|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Canon 5D eller 7D Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  21-07-10 22:06
 | 
 |  | Jeg har svært ved at vælge mellem ovenstående. 5´eren tager gode billeder i
 mørke og 7´eren er gode til sportsbilleder fordi den er hurtigere.
 
 Er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?
 
 
 --
 Per
 Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
 
 
 
 |  |  | 
  Per Jensen (21-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Jensen
 | 
 Dato :  21-07-10 23:30
 | 
 |  | On 21/07/10 23.05, Per Henneberg Kristensen wrote:
 > Jeg har svært ved at vælge mellem ovenstående. 5´eren tager gode
 > billeder i mørke og 7´eren er gode til sportsbilleder fordi den er
 > hurtigere.
 >
 > Er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?
 >
 >
 Ja.
 
 Der er jo lige den, meget markante forskel, at den en er Fullframe, og
 den anden ikke er, det er måske ubetydeligt for dig, hvor mange
 megapixels der kommer ud, men det gør at brændvidden der er påtrykt
 objektivet ikke er det samme på de to nævnte kamerahuse.
 
 Husk også, at EF-S objektiver ikke passer på 5D'eren.
 
 Jeg har en 20D og en 40D, og har kig på 7D'eren, dels fordi at jeg har
 en del EF-S glas, samt pengeungen ikke helt dækker til 5D-II'eren - jeg
 er iøvrigt i den opfattelse, at 7D'eren også er ret så lysfølsom.
 
 // Per.
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (22-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  22-07-10 11:09
 | 
 |  | "Per Jensen" <news@fjerneszapro.dk> skrev i meddelelsen
 news:jbednR4_rfB_6drRnZ2dnUVZ8kudnZ2d@giganews.com...
 
 > Husk også, at EF-S objektiver ikke passer på 5D'eren.
 
 Nogle objektiver hedder L - hvad står det for?
 
 Nogle hedder så EF-S .. hvad står det for?
 
 --
 Per
 Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
 
 
 
 |  |  | 
   Jan Vestergaard (22-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Vestergaard
 | 
 Dato :  22-07-10 11:27
 | 
 |  |  |  |  | 
   Jens Bruun (22-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Bruun
 | 
 Dato :  22-07-10 13:02
 | 
 |  | Per Henneberg Kristensen <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
 4c4818ac$0$273$14726298@news.sunsite.dk:
 
 > Nogle objektiver hedder L - hvad står det for?
 
 "*L*æg 10.000,- til side, og det er sandsynligvis stadig ikke nok".
 
 > Nogle hedder så EF-S .. hvad står det for?
 
 "*S*elv os, der ikke har penge, har råd til et Canon-objektiv".
 
 --
 -Jens B.
 
 D.e.f.f.e.s.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Frodo Nifinger (22-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frodo Nifinger
 | 
 Dato :  22-07-10 12:14
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4c476121$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg har svært ved at vælge mellem ovenstående. 5´eren tager gode billeder 
 > i mørke og 7´eren er gode til sportsbilleder fordi den er hurtigere.
 >
 > Er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?
 >
 En af mine venner har eller havde en 5D (MkI) og købte en 7D til 
 fuglefotografiet, pga crop og mere avanceret af-enhed.
 Men den tog ikke skarpe billeder.  Han sendte den ind til rep. og fik den 
 retur uden forbedringer, hvor efter han returnerede kameraet. Og det var 
 ikke objektivets skyld . en EF 400/2,8 L IS, som leverer skarpe billeder på 
 5Deren. Han siger samtidigt, at han har set adskillige billeder fra 7D'er 
 med samme fejl. At det er en generel trend.
 Og manden er iøvrigt en glimrende fotograf!
 Mvh
 -- 
 Jesper Nielsen
 aka
 Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (22-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  22-07-10 13:03
 | 
 |  | "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i meddelelsen
 news:4c482800$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
 > news:4c476121$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg har svært ved at vælge mellem ovenstående. 5´eren tager gode billeder
 >> i mørke og 7´eren er gode til sportsbilleder fordi den er hurtigere.
 >>
 >> Er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?
 >>
 > En af mine venner har eller havde en 5D (MkI) og købte en 7D til
 > fuglefotografiet, pga crop og mere avanceret af-enhed.
 > Men den tog ikke skarpe billeder.  Han sendte den ind til rep. og fik den
 > retur uden forbedringer, hvor efter han returnerede kameraet. Og det var
 > ikke objektivets skyld . en EF 400/2,8 L IS, som leverer skarpe billeder
 > på 5Deren. Han siger samtidigt, at han har set adskillige billeder fra
 > 7D'er med samme fejl. At det er en generel trend.
 > Og manden er iøvrigt en glimrende fotograf!
 
 
 Det er 5D MarkII der er aktuelt nu :)
 
 
 --
 Per
 Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
 
 
 
 |  |  | 
   Frodo Nifinger (22-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frodo Nifinger
 | 
 Dato :  22-07-10 14:02
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4c483383$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
 > "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i meddelelsen 
 > news:4c482800$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
 >>
 >> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen 
 >> news:4c476121$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 >>> Jeg har svært ved at vælge mellem ovenstående. 5´eren tager gode 
 >>> billeder i mørke og 7´eren er gode til sportsbilleder fordi den er 
 >>> hurtigere.
 >>>
 >>> Er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?
 >>>
 >> En af mine venner har eller havde en 5D (MkI) og købte en 7D til 
 >> fuglefotografiet, pga crop og mere avanceret af-enhed.
 >> Men den tog ikke skarpe billeder.  Han sendte den ind til rep. og fik den 
 >> retur uden forbedringer, hvor efter han returnerede kameraet. Og det var 
 >> ikke objektivets skyld . en EF 400/2,8 L IS, som leverer skarpe billeder 
 >> på 5Deren. Han siger samtidigt, at han har set adskillige billeder fra 
 >> 7D'er med samme fejl. At det er en generel trend.
 >> Og manden er iøvrigt en glimrende fotograf!
 >
 >
 > Det er 5D MarkII der er aktuelt nu :)
 >
 Rgnede jeg også med, men altså selv 5D Mk I var bedre end 7D.
 Nu blir jeg nok centrum i en flamewar, men hey don't shoot the messenger.
 Manden skiftede iøvrigt til Nikon bagefter pga Canons service i forbindelse 
 med 7Deren og så problemer med at den trådløse udløser til blitzene ikke 
 virker, hvis der er dagslys tilstede. (Ødelagte bryllupsbilleder, fordi 
 flashene ikke ville trigge med fjernudløseren)
 Mvh
 -- 
 Jesper Nielsen
 aka
 Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk |  |  | 
    Hans Kruse (22-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  22-07-10 14:29
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-22 15:02:23 +0200, "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> said:
 > 
 > "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen 
 > news:4c483383$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
 >> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i meddelelsen 
 >> news:4c482800$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
 >>> 
 >>> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen 
 >>> news:4c476121$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 >>>> Jeg har svært ved at vælge mellem ovenstående. 5´eren tager gode 
 >>>> billeder i mørke og 7´eren er gode til sportsbilleder fordi den er 
 >>>> hurtigere.
 >>>> 
 >>>> Er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?
 >>>> 
 >>> En af mine venner har eller havde en 5D (MkI) og købte en 7D til 
 >>> fuglefotografiet, pga crop og mere avanceret af-enhed.
 >>> Men den tog ikke skarpe billeder.  Han sendte den ind til rep. og fik 
 >>> den retur uden forbedringer, hvor efter han returnerede kameraet. Og 
 >>> det var ikke objektivets skyld . en EF 400/2,8 L IS, som leverer skarpe 
 >>> billeder på 5Deren. Han siger samtidigt, at han har set adskillige 
 >>> billeder fra 7D'er med samme fejl. At det er en generel trend.
 >>> Og manden er iøvrigt en glimrende fotograf!
 >> 
 >> 
 >> Det er 5D MarkII der er aktuelt nu :)
 >> 
 > Rgnede jeg også med, men altså selv 5D Mk I var bedre end 7D.
 > Nu blir jeg nok centrum i en flamewar, men hey don't shoot the messenger.
 > 
 > Manden skiftede iøvrigt til Nikon bagefter pga Canons service i 
 > forbindelse med 7Deren og så problemer med at den trådløse udløser til 
 > blitzene ikke virker, hvis der er dagslys tilstede. (Ødelagte 
 > bryllupsbilleder, fordi flashene ikke ville trigge med fjernudløseren)
 Det er jo kedeligt med ting, der ikke fungerer, men at generalisere dem 
 til at gælde for alle er ikke lødigt. Som nævnt i mit tidligere indlæg 
 kender jeg godt historien og jeg kan fortælle den modsatte historie, 
 nemlig at den fungerer rigtigt godt og bedre end forventet. Blitz har 
 jeg ikke checket, men det må jeg da gøre en dag.
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
    smiley (22-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : smiley
 | 
 Dato :  22-07-10 14:50
 | 
 |  | 
 
            On 22-07-2010 15:02, Frodo Nifinger wrote:
 >>
 > Rgnede jeg også med, men altså selv 5D Mk I var bedre end 7D.
 > Nu blir jeg nok centrum i en flamewar, men hey don't shoot the messenger.
 >
 > Manden skiftede iøvrigt til Nikon bagefter pga Canons service i
 > forbindelse med 7Deren og så problemer med at den trådløse udløser til
 > blitzene ikke virker, hvis der er dagslys tilstede. (Ødelagte
 > bryllupsbilleder, fordi flashene ikke ville trigge med fjernudløseren)
 >
 > Mvh
 LOL - Du kommer med et eksempel og Hans kommer med
 et eksempel - det må sku være en generel trend.    Men din historie har vidst nogle huller - hvordan faen
 fucker man en bryllups session op nu om dage. Du har
 instant post view og alle muligheder for at finde en
 brugbar løsning. Manden må være et fjols, det er kun
 et fjols der kaster skylden på udstyret.
 Det er gudommeligt kedeligt med alle de amatører der
 piver over udstyret, fordi de ikke har fattet at det
 vigtigste værktøj sidder mellem ørene.   -max-
            
             |  |  | 
    Hans Kruse (22-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  22-07-10 15:20
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-22 15:02:23 +0200, "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> said:
 > 
 > "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen 
 > news:4c483383$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
 >> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i meddelelsen 
 >> news:4c482800$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
 >>> 
 >>> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen 
 >>> news:4c476121$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 >>>> Jeg har svært ved at vælge mellem ovenstående. 5´eren tager gode 
 >>>> billeder i mørke og 7´eren er gode til sportsbilleder fordi den er 
 >>>> hurtigere.
 >>>> 
 >>>> Er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?
 >>>> 
 >>> En af mine venner har eller havde en 5D (MkI) og købte en 7D til 
 >>> fuglefotografiet, pga crop og mere avanceret af-enhed.
 >>> Men den tog ikke skarpe billeder.  Han sendte den ind til rep. og fik 
 >>> den retur uden forbedringer, hvor efter han returnerede kameraet. Og 
 >>> det var ikke objektivets skyld . en EF 400/2,8 L IS, som leverer skarpe 
 >>> billeder på 5Deren. Han siger samtidigt, at han har set adskillige 
 >>> billeder fra 7D'er med samme fejl. At det er en generel trend.
 >>> Og manden er iøvrigt en glimrende fotograf!
 >> 
 >> 
 >> Det er 5D MarkII der er aktuelt nu :)
 >> 
 > Rgnede jeg også med, men altså selv 5D Mk I var bedre end 7D.
 > Nu blir jeg nok centrum i en flamewar, men hey don't shoot the messenger.
 > 
 > Manden skiftede iøvrigt til Nikon bagefter pga Canons service i 
 > forbindelse med 7Deren og så problemer med at den trådløse udløser til 
 > blitzene ikke virker, hvis der er dagslys tilstede. (Ødelagte 
 > bryllupsbilleder, fordi flashene ikke ville trigge med fjernudløseren)
 Nu vil jeg ikke beskylde den person, som det handler om ikke at kende 
 til, hvordan AF og specielt Ai Servo fungerer, men jeg har faktisk 
 checket nogle stykker på dpreview og andre steder som klagede om de 
 hvde forstået hvordan det virker. Og (surprise) adskillige var ikke 
 klar over, at når man skal fokusere i Ai Servo med flere punkter 
 aktive, så skal man fokusere med det punkt man har valgt som det aktive 
 punkt (center AF punkt med mindre man har valgt et andet) og sørge for 
 at der er fokuseret på det ønskede. Først derefter vil de andre AF 
 punkt hjælpe med at fastholde fokus på det ønskede. I One Shot fungerer 
 det helt anderledes. En helt fundamental forståelse for hvordan skidtet 
 fungerer har de personer der klager ikke forstået. Det er jo 
 egentligret simpelt og står i manualen, men den er selvfølgelig for 
 lang til at læse. 7D har temmelig mange custom functions hvormed man 
 kan påvirke AF til forskel fra alle tidligere crop kameraer fra Canon, 
 som absolut ingen justeringsmuligheder havde for AF udover at vælge 
 mellem Ai Servo og One Shot AF. 1D serien har altid haft en masse 
 justeringsmuligheder. At 7D er perfekt vil jeg ikke påstå, men jeg er 
 imponeret af kameraet på den måde. At den så ikke giver billedkvalitet 
 til alle andre formål, der når full frame 21MP sensoren i 5D mkII og 
 1Ds mkIII er en anden sag, men også ganske forståeligt. Men 
 forståelsesfejl er der mange af, men selvfølgelig er der også et kamera 
 indimellem (og det gælder nok alle fabrikater) som har fejl.
 Men Jesper, når du siger at man ikke skal "shoot the messenger" så 
 bringer du en historie til torvs som ovenikøbet skal generaliseres 
 udover det enkelte tilfælde, så er det altså lige før at din kritiske 
 sans må betvivles..... At folk skifter kameramærke og bruger titusinder 
 af kroner på det er udenfor min fatteevne. Der er ikke væsentlige 
 forskelle mellem moderne kameraer og specielt Nikon og Canon, som gør 
 at man ikke stort set kan få de billeder man vil have. Begrænsningen 
 ligger, som Max fornuftigt nok siger, mellem ørerne og ikke i udstyret 
 forudsat at man har det der skal til for en given opgave.
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
     Frodo Nifinger (22-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frodo Nifinger
 | 
 Dato :  22-07-10 21:21
 | 
 |  | 
 ----- Original Message ----- 
 From: "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk>
 Newsgroups: dk.fritid.foto
 Sent: Thursday, July 22, 2010 4:19 PM
 Subject: Re: Canon 5D eller 7D
 >>>
 >> Rgnede jeg også med, men altså selv 5D Mk I var bedre end 7D.
 >> Nu blir jeg nok centrum i en flamewar, men hey don't shoot the messenger.
 >>
 >> Manden skiftede iøvrigt til Nikon bagefter pga Canons service i 
 >> forbindelse med 7Deren og så problemer med at den trådløse udløser til 
 >> blitzene ikke virker, hvis der er dagslys tilstede. (Ødelagte 
 >> bryllupsbilleder, fordi flashene ikke ville trigge med fjernudløseren)
 >
 > Nu vil jeg ikke beskylde den person, som det handler om ikke at kende til, 
 > hvordan AF og specielt Ai Servo fungerer, men jeg har faktisk checket 
 > nogle stykker på dpreview og andre steder som klagede om de hvde forstået 
 > hvordan det virker. Og (surprise) adskillige var ikke klar over, at når 
 > man skal fokusere i Ai Servo med flere punkter aktive, så skal man 
 > fokusere med det punkt man har valgt som det aktive punkt (center AF punkt 
 > med mindre man har valgt et andet) og sørge for at der er fokuseret på det 
 > ønskede. Først derefter vil de andre AF punkt hjælpe med at fastholde 
 > fokus på det ønskede. I One Shot fungerer det helt anderledes. En helt 
 > fundamental forståelse for hvordan skidtet fungerer har de personer der 
 > klager ikke forstået. Det er jo egentligret simpelt og står i manualen, 
 > men den er selvfølgelig for lang til at læse. 7D har temmelig mange custom 
 > functions hvormed man kan påvirke AF til forskel fra alle tidligere crop 
 > kameraer fra Canon, som absolut ingen justeringsmuligheder havde for AF 
 > udover at vælge mellem Ai Servo og One Shot AF. 1D serien har altid haft 
 > en masse justeringsmuligheder. At 7D er perfekt vil jeg ikke påstå, men 
 > jeg er imponeret af kameraet på den måde. At den så ikke giver 
 > billedkvalitet til alle andre formål, der når full frame 21MP sensoren i 
 > 5D mkII og 1Ds mkIII er en anden sag, men også ganske forståeligt. Men 
 > forståelsesfejl er der mange af, men selvfølgelig er der også et kamera 
 > indimellem (og det gælder nok alle fabrikater) som har fejl.
 >
 > Men Jesper, når du siger at man ikke skal "shoot the messenger" så bringer 
 > du en historie til torvs som ovenikøbet skal generaliseres udover det 
 > enkelte tilfælde, så er det altså lige før at din kritiske sans må 
 > betvivles..... At folk skifter kameramærke og bruger titusinder af kroner 
 > på det er udenfor min fatteevne. Der er ikke væsentlige forskelle mellem 
 > moderne kameraer og specielt Nikon og Canon, som gør at man ikke stort set 
 > kan få de billeder man vil have. Begrænsningen ligger, som Max fornuftigt 
 > nok siger, mellem ørerne og ikke i udstyret forudsat at man har det der 
 > skal til for en given opgave.
 >
 Hans, nu refererer jeg kun til mandens udsagn om, at han har set adskillige 
 billeder fra flere 7D'ere med tydeligt den samme fejl. Det selvom brugerne 
 var tilfredse! Uskarpt på længere afstande. Helt closeup var der ikke noget.
 Det, der fik manden til at skifte system var helt klart Canons service 
 efterfølgende.
 Når de ikke engang gider forsøge at rette fejlen, så ...!
 De havde ikke rørt kameraet. Canon er faldet i samme hul, som Nikon lige har 
 gravet sig ud af her i Danmark, efter CAV har kastet håndklædet.
 Mht. til flashen og TTL-remoten,  - Hedder den ST-E2?, så har jeg forhørt 
 mig ved en anden bruger, der har systemet.
 Og han siger også, at systemet ikke fungerer, når der er dagslys tilstede.
 I bryllupsbillederne drejede det sig om en smule ambient daglsy i en kirke, 
 der gjorde, at systemet svigtede.
 Manden havde et system, der dækkede opgaven, endda med redundans, men det 
 svigtede ham, fordi remoten ikke kunne overdøve en smule dagslys.
 Til bryllupsbilleder har man ikke den luksus at kunne lave en masse forsøg 
 og dirigere rundt med dem som en gal, når udstyret svigter. Parret er 
 stresset og skal videre til festen.
 Så billederne skal hurtigt i kassen.
 Til Max!
 Til bryllupsbilleder er der ofte i lige så høj grad baggrunden, der ligger 
 til grund for bestillingen.
 Når det så ikke kan opfyldes med ambient lys på det præcist angivne tidsrum, 
 man har til rådighed, må man gribe til flashsystemer. Der er ikke mulighed 
 for at vente.
  Noget andet er, at når folk betaler i dyre domme for deres 
 bryllupsbilleder, har de oftest en forventning om en masse udstyr stablet op 
   At indfaldende dagslys er bedre på det rette tidspunkt og sted er en 
 helt anden diskussion, og her er vi ganske enige. Som bryllupsfotograf kan 
 man bare ikke gamble med håbet, om at lyset er perfekt, når seancen skal 
 løbe af stablen.
 Mvh
 Jesper Nielsen
 aka
 Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk |  |  | 
      Hans Kruse (23-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  23-07-10 14:31
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-22 22:21:19 +0200, "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> said:
 > Hans, nu refererer jeg kun til mandens udsagn om, at han har set 
 > adskillige billeder fra flere 7D'ere med tydeligt den samme fejl. Det 
 > selvom brugerne var tilfredse! Uskarpt på længere afstande. Helt 
 > closeup var der ikke noget.
 > Det, der fik manden til at skifte system var helt klart Canons service 
 > efterfølgende.
 > Når de ikke engang gider forsøge at rette fejlen, så ...!
 > De havde ikke rørt kameraet. Canon er faldet i samme hul, som Nikon 
 > lige har gravet sig ud af her i Danmark, efter CAV har kastet 
 > håndklædet.
 Jeg kan bare sige, Jesper, at den med at kameraet helt generelt ikke 
 skulle kunne fokusere på længere afstanden er helt ude i hampen. Tror 
 du virkelig selv på det? Som sagt har jeg diskuteret det med manden og 
 jeg tilbød ovenikøbet da han kunne se mine perfekt fokuserede billeder 
 at checke hans kamera med både 400'eren og med min 500mm. Men nej, 
 beslutningen var taget. Jeg synes det var helt vanvittigt at skifte 
 system pga. en åbenlys fejl. Det sagde jeg også til ham på en så pæn 
 måde jeg kunne udtrykke det ;)
 Men at bringe den historie til torvs som en generel historie er ikke 
 særlig godt, Jesper. Der er ikke kød på den historie.
 Her er så lige et eksempel (og jeg kunne vise mange tilsvarenede i hele 
 serier), som er taget med 500mm'eren på en 30-40 meters afstand på ISO 
 800, f/4, 1/1600s og beskåret til ca.  8MP.
http://www.pbase.com/hkruse/image/124635582/original En ting jeg erfarede er, at lukkertiden skal være noget højere for at 
 knivskarpe detaljer. Specielt med den hurtigt flyvende fugle jeg 
 fotograferede.
 > 
 > Mht. til flashen og TTL-remoten,  - Hedder den ST-E2?, så har jeg 
 > forhørt mig ved en anden bruger, der har systemet.
 > Og han siger også, at systemet ikke fungerer, når der er dagslys tilstede.
 > I bryllupsbillederne drejede det sig om en smule ambient daglsy i en 
 > kirke, der gjorde, at systemet svigtede.
 > Manden havde et system, der dækkede opgaven, endda med redundans, men 
 > det svigtede ham, fordi remoten ikke kunne overdøve en smule dagslys.
 > Til bryllupsbilleder har man ikke den luksus at kunne lave en masse 
 > forsøg og dirigere rundt med dem som en gal, når udstyret svigter. 
 > Parret er stresset og skal videre til festen.
 > Så billederne skal hurtigt i kassen.
 7D har indbygget wireless transmitter for remote flash og har ikke brug 
 for ST-E2. Jeg har checket manualen og den siger ikke noget om at den 
 ikke skulle fungere i dagslys. Men en mangel er, at den ikke fungerer 
 med high speed synch. Jeg har ikke flash med mig, så jeg kan ikke 
 checke det lige nu, men jeg har googlet efter det problem du nævner og 
 har ikke kunnet finde noget om det. Så jeg tror snarere der er tale om 
 en misforståelse om hvordan det virker og at det ikke var ordentligt 
 forberedt, desværre. Man går vel ikke ud og fotograferer med et nyt 
 kamera til en vigtig opgave uden at checke at alt fungerer?
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
       Dennis Boutrup (23-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Dennis Boutrup
 | 
 Dato :  23-07-10 18:34
 | 
 |  | 
 "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4c4999a7$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
 > On 2010-07-22 22:21:19 +0200, "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> said:
 >
 > Her er så lige et eksempel (og jeg kunne vise mange tilsvarenede i hele 
 > serier), som er taget med 500mm'eren på en 30-40 meters afstand på ISO 
 > 800, f/4, 1/1600s og beskåret til ca.  8MP.
 >
 > http://www.pbase.com/hkruse/image/124635582/original Altså det står sku da pivhamrende uskarpt - jeg ser faktisk det hele 
 dobbelt..
 Det har intet at gøre med den kasse grønne tuborg der gået til i 
 sommervarmen    -- 
 /Dennis
 Canon Speedlite 540 EZ købes
            
             |  |  | 
        Soeren Friberg (23-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Soeren Friberg
 | 
 Dato :  23-07-10 20:22
 | 
 |  |  |  |  | 
       Jens Bruun (24-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Bruun
 | 
 Dato :  24-07-10 18:05
 | 
 |  | Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
 4c4999a7$0$279$14726298@news.sunsite.dk:
 
 > Her er så lige et eksempel (og jeg kunne vise mange tilsvarenede i
 > hele serier), som er taget med 500mm'eren på en 30-40 meters afstand
 > på ISO 800, f/4, 1/1600s og beskåret til ca.  8MP.
 
 Hvad søren - fik du lige sneget et enkelt af dine egne billeder ind i en
 diskussion, de intet har at gøre i? Det ligner dig da ellers ikke...
 
 --
 -Jens B.
 
 D.e.f.f.e.s.
 
 
 
 
 |  |  | 
        Soeren Friberg (24-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Soeren Friberg
 | 
 Dato :  24-07-10 18:43
 | 
 |  | 
 
            Den 24-07-2010 19:05, Jens Bruun skrev:
 > Hans Kruse<hans.kruse@mail.tele.dk>  skrev i meddelelsen
 > 4c4999a7$0$279$14726298@news.sunsite.dk:
 >
 >> Her er så lige et eksempel (og jeg kunne vise mange tilsvarenede i
 >> hele serier), som er taget med 500mm'eren på en 30-40 meters afstand
 >> på ISO 800, f/4, 1/1600s og beskåret til ca.  8MP.
 >
 > Hvad søren - fik du lige sneget et enkelt af dine egne billeder ind i en
 > diskussion, de intet har at gøre i? Det ligner dig da ellers ikke...
 >
 Man kan i hvert fald ikke beskylde dig for at levere hverken billeder 
 eller fornuftige indlæg de sidste 4 år. I øvrigt generer store tønder 
 ikke mig, blot indholdet er fornuftigt og at man tåler at indholdet 
 bliver kommenteret.
 -- 
 Kh. Søren
http://fotofriberg.dk
http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
http://sfriberg.smugmug.com
http://1x.com/v2/#member/10362/ |  |  | 
        Hans Kruse (24-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  24-07-10 19:33
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-24 19:05:03 +0200, "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> said:
 > Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
 > 4c4999a7$0$279$14726298@news.sunsite.dk:
 > 
 >> Her er så lige et eksempel (og jeg kunne vise mange tilsvarenede i
 >> hele serier), som er taget med 500mm'eren på en 30-40 meters afstand
 >> på ISO 800, f/4, 1/1600s og beskåret til ca.  8MP.
 > 
 > Hvad søren - fik du lige sneget et enkelt af dine egne billeder ind i en
 > diskussion, de intet har at gøre i? Det ligner dig da ellers ikke...
 Jens, hvis du ikke kan se relevansen så er det som ventet. Jeg er helt 
 sikker på alle andre kan.
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
         Jens Bruun (25-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Bruun
 | 
 Dato :  25-07-10 12:28
 | 
 |  | Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
 4c4b31f8$0$274$14726298@news.sunsite.dk:
 
 >> Hvad søren - fik du lige sneget et enkelt af dine egne billeder ind
 >> i en diskussion, de intet har at gøre i? Det ligner dig da ellers
 >> ikke...
 >
 > Jens, hvis du ikke kan se relevansen så er det som ventet. Jeg er helt
 > sikker på alle andre kan.
 
 Du kan *altid* se relevansen af at bringe et enkelt eller to af dine egne
 billeder- diskussionen underordnet. Hvad du åbenbart *ikke* kan se, er
 mønsteret og motivet bag. Det kan andre - også andre end mig - så.
 
 --
 -Jens B.
 
 D.e.f.f.e.s.
 
 
 
 
 |  |  | 
          Soeren Friberg (25-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Soeren Friberg
 | 
 Dato :  25-07-10 12:38
 | 
 |  | 
 
            Den 25-07-2010 13:27, Jens Bruun skrev:
 > Hans Kruse<hans.kruse@mail.tele.dk>  skrev i meddelelsen
 > 4c4b31f8$0$274$14726298@news.sunsite.dk:
 >
 >>> Hvad søren - fik du lige sneget et enkelt af dine egne billeder ind
 >>> i en diskussion, de intet har at gøre i? Det ligner dig da ellers
 >>> ikke...
 >>
 >> Jens, hvis du ikke kan se relevansen så er det som ventet. Jeg er helt
 >> sikker på alle andre kan.
 >
 > Du kan *altid* se relevansen af at bringe et enkelt eller to af dine egne
 > billeder- diskussionen underordnet. Hvad du åbenbart *ikke* kan se, er
 > mønsteret og motivet bag. Det kan andre - også andre end mig - så.
 >
 Hvem er du talsmand for?
 -- 
 Kh. Søren
http://fotofriberg.dk
http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
http://sfriberg.smugmug.com
http://1x.com/v2/#member/10362/ |  |  | 
          Hans Kruse (25-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  25-07-10 12:57
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-25 13:27:58 +0200, "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> said:
 > Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
 > 4c4b31f8$0$274$14726298@news.sunsite.dk:
 > 
 >>> Hvad søren - fik du lige sneget et enkelt af dine egne billeder ind
 >>> i en diskussion, de intet har at gøre i? Det ligner dig da ellers
 >>> ikke...
 >> 
 >> Jens, hvis du ikke kan se relevansen så er det som ventet. Jeg er helt
 >> sikker på alle andre kan.
 > 
 > Du kan *altid* se relevansen af at bringe et enkelt eller to af dine egne
 > billeder- diskussionen underordnet. Hvad du åbenbart *ikke* kan se, er
 > mønsteret og motivet bag. Det kan andre - også andre end mig - så.
 Motivet er helt enkelt at underbygge mit udsagn om 7D'eren.  Hvad 
 skulle det ellers være? Men hvis du ellers har noget bidrag til 
 diskussionen om 7D så er du velkommen.
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
        Dennis Boutrup (25-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Dennis Boutrup
 | 
 Dato :  25-07-10 20:15
 | 
 |  | 
 "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:kaidna4g9L7egNbRnZ2dnUVZ7tSdnZ2d@giganews.com...
 > Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
 > 4c4999a7$0$279$14726298@news.sunsite.dk:
 >
 >> Her er så lige et eksempel (og jeg kunne vise mange tilsvarenede i
 >> hele serier), som er taget med 500mm'eren på en 30-40 meters afstand
 >> på ISO 800, f/4, 1/1600s og beskåret til ca.  8MP.
 >
 > Hvad søren - fik du lige sneget et enkelt af dine egne billeder ind i en
 > diskussion, de intet har at gøre i? Det ligner dig da ellers ikke...
 
 Jeg syntes da billedet er yderst relevant.
 Det viser at 7D er i stand til at tage knivskarpe billeder.
 
 
 
 
 |  |  | 
      Hans Kruse (25-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  25-07-10 12:58
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-22 22:21:19 +0200, "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> said:
 > 
 > Mht. til flashen og TTL-remoten,  - Hedder den ST-E2?, så har jeg 
 > forhørt mig ved en anden bruger, der har systemet.
 > Og han siger også, at systemet ikke fungerer, når der er dagslys tilstede.
 > I bryllupsbillederne drejede det sig om en smule ambient daglsy i en 
 > kirke, der gjorde, at systemet svigtede.
 > Manden havde et system, der dækkede opgaven, endda med redundans, men 
 > det svigtede ham, fordi remoten ikke kunne overdøve en smule dagslys.
 > Til bryllupsbilleder har man ikke den luksus at kunne lave en masse 
 > forsøg og dirigere rundt med dem som en gal, når udstyret svigter. 
 > Parret er stresset og skal videre til festen.
 > Så billederne skal hurtigt i kassen.
 Jeg er hjemme et par dage og fik lige checket flash med 7D. Min flash 
 er en 580EX og den er ikke ETTL II, så den kan ikke indstilles fra 
 7D'eren direkte, men den kan operere som slave flash og det fungerer 
 også, hvor der er meget lys(dagslys i en meget lys stue).
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
  Hans Kruse (22-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  22-07-10 14:27
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-22 13:14:08 +0200, "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> said:
 > 
 > "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen 
 > news:4c476121$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg har svært ved at vælge mellem ovenstående. 5´eren tager gode 
 >> billeder i mørke og 7´eren er gode til sportsbilleder fordi den er 
 >> hurtigere.
 >> 
 >> Er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?
 >> 
 > En af mine venner har eller havde en 5D (MkI) og købte en 7D til 
 > fuglefotografiet, pga crop og mere avanceret af-enhed.
 > Men den tog ikke skarpe billeder.  Han sendte den ind til rep. og fik 
 > den retur uden forbedringer, hvor efter han returnerede kameraet. Og 
 > det var ikke objektivets skyld . en EF 400/2,8 L IS, som leverer skarpe 
 > billeder på 5Deren. Han siger samtidigt, at han har set adskillige 
 > billeder fra 7D'er med samme fejl. At det er en generel trend.
 > Og manden er iøvrigt en glimrende fotograf!
 Jeg købte en 7D netop til samme formål og kan sige den fungerer aldeles 
 fremragende og tager superskarpe billeder med min 500mm. AF enheden er 
 faktisk superhurtig og specielt 19 punkts auto AF funktion er rigtig 
 god. Man skal dog lige vænne sig til den som ethvert nyt kamera før man 
 får det optimale ud af det. Jeg kender godt den historie du referer til 
 og det giver ingen mening for mig generelt, bare at han har været 
 uheldig at få et dårligt eksemplar. Når det er sagt så bruger jeg den 
 kun til det formål, da en full frame 21MP sensor er en APS-C sensor på 
 18MP overlegen når man ikke beskærer billederne eller kun lidt. Men til 
 fuglefotografi er det jo ofte en anden sag. 7D er så klart det bedste 
 APS-C kamera nogensinde fra Canon og så har det ovenikøbet fået auto 
 ISO på M-indstillng :) At det skulle være en generel trend med uskarpe 
 billeder med 7D er der ikke noget hold i efter min mening. Der har 
 været nogle indlæg på dpreview om AF, som der er for hvert nyt kamera, 
 men en generel trend har jeg ikke kunnet få øje på.
 Jeg kan give 7D min fulde anbefaling til dem der er ude efter et 
 crop-kamera og som har brug for AF hurtighed og 8fps.
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
  Dennis Boutrup (22-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Dennis Boutrup
 | 
 Dato :  22-07-10 20:52
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
 news:4c476121$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg har svært ved at vælge mellem ovenstående. 5´eren tager gode billeder
 > i mørke og 7´eren er gode til sportsbilleder fordi den er hurtigere.
 >
 > Er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?
 
 Du har godt fanget at 7D er crop 1,6?
 Det betyder i praksis at du skal gange brændeviden med 1,6 (sætter du en
 100mm på en 5D er det 100mm, sætter du det på en 7D er det 160mm).
 
 Det er ikke helt uvæsenligt i valget i objektiver.
 
 
 
 --
 /Dennis
 Canon Speedlite 540 EZ købes
 
 
 
 
 |  |  | 
  Allan (23-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan
 | 
 Dato :  23-07-10 07:42
 | 
 |  | Den 22-07-2010 21:51, Dennis Boutrup skrev:
 > "Per Henneberg Kristensen"<phkfjern@klikpost.dk>  skrev i en meddelelse
 > news:4c476121$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg har svært ved at vælge mellem ovenstående. 5´eren tager gode billeder
 >> i mørke og 7´eren er gode til sportsbilleder fordi den er hurtigere.
 >>
 >> Er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?
 >
 > Du har godt fanget at 7D er crop 1,6?
 > Det betyder i praksis at du skal gange brændeviden med 1,6 (sætter du en
 > 100mm på en 5D er det 100mm, sætter du det på en 7D er det 160mm).
 >
 > Det er ikke helt uvæsenligt i valget i objektiver.
 >
 >
 >
 Pussigt, at mange fokuserer på cropfaktoren ved anvendelse af eksempler
 med telelinser, når det nok i virkeligheden er ved de korte brændvidder,
 at det begynder at blive problematisk, og dermed sætter en af
 cropkameraets begrænsninger.
 
 Aben
 
 
 |  |  | 
   Hans Kruse (23-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  23-07-10 12:37
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-23 08:42:10 +0200, Allan <afuttb@mail.dk> said:
 > Den 22-07-2010 21:51, Dennis Boutrup skrev:
 >> "Per Henneberg Kristensen"<phkfjern@klikpost.dk>  skrev i en meddelelse
 >> news:4c476121$0$273$14726298@news.sunsite.dk...
 >>> Jeg har svært ved at vælge mellem ovenstående. 5´eren tager gode billeder
 >>> i mørke og 7´eren er gode til sportsbilleder fordi den er hurtigere.
 >>> 
 >>> Er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?
 >> 
 >> Du har godt fanget at 7D er crop 1,6?
 >> Det betyder i praksis at du skal gange brændeviden med 1,6 (sætter du en
 >> 100mm på en 5D er det 100mm, sætter du det på en 7D er det 160mm).
 >> 
 >> Det er ikke helt uvæsenligt i valget i objektiver.
 >> 
 >> 
 >> 
 > Pussigt, at mange fokuserer på cropfaktoren ved anvendelse af eksempler 
 > med telelinser, når det nok i virkeligheden er ved de korte 
 > brændvidder, at det begynder at blive problematisk, og dermed sætter en 
 > af cropkameraets begrænsninger.
 Det argument er efterhånden udhulet hvad angår billedvinkel med de 
 mange bud på korte brændvidder. Mht. tele så har crop kameraet kun en 
 fordel hvis det har større pixeltæthed. F.eks. er pixeltætheden næsten 
 den samme på f.eks. Nikon D300 (12MP svarende til 27MP full frame) og 
 D3X på 24MP. Dvs. cropning af billedet fra D3X med cropfaktor 1,5 vil 
 give næsten det samme som det tilsvarende billede fra D300(s) (man vil 
 stort set ikke være i stand til at se forskellenn). Full frame kameraet 
 har i det tilfælde den fordel at det er meget lettere at fange objektet 
 i søgeren. På Canon siden svarer 7D med de 18MP til 47MP full frame, 
 som jo er over dobbelt så meget som de pt. maksimum 21MP man får på 
 full frame hos Canon. Så her får man en fordel med den højere 
 pixeltæthed. F.eks. vil man få en smule smallere bileldvinkel med 
 f.eks. en 500mm på 7D ift. en 500mm med en 1.4x TC på full frame. AF og 
 billedkvalitet vil her gå til crop kameraets fordel.
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
  Hans Kruse (23-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  23-07-10 13:00
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-21 23:05:35 +0200, "Per Henneberg Kristensen" 
 <phkfjern@klikpost.dk> said:
 > Jeg har svært ved at vælge mellem ovenstående. 5´eren tager gode 
 > billeder i mørke og 7´eren er gode til sportsbilleder fordi den er 
 > hurtigere.
 > 
 > Er der andre forskelle jeg skal være opmærksom på?
 Med samme billedvinkel og samme dybdeskarphed så er 5D mkII og 7D på 
 samme niveau. 5D mkII er godt og vel en blænde bedre mht. ISO støj, men 
 til gengæld skal en full fram blændes godt og vel én blænde mere ned 
 for at få samme dybdeskarphed. Hvis du har hang til lille dybdeskarphed 
 og lysstærke objektiver, så vil full frame være en fordel. Hvis du 
 sammenligner et billede taget med samme billedvinkel og ser på detaljer 
 og skarphed i det færdige billede så vil du se, at full frame giver 
 betydeligt bedre billedkvalitet og skarphed. Der bruges på Canon 2,6 
 gange mere glas og sensorareal på full frame end med et crop kamera og 
 det kan ses. Selvfølgelig er der optik, hvor hjørnerne ikke er gode nok 
 til full frame på fuldt åbne blænder og det kan trække ned for full 
 frame, hvis det er en prioritet. Hvis et objektiv er designet til et 
 cop kamera, som ultravidvinkler typisk er så har crop kameraet ikke 
 nogen fordel hvad det angår. Fordelen i forbindelse med mindre skarpe 
 hjørner og kanter er kun en fordel på et crop kamera, hvis objektivet 
 er designet til full frame.
 Antal fps hvor 5D mkII har 4fps og 7D 8fps kan være ganske dramatisk 
 for nogle typer af fotografi med hurtigt bevægelig ting. AF på 7D er 
 også 5D mkII ganske overlegen hvad angår hurtighed. AF på 5D mkII er 
 dog meget præcis.
 Jeg ved ikke om det hjælper dig.
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
  jagge (25-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jagge
 | 
 Dato :  25-07-10 22:35
 | 
 |  | Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:
 
 > sammenligner et billede taget med samme billedvinkel og ser på detaljer
 > og skarphed i det færdige billede så vil du se, at full frame giver
 > betydeligt bedre billedkvalitet og skarphed.
 
 Hey Hans
 
 Ikke fordi jeg betvivler at du ved hvad du taler om men det overrasker
 mig at forskellen er så stor. Altså de APS-c sensorer er da blevet
 temmeligt gode efterhånden. Ved godt at fullframe sensorerne bliver
 tilsvarende bedre hele tiden men det overrasker mig alligevel at
 billedkvaliten på pixel niveau er væssentlig bedre.
 
 Fullframe er selvfølgelig mere lysfølsom, og så er der det med DOF men
 det er jo ligesom noget andet.
 
 MVH
 
 Jakob
 
 
 |  |  | 
   jagge (25-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jagge
 | 
 Dato :  25-07-10 22:46
 | 
 |  | 
 > 
 > Ikke fordi jeg betvivler at du ved hvad du taler om men det overrasker
 > mig at forskellen er så stor. Altså de APS-c sensorer er da blevet
 > temmeligt gode efterhånden. Ved godt at fullframe sensorerne bliver
 > tilsvarende bedre hele tiden men det overrasker mig alligevel at
 > billedkvaliten på pixel niveau er væssentlig bedre.
 Eks har jeg sammenlignet det nye 550D og 5D mark II på denne side
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM prøv evt at sammenligne deres studie opstilling ved iso 200. Jeg ser på
 ingen måde stor forskel. Hvis der er en er den i mine øjne til 550D
 fordel men der et selvfølgelig jpeg, der kan være forskel på sharpening
 og alt det der.
 MEN når alt det er sagt så er det altså extremt små forskelle på de to
 billeder.
 Er der ikke nærmere i høj iso kvalitet og DOF at kvaliteten hos FF
 ligger.
 MVH
 Jakob
            
             |  |  | 
    Kim Jensen (26-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Jensen
 | 
 Dato :  26-07-10 22:09
 | 
 |  | 
 
            jagge wrote:
 > Eks har jeg sammenlignet det nye 550D og 5D mark II på denne side
 > http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM > prøv evt at sammenligne deres studie opstilling ved iso 200. Jeg ser på
 > ingen måde stor forskel. Hvis der er en er den i mine øjne til 550D
 Jeg er tilbøjelig til at give dig ret; jeg kan næsten ikke tro, at der 
 ikke er lavet en fejl i skudene med 5D mkII; både på ISO 800 og ISO 3200 
 (har ikke kigget de øvrige) er der langt bedre skarphed på 550'eren (fx 
 knapperne, stoffet, halskæden)
 > MEN når alt det er sagt så er det altså extremt små forskelle på de to
 > billeder.
 Jeg synes nu ikke skarphedsforskellene er små i ovennævnte eksempler ...
 -- 
 mvh Kim Jensen
 blog.werx @ http://kim.litewerx.dk Port80.biz // ColorExplorer.com // LiteWerx.dk
            
             |  |  | 
   Hans Kruse (28-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  28-07-10 16:11
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-25 23:35:03 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:
 > Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:
 > 
 >> sammenligner et billede taget med samme billedvinkel og ser på detaljer
 >> og skarphed i det færdige billede så vil du se, at full frame giver
 >> betydeligt bedre billedkvalitet og skarphed.
 > 
 > Hey Hans
 > 
 > Ikke fordi jeg betvivler at du ved hvad du taler om men det overrasker
 > mig at forskellen er så stor. Altså de APS-c sensorer er da blevet
 > temmeligt gode efterhånden. Ved godt at fullframe sensorerne bliver
 > tilsvarende bedre hele tiden men det overrasker mig alligevel at
 > billedkvaliten på pixel niveau er væssentlig bedre.
 > 
 > Fullframe er selvfølgelig mere lysfølsom, og så er der det med DOF men
 > det er jo ligesom noget andet.
 Se på 
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Camera-Sensor/Compare-sensors/%28appareil1%29/619|0/%28appareil2%29/483|0/%28appareil3%29/179|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Canon/%28brand2%29/Canon/%28brand3%29/Canon hvordan udviklingen har været for APS-C sensorer og se ift. 5D mk II 
 støjen ved print, som tager hensyn til at sammenligne ved samme output 
 opløsning.
 Se her 
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Lens-with-Camera/Compare-lenses/%28lens1%29/222/%28lens2%29/222/%28onglet%29/0/%28brand%29/Canon/%28brand2%29/Canon en sammenligning mellem samme optik Canon 70-200 f/2.8L IS (mk I) på 7D 
 og 5D mk II. Se hvor stor forskel der er på opløsningen.
 Et praktisk eksempel 
http://www.pbase.com/hkruse/image/125845303/original,  hvor det ene 
 billede er taget med 1Ds mk III og det andet med 7D og hvor 7D er taget 
 på 78mm og 1Ds mk III på 120mm og dermed næsten samme billedvinkel 
 (skulle have været 124mm for 1Ds mk III). Forskellen i detaljer er 
 ganske pæn i mine øjne. Om det er væsentligt eller uvæsentligt må den 
 enkelte jo bedømme. Jo bedre optik jo mindre vil forskellen være. Men 
 selv med en så skarp optik som Canon 85mm f/1.8 er der pæn forskel. Se 
 her 
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Lens-with-Camera/Compare-lenses/%28lens1%29/241/%28lens2%29/241/%28onglet%29/0/%28brand%29/Canon/%28brand2%29/Canon Der 
 er rejst en del kritik af DxO målingerne, men jeg må nu sige de stemmer 
 rimeligt overens med hvad jeg har set på mine egne billeder med de 
 samme huse og optikker.
 Det er selvfølgelig rigtigt at full frame har nogle fordele, når man 
 ser på det aktuelle udbud af optik. Det er umuligt at få så vidvinklet 
 og lysstærk optik til APS-C som til full frame. Hvis du f.eks. får 
 efter lille DOF til portrætter og sætter en 85mm f/1.2 på et hus med 
 APS-C sensor, så er dybdeskarpheden en smule større end 85mm f/1.8 på 
 full frame. Hvis man til gengæld ønsker samme DOF, hvor det er muligt 
 med samme billedvinkel så er støjen stort set den samme om det er APS-C 
 eller full frame.
 Er det et svar på dit spørgsmål/kommentar?
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
    jagge (28-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jagge
 | 
 Dato :  28-07-10 23:53
 | 
 |  | 
 
            Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:
 > 
 > Et praktisk eksempel 
 > http://www.pbase.com/hkruse/image/125845303/original,  hvor det ene 
 > billede er taget med 1Ds mk III og det andet med 7D og hvor 7D er taget
 Tak for den meget omfangsrige gennemgang. Jeg skal lige løbe det igennem
 selvføligelig men for denne sammenligning har 1 DS vel også højere MP,
 er klar over at forskellen ikke er stor 18 til 21 ikke ? men det betyder
 vel også noget.
 Hvis man sammenligner ved samme billedvinkel skal man vel sammenligne
 ens MP for at det giver mening ?
 MVH
 Jakob
            
             |  |  | 
     Hans Kruse (29-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  29-07-10 08:19
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-29 00:52:57 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:
 > Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:
 > 
 >> 
 >> Et praktisk eksempel
 >> http://www.pbase.com/hkruse/image/125845303/original,  hvor det ene
 >> billede er taget med 1Ds mk III og det andet med 7D og hvor 7D er taget
 > 
 > Tak for den meget omfangsrige gennemgang. Jeg skal lige løbe det igennem
 > selvføligelig men for denne sammenligning har 1 DS vel også højere MP,
 > er klar over at forskellen ikke er stor 18 til 21 ikke ? men det betyder
 > vel også noget.
 > 
 > Hvis man sammenligner ved samme billedvinkel skal man vel sammenligne
 > ens MP for at det giver mening ?
 > 
 > MVH
 > 
 > Jakob
 Jeg resizede ikke da de er så tæt på hianden i MP, men havde der været 
 større forskel så skulle det klart gøres. Men det er ikke antal MP der 
 gør forskellen. Som sagt så er det sensorarealet og dermed hvor meget 
 glas der bliver brugt. MTF kurverme er ganske enkelt ikke så gode når 
 der bruges mindre glas. Det er også hvad du ser på DxO målingerne.
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
      jagge (29-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jagge
 | 
 Dato :  29-07-10 15:14
 | 
 |  | 
 > Jeg resizede ikke da de er så tæt på hianden i MP, men havde der været
 > større forskel så skulle det klart gøres. Men det er ikke antal MP der
 > gør forskellen. Som sagt så er det sensorarealet og dermed hvor meget
 > glas der bliver brugt. MTF kurverme er ganske enkelt ikke så gode når
 > der bruges mindre glas. Det er også hvad du ser på DxO målingerne.
 
 Ok interessant.
 
 Tak for informationerne.
 
 MVH
 
 Jakob
 
 
 |  |  | 
    Gert Nielsen (29-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Nielsen
 | 
 Dato :  29-07-10 10:38
 | 
 |  | 
 "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4c504889$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
 > On 2010-07-25 23:35:03 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:
 >
 > Der
 > er rejst en del kritik af DxO målingerne, men jeg må nu sige de stemmer 
 > rimeligt overens med hvad jeg har set på mine egne billeder med de samme 
 > huse og optikker.
 >
 DxO målingerne fortæller meget om sensoren, og kun lidt om objektiverne.
 Men selvfølgelig vil du finde en god overensstemmelse.
 Med et 10MP crop kamera er der 4 pixels til et sort og hvid liniepar, hvis 
 opløsningen er 40 l/mm.
 På dit 3Ds med det dobbelte areal og ca. dobbelt antal pixels skulle 
 opløsningen gerne blive ca. 60l/mm
 Det under forudsætning af at opbjektivet er godt nok, og det viser 
 målingerne fint.
 Målingerne viser også at gevinsten med flere pixels ikke er lineær.
 7D burde med de bedste objektiver ligge omkring de 60 l/mm, men når kun ca. 
 50! (ref. 50mm 1,4)
 Målingerne viser for mig at den optimale opløsning for et crop kamera er 
 10-12MP.
 Ønsker man mere hedder det full frame.
 Og du kan allerede nu begynde at kikke på mellemformat    Gert
            
             |  |  | 
     Hans Kruse (29-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  29-07-10 19:28
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-29 11:37:46 +0200, "Gert Nielsen" <gert.nielsen@nospam.dk> said:
 > 
 > "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4c504889$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
 >> On 2010-07-25 23:35:03 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:
 >> 
 >> Der
 >> er rejst en del kritik af DxO målingerne, men jeg må nu sige de stemmer
 >> rimeligt overens med hvad jeg har set på mine egne billeder med de samme
 >> huse og optikker.
 >> 
 > DxO målingerne fortæller meget om sensoren, og kun lidt om objektiverne.
 > Men selvfølgelig vil du finde en god overensstemmelse.
 > 
 > Med et 10MP crop kamera er der 4 pixels til et sort og hvid liniepar, hvis
 > opløsningen er 40 l/mm.
 > På dit 3Ds med det dobbelte areal og ca. dobbelt antal pixels skulle
 > opløsningen gerne blive ca. 60l/mm
 > 
 > Det under forudsætning af at opbjektivet er godt nok, og det viser
 > målingerne fint.
 Du er klar over, at alle målingerne er normaliseret til 24x36 sensor 
 format uanset om det er et crop kamera? Dvs. målingerne er 
 sammenlignelige.
 > 
 > Målingerne viser også at gevinsten med flere pixels ikke er lineær.
 > 7D burde med de bedste objektiver ligge omkring de 60 l/mm, men når kun ca.
 > 50! (ref. 50mm 1,4)
 > 
 > Målingerne viser for mig at den optimale opløsning for et crop kamera er
 > 10-12MP.
 Der er større opløsning på 7D end noget andet Canon crop kamera og 
 støjen er ikke højere, så din konklusion er jeg uenig i. Gevinsten med 
 flere pixels er naturligvis ikke lineær ift. antal pixels. Hvis vi 
 ønsker en lineær forbedring skal der minimum være kvadratet flere 
 pixels. Men da glas ikke er uendelig godt, så tabes der yderligere 
 opløsning og derfor skal er mindst overkvadratisk flere pixels til op 
 til en vis grænse, hvor glasset sætter en absolut grænse for hvor meget 
 opløsning der skal til. Det er sådan min måde at se det på og der er 
 sikkert mange flere detaljer at vurdere på, som jeg ikke er inde i :)
 > Ønsker man mere hedder det full frame.
 Helt klart og uanset hvor gode objektiverne er, men specielt med lidt 
 mindre gode objektiver har full frame en fordel så længe vi ikke 
 fokuserer på kanter og hjørner.
 > Og du kan allerede nu begynde at kikke på mellemformat    Mellemformat har (naturligvis) en tilsvarende fordel frem for 24x36 
 formatet, dels pga. større sensor og også fordi der er mere glas i den 
 større billedcirkel. Det gælder når vi normaliseret til et bestemt 
 format uanset om det er sensorstørrelse sådan som DxO gør det eller om 
 der tales om at printe i en bestemt størrelse. Jo mere, der forstørres 
 jo mere vil der forsvinde opløsning fra mindre formater. Sådan har det 
 altid været ;)
 Personligt har jeg ikke fotograferet med mellemformat, men har set på 
 billeder fra mellemformat kameraer. Det er tydeligt at se, hvilken 
 fordel der er, men ulempen er jo klart en meget højere pris for 
 udstyret + mere at slæbe rundt på. Jeg synes at full frame 24x36 er et 
 godt kompromis for mig.
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
      Gert Nielsen (30-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gert Nielsen
 | 
 Dato :  30-07-10 10:22
 | 
 |  | 
 "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4c51c821$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
 > On 2010-07-29 11:37:46 +0200, "Gert Nielsen" <gert.nielsen@nospam.dk> 
 > said:
 >
 >>
 >> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:4c504889$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
 >>> On 2010-07-25 23:35:03 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:
 >>>
 >>> Der
 >>> er rejst en del kritik af DxO målingerne, men jeg må nu sige de stemmer
 >>> rimeligt overens med hvad jeg har set på mine egne billeder med de samme
 >>> huse og optikker.
 >>>
 >> DxO målingerne fortæller meget om sensoren, og kun lidt om objektiverne.
 >> Men selvfølgelig vil du finde en god overensstemmelse.
 >>
 >> Med et 10MP crop kamera er der 4 pixels til et sort og hvid liniepar, 
 >> hvis
 >> opløsningen er 40 l/mm.
 >> På dit 3Ds med det dobbelte areal og ca. dobbelt antal pixels skulle
 >> opløsningen gerne blive ca. 60l/mm
 >>
 >> Det under forudsætning af at opbjektivet er godt nok, og det viser
 >> målingerne fint.
 >
 > Du er klar over, at alle målingerne er normaliseret til 24x36 sensor 
 > format uanset om det er et crop kamera? Dvs. målingerne er 
 > sammenlignelige.
 >
 Ja. Det giver et fint fingerpeg, hvad man kan forvente med FF.
 Men betyder også at et DX/ EFs objektiv aldrig bliver mere end middelmådige.
 >>
 >> Målingerne viser også at gevinsten med flere pixels ikke er lineær.
 >> 7D burde med de bedste objektiver ligge omkring de 60 l/mm, men når kun 
 >> ca.
 >> 50! (ref. 50mm 1,4)
 >>
 >> Målingerne viser for mig at den optimale opløsning for et crop kamera er
 >> 10-12MP.
 >
 > Der er større opløsning på 7D end noget andet Canon crop kamera og støjen 
 > er ikke højere, så din konklusion er jeg uenig i. Gevinsten med flere 
 > pixels er naturligvis ikke lineær ift. antal pixels. Hvis vi ønsker en 
 > lineær forbedring skal der minimum være kvadratet flere pixels. Men da 
 > glas ikke er uendelig godt, så tabes der yderligere opløsning og derfor 
 > skal er mindst overkvadratisk flere pixels til op til en vis grænse, hvor 
 > glasset sætter en absolut grænse for hvor meget opløsning der skal til. 
 > Det er sådan min måde at se det på og der er sikkert mange flere detaljer 
 > at vurdere på, som jeg ikke er inde i :)
 Jeg kikker udelukkende på at 1,8x pixelantal burde give 34% højere 
 opløsning, hvis objektivet kan følge med. Derfor 50mm 1,4.
 Det opnår 7D ikke i forhold til 30D.  Det forklarer også den relativ store 
 forskel på dine to billedeksempler.
 Jeg har ikke studeret 7D nærmere. Jeg er jo "gift" med Nikon    10-12MP er jo valget i Nikon. :), og ser vi alene på opløsning er der ingen 
 gevinst ved at opgradere til FF med D3/D700.
 >
 >> Ønsker man mere hedder det full frame.
 >
 > Helt klart og uanset hvor gode objektiverne er, men specielt med lidt 
 > mindre gode objektiver har full frame en fordel så længe vi ikke fokuserer 
 > på kanter og hjørner.
 >
 Enig.
 >
 >> Og du kan allerede nu begynde at kikke på mellemformat    >
 > Mellemformat har (naturligvis) en tilsvarende fordel frem for 24x36 
 > formatet, dels pga. større sensor og også fordi der er mere glas i den 
 > større billedcirkel. Det gælder når vi normaliseret til et bestemt format 
 > uanset om det er sensorstørrelse sådan som DxO gør det eller om der tales 
 > om at printe i en bestemt størrelse. Jo mere, der forstørres jo mere vil 
 > der forsvinde opløsning fra mindre formater. Sådan har det altid været ;)
 >
 > Personligt har jeg ikke fotograferet med mellemformat, men har set på 
 > billeder fra mellemformat kameraer. Det er tydeligt at se, hvilken fordel 
 > der er, men ulempen er jo klart en meget højere pris for udstyret + mere 
 > at slæbe rundt på. Jeg synes at full frame 24x36 er et godt kompromis for 
 > mig.
 >
 Som crop er kompromis'et for mig    Jeg har lavet flere A2 forstørrelser (endda også med D70), der godt kan tåle 
 at blive set tæt på.
 Det er fint nok for mig.
 Jeg får bedre billedkvalitet end i analogdagene. Kun enkelte iso 50 og 
 langsommere film er tæt på.
 Mon ikke dit 1Ds også overgår, hvad man kunne med analogt mellemformat?
 Gert
            
             |  |  | 
       Hans Kruse (01-08-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kruse
 | 
 Dato :  01-08-10 15:10
 | 
 |  | 
 
            On 2010-07-30 11:21:40 +0200, "Gert Nielsen" <gert.nielsen@nospam.dk> said:
 > Som crop er kompromis'et for mig    > Jeg har lavet flere A2 forstørrelser (endda også med D70), der godt kan tåle
 > at blive set tæt på.
 > Det er fint nok for mig.
 Det var præcist min pointe. Nogle ser forskellen andre ikke og hvis det 
 ikke betyder noget for én så kan det være ligegyldigt ;)
 > Jeg får bedre billedkvalitet end i analogdagene. Kun enkelte iso 50 og
 > langsommere film er tæt på.
 > Mon ikke dit 1Ds også overgår, hvad man kunne med analogt mellemformat?
 Analogt mellemformat i farve blev allerede nået med Canon 1Ds tilbage i 
 2002 (iflg. Michael Reichmann på LL), men jeg havde ikke analogt i 
 tankerne med denne diskussion. Det var digitalt mellemformat, som jo nu 
 er på op til ca. 60MP.
 Et mere ydmygt og brugt digitalt mellemformat kunne sikkert fås for en 
 ikke urimelig sum og vil overgå 35mm format DSLR. Pt. har jeg ikke 
 nogen planer om det.
 -- 
 Med venlig hilsen/With Kind Regards,
 Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com, 
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625 |  |  | 
  Kai Harrekilde-Peter~ (27-07-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~
 | 
 Dato :  27-07-10 22:15
 | 
 |  | 
 
            Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> writes:
 > jagge wrote:
 >> Eks har jeg sammenlignet det nye 550D og 5D mark II på denne side
 >> http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM >> prøv evt at sammenligne deres studie opstilling ved iso 200. Jeg ser på
 >> ingen måde stor forskel. Hvis der er en er den i mine øjne til 550D
 >
 > Jeg er tilbøjelig til at give dig ret; jeg kan næsten ikke tro, at der
 > ikke er lavet en fejl i skudene med 5D mkII; både på ISO 800 og ISO
 > 3200 (har ikke kigget de øvrige) er der langt bedre skarphed på
 > 550'eren (fx knapperne, stoffet, halskæden)
 Lidt nede på denne side kan man sammenligne farvestøj på 550D med 5D2 og
 adskillige andre Canon huse:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-Rebel-T2i-550D-Digital-SLR-Camera-Review.aspx Kai
 -- 
 Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>
            
             |  |  | 
 |  |