italiensk sauce...sugo
Fra : Kirsten Marker

Dato : 21-07-10 20:23

Hej Gruppe

Er der nogle af jer der kan give en opskrift videre på hvordan med her i
Dk. kan lave en klassisk italiensk sauce til spaghetti ogv.,
jeg har alle originale ingredienser med fra Italien sågar salt, men det
lykkes ikke at få den rigtige smag frem. For 100 år siden kunne jeg i Irma
købe et glas italiensk sauce/sugo som var helt suveren i smag, konsistens og
udseende, men findes selvfølgelig ikke mere.
Jeg kan lave mad så det smager og andre jubler, er miljøskadet i så
henseende, og har et godt kendskab til jordens mangfoldige spisekamre og
brug af samme og kan lave en foretrukken ret efter gehør når jeg har været i
et land på ferie, men endnu ikke er det ikke lykkedes mig med den skønne
italienske SUGO.

mvh/kirsten

Fra : Gamle

Dato : 21-07-10 20:50

Kirsten Marker wrote:
> [...]
> og brug af samme og kan lave en foretrukken ret efter gehør når jeg
> har været i et land på ferie, men endnu ikke er det ikke lykkedes mig

Kan denne bruges?
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 21-07-10 20:56

Gamle wrote:

> Kan denne bruges?
> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php
>
> Mvh.
> Torben

Og her er mange flere
http://www.madabc.dk/frontpage.aspx?id=0&q=sugo

Mvh.
Torben

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-07-10 06:51

Gamle wrote:

> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php

Jeg har denne -

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=31814

- som min grundopskrift. Dog bruger jeg også lidt oregano, basilikum og et
par fed hvidløg - samt måske lidt bacontern afhængig af hvad sugoen skal
bruges til.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : kim Rasmussen

Dato : 22-07-10 13:43

"Kirsten Marker" <kmarker@fjerndette.mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

Hej ...
Check lige dette link:

http://italy.dk/mad/pasta-rigtig.htm

Denne site siger at der vel findes ca 90.000 opskrifter på ..... Sugo

hilsen Kim

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 22-07-10 13:50

On 21 Jul., 21:22, "Kirsten Marker" <kmar...@fjerndette.mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
> jeg har alle originale ingredienser med fra Italien sågar salt, men det
> lykkes ikke at få den  rigtige smag frem.

Mærket af salt betyder ikke en bønne... Men sig os, hvordan du laver
sugoen. Det er lidt svært at skulle justere på noget, vi ikke ved,
hvad er.

En sugo er basalt en soffritto (dvs fintsnittet selleristængel, løg og
gulerod (og evt. hvidløg; det har formelt set ikke noget at gøre i en
sugo, men kan nu smage vældig godt alligevel) som klares i olie i 5-10
minutter), som dernæst simrer med flåede tomater i en hulens lang tid.
Jeg plejer at koge et glas hvidvin væk på urterne, inden jeg tilsætter
tomat. Hvis du vil fremskynde processen (f.eks. fordi du ikke har
tid), kan koncentreret puré tilsættes. Sugoen kan tilsættes salt,
peber og laurbærblade, når tomaterne kommer ved. Til allersidst, inden
sugoen skal pakkes væk til senere brug, smages til med salt, sukker og
peber. Jeg justerer ofte også på syren med rød balsamico eller
gastrik.

Hvis din sugo bliver lidt for frisk ("grønsagsagtig") eller "tynd" i
smagen, skyldes det med garanti, at den ikke har simret længe nok.
Sugoen bliver bedre og bedre, jo længere den simrer, gerne 2-3-4 timer
eller mere. Husk, at hvis du er ved at koge tør, skal der lidt vand
eller hvidvin ved. Og man kan sagtens tilsætte et større kødemne
(ossobuco eller lignende) eller ben for at give mere kraft. Jeg bruger
ikke boullion-terning, men jeg ved, at mange mammaer gør. Mange
tilsætter chili, jeg foretrækker uden.

Det er min erfaring, at nogle dåsetomater simpelthen er uegnede til
brug i et køkken. En flået tomat skal smage frisk, let sødlig og
"godt", forstået på den måde, at man faktisk får lyst til at spise dem
direkte af dåsen, hvis det er ordentlig kvalitet. Her må man prøve sig
frem. I Italien er der et gammelt bud om, at San Marzano-tomater er de
bedste (det er dem, der nærmest har form som aubergine), men den slags
lovprisninger har det med at forplante sig til dårlige resultater i
masseproduktionsapparatet.

Spaghetti, taglietelle eller sågar linguini er formidable pastatyper
til til en tyk sugo. Og sugoen indgår som uundværlig ingrediens i et
væld af andre retter... Ragù, pasta col tonno (endelig er et dansk
supermarked (Føtex) begyndt at forhandle ordentlige, konserverede
tunfiletter, så man kan lave denne skønne pastaret i dk også),
cannelloni osv.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang (der snart skal til Rome, sweet home)

Fra : Henrik

Dato : 31-07-10 05:19

wrote:
men endnu ikke er det ikke lykkedes mig med den skønne
> italienske SUGO.

Måske ikke en sugo, måske også lidt overkill, men jeg har netop siddet
og moret mig over Heston B's ragú
http://www.youtube.com/watch?v=pHnTSVqyaPI

Hvad der er nyt for mig, var det med hvidløgen - takket været Kevin B
(E.) og Heston B

Og ja, om du bruger salt fra Italien, Frankrig eller Mariager er
fløjtende ...