Valnødder
Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-07-10 15:49

Lige nu er de grønne valnødder fine til snaps. De er stadig grønne og
kernen er ikke færdigdannet og fast. Snit dem i både, dæk dem med
neutral alkohol og lad dem trække. "Overtræk" findes ikke; jeg plejer
at lade mine trække i 3 måneder. Essensen bliver bedre og bedre år for
år og, så stil flaskerne i et hjørne af skabet og glem alt om dem.

Hvad kan man ellers bruge hele valnøddefrugter til og ved hvilken
modningsgrad? De kan vel syltes eller ...?

Der findes en del sorter af valnød. Et træ af traditionel sort bærer
først efter 10-12 år, men på planteskolerne kan man købe en sort der
bærer frugt allerede efter 5 år. Er der nogen der har erfaring med
nødderne fra langsomme kontra hurtige træer? Forskel i smag og andre
egenskaber?

Og ja: Jeg ved hvor man kan finde valnødder. På Ørslev Kloster
(Midtjylland) står der et par store træer i parken og der kan man
sagtens snuppe de 6-8 stykker man skal bruge uden det kan ses