frikadeller udskæring
Fra : smiley

Dato : 19-07-10 12:41

Den megen snak om stegning - men hvad med køddet
Jeg syns jeg kan huske min mor bestille skinkekød
hakket en gang for mange mange år siden.

Men hvad ville man vælge hvis man hjemme hakker.
Nakkekam, svinekam, skinke eller måske mørbrad
hvis man sku lave den optimale delle. Og de magre
stykker ville man tilsætte ekstra fedt?
-max-

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-10 14:46

> Men hvad ville man vælge hvis man hjemme hakker.
> Nakkekam, svinekam, skinke eller måske mørbrad
> hvis man sku lave den optimale delle. Og de magre
> [...]

Jeg må tilstå, at jeg ikke anser frikadeller for at være luksusmad - jeg
elsker frikadeller, bevares, men jeg ville ikke drømme om at anvende de
finere udskæringer.
Når vi får gris - og det er efterhånden blevet til nogle stykker - så
anvender vi altid det kød, der er til overs til hakkekød - dvs. alt det, der
skrabes af benene, alt det, der ikke er reelle koteletter, stege eller til
gryderetter elelr skal anvendes til fx sylte eller lignene.
Det deles i to a tre dynger med forskelligt indhold af fedtstof - og
frikadellefarsen er som regel den med det højeste indhold af fedt.
Jeg tilsætter ikke fedt - det fedt der har været koges af til fedt -
fedtegrever mm
Flommen til spisefedt - det øvrige til stegning -
Der er ikke meget til overs - en smule ben og lidt hud...og nyrerne - og
benene ryger alligevel i fryseren til afkogning.

Mht til frikadeller, så er det min oplevelse, at de faktisk godt må være
lidt fede i det - det synes jeg giver den bedste smag.
Og den fede fars giver desuden også de bedste pølser...