættes serverside (i filens header, og dvs.
før doic type), ikke via meta tags. Jeg kan ikke finde siden, hvor det
stod, godt nok. Men sættes det via meta, skal det stå så tidligt som
muligt i dokumentet.

Charset kan sættes serverside med response.charset
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms525304%28VS.90%29.aspx


MVH
Rune Jensen

Birger Sørensen (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 24-07-10 13:35

Rune Jensen forklarede den 24-07-2010:
> On 24 Jul., 11:41, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
> wrote:
>> On 24-07-2010 11:13, Per Rasmussen wrote:
>>
>>> Karl Erik
>>> Er din påstand så at man skal lægge alt med doctype, charset og lignende
>>> ind i en include file der bliver hentet ind i et andet dokument, for så
>>> tror jeg da godtnok at det ikke kun er din tobak det er galt med.
>>> PerR
>>
>> Over hele hovedet ikke.
>>
>> Kurt G's html ser således ud:
>>
>> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
>> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>> <html>
>> <!-- # include virtual="funktioner2.asp"-->
>> <head>
>>         <title>Hasselholtvej, 7830Vinderup</title>
>>         <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
>> charset=iso-8859-1" > </head>
>> <body lang="da">
>>                 <p>ASP: Vis fødselsdag. Test: øæåØÆÅ:</p>
>>                 <p><br><font face="Verdana"><b>HTML: Vis fødselsdag. Test:
>> øæåØÆÅ:</b></p>
>>
>> </body>
>> </html>
>>
>> <!-- # include virtual="funktioner2.asp"--> - filen er "tom", altså ikke
>> nogen doctype eller andet i den.
>>
>> Men ser nu at include står i <head>, hvilket jeg tror er en fejl.
>>
>> charset=iso-8859-1" skal være UTF-8, men samtidig skal "funktioner2.asp"
>> også være _skrevet_ i en editor der anvender UTF-8
>>
>> Det hele forudsætter at serveren også som default anvender UTF-8.
>
> Man kan jo include hvor man vil. Hvad man (normalt) laver er et HTML-
> dokument, så hvad der er vigtigt er bare, at det færdige dokument
> følger reglerne for et HTML-dokument.
>
> Charset, SVJV, så bør det sættes serverside (i filens header, og dvs.
> før doic type), ikke via meta tags. Jeg kan ikke finde siden, hvor det
> stod, godt nok. Men sættes det via meta, skal det stå så tidligt som
> muligt i dokumentet.
>
> Charset kan sættes serverside med response.charset
> http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms525304%28VS.90%29.aspx
>
>
> MVH
> Rune Jensen

Nu er det jo ASP, så måske er M$ doc dækkende.
Der er imidlertid tale om HTML, og det er måske mere rigtigt at bruge
http://www.w3.org/TR/html401/charset.html#doc-char-set
som så til gengæld måske er lidt tung læsning for nogle.

Der er tale om to forskellige ting, som meget uheldigt hedder det
samme.
Der er et charset for HTTP - altså kommunikationen mellem serverne.
Der er et andet charset for indholdet i HTML dokumenter.

For HTTP skal dette stå i HTTP headers. Iflg. ovenstående er det ikke
alle servere der tillader charset i headere - kan så ikke lige se
fornøjelsen af at M$ så kan sætte headeren, hvis modtageren ikke
forstår det, eller at et script leverer et dokument i ISO-8859-1, hvis
modtageren beder om det i UTF-8.
Hvis de to servere ikke forstår hinanden, er resultatet ikke
nødvendigvis et validt HTML dokument. Det kan lige så godt være noget
volapyk på russisk.

For HTML bruges <meta>.
Det er den der bestemmer hvordan karaktererne i selve dokumentet
fortolkes.
ISO-8859-1 ( eller ISO-8859-15, som også indeholder ¤ - Euro - tegnet),
har de danske karakterer. Og det er et udemærket valg hvis man skriver
på dansk. Det er i øvrigt generelt i Vesteuropa, så det holder også med
engelsk, tysk og en hel del andre.
Hvis man skriver danske karakterer i UTF-8, går det vist galt, og man
skal skrive dem som entities i sin tekst ( æ: &aelig; ø: &oslah; å:
&aring; osv.).

Og hvis tingene går glat, er det sansynligt, at den anvendte editor er
miskonfigureret - og den rigtige konfiguration afhænger af anvendt OS
og editor og evt. den server resultatet overføres til.
Det kan også være en enkelt fil der er gemt i forkert format, i forhold
til hvad serveren tror. Og det er måske det, der er problemet her.

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



Birger Sørensen (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 24-07-10 14:41

Birger Sørensen frembragte:
> Rune Jensen forklarede den 24-07-2010:
>> On 24 Jul., 11:41, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
>> wrote:
>>> On 24-07-2010 11:13, Per Rasmussen wrote:
>>>
>>>> Karl Erik
>>>> Er din påstand så at man skal lægge alt med doctype, charset og lignende
>>>> ind i en include file der bliver hentet ind i et andet dokument, for så
>>>> tror jeg da godtnok at det ikke kun er din tobak det er galt med.
>>>> PerR
>>>
>>> Over hele hovedet ikke.
>>>
>>> Kurt G's html ser således ud:
>>>
>>> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
>>> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>>> <html>
>>> <!-- # include virtual="funktioner2.asp"-->
>>> <head>
>>>         <title>Hasselholtvej, 7830Vinderup</title>
>>>         <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
>>> charset=iso-8859-1" > </head>
>>> <body lang="da">
>>>                 <p>ASP: Vis fødselsdag. Test: øæåØÆÅ:</p>
>>>                 <p><br><font face="Verdana"><b>HTML: Vis fødselsdag. Test:
>>> øæåØÆÅ:</b></p>
>>>
>>> </body>
>>> </html>
>>>
>>> <!-- # include virtual="funktioner2.asp"--> - filen er "tom", altså ikke
>>> nogen doctype eller andet i den.
>>>
>>> Men ser nu at include står i <head>, hvilket jeg tror er en fejl.
>>>
>>> charset=iso-8859-1" skal være UTF-8, men samtidig skal "funktioner2.asp"
>>> også være _skrevet_ i en editor der anvender UTF-8
>>>
>>> Det hele forudsætter at serveren også som default anvender UTF-8.
>>
>> Man kan jo include hvor man vil. Hvad man (normalt) laver er et HTML-
>> dokument, så hvad der er vigtigt er bare, at det færdige dokument
>> følger reglerne for et HTML-dokument.
>>
>> Charset, SVJV, så bør det sættes serverside (i filens header, og dvs.
>> før doic type), ikke via meta tags. Jeg kan ikke finde siden, hvor det
>> stod, godt nok. Men sættes det via meta, skal det stå så tidligt som
>> muligt i dokumentet.
>>
>> Charset kan sættes serverside med response.charset
>> http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms525304%28VS.90%29.aspx
>>
>>
>> MVH
>> Rune Jensen
>
> Nu er det jo ASP, så måske er M$ doc dækkende.
> Der er imidlertid tale om HTML, og det er måske mere rigtigt at bruge
> http://www.w3.org/TR/html401/charset.html#doc-char-set
> som så til gengæld måske er lidt tung læsning for nogle.
>
> Der er tale om to forskellige ting, som meget uheldigt hedder det samme.
> Der er et charset for HTTP - altså kommunikationen mellem serverne.
> Der er et andet charset for indholdet i HTML dokumenter.
>
> For HTTP skal dette stå i HTTP headers. Iflg. ovenstående er det ikke alle
> servere der tillader charset i headere - kan så ikke lige se fornøjelsen af
> at M$ så kan sætte headeren, hvis modtageren ikke forstår det, eller at et
> script leverer et dokument i ISO-8859-1, hvis modtageren beder om det i
> UTF-8.
> Hvis de to servere ikke forstår hinanden, er resultatet ikke nødvendigvis et
> validt HTML dokument. Det kan lige så godt være noget volapyk på russisk.
>
> For HTML bruges <meta>.
> Det er den der bestemmer hvordan karaktererne i selve dokumentet fortolkes.
> ISO-8859-1 ( eller ISO-8859-15, som også indeholder ¤ - Euro - tegnet), har
> de danske karakterer. Og det er et udemærket valg hvis man skriver på dansk.
> Det er i øvrigt generelt i Vesteuropa, så det holder også med engelsk, tysk
> og en hel del andre.
> Hvis man skriver danske karakterer i UTF-8, går det vist galt, og man skal
> skrive dem som entities i sin tekst ( æ: &aelig; ø: &oslah; å: &aring; osv.).
>
> Og hvis tingene går glat, er det sansynligt, at den anvendte editor er
> miskonfigureret - og den rigtige konfiguration afhænger af anvendt OS og
> editor og evt. den server resultatet overføres til.
> Det kan også være en enkelt fil der er gemt i forkert format, i forhold til
> hvad serveren tror. Og det er måske det, der er problemet her.
>
> Birger

Tyrkflej:
I sidste afsnit skal stå galt - ikke glat...

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



N/A (24-07-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 24-07-10 16:41



Rune Jensen (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 24-07-10 08:32

On 24 Jul., 14:35, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Hvis man skriver danske karakterer i UTF-8, går det vist galt, og man
> skal skrive dem som entities i sin tekst ( æ: &aelig; ø: &oslah; å:
> &aring; osv.).

ISO8859 og UTF-8 er kompatible på de første 127 tegnværdier, dvs. i
princippet 128 tegn, da 0 også er med, og disse tegn fylder alle én
byte.

HVIS man bruger ISO8859, fylder tegn over 128 også én byte. Heri er
bl.a. æøå inkluderet. Så 8859 er et enkeltbytes tegnsæt. Ét tegn, én
byte.

Men fordi UTF-8 er et udvidet tegnsæt, og skal indeholde så mange
flere tegn, benytter man bit 7 (værdi 128) til at angive, at et tegn
er sammensat af flere bytes. Så UTF-8 har variabel byte-længde, hvor
ISO8859 altid fylder én byte. Da æ, ø, og å har værdier større end
128, vil det give forskellige resultater i 8859 og UTF-8.

Ved at angive bit7 som sat og bruge resten af bitsne som kontrolbits,
kan man bestemme, hvilken byte man har fat i i et tegn, og hvor mange
bytes tegnet fylder ialt i UTF-8.

Så hvis man benytter 8859, men fejlagtigt angiver UTF-8 som tegnsæt,
vil æ, ø, og å mangle de ekstra bytes, som er nødvendige for, de kan
forstås som UTF-8, og man vil nok få en meget afkortet tekst.

Problemet vil også opstå omvendt. Her fylder æ, ø og å to tegn hver i
UTF8, og de vil blive vist i koden som to volapyktegn, ikke oversat,
hvis man benytter UTF-8, men angiver 8859 som tegnsæt.

Da specialtegn æ, ø og å findes i begge tegnsæt, kan de forholdsvist
nemt oversættes fra det ene til det andet, dvs. værdier fra 128 til
255. Sværere er det nok at oversætte tegn ud over 255 fra UTF8 til
8859, da de jo ikke findes i det tegnsæt.

Jeg har hugget beskrivelsen af UTF8 fra Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/UTF-8


MVH
Rune Jensen

Karl Erik Christense~ (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 24-07-10 16:41

On 24-07-2010 16:31, Rune Jensen wrote:
> On 24 Jul., 14:35, Birger Sørensen<s...@bbsorensen.com> wrote:
>
>> Hvis man skriver danske karakterer i UTF-8, går det vist galt, og man
>> skal skrive dem som entities i sin tekst ( æ:&aelig; ø:&oslah; å:
>> &aring; osv.).
>
> ISO8859 og UTF-8 er kompatible på de første 127 tegnværdier, dvs. i
> princippet 128 tegn, da 0 også er med, og disse tegn fylder alle én
> byte.
>
> HVIS man bruger ISO8859, fylder tegn over 128 også én byte. Heri er
> bl.a. æøå inkluderet. Så 8859 er et enkeltbytes tegnsæt. Ét tegn, én
> byte.
>

> MVH
> Rune Jensen

Hej Rune.
Jeg har tilladt mig at klippe i din tekst - egentlig forkert for det er
jo lutter guldkorn

Jeg har selv kæmpet med æ ø å, så jeg nærmest var på grådens rand

På ranunkelvej.com er sat tegnset 8859-1, og her skal æ ø å skrives med
&;. Da jeg også bruger PHP, som jeg ikke fik skiftet til 8859-1, men
bruger UTF-8, er det et sandt helvede - men det klares ved at bruge &;

På Tyveri-Check.dk skrives alt i UTF-8, og det fungerer fint med æ ø å -
både PHP og MySql, som også er sat til UTF-8.

Kan skisme godt forstå at folk bliver forvirrede - lige indtil man ser
lyset

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

N/A (24-07-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 24-07-10 16:41



se_her@runejensen.dk (24-07-2010)
Kommentar
Fra : se_her@runejensen.dk


Dato : 24-07-10 15:03

On 24 Jul., 22:17, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Per, taler vi om funktioner2.asp?
> Når jeg åbner den i FireFox er den tom (vis sidens kildekode = intet).
> Sideoplysninger : 0 bytes.

Ja, den er tom - content-lenght: 0 bytes. Jeg kørte den igennem
http://redbot.org/?uri=http%3A%2F%2Fwww.hasselholtvej. dk
%2Ffunktioner2.asp

Den siger:
HTTP/1.1 200 OK
Cache-Control: private
Date: Sat, 24 Jul 2010 20:33:11 GMT
Content-Length: 0
Content-Type: text/html
Server: Microsoft-IIS/6.0
MicrosoftOfficeWebServer: 5.0_Pub
X-Powered-By: ASP.NET

response headers: 272 bytes body: 0 bytes

Den er og bliver helt og aldeles tom ;)


MVH
Rune Jensen

Karl Erik Christense~ (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 24-07-10 23:19

On 24-07-2010 23:02, se_her@runejensen.dk wrote:

>
> Den er og bliver helt og aldeles tom ;)
>
>
> MVH
> Rune Jensen

Hej Rune.
Så fatter jeg bare ikke hvor fra Per får:
<META content="text/html; charset=windows-1252" http-equiv=Content-Type>

Hvis han ser noget vi ikke kan se, kunne det være charset=windows-1252
der laver balladen.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Per Rasmussen (25-07-2010)
Kommentar
Fra : Per Rasmussen


Dato : 25-07-10 11:00

wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> On 24 Jul., 22:17, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
> wrote:
>
> > Per, taler vi om funktioner2.asp?
> > Når jeg åbner den i FireFox er den tom (vis sidens kildekode = intet).
> > Sideoplysninger : 0 bytes.
>
> Ja, den er tom - content-lenght: 0 bytes. Jeg kørte den igennem
> http://redbot.org/?uri=http%3A%2F%2Fwww.hasselholtvej. dk
> %2Ffunktioner2.asp
>
> Den siger:
> HTTP/1.1 200 OK
> Cache-Control: private
> Date: Sat, 24 Jul 2010 20:33:11 GMT
> Content-Length: 0
> Content-Type: text/html
> Server: Microsoft-IIS/6.0
> MicrosoftOfficeWebServer: 5.0_Pub
> X-Powered-By: ASP.NET
>
> response headers: 272 bytes body: 0 bytes
>
> Den er og bliver helt og aldeles tom ;)
>
>
> MVH
> Rune Jensen
Det syntes jeg godtnok er underligt, men i ovenstående hvad betyder det så
når der atår at der er 272 bytes i header.
Men OK i Firefox viser den ingen kildekode.

PerR

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Birger Sørensen (25-07-2010)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 25-07-10 13:38

Per Rasmussen kom med denne ide:
> wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>> On 24 Jul., 22:17, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
>> wrote:
>>
>>> Per, taler vi om funktioner2.asp?
>>> Når jeg åbner den i FireFox er den tom (vis sidens kildekode = intet).
>>> Sideoplysninger : 0 bytes.
>>
>> Ja, den er tom - content-lenght: 0 bytes. Jeg kørte den igennem
>> http://redbot.org/?uri=http%3A%2F%2Fwww.hasselholtvej. dk
>> %2Ffunktioner2.asp
>>
>> Den siger:
>> HTTP/1.1 200 OK
>> Cache-Control: private
>> Date: Sat, 24 Jul 2010 20:33:11 GMT
>> Content-Length: 0
>> Content-Type: text/html
>> Server: Microsoft-IIS/6.0
>> MicrosoftOfficeWebServer: 5.0_Pub
>> X-Powered-By: ASP.NET
>>
>> response headers: 272 bytes body: 0 bytes
>>
>> Den er og bliver helt og aldeles tom ;)
>>
>>
>> MVH
>> Rune Jensen
> Det syntes jeg godtnok er underligt, men i ovenstående hvad betyder det så
> når der atår at der er 272 bytes i header.
> Men OK i Firefox viser den ingen kildekode.
>
> PerR

Det er HTTP header - det er serverne der snakker sammen om at få lov
til og hvordan det kan lade sig gøre at hente det dokument den
besøgende gerne vil se, fra den server hvor den ligger (din host) til
der hvor brugeren kan se den (hans ISP).
Det er altså *ikke* den header du sætter i din HTML.
At content-length er 0, betyder at det dokument der bliver spugt til
indeholder 0 bytes. Altså er der en vis sandsylighed for, at det er
rigtigt, at dokumentet funktioner2.asp er tomt

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



N/A (25-07-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 25-07-10 17:14



Rune Jensen (24-07-2010)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 24-07-10 17:56

On 25 Jul., 00:19, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:
> On 24-07-2010 23:02, se_...@runejensen.dk wrote:
>
>
>
> > Den er og bliver helt og aldeles tom ;)
>
> > MVH
> > Rune Jensen
>
> Hej Rune.
> Så fatter jeg bare ikke hvor fra Per får:
> <META content="text/html; charset=windows-1252" http-equiv=Content-Type>
>
> Hvis han ser noget vi ikke kan se, kunne det være charset=windows-1252
> der laver balladen.

Nu har jeg gennemtrawlet de tre filer, der er ingen 1252 i nogen af
dem. Så Kurt må hellere end gerne give en kommentar for lige at
tydeliggøre, hvor problemet er.

Jeg har undersøgt nettet igennem en lille time, der er sgu intet at
hente der om charset problemer ved include.... :( Eller også kan jeg
ikke finde ud af at søge...

Så jeg giver op. Foreløbig. Andre med mere viden må til........


MVH
Rune Jensen

Kurt G (03-08-2010)
Kommentar
Fra : Kurt G


Dato : 03-08-10 16:22

Undskyld, at jeg har været tavs så længe, men jeg er lige kommet hjem fra
ferie, og vil gerne studere jeres indlæg ordentlig, inden jeg svarer.
Jeg burde måske have ventet med spørgsmålet til efter ferien, men jeg
regnede faktisk med at kunne komme på nettet, hvilket altså ikke lykkedes!

Mvh Kurt

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:3212a7ae-b502-47c6-9f27-9944743c36da@f6g2000yqa.googlegroups.com...
On 25 Jul., 00:19, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:
> On 24-07-2010 23:02, se_...@runejensen.dk wrote:
>
>
>
> > Den er og bliver helt og aldeles tom ;)
>
> > MVH
> > Rune Jensen
>
> Hej Rune.
> Så fatter jeg bare ikke hvor fra Per får:
> <META content="text/html; charset=windows-1252" http-equiv=Content-Type>
>
> Hvis han ser noget vi ikke kan se, kunne det være charset=windows-1252
> der laver balladen.

Nu har jeg gennemtrawlet de tre filer, der er ingen 1252 i nogen af
dem. Så Kurt må hellere end gerne give en kommentar for lige at
tydeliggøre, hvor problemet er.

Jeg har undersøgt nettet igennem en lille time, der er sgu intet at
hente der om charset problemer ved include.... :( Eller også kan jeg
ikke finde ud af at søge...

Så jeg giver op. Foreløbig. Andre med mere viden må til........


MVH
Rune Jensen



Kurt G (07-08-2010)
Kommentar
Fra : Kurt G


Dato : 07-08-10 09:20

>"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:3212a7ae-b502-47c6-9f27->9944743c36da@f6g2000yqa.googlegroups.com...
<On 25 Jul., 00:19, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
>wrote:
>> On 24-07-2010 23:02, se_...@runejensen.dk wrote:
>>
>>
>>
> >> Den er og bliver helt og aldeles tom ;)
>>
> >> MVH
> > >Rune Jensen
>>
> >Hej Rune.
>> Så fatter jeg bare ikke hvor fra Per får:
>> <META content="text/html; charset=windows-1252" http-equiv=Content-Type>
>>
>> Hvis han ser noget vi ikke kan se, kunne det være charset=windows-1252
> >der laver balladen.
>
>Nu har jeg gennemtrawlet de tre filer, der er ingen 1252 i nogen af
>dem. Så Kurt må hellere end gerne give en kommentar for lige at
>tydeliggøre, hvor problemet er.
>
>Jeg har undersøgt nettet igennem en lille time, der er sgu intet at
>hente der om charset problemer ved include.... :( Eller også kan jeg
>ikke finde ud af at søge...
>
>Så jeg giver op. Foreløbig. Andre med mere viden må til........
>
>
>MVH
>Rune Jensen
>
Så har jeg fundet ud af problemet!
Jeg havde ved en lille ændring brugt TextPad til at redigere i
funktioner2.asp.
Når jeg med FrontPage opretter en ny, tom funktioner2.asp og bruger denne
fil på nettet, vises alting korrekt.
Det var altså brug af en "forkert" editor, der var anledningen!
Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvilket charset den bruger og hvor jeg
indstiller det, men det skal jeg have fundet ud af.

Mange tak til jer alle for jeres indlæg, som belyste sider, som jeg ikke
førhen var klar over!

Mvh Kurt



Keld Rosenkrantx (07-08-2010)
Kommentar
Fra : Keld Rosenkrantx


Dato : 07-08-10 10:05

On Sat, 7 Aug 2010 10:19:40 +0200, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

Kommer selv til tider ind i dette problem når jeg bruger f.eks UTF8
Til dette brug har jeg stor glæde af ultraedit som viser om den fil
jeg nu redigerer i nu også er UTF8


>>"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>news:3212a7ae-b502-47c6-9f27->9944743c36da@f6g2000yqa.googlegroups.com...
><On 25 Jul., 00:19, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
>>wrote:
>>> On 24-07-2010 23:02, se_...@runejensen.dk wrote:
>>>
>>>
>>>
>> >> Den er og bliver helt og aldeles tom ;)
>>>
>> >> MVH
>> > >Rune Jensen
>>>
>> >Hej Rune.
>>> Så fatter jeg bare ikke hvor fra Per får:
>>> <META content="text/html; charset=windows-1252" http-equiv=Content-Type>
>>>
>>> Hvis han ser noget vi ikke kan se, kunne det være charset=windows-1252
>> >der laver balladen.
>>
>>Nu har jeg gennemtrawlet de tre filer, der er ingen 1252 i nogen af
>>dem. Så Kurt må hellere end gerne give en kommentar for lige at
>>tydeliggøre, hvor problemet er.
>>
>>Jeg har undersøgt nettet igennem en lille time, der er sgu intet at
>>hente der om charset problemer ved include.... :( Eller også kan jeg
>>ikke finde ud af at søge...
>>
>>Så jeg giver op. Foreløbig. Andre med mere viden må til........
>>
>>
>>MVH
>>Rune Jensen
>>
>Så har jeg fundet ud af problemet!
>Jeg havde ved en lille ændring brugt TextPad til at redigere i
>funktioner2.asp.
>Når jeg med FrontPage opretter en ny, tom funktioner2.asp og bruger denne
>fil på nettet, vises alting korrekt.
>Det var altså brug af en "forkert" editor, der var anledningen!
>Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvilket charset den bruger og hvor jeg
>indstiller det, men det skal jeg have fundet ud af.
>
>Mange tak til jer alle for jeres indlæg, som belyste sider, som jeg ikke
>førhen var klar over!
>
>Mvh Kurt
>

Rune Jensen (25-07-2010)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 25-07-10 07:05

On 25 Jul., 11:59, Per Rasmussen <jegskalg...@dig.dk> wrote:
>  wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>
>
>
> > On 24 Jul., 22:17, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
> > wrote:
>
> > > Per, taler vi om funktioner2.asp?
> > > Når jeg åbner den i FireFox er den tom (vis sidens kildekode = intet).
> > > Sideoplysninger : 0 bytes.
>
> > Ja, den er tom - content-lenght: 0 bytes. Jeg kørte den igennem
> >http://redbot.org/?uri=http%3A%2F%2Fwww.hasselholtvej. dk
> > %2Ffunktioner2.asp
>
> > Den siger:
> > HTTP/1.1 200 OK
> >     Cache-Control: private
> >     Date: Sat, 24 Jul 2010 20:33:11 GMT
> >     Content-Length: 0
> >     Content-Type: text/html
> >     Server: Microsoft-IIS/6.0
> >     MicrosoftOfficeWebServer: 5.0_Pub
> >     X-Powered-By: ASP.NET
>
> > response headers: 272 bytes body: 0 bytes
>
> > Den er og bliver helt og aldeles tom ;)
>
> > MVH
> > Rune Jensen
>
> Det syntes jeg godtnok er underligt,

Men kan du fortælle, hvordan du fandt det (lidt nysgerrig)?
På den anden side, ville det måske være nemmere, om lige Kurt gav et
pip ;)

> men i ovenstående hvad betyder det så
> når der atår at der er 272 bytes i header.

Der er en HEAD ved hver forespørgsel/request imellem server og client,
og det er de metainformationer om resourcen/dataudvekslingen, som
fylder.

Dvs. Hvis du tager fra
HTTP/1.1 200 OK
og indtil
X-Powered-By: ASP.NET

Så er det de informationer som ligger i head og som fylder. Body
fylder så nul bytes, hvilket vil sige, selve filen er tom.

Jeg er muligvis ikke den bedste til at forklare lige det, men
wikipedia kan måske hjælpe:
"in information technology, header refers to supplemental data placed
at the beginning of a block of data being stored or transmitted. In
data transmission, the data following the header are sometimes called
the payload or body."

http://en.wikipedia.org/wiki/Header_%28computing%29


MVH
Rune Jensen

Karl Erik Christense~ (25-07-2010)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 25-07-10 17:14

On 25-07-2010 15:05, Rune Jensen wrote:
> og indtil
> X-Powered-By: ASP.NET
>
> Så er det de informationer som ligger i head og som fylder. Body
> fylder så nul bytes, hvilket vil sige, selve filen er tom.

> MVH
> Rune Jensen

Og så kan jeg da lige fortælle, at den sat... Microsoft server smider en
cookie på vores pc'er. Typisk!

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Jens Peter Karlsen (25-07-2010)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 25-07-10 20:58

Den sætter en session cookie og det er såvidt jeg kan se det hele.

On Sun, 25 Jul 2010 18:14:04 +0200, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

>Og så kan jeg da lige fortælle, at den sat... Microsoft server smider en
>cookie på vores pc'er. Typisk!

Rune Jensen (25-07-2010)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 25-07-10 07:34

On 25 Jul., 14:37, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Det er altså *ikke* den header du sætter i din HTML.

Nej, det er to vidt forskellige ting. Og jeg burde nok have gjort
opmærksom på, jeg mente HTTP-header.

HTTP-header information ses ikke af brugeren, for det er information
om selve datakommunikationen, som brugeren normalt ikke har behov for
at vide (umiddelbart - man kan få "sniffer"-programmer til det).

Men det at header-information også fylder og tager tid at udveksle,
begynder at have betydning for hvordan man laver hjemmesider. F.eks.
sendes cookie information også i header, og bl.a. derfor er man
interesseret i at holde session-cookies og cookies i det hele taget på
et minimum. Det er så godt nok en anden sludder ;)


MVH
Rune Jensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408173
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste