Tagboks OG havkajak ovenpå en E91'er?
Fra : Kanstrup

Dato : 21-07-10 03:02

Hej alle

Jeg har en BMW E91, og ville lige høre jer om nogen der har prøvet at
have både en tagboks og en havkajak på taget?

Det skal naturligvis være en af de smallere bokse, men eftersom de
lange smalle fra Thule er ca. 80 cm og kajakken ca. 55 cm når den
ligger ned, så _burde_ det vel kunne lade sig gøre, sålænge
laststængerne er lange nok? Man kan jo også få den der kajakholder
hvor kajakken står lidt på højkant for at spare plads i bredden...

Jeg er obs på vægten - der kan kun komme lette ting i boksen (pagaj,
PFD, tøj, dyner, etc.)

Erfaringer?

- Kanstrup

Fra : Jens Hansen

Dato : 21-07-10 15:05

"Kanstrup"
<
[...]
Men en boks og en båd skal du nok regne med + 20-25% i benzin forbrug, men
skal du ikke så langt så er det en god løsning, for du slipper for at havde
bådudstyret inde i bilen hvor det fylder meget.

Pas også på hastigheden, sådan en båd er ikke beregnet til 130Km/t som
boksen er bygget til, den skal spændes godt fast i dertil bygget
kajakbeslag.
Godt du er opmærksom på vægten, for du har kun 75 Kg til ALT. (tagholder,
beslag, Thuleboks, remme mm,)

Tagholder 5-10Kg
Beslag (til båd) 3-5Kg
Boks 15-17Kg
Båd 25-35Kg
Udstyr i boks Ca. 10-15Kg

Så går det lige.

Og husk ikke at køre ind i en parkeringskælder hvis du ikke har styr på din
højde (

--

Hilsen
Jens

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-08-10 19:11

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> hvor kajakken står lidt på højkant for at spare plads i bredden...
>
> Jeg er obs på vægten - der kan kun komme lette ting i boksen (pagaj,

Ikke med begge dele samtidigt - til gengæld kører vi meget med 2 kajakker på
vor lille vogn.
Begge ligger (mere eller mindre) på højkant - på vor høje vogn er det
lettere at få kajakkerne op og ned end hvis de ligger på bunden.
Vi har to sæt næsten ens holdere; et sæt i rustfrit og et sæt i
galvaniseret. Oprindeligt ville jeg have dem i rustfrit, men da vi købte
kajak nr 2 måtte jeg købe de galvaniserede i en fart.
Og selvom jeg elsker rustfrit må jeg sige at kajakken i de galvaniserede
holdere ligger mere stabilt; i hård sidevind kan jeg tydeligt se hvordan den
i de rustfri gynger - sidelæns - medens den anden ligger roligt. De rustfri
er simpelt hen ikke så kraftige som de andre.
Har haft den ene liggende i vandrette holdere (også galvaniserede) i en kort
periode; netop den af vore 2 kajakker ligger sådan set bedre vandret - til
gengæld kan jeg næsten ikke få fat i den når den skal tages ned. Der
arbejdes dog på et par ideer

Tagboks; havde købt en af de dyre af Thule's for et par år siden.
Grip-system, metalpinde i bunden og åbning fra begge sider.
Så kørte vi nordpå på ski - lad være med at købe dem ! Når (hvis) du bruger
dem i lidt solidt frostvejr (- 10-20 grader) skal du være meget omhyggelig
med at åbne og lukke den rigtigt. Tager du f.eks. ikke fat med begge hænder
ved åbning - og placerer begge hænder lige langt fra midten af boksen får du
let vredet låget. Og der skal ikke så meget til før låget får
ridser...forstået sådan at det ligner ridser - men det er faktisk bitte små
revner ! Materialet er hårdt nok i sig selv - i frost bliver det lettere
sprødt.
Skyndte mig at sælge den og købte en fra Harald Nyborg. Gammeldaws bøjler
til fastspænding, et dårligt system til at holde låget åbent (rottefælde for
mennesker ) og ½-blød plast. Til gengæld har den nu holdt til 4-5 ture
nordpå - uden nogen skader.
Holde-åben-tingene er en leddelt pind med en fjollet pop-nitte agtig pind
som dreje-punkt i leddet. Planen var vist at man skal trykke den en vej for
at låse ledet i åben tilstand og så den anden vej for at kunne lukke. Dels
er det ret bøvlet når boksen sidder på en 4x4 - man kan ikke nå pindene.
Dels har ideen en fatal fejl: den kan ikke holde låget åbent !
Løsningen er at erstatte pindende med små bolte + selvlåsende møtrikker.
Spænd det ret fast - og låget kan stå åbent !
Og lukke igen - naturligvis
Selvfølgelig kan man sige at jeg bare ku bruge begge hænder til
Thule-boksen. Men når jeg skal åbne og lukke boksen blir jeg altså nødt til
til at stå på baghjulet - og der vil jeg meget gerne bruge een hånd til at
holde fast i tagrælingen

Ekstra forbrug; tjah - vi har lige brugt 3 uger og ca 2.400 km på at køre
Jylland rundt med campingvogn - og kajakker
Der har jeg ikke rigtigt kunnet mærke noget ekstra forbrug - vi ku - som vi
plejer - køre mellem 8,5 og knap 11 km/l.
Til dagligt (uden campingvogn - med kajakker) koster det vel 10-20 % ekstra
afhængig af farten. Der er stor forskel på 80-90 og så 110 !

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder