Brug af billeder
Fra : Michael Sørensen

Dato : 20-07-10 15:44

Hej.

Hvordan er reglerne omkring brug af billeder på nettet.

Historien kort:

Jeg skal lave en hjemmeside til en amatørsportsklub.

Hjemmesidens banner bliver (hvis det er tilladt) noget mikset grafik med
klubbens farver, trøje og nogle medlemmer.

Vi har i klubben en fotograf, der har taget billeder. Jeg har fået lov
at bruge dem af ham.

Skal der også gives tilladelse af dem, der er på billedet - er der
forskel på om der er børn og voksne på billederne?

(Jeg understreger lige, at der intet ulovligt er på billederne, det er
ikke fotos af letpåklædte børn osv.)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-10 16:25

Michael Sørensen skrev:

> Vi har i klubben en fotograf, der har taget billeder. Jeg har fået lov
> at bruge dem af ham.

Det er muligvis ikke nok. Er det bestilte portrætbilleder?

    § 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et
    bestilt portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Jeg tror nok - er ikke sikker - at "portræt" har en videre
betydning end den dagligdags.

Hvis ikke det er portrætter, er det nok at du får fotografens
tilladelse når billederne ikke indeholder noget man kunne
forlange unddraget offentligheden.

> Skal der også gives tilladelse af dem, der er på billedet - er der
> forskel på om der er børn og voksne på billederne?

Rent lovligt er der ikke. Personligt ville jeg dog under alle
omstændigheder kontakte personerne eller deres forældre.

> (Jeg understreger lige, at der intet ulovligt er på billederne, det er
> ikke fotos af letpåklædte børn osv.)

Der må f.eks. heller ikke være noget der kunne virke pinligt for
den fotograferede, men det lyder ikke sådan.

--
Bertel

Fra : Michael Sørensen

Dato : 20-07-10 16:28

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>
> Der må f.eks. heller ikke være noget der kunne virke pinligt for
> den fotograferede, men det lyder ikke sådan.

Hej Bertel.

Et eksempel kunne være et banner sammensat af følgende 3 fotos.

- Et ungdomshold, der lige har scoret og 3-5 spilelre jubler sammen
- Et foto af en målmand med boldne taget i kamp
- Et foto af en seniorspiller i en glidende tackling med en modstander

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-10 16:47

Michael Sørensen skrev:

> [...]

> - Et foto af en målmand med boldne taget i kamp
> - Et foto af en seniorspiller i en glidende tackling med en modstander

Jeg mener ikke der er nogen problemer i det. Det er formodentlig
foregået på et frit tilgængeligt sted, og så er det lovligt at
fotografere og offentliggøre billeder af personer - også hvis de
er genkendelige. Det er det aviserne gør hver dag, og de har ikke
specielle rettigheder.

Og sportsbilleder vil forældrene næppe have spor imod bliver
offentliggjort, tværtimod vel. Men formelt behøver du ikke
tilladelse.

--
Bertel

Fra : Michael Sørensen

Dato : 20-07-10 16:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>
> Og sportsbilleder vil forældrene næppe have spor imod bliver
> offentliggjort, tværtimod vel. Men formelt behøver du ikke

Tak for svarene til dig og Jesper Lund.

Jeg vil alligevel spørge om lov - det synes jeg er god stil - men vil
blot have det juridiske på plads inden, så jeg ikke kommer i en evt. knibe.

Endnu engang tak.

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-07-10 16:47

Michael Sørensen wrote:

> Skal der også gives tilladelse af dem, der er på billedet - er der
> forskel på om der er børn og voksne på billederne?

Formentlig ikke, ud fra din beskrivelse.

De relevante retsregler er i persondataloven
<http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/billeder-paa-internettet/>

--
Jesper Lund

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 20-07-10 22:54

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> De relevante retsregler er i persondataloven
> <http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/billeder-paa-internettet/>

Interessant vejledning.
Specielt
Citat
Billeder kan dog være af en sådan beskaffenhed, at det må antages at virke
krænkende for de afbildede. Dette kunne f.eks. være hvis to genkendelige
personer afbildes i intime situationer.

Er der nogen der ved om den bruges mod de ugeblade som kendte har det med at
blive uvenner med når de bringer paparazzi-billeder?
Der kan jo være en del andre situationer (end intime) der virker "krænkende
for de afbildede".

Ole Gaarde Kristensen