Lydfil på internet?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-07-10 18:30

Jeg har modtaget en lydfil på en CD. Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue,
hvilket format den er oprettet i - kun se, at 'skiven er fuld', samt
konstatere, at lyden kan afspilles i Windows Media Player.

Vha. en anden computer (Linux) har jeg fået CDen 'rippet' og filen placeret
på harddisken - i 'Ogg Vorbis' format, st¸rrelse ~27 MB.

Men jeg går ud fra, at hvis jeg blot l¿gger denne fil på serveren, vil der
n¿ppe v¿re mange, der kan afspille den!?

Er der servere ? l? Youtube, hvor man med fordel kan placere lydklip - eller
kan jeg lige så godt l¿gge den på egen web server (hvor der i¸vrigt er plads
nok)?

Jeg har *ingen* erfaring med lydfiler (som det sikkert fremgår), så jeg er
faktisk på bar bund her!

Jeg ved heller ikke, om jeg poster til korrekt gruppe!? :)

Hans

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-07-10 11:50

On 21 Jul., 19:30, Hans Henrik Hansen <h2vhs...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
> Men jeg går ud fra, at hvis jeg blot l¿gger denne fil på serveren, vil der
> n¿ppe v¿re mange, der kan afspille den!?

Der er en tag i HTML5, som hedder sound eller lignende, men problemet
er, den er langtfra standard endnu, og et af problemerne er CODECsne.
desuden, så er jeg slet ikke sikker på, man kan streame i HTML5.

> Er der servere ? l? Youtube, hvor man med fordel kan placere lydklip - eller
> kan jeg lige så godt l¿gge den på egen web server (hvor der i¸vrigt er plads
> nok)?

Tror Youtube er ligeglade med formatet, sålænge tiden ikke overstiger
10 minutter. I så fald er du nødt til at dele den op, og lave en
playlist.

Regner med, det er "lovlig" lyd.

Hvis du gerne vil streame lyden er youtube en bedre løsning end egen
server, tror jeg (umiddelbart, da jeg ikke kender lyden). Youtube kan
streame, det er vidst lidt sværere fra egen server.

Lidt svært at sige noget konkret uden at vide hvad lyden er, og hvad
du vil ha den skal bruges til.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-07-10 20:37

Rune Jensen wrote:
> Regner med, det er "lovlig" lyd.

Så helt afgjort! :)

> Lidt sv¿rt at sige noget konkret uden at vide hvad lyden er, og hvad
> du vil ha den skal bruges til.

- det er er 30-minutters radiointerview (DR P1) fra 1992.

Hvordan får jeg det konverteret til et (for 'almindelige internetbrugere')
praktisk brugbart format?

Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-10 20:58

Den 21-07-2010 21:36, Hans Henrik Hansen skrev:

> Så helt afgjort! :)
>
> - det er er 30-minutters radiointerview (DR P1) fra 1992.

Er din smiley en sarkastisk smiley? Medmindre du har fået
tilladelse fra DR, eller det er din egen optagelse, så må du
ikke distribuere den på nettet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-07-10 22:31

Kim Ludvigsen wrote:
> Er din smiley en sarkastisk smiley?
Nej

> Medmindre du har fået
> tilladelse fra DR, eller det er din egen optagelse, så må du
> ikke distribuere den på nettet.

Det er et interview med min (nu afd¸de far) - det har jeg ikke t¿nkt mig at
sp¸rge *nogen* om lov til at placere på vores sl¿gtsside!!

Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-10 22:48

Den 21-07-2010 23:30, Hans Henrik Hansen skrev:

> Det er et interview med min (nu afdøde far) - det har jeg ikke tænkt mig at
> spørge *nogen* om lov til at placere på vores slægtsside!!

Det kan være svært at forstå/acceptere, men du har ikke
ophavsretten til lydklippet. Det kan være, at ophavshaver
ikke finder ud af, at du distribuerer klippet, og hvis de
gør, så kan det være, at de ikke gider gøre noget ved det.
Men det ændrer ikke ved, at du reelt skal spørge om lov til
at distribuere klippet.

Ophavsretten tilhører sandsynligvis DR, men det er
selvfølgelig ikke umuligt, at optagelsen er lavet af et
eksternt produktionsselskab, og i så fald er det dem, der
har ophavsretten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-07-10 23:08

Kim Ludvigsen wrote:

> Det kan v¿re sv¿rt at forstå/acceptere, men du har ikke
> ophavsretten til lydklippet. Det kan v¿re, at ophavshaver
> ikke finder ud af, at du distribuerer klippet, og hvis de
> g¸r, så kan det v¿re, at de ikke gider g¸re noget ved det.
> Men det ¿ndrer ikke ved, at du reelt skal sp¸rge om lov til
> at distribuere klippet.

Lige nu interesserer det mig faktisk v¿sentligt mere, *hvorledes* jeg får
det placeret på nettet i tilg¿ngelig/håndtérbar form!

{Så ta'r jeg - om forn¸dent - senere slagsmålet med Plummer (og
'Krigstjansen')! :)}

Hans

Fra : Rado

Dato : 21-07-10 20:04

On Wed, 21 Jul 2010 19:30:04 +0200, Hans Henrik Hansen
<h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
>Vha. en anden computer (Linux) har jeg fået CDen 'rippet' og filen placeret
>på harddisken - i 'Ogg Vorbis' format, st¸rrelse ~27 MB.

27 MB og fuld skive? Lyder underligt.

>Men jeg går ud fra, at hvis jeg blot l¿gger denne fil på serveren, vil der
>n¿ppe v¿re mange, der kan afspille den!?

OGG er komprimeret WAVE (.wav) format, og selvom formatet fylder en
del mindre end wave er det normalt stadig alt for store filer at lægge
ud på nettet til afspilning eller streaming. Her bruger man normalt
MP3, WMA eller lignende formater der kan komprineres til en rimelig
størrelse uden at kvaliteten reduceres væsentligt.

>Er der servere ? l? Youtube, hvor man med fordel kan placere lydklip - eller
>kan jeg lige så godt l¿gge den på egen web server (hvor der i¸vrigt er plads
>nok)?

YouTube er vist kun til videoer. Hvis du vil lægge den derop kan du
evt. lave en video - f.ex. et slideshow med billeder der passer ril
lyden - og så lægge filen på som lyd. F.ex. med MAGIX Slideshow Maker
der er gratis:

http://www.magixphotowidgets.com/magix-slideshow-maker-1.html

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-07-10 23:12

Rado wrote:

> 27 MB og fuld skive? Lyder underligt.

Betyder vel blot, at afsenderen har valgt at 'lukke' CDen for yderligere
tilf¸jelser(?)

Hans

Fra : Rado

Dato : 22-07-10 04:11

On Thu, 22 Jul 2010 00:11:58 +0200, Hans Henrik Hansen
<h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

>Betyder vel blot, at afsenderen har valgt at 'lukke' CDen for yderligere
>tilf¸jelser(?)

OK, "fuld skive" ville man jo nok normalt fortolke som at den er helt
fyldt op (brændt helt ud til kanten).

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-07-10 16:38

On 21 Jul., 21:36, Hans Henrik Hansen <h2vhs...@webspeed.dk> wrote:

> - det er er 30-minutters radiointerview (DR P1) fra 1992.
>
> Hvordan får jeg det konverteret til et (for 'almindelige internetbrugere')
> praktisk brugbart format?

Prøv at søge på Google på
ogg to mp3 converter

eller
ogg to wma converter

Det er vidst de mest brugte formater.
Fandt et link:
http://www.koyotesoft.com/indexEn.html

De fleste kan nok trods alt afspille OGG, men alle kan i hvert fald
afspille MP3.

Hvis du kan konvertere direkte fra CDen, får du den bedste kvalitet.

Stadig, så er 30 minutter også 30 megabytes. Selv i halv CD-kvalitet,
fylder det sine 15mb, men du kan jo eksperimentere med bitraten og
mono/stereo.

Ellers er det nok lige før, sådan noget bør streames, hvis det ellers
er et sammenhængende interview.

Jeg kender ikke andre steder end youtube, som kan streame. Måske andre
gør.

MVH
Rune Jensen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-07-10 23:50

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> er et sammenhængende interview.

> Jeg kender ikke andre steder end youtube, som kan streame. Måske andre

Mange tak, det har været til stor hjælp - jeg har foreløbigt downloadet et
konverteringsprogram; så kigger jeg nærmere på det (hele) i morgen! :)

--
med venlig hilsen
Hans