Wienerbrødshistore, og før det? Kaffebrød?
Fra : jodleren

Dato : 20-07-10 12:59

Hejsa

Jeg er interesseret i at vide lide on dansk wienerbrød m.v. gennem
tiderne.

1) hvornår er kaffebrød fra?
2) hvornår begyndte det søde brød at kommer frem i dk, inkl
wienerbrød?
3) hvad gjorde i fx middelalderen?
4) hvor gammelt er det vi spiser i dag, og hvad havde man før?
5) mandler - hvornår kom de til Danmark og hvornår blev de en del af
det danske køkken?

håber ikke at det er for meget :)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-07-10 20:56

jodleren skrev bl.a.:

> 2) hvornår begyndte det søde brød at kommer frem i dk, inkl
> wienerbrød?

I 1840'erne, ifølge SDE (Store Danske Encyklopædi), som
skriver om wienerbrød:

wienerbrød, (1. led efter Wien, hvor brødet til gengæld kaldes
Kopenhagener Gebäck eller Dänischer Plunder), bagværk af fed,
rullet, gærhævet dej, oftest med fyld af remonce og/eller
kagecreme med pynt af glasur eller sukker. Wienerbrød findes i et
væld af former og størrelser. Mest almindelige er de små
portionsbrød som fx snegle, chokoladeboller, horn, kamme og
spandauere samt de større stykker som kranse, stænger og
kringler. Wienerbrød betragtes i dag som traditionelt dansk
bagværk, men er oprindelig en federe dansk udgave af et bagværk,
Kipfel, fra Wien; den første danske tilladelse til at bage
wienerbrød blev givet i 1840'erne.

http://www.denstoredanske.dk/Mad_og_drikke/Gastronomi/Desserter_og_kager/wienerbr%C3%B8d

> håber ikke at det er for meget :)

Nej, og forhåbentlig kan andre bidrage.

--
Herluf :·)

Fra : Henrik

Dato : 20-07-10 14:37

On 20 Jul., 20:58, jodleren <sonn...@hot.ee> wrote:
> Hejsa
>
> Jeg er interesseret i at vide lide on dansk wienerbrød m.v. gennem
> tiderne.

Måske dansk folkemindesamlig eller lignede ville være et bedre bud at
spørge`...

bare en tanke

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-07-10 21:55

jodleren skrev bl.a.:

> 5) mandler - hvornår kom de til Danmark og hvornår
> blev de en del af det danske køkken?

Det er vist svært at sige, hvornår mandlen kom til
Danmark. Mandeltræet har været dyrket i Kina fra
ca. 1000 f.Kr. og i Middelhavsområdet fra ca. 400
f.Kr. Mandlen er omtalt i bibelen og var var kendt i
Europa under Karl den Store. Marcipanen har været
kendt i Europa fra middelalderen.

Men hvornår fik Danmark handelssamkvem med
landene i Middelhavsområdet?

--
Herluf :·)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-07-10 04:28

On 20/07/2010 22:55, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> Europa under Karl den Store. Marcipanen har været
> kendt i Europa fra middelalderen.
>
> Men hvornår fik Danmark handelssamkvem med

Vikingetiden?

--
Peter Knutsen

Fra : Emil

Dato : 21-07-10 02:37

jodleren wrote:

> [...]
>4) hvor gammelt er det vi spiser i dag, og hvad havde man før?
>5) mandler - hvornår kom de til Danmark og hvornår blev de en del af

Jo, det er for meget!
En korrekt svar vil fylde mindst 8 tætskrevne A4-ark! Så du får det
lige i telegramform i omvendt rækkefølge:

5) Til Romernes saturnalieskæmt hørte den skik at gemme en bønne i en
kage. I Norden brugte man at putte en skilling i en af julekagerne.
Troels Lund mener, at skikken med mandlen i grøden allerede var kendt
af Chr. IV.

4) og 3) Grød kommer af ordet gryde. Den ældste varme ret i norden har
været korn kogt med mælk i et lerkar. Når det kogte over, så grøden
landede på de hede sten, var brødet opfundet.
De første rugbrød var runde og kaldtes Leve. Det var flere årtier før
Niels Ebbesen forjog Den kullede Greve.
I 1500-tallet kom den aflange form: Grovkop.
I middelalderen var de fineste brødsorter skonroggen (fin rug, fra
tysk: Schönroggen) og veggen (hvede) som havde spidse ender (strude),
samt simler og rundstykker, som var yndede på 14-1500 tallet. Hornene
er en ældgammel brødform fra syden, og er egentligt et
frugtbarhedssymbol (nymånen), ligesom ringen eller kransen
symboliserede evigheden (hedensk skik).

I tidens løb er der tilføjet det kristne: Korset. Man lagde ringenes
ender over hinanden, og kringlen var skabt. Med en krone over blev det
bagerstandens adelsmærke. Bagerlaugets ret til at føre kronen, menes
at stamme fra 1683, hvor nogle bagersvende i Wien havde hindret
Tyrkernes invation i underjordiske gange til Tyskland.

Olaus Magnus skriver i sin bog fra 1500 tallet om fint bagværk i
norden for "sygelige fornemme damer" (mel, æg, vin, sukker og
rosenvand). Det blev bagt i pande med gløder under og ovenpå.

2) Wienerbrød er en dansk forfining/videreudvikling af en metode fra
bagersvendende fra Wien, som indrullede smør i gærdejen.
Det startede midt på 1800-tallet, da de københavnske bagersvende
forlangte penge, i stedet for kost og logi. De blev fyret, og i stedet
hentede mestrene tyske og østrigste svende. Københavnerne elskede de
lette og porøse kager, og alle forlangte "Brød som wienerne bager
det"; de kendte ellers kun de klæge danske brød og teboller.

Da de danske svende vendte tilbage, lærte de hurtigt teknikken, og
forfinede den med div. fyld. Wienerbrødet blev en dansk specialitet,
og Læssøbageren måtte rejse til Østrig, for at lære wienerne at bage.

1) Kaffebrød? Klæge boller. Kaffen (Coffeyi) blev indført 1. gang i
nordeuropa i 1637 af købmand van Smiten i Amstadam til grosserer Witik
i Lübeck. Det tog 3 mdr. at fremsende en prøve. Konen syntes dog, at
smagen var for svag, så hun tilsatte svineskank, for at give den
kraft. De indbudte gæster fandt smagen modbydelig, hvorfor det tog
yderligere 30 år, før kaffen kom til norden.

m.v.h. Emil

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 21-07-10 17:26

Hey Emil.
Som med-læser her i gruppen, vil jeg da lige takke dig for et spændende og
interessant indlæg.
Jeg vidste ikke det halve af alt det du fortæller.
Så Taaakkkk

Mvh
John Senius-Jørgensen

Fra : Emil

Dato : 24-07-10 16:49

"John Senius-Jørgensen" wrote:

>Som med-læser her i gruppen, vil jeg da lige takke dig for et spændende og
>interessant indlæg.
>Jeg vidste ikke det halve af alt det du fortæller.
>Så Taaakkkk

Velbekomme. Hvis du gerne vil have et emne uddybet, her specielt om,
hvad man gjorde før i tiden, så kom frisk frem. Helst i en ny tråd.

m.v.h. Emil

Fra : jodleren

Dato : 27-07-10 12:26

On Jul 21, 4:36 am, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
>
> 5) Til Romernes saturnalieskæmt hørte den skik at gemme en bønne i en
> yderligere 30 år, før kaffen kom til norden.

Jeg kan kun sige tak og være enig med John. Og tilføje, at skulle du
skrive en bog om emnet, så er vi nok mindst 2 købere :)
Det hele måtte gerne uddybes, det er meget interessant det hele.

Tak og skriv endelig igen

Sonnich

Fra : Emil

Dato : 27-07-10 21:22

jodleren <sonnich@hot.ee> wrote:

>Jeg kan kun sige tak og være enig med John. Og tilføje, at skulle du
>skrive en bog om emnet, så er vi nok mindst 2 købere :)

Udgivelsen (2 bind) findes skam allerede på Chr. Erichsens Forlag fra
omkring 1943 (MCMXLIII). Den er skrevet af Tage Heft, Den hedder
Danske sæder og Skikke og kan købes antikvarisk for omkring 2-300 kr.
+ porto for begge bind, i alt over 600 sider + billedsider.

>Det hele måtte gerne uddybes, det er meget interessant det hele.

Enig, der er mange spændende ting at fortælle om vores (mad+drikke-)
kultur. Det var så mit valg, kun at give et referat (resumé) af det
fortalte.

Det tager megen tid, hvis hele teksten skal læses, og hvem gider det,
her i sommervarmen?

Du får tak for din respons.

m.v.h. Emil