| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Al den elektronik Fra : Christian Stidsen | 
  Dato :  19-07-10 22:03 |  
  |  
 
            Der bliver snakket meget om DLS, GPS, internet, elektronik o.s.v. i bådene, 
 men hvordan forholder vi os egentlig hvis det skulle ske at tingene ikke 
 virker ?
 Flg. note finde i de søkort jeg bruger for tiden:
 På grund af visse kildematerialers alder, kvalitet og oprindelse må det 
 påregnes, at den positionsnøjagtighed, der kan opnås med 
 satellitnavigationssystemer, er bedre end kortets.
 Forskellen mellem positioner fra satellitter og positioner i dette kort kan 
 være af stor betydning for navigationen.
 Så er spørgsmålet jo - hvordan bør man forholde sig ved sejlads i dette 
 område ?
 Og her kommer vi jo tilbage til det med GPS og anden elektronik - hvad vil 
 du gøre hvis det ikke virker ?
 - kan du navigere uden ?
 Selvfølgelig skal vi bruge de moderne hjælpemidler der er til rådighed, men 
 er vi blevet for afhængige af dem ?
 Dette ikke for at slå nogen i hovedet, er blot almen interesse!   
M.v.h.
 Christian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Skovgaard Bac~ (19-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  19-07-10 22:24 |  
  |  
 
            Christian Stidsen wrote:
 > Der bliver snakket meget om DLS, GPS, internet, elektronik o.s.v. i
 > bådene, men hvordan forholder vi os egentlig hvis det skulle ske at
 > tingene ikke virker ?
 Klip
 > M.v.h.
 >
 > Christian
 Du har da fat i noget, som igennem tiderne ofte er blevet drøftet i dette 
 forum.
 Hvordan forholder vi os egentligt, hvis det skulle ske, at elektronikken 
 svigter, spørger du.
 Det er jo et spørgsmål, der rummer mange forskellige svar. Det kan være lige 
 var bager-pose-navigatøren og til ham/hende, der kan det hele med kronograf, 
 pejleudstyr og meget andet.
 Da jeg erhvervede mit duelighedsbevis for en del år siden, var underviseren 
 en kompetent mand, der havde et livslangt forløb i.f. søværnet. Han fortalte 
 feks., at han sammen med sin besætning undsatte en havarist ved Sj. Odde.
 Havaristen var helt sikker på, at han var gået på grund ved Sveriges 
 vestkyst, så han var særligt glad og tilfreds med, at hans redningsfolk 
 talte dansk   
Altså anede han ikke, hvor han var henne i denne verden.
 Det er der mange, der ikke gør - uanset div. instrumenter, og så kan man jo 
 undres over, at de overhovedet begiver sig ud på haver i en båd - stor eller 
 lille.
 Jeg vil ikke tage glorien på - og dog, for jeg og div. sejlermakkere følger 
 altid med på søkortene i forhold til, hvad elektronikken viser, så i den 
 forbindelse ved vi jo hvor vi er, hvis elektronikken svigter.
 Generelt bruger jeg i øvrigt ikke papirkort eller elektronik, når jeg sejler 
 i lokalt farvand, som jeg er godt bekendt med i forhold til "pejlinger" og 
 meget andet.
 Problemet er i den sidste ende er på sæt og vis en belastning for vores 
 redningstjeneste - set i lyset af en del "historier" i pressen fra dette år 
 og tilbage i tiden - og dermed en belastning i forhold til 
 samfundsøkonomien.
 Mvh
 -- 
                      \\\\////
                     (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
                    Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Rasmussen (19-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Rasmussen | 
  Dato :  19-07-10 22:40 |  
  |   
            
"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse 
 news:1aa48$4c44c294$55dad06d$2441@news.galnet.dk...
 >
 > Problemet er i den sidste ende er på sæt og vis en belastning for vores 
 > redningstjeneste - set i lyset af en del "historier" i pressen fra dette 
 > år og tilbage i tiden - og dermed en belastning i forhold til 
 > samfundsøkonomien.
 >
 > Mvh
 >
 >                   Torben
 >
 Men kunne også anskue det på den måde... lystsejlerne holder SOK i god 
 træning så de er helt up to date, til gavn for samfundet   
Mvh
 JR
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Rasmussen (19-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Rasmussen | 
  Dato :  19-07-10 22:35 |  
  |  
 
            "Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4c44bd8e$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
 > Der bliver snakket meget om DLS, GPS, internet, elektronik o.s.v. i 
 > bådene, men hvordan forholder vi os egentlig hvis det skulle ske at 
 > tingene ikke virker ?
 >
 > Flg. note finde i de søkort jeg bruger for tiden:
 > På grund af visse kildematerialers alder, kvalitet og oprindelse må det 
 > påregnes, at den positionsnøjagtighed, der kan opnås med 
 > satellitnavigationssystemer, er bedre end kortets.
 > Forskellen mellem positioner fra satellitter og positioner i dette kort 
 > kan være af stor betydning for navigationen.
 >
 > Så er spørgsmålet jo - hvordan bør man forholde sig ved sejlads i dette 
 > område ?
 > Og her kommer vi jo tilbage til det med GPS og anden elektronik - hvad vil 
 > du gøre hvis det ikke virker ?
 > - kan du navigere uden ?
 > Selvfølgelig skal vi bruge de moderne hjælpemidler der er til rådighed, 
 > men er vi blevet for afhængige af dem ?
 >
 > Dette ikke for at slå nogen i hovedet, er blot almen interesse!   
>
 > M.v.h.
 >
 > Christian
 En GPS er et suplement (backup) til din traditionelle navigation... så alene 
 af den grund burde der ikke være nogen problemer i det!!!
 Men i den virkelige verden er det jo anderledes, da mange blot sejler efter 
 stregen på GPS...    incl. jeg selv, for det meste...
 Men loven foreskriver jo også at man skal medføre opdaterede kort over det 
 område man sejler i.... og med et kompas har man jo igen mulighed for at 
 komme frem!!!
 Men, i den virkelige verden er der jo nok ikke mange der medfører opdaterede 
 kort incl. jeg selv...
 meen... jeg medfører dog et sæt tyske søsportskort af ældre dato... og har 
 da også kompas ombord, og med det mener jeg at være godt hjulpet i danske 
 farvande....
 hvis gps skulle gå i stykker...
 Mvh
 JR
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (20-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  20-07-10 02:01 |  
  |  
 
            Ja du har ret Jan, nok de færreste opdaterer papirsøkortene. Ej heller
 de elektroniske; men nu efter at FRV har lavet en automatisk mail som
 enhver kan hægte sig på, får vi hver fredag de sidste informatiomer
 kastet i hovedet til læsning. Det skulle være overkommeligt at huske
 hvilket der er hændt i det sejladsområde man befinder sig i.
 I år har jeg installeret SeaClear og Offshore navigator med BSB kort,
 DLS med kort 2009, samt Open CPN med alle kort i hhv. vektor og
 rasteridgaverne. Med musen kan man skifte mellem kortenes udgivelsesår
 og også de forskellige leverandørers kort for hvert enkelt område.
 OpenCPN er et fortræffeligt program og meget intuitivt. Dog har jeg
 konstateret at flere af de tyske korts detailkort ikke er kalibrerede
 så hvis kortene skifter automatisk til bedste oplødning og man bruger
 detailkortene så bilver båden placeret på kortene op til 1/2 sm fra
 virkeligheden. Kortet er i samme datum så det er en kalibreringsfejl.
 Som årvågen navigatør skal man ikke forlade sig på kun en
 informationskilde; men anvende flere informationskilder af forskellig
 art.
 Mvh/Harding
 On 19 Jul., 23:34, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
 > "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> skrev i en meddelelsenews:4c44bd8e$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >
 >
 >
 >
 > > Der bliver snakket meget om DLS, GPS, internet, elektronik o.s.v. i
 > > bådene, men hvordan forholder vi os egentlig hvis det skulle ske at
 > > tingene ikke virker ?
 >
 > > Flg. note finde i de søkort jeg bruger for tiden:
 > > På grund af visse kildematerialers alder, kvalitet og oprindelse må det
 > > påregnes, at den positionsnøjagtighed, der kan opnås med
 > > satellitnavigationssystemer, er bedre end kortets.
 > > Forskellen mellem positioner fra satellitter og positioner i dette kort
 > > kan være af stor betydning for navigationen.
 >
 > > Så er spørgsmålet jo - hvordan bør man forholde sig ved sejlads i dette
 > > område ?
 > > Og her kommer vi jo tilbage til det med GPS og anden elektronik - hvad vil
 > > du gøre hvis det ikke virker ?
 > > - kan du navigere uden ?
 > > Selvfølgelig skal vi bruge de moderne hjælpemidler der er til rådighed,
 > > men er vi blevet for afhængige af dem ?
 >
 > > Dette ikke for at slå nogen i hovedet, er blot almen interesse!   
>
 > > M.v.h.
 >
 > > Christian
 >
 > En GPS er et suplement (backup) til din traditionelle navigation... så alene
 > af den grund burde der ikke være nogen problemer i det!!!
 >
 > Men i den virkelige verden er det jo anderledes, da mange blot sejler efter
 > stregen på GPS...    incl. jeg selv, for det meste...
 >
 > Men loven foreskriver jo også at man skal medføre opdaterede kort over det
 > område man sejler i.... og med et kompas har man jo igen mulighed for at
 > komme frem!!!
 >
 > Men, i den virkelige verden er der jo nok ikke mange der medfører opdaterede
 > kort incl. jeg selv...
 >
 > meen... jeg medfører dog et sæt tyske søsportskort af ældre dato.... og har
 > da også kompas ombord, og med det mener jeg at være godt hjulpet i danske
 > farvande....
 > hvis gps skulle gå i stykker...
 >
 > Mvh
 > JR- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (20-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  20-07-10 13:26 |  
  |  
 
            Vær opmærksom på at mindre hukommelses manglende indretninger ikke kan
 gengive detaljer. BSB kortene mangler mange detaljer som er med i DLS/
 KMS kort. Derfor skal man ikke have fuld tillid til at alle
 informationer er med på en mobiltelefons gengivelser.
 Mvh/Harding
 On 20 Jul., 13:18, Morten Hindsholm <mor...@hindsholm.dk> wrote:
 > "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> writes:
 > ...
 >
 > > Som årvågen navigatør skal man ikke forlade sig på kun en
 > > informationskilde; men anvende flere informationskilder af forskellig
 > > art.
 >
 > I den forbindelse vil jeg da ikke undlade at gøre opmærksom på (endnu) et
 > navigationsprogram - denne gang til mobiltelefoner baseret på Android
 > operativsystemet.
 >
 > Det drejer sig om programmet OruxMaps ( http://oruxmaps.com/index_en.html)
> som bruger telefonens indbyggede GPS til at vise position og evt. track på
 > online kort (dvs Google Maps) *eller* kort man har installeret på telefonen.
 > Og det er her det bliver interessant, for med et tilhørende program, som man
 > kører på sin PC, kan man konvertere BSB kort og installere dem på telefonen.
 >
 > Jeg afprøvede OruxMaps i sidste uge på en tur rundt på Kattegat. Jeg havde
 > forinden konverteret og installeret de relevante BSB kort på telefonen, og
 > kunne så når som helst se min position på søkortet, lave tracks, måle afstande
 > osv. Det er også muligt at arbejde med ruter, men det har jeg endnu ikke
 > prøvet.
 >
 > Og ja, jeg ved godt at
 > - mobiltelefonens batteri ikke holder længe nok
 > - skærmen er ikke stor nok og ikke tydelig nok i sollys
 > - telefonen kan ikke tåle vand (kan dog proppes i en frysepose)
 > - osv, osv
 >
 > MEN når man nu ikke har en kortplotter, så er det altså ret smart lige at
 > kunne checke positionen en gang imellem på den telefon man alligevel har i
 > lommen. Og om ikke andet kan det jo fungere som backup navigation, da
 > telefonen har egen strømforsyning og GPS og derfor er helt uafhængig af bådens
 > øvrige systemer.
 >
 > OG - programmet er naturligvis (som alle ordentlige programmer    gratis.. Jeg
 > har derfor heller ingen økonomiske (eller andre) interesser i det, men er blot
 > en glad bruger.
 >
 > God fornøjelse...
 >
 > --
 > /\/\orten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           oem (21-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : oem | 
  Dato :  21-07-10 02:16 |  
  |  
 
            Ja, jeg tror jeg også har nævnt oruxmaps et par ngange før,  www.OruxMaps.com
er til Android, fungerer fortræffeligt og har ikke nogen problemer med
 at vise kørt der er konverteret til BSB fra DLS. Faktisk bruger jeg
 lige p.t. ikke andet, når jeg sejler, jeg har ingen netbook for tiden.
 Jeg har altid backup i papir, men min papirløsning er gemene A4-
 udskrifter af søkort i selvvalgt skalering, jeg laminerer udskrifterne
 med sønnikes lamineringsmaskine, så jeg har søkort på både for- og
 bagside. Naturligvis afhænger min løsning af destinationen, ligesom
 destinationen afhænger heraf.
 Eneste problem er (mangel på) vandtæthed og lysstyrke.
 Det er den indbyggede backup-løsning i papir, der normalt får mig til
 at rose de tyske løsninger fra Delius Klasing og NV-Verlag fordi de er
 'helhedsløsninger', både elektronik og papir.
 On 20 Jul., 13:18, Morten Hindsholm <mor...@hindsholm.dk> wrote:
 > Det drejer sig om programmet OruxMaps ( http://oruxmaps.com/index_en.html)
> som bruger telefonens indbyggede GPS til at vise position og evt. track på
 > online kort (dvs Google Maps) *eller* kort man har installeret på telefonen.
 > Og det er her det bliver interessant, for med et tilhørende program, som man
 > kører på sin PC, kan man konvertere BSB kort og installere dem på telefonen.
 >
 > /\/\orten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Bruun (21-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  21-07-10 19:11 |  
  |   
            Jan Rasmussen <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i meddelelsen 
 4c44c4e6$0$32177$d40e179e@nntp06.dk.telia.net:
 
 > Men loven foreskriver jo også at man skal medføre opdaterede kort
 > over det område man sejler i....
 
 Øh? Hvilken lov er det?
 
 -- 
 -Jens B.
 
 D.e.f.f.e.s. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jan Rasmussen (21-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Rasmussen | 
  Dato :  21-07-10 21:42 |  
  |   
            
 "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:26ydnUx5d-anpdrRnZ2dnUVZ8mGdnZ2d@giganews.com...
 > Jan Rasmussen <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i meddelelsen 
 > 4c44c4e6$0$32177$d40e179e@nntp06.dk.telia.net:
 >
 >> Men loven foreskriver jo også at man skal medføre opdaterede kort
 >> over det område man sejler i....
 >
 > Øh? Hvilken lov er det?
 >
 > -- 
 > -Jens B.
 >
 > D.e.f.f.e.s.
 >
 
 
 Det ved jeg ikke Jens.... men tag et duelighedsbevis og du vil få pebet 
 ørene fulde med at man skal medbringe opdaterede søkort...
 
 
 Mvh
 JR
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Torben Skovgaard Bac~ (21-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  21-07-10 22:10 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
             Jens Bruun (22-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  22-07-10 08:18 |  
  |   
            Jan Rasmussen <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i meddelelsen 
 4c475b9e$0$32183$d40e179e@nntp06.dk.telia.net:
 
 >>> Men loven foreskriver jo også at man skal medføre opdaterede kort
 >>> over det område man sejler i....
 >
 > Det ved jeg ikke Jens.... men tag et duelighedsbevis og du vil få
 > pebet ørene fulde med at man skal medbringe opdaterede søkort...
 
 Jeg *har* taget duelighedsbevis, og der lærte jeg *intet* om, at loven 
 foreskriver, at jeg skal medbringe opdaterede søkort. At medbringe 
 opdaterede søkort er godt sømandsskab, men det er altså ikke et lovkrav.
 
 Jeg er pt. ude at sejle (dette er skrevet i Smygehamn i sydsverige), og har 
 alene en kortplotter og en bærbar med DLSK (samt en to mobilos, hvoraf den 
 ene har GPS). Og jeg er ganske tryg og helt sikker på, jeg ikke overtræder 
 nogen love.
 
 -- 
 -Jens B.
 
 D.e.f.f.e.s. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (21-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  21-07-10 15:06 |  
  |   
            I Søloven under skibsførerens ansvar, og det er benævnt med ordet
 "udrustning".
 
 Mvh/Harding
 
 On 21 Jul., 20:11, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
 > Jan Rasmussen <j...@FJERNvejen-net.dk> skrev i meddelelsen
 > 4c44c4e6$0$32177$d40e1...@nntp06.dk.telia.net:
 >
 > > Men loven foreskriver jo også at man skal medføre opdaterede kort
 > > over det område man sejler i....
 >
 > Øh? Hvilken lov er det?
 >
 > --
 > -Jens B.
 >
 > D.e.f.f.e.s.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jens Bruun (22-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  22-07-10 08:33 |  
  |   
            Harding E. Larsen <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen 
 5d360f00-e287-4178-adac-897a19e53531@d8g2000yqf.googlegroups.com:
 
 > I Søloven under skibsførerens ansvar, og det er benævnt med ordet
 > "udrustning".
 
 Spændende. Det må så også gælde for robåde, kajakker og badedyr.
 
 Mig bekendt er fritidsfartøjer ikke underlagt Søloven med enkelte 
 undtagelser (man bruger vist Søloven til at dømme for "spiritussejlads").
 
 -- 
 -Jens B.
 
 D.e.f.f.e.s. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jens Bruun (22-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  22-07-10 08:42 |  
  |  
 
            Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 ZpSdnesTnKrbadrRnZ2dnUVZ7rOdnZ2d@giganews.com:
 > Mig bekendt er fritidsfartøjer ikke underlagt Søloven med enkelte
 > undtagelser (man bruger vist Søloven til at dømme for
 > "spiritussejlads").
 Nu har jeg læst og læst på Søfartsstyrelsens officielle hjemmeside for 
 fritidssejlere ( www.fritidssejler.dk), og der tales alene om krav til 
 duelighedsbevis, "speedbådskørekort" o.lign. Under "Love og bekendtgørelser" 
 findes heller*intet* belæg for, at det er et lovkrav, at man medfører 
 opdaterede søkort på et fritidsfartøj.
 -- 
 -Jens B.
 D.e.f.f.e.s. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (22-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  22-07-10 02:40 |  
  |   
            I Søloven er en lystbåd et lastfartøj der blot ikke bruges
 erhvervsmæssigt.
 
 Mvh/Harding
 
 On 22 Jul., 09:33, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
 > Harding E. Larsen <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
 > 5d360f00-e287-4178-adac-897a19e53...@d8g2000yqf.googlegroups.com:
 >
 > > I Søloven under skibsførerens ansvar, og det er benævnt med ordet
 > > "udrustning".
 >
 > Spændende. Det må så også gælde for robåde, kajakker og badedyr.
 >
 > Mig bekendt er fritidsfartøjer ikke underlagt Søloven med enkelte
 > undtagelser (man bruger vist Søloven til at dømme for "spiritussejlads").
 >
 > --
 > -Jens B.
 >
 > D.e.f.f.e.s.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (22-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  22-07-10 02:59 |  
  |  
 
            Prøv at læse:
 http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/E52499A6-6B07-4D55-ADBD-0F27E581AC2E/0/DDL_ny.pdf
Der har også været en del domme på området.
 I den forbindelse har de afsagte domme kun nævnt at der fandtes
 hjælpemidler så som DLS eller kortplottere ikke at de indgik i
 navigationen. for det gør de ikke ifølge loven undtagen hvor det er
 godkendte installationer i.h.t. SOLAS m.m.
 Du har tidligere har skrevet: "Og jeg er ganske tryg og helt sikker
 på, jeg ikke overtræder nogen love."
 Det skal du ikke være så sikker på hverken den absolutte
 tryghedsfølelse eller forholdet til lovene.
 Reglerne gælder for alle skibe; men enkeltpersoner har det for vane at
 tilpasse reglerne i forhold til egen situation. Er uheldet ude og man
 kommer igennem retskværnen vil man blive forholdt reglerne som man
 skulle have ageret under og dømt derefter.
 Prøv til vinter at tage en Y3, på dette kursus kommer man nærmere ind
 på stoffet og reglerne og også hvilke dokumenter man skal have ombord.
 Mvh/Harding
 On 22 Jul., 09:41, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
 > Jens Bruun <bruun_j...@hotmail.com> skrev i meddelelsen
 > ZpSdnesTnKrbadrRnZ2dnUVZ7rOdn...@giganews.com:
 >
 > > Mig bekendt er fritidsfartøjer ikke underlagt Søloven med enkelte
 > > undtagelser (man bruger vist Søloven til at dømme for
 > > "spiritussejlads").
 >
 > Nu har jeg læst og læst på Søfartsstyrelsens officielle hjemmeside for
 > fritidssejlere ( www.fritidssejler.dk), og der tales alene om krav til
 > duelighedsbevis, "speedbådskørekort" o.lign. Under "Love og bekendtgørelser"
 > findes heller*intet* belæg for, at det er et lovkrav, at man medfører
 > opdaterede søkort på et fritidsfartøj.
 >
 > --
 > -Jens B.
 >
 > D.e.f.f.e.s.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Hindsholm (20-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Hindsholm | 
  Dato :  20-07-10 12:18 |  
  |  
 
            "Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> writes:
 ....
 > Som årvågen navigatør skal man ikke forlade sig på kun en
 > informationskilde; men anvende flere informationskilder af forskellig
 > art.
 I den forbindelse vil jeg da ikke undlade at gøre opmærksom på (endnu) et
 navigationsprogram - denne gang til mobiltelefoner baseret på Android
 operativsystemet.
 Det drejer sig om programmet OruxMaps (  http://oruxmaps.com/index_en.html )
 som bruger telefonens indbyggede GPS til at vise position og evt. track på
 online kort (dvs Google Maps) *eller* kort man har installeret på telefonen.
 Og det er her det bliver interessant, for med et tilhørende program, som man
 kører på sin PC, kan man konvertere BSB kort og installere dem på telefonen.
 Jeg afprøvede OruxMaps i sidste uge på en tur rundt på Kattegat. Jeg havde
 forinden konverteret og installeret de relevante BSB kort på telefonen, og
 kunne så når som helst se min position på søkortet, lave tracks, måle afstande
 osv. Det er også muligt at arbejde med ruter, men det har jeg endnu ikke
 prøvet.
 Og ja, jeg ved godt at
 - mobiltelefonens batteri ikke holder længe nok
 - skærmen er ikke stor nok og ikke tydelig nok i sollys
 - telefonen kan ikke tåle vand (kan dog proppes i en frysepose)
 - osv, osv
 MEN når man nu ikke har en kortplotter, så er det altså ret smart lige at
 kunne checke positionen en gang imellem på den telefon man alligevel har i
 lommen. Og om ikke andet kan det jo fungere som backup navigation, da
 telefonen har egen strømforsyning og GPS og derfor er helt uafhængig af bådens
 øvrige systemer.
 OG - programmet er naturligvis (som alle ordentlige programmer    gratis. Jeg
 har derfor heller ingen økonomiske (eller andre) interesser i det, men er blot
 en glad bruger.
 God fornøjelse...
 -- 
 /\/\orten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Hindsholm (21-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Hindsholm | 
  Dato :  21-07-10 11:34 |  
  |  
 
            "Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> writes:
 > Vær opmærksom på at mindre hukommelses manglende indretninger ikke kan
 > gengive detaljer. BSB kortene mangler mange detaljer som er med i DLS/
 > KMS kort. Derfor skal man ikke have fuld tillid til at alle
 > informationer er med på en mobiltelefons gengivelser.
 Det er sandt, men kun hvis BSB kortene kommer fra en anden leverandør end KMS.
 Når man (som tidligere beskrevet her i gruppen) selv har konverteret KMS
 kortene til BSB format, så er de selvfølgelig identiske med de officielle KMS
 kort, og så har man et rigtig godt redskab ved hånden.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > On 20 Jul., 13:18, Morten Hindsholm <mor...@hindsholm.dk> wrote:
 >> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> writes:
 >> ...
 >>
 >> > Som årvågen navigatør skal man ikke forlade sig på kun en
 >> > informationskilde; men anvende flere informationskilder af forskellig
 >> > art.
 >>
 >> I den forbindelse vil jeg da ikke undlade at gøre opmærksom på (endnu) et
 >> navigationsprogram - denne gang til mobiltelefoner baseret på Android
 >> operativsystemet.
 >>
 >> Det drejer sig om programmet OruxMaps ( http://oruxmaps.com/index_en.html)
>> som bruger telefonens indbyggede GPS til at vise position og evt. track på
 >> online kort (dvs Google Maps) *eller* kort man har installeret på telefonen.
 >> Og det er her det bliver interessant, for med et tilhørende program, som man
 >> kører på sin PC, kan man konvertere BSB kort og installere dem på telefonen.
 >>
 >> Jeg afprøvede OruxMaps i sidste uge på en tur rundt på Kattegat. Jeg havde
 >> forinden konverteret og installeret de relevante BSB kort på telefonen, og
 >> kunne så når som helst se min position på søkortet, lave tracks, måle afstande
 >> osv. Det er også muligt at arbejde med ruter, men det har jeg endnu ikke
 >> prøvet.
 >>
 >> Og ja, jeg ved godt at
 >> - mobiltelefonens batteri ikke holder længe nok
 >> - skærmen er ikke stor nok og ikke tydelig nok i sollys
 >> - telefonen kan ikke tåle vand (kan dog proppes i en frysepose)
 >> - osv, osv
 >>
 >> MEN når man nu ikke har en kortplotter, så er det altså ret smart lige at
 >> kunne checke positionen en gang imellem på den telefon man alligevel har i
 >> lommen. Og om ikke andet kan det jo fungere som backup navigation, da
 >> telefonen har egen strømforsyning og GPS og derfor er helt uafhængig af bådens
 >> øvrige systemer.
 >>
 >> OG - programmet er naturligvis (som alle ordentlige programmer    gratis. Jeg
 >> har derfor heller ingen økonomiske (eller andre) interesser i det, men er blot
 >> en glad bruger.
 >>
 >> God fornøjelse...
 >>
 >> --
 >> /\/\orten
 >
 -- 
 /\/\orten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Kristensen (21-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Kristensen | 
  Dato :  21-07-10 22:40 |  
  |   
            Christian Stidsen wrote:
 > Der bliver snakket meget om DLS, GPS, internet, elektronik o.s.v. i 
 > bådene, men hvordan forholder vi os egentlig hvis det skulle ske at 
 > tingene ikke virker ?
 > 
 > Flg. note finde i de søkort jeg bruger for tiden:
 > På grund af visse kildematerialers alder, kvalitet og oprindelse må det 
 > påregnes, at den positionsnøjagtighed, der kan opnås med 
 > satellitnavigationssystemer, er bedre end kortets.
 > Forskellen mellem positioner fra satellitter og positioner i dette kort 
 > kan være af stor betydning for navigationen.
 
 Jeg var på tur i den vestsvenske skærgård indtil for en uges tid siden.
 Min makker som ejede båden har altid plæderet for at det jo var rigtig 
 godt med hans kortplotter: Han viste lige nøjagtig hvor han var, hvor 
 jeg har nævnt for ham at han ikke skal sætte sin lid alt for meget til 
 elektronikken.
 På et tidspunkt da vi sejlede i et snævert løb med en del klipper og 
 lavt vand omkring os, fik jeg et øjeblik kigget op fra papirssøkortet og 
 op på kortplotteren. I flg. kortplotteren var vi på vej hen over klipper 
 og skær, men søkort og i øvrigt den udlagte afmærkning viste at der ikke 
 var synderlig fare på færde. Det kan nok være der blev kigget noget på 
 den GPS fra makkerens side. Det var alligevel en øjenåbner for ham.
 
 Jeg ved ikke hvor meget den var ude af trit med virkeligheden, da jeg 
 egentligt ikke gad bruge meget tid på den i forvejen da jeg føler jeg 
 har bedre overblik ved at kigge på et papirskort. Men det var i hvert 
 fald nok til at det var gået galt hvis man havde stolet blindt på den en 
 mørk nat eller tåget dag.
 
 > Og her kommer vi jo tilbage til det med GPS og anden elektronik - hvad 
 > vil du gøre hvis det ikke virker ?
 
 Sejle uden. Så svært er det heller ikke. Det danske vand er generelt 
 rimelig godt afmærket. Selv et sted som Roskilde Fjord er ikke så 
 besværlig, som mange ude fra gør det til, hvis man følger med i søkortet.
 
 > - kan du navigere uden ?
 
 I Danske farvande, ja. Midt på Atlanten, nej.
 I Danske farvande er det for det meste nok at kunne finde ud af at bruge 
 et pejlekompas og slå to streger i et søkort.
 På Atlanten er det noget andet - der er ikke så meget at pejle efter, 
 men i stedet er en sekstant nødvendig. Jeg ejer ikke en sekstant 
 el.lign. og ved ikke hvordan man bruger den (men ville gerne).
 
 > Selvfølgelig skal vi bruge de moderne hjælpemidler der er til rådighed, 
 > men er vi blevet for afhængige af dem ?
 
 Nogen er, ja. Men man skal da ikke fornægte deres herlighed når de 
 virker. De kan bestemt være nyttige - f.eks. gps+vhf sammen giver 
 mulighed for nødopkald med positionsangivelse uden synderlig aktivitet. 
 AIS+kortplotter er nyttig i storskibsruterne så det er lettere at 
 bedømme om man ligger på kollisionskurs med Emma Mærsk.
 OSV.
 Det er fint med hjælpemidlerne, hvis bare man ikke er hjælpeløs hvis 
 strømmen ryger.
 
 
 - Lars
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian Stidsen (22-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian Stidsen | 
  Dato :  22-07-10 13:38 |  
  |  
 
            Ved du hvad Lars, her kom lige svaret jeg ledte efter!   
Det er rigtig godt at høre der trods alt findes lystsejlere med den 
 indstilling du ligger for dagen!   
> Jeg var på tur i den vestsvenske skærgård indtil for en uges tid siden.
 > Min makker som ejede båden har altid plæderet for at det jo var rigtig 
 > godt med hans kortplotter: Han viste lige nøjagtig hvor han var, hvor jeg 
 > har nævnt for ham at han ikke skal sætte sin lid alt for meget til 
 > elektronikken.
 > På et tidspunkt da vi sejlede i et snævert løb med en del klipper og lavt 
 > vand omkring os, fik jeg et øjeblik kigget op fra papirssøkortet og op på 
 > kortplotteren. I flg. kortplotteren var vi på vej hen over klipper og 
 > skær, men søkort og i øvrigt den udlagte afmærkning viste at der ikke var 
 > synderlig fare på færde. Det kan nok være der blev kigget noget på den GPS 
 > fra makkerens side. Det var alligevel en øjenåbner for ham.
 >
 Der kan jo være stor usikkerhed på GPS-systemet, og det kan ganske sikker 
 være det der spiller ind i en sådan situation.
 Den almindelige usikkerhed på systemet er op til 15 meter, og på 15 meter 
 kan der trods alt være stor forskel på hvordan verden ser ud i Skærgården 
 f.eks.
 > Jeg ved ikke hvor meget den var ude af trit med virkeligheden, da jeg 
 > egentligt ikke gad bruge meget tid på den i forvejen da jeg føler jeg har 
 > bedre overblik ved at kigge på et papirskort. Men det var i hvert fald nok 
 > til at det var gået galt hvis man havde stolet blindt på den en mørk nat 
 > eller tåget dag.
 >
 Enig, igen, papirkortet giver et rigtig godt overblik.
 >> Og her kommer vi jo tilbage til det med GPS og anden elektronik - hvad 
 >> vil du gøre hvis det ikke virker ?
 >
 > Sejle uden. Så svært er det heller ikke. Det danske vand er generelt 
 > rimelig godt afmærket. Selv et sted som Roskilde Fjord er ikke så 
 > besværlig, som mange ude fra gør det til, hvis man følger med i søkortet.
 >
 >> - kan du navigere uden ?
 >
 > I Danske farvande, ja. Midt på Atlanten, nej.
 > I Danske farvande er det for det meste nok at kunne finde ud af at bruge 
 > et pejlekompas og slå to streger i et søkort.
 > På Atlanten er det noget andet - der er ikke så meget at pejle efter, men 
 > i stedet er en sekstant nødvendig. Jeg ejer ikke en sekstant el.lign. og 
 > ved ikke hvordan man bruger den (men ville gerne).
 >
 Her kommer så en af de smarte ting - midt på Atlanten er det med 
 navigationen faktisk slet ikke så vigtigt.
 Om man ligger 10 sømil på den ene eller anden side af kurslinien har ikke 
 den stor betydning imo.
 - og møder man et fragtskib kan man altid forhøre til position og vejrudsigt 
 hvis man har lyst!
 Hvad sekstanten angår er den ikke svær at bruge, det kan jeg hurtigt lære 
 dig!
 - den er også god at bruge hvis ekkolodet ikke virker, så det er faktisk et 
 multi-instrument kan man sige.
 Hvad de færreste nok tænker over er, at man også kan bruge den til alm. 
 terrestrisk navigation - måle vinkel mellem pejlemærker på land.
 >> Selvfølgelig skal vi bruge de moderne hjælpemidler der er til rådighed, 
 >> men er vi blevet for afhængige af dem ?
 >
 > Nogen er, ja. Men man skal da ikke fornægte deres herlighed når de virker. 
 > De kan bestemt være nyttige - f.eks. gps+vhf sammen giver mulighed for 
 > nødopkald med positionsangivelse uden synderlig aktivitet. AIS+kortplotter 
 > er nyttig i storskibsruterne så det er lettere at bedømme om man ligger på 
 > kollisionskurs med Emma Mærsk.
 > OSV.
 > Det er fint med hjælpemidlerne, hvis bare man ikke er hjælpeløs hvis 
 > strømmen ryger.
 AIS er en god ting, bestemt.
 Jeg vil dog, som "storskibssejler" sige at der hvor AIS'en virkelig gør sin 
 berettigelse i lystbådssejladsen er der hvor den synliggør lystbåden på 
 væsentlig større afstand end man ellers ville opdage den.
 Midt på Atlanten, lidt sø og dønning som der findes på de steder - det kan 
 være uhyggeligt svært at se en lille sejlbåd før den er tættere på end godt 
 er.
 Radaren ser den ikke nødvendigvis, så radarreflektor og evt. en AIS gør 
 synligheden meget bedre.
 Der er så igen det problem med AIS'en at den får data fra GPS og kompas, og 
 hvis der er fejl på en af disse kan man ikke regne med de data der kommer 
 ud.
 Det er ikke ofte man se fejlene i dag, det var mere udbredt da systemet blev 
 indført.
 Så, som med alt det andet - sund fornuft og man er godt kørende!
 Og så en til overvejelse - hvis man står på føromtalte Emma Mærsk på vej 
 rundt Skagen søndag eftermiddag i sommervarmen og pludselig opdager en lille 
 lystbåd som man ikke kan undgå at kollidere med, hvad gør man så ?
 Jeg vil...   ... holde på og tage en frontal kollision!   
- tænk over den!
 Christian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Lars Kristensen (22-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Kristensen | 
  Dato :  22-07-10 16:54 |  
  |  
 
            Christian Stidsen wrote:
 > 
 > Her kommer så en af de smarte ting - midt på Atlanten er det med 
 > navigationen faktisk slet ikke så vigtigt.
 > Om man ligger 10 sømil på den ene eller anden side af kurslinien har 
 > ikke den stor betydning imo.
 > - og møder man et fragtskib kan man altid forhøre til position og 
 > vejrudsigt hvis man har lyst!
 Mjar, det er nu altid rart at vide om man har 2 uger eller 2 dage 
 tilbage inden man når over dammen. Det ku jo være det blev nødvendigt at 
 rationere på diesel, vand og mad.
 Jeg ved godt der ikke er så meget at sejle ind i - et par småøer hist og 
 her og det er det. Men for at man ikke skal lide andre kaptajners 
 skæbne, er det nok en fordel at kunne sætte en finger på kortet og med 
 110% overbevisning i stemmen sige: vi er her og der er så langt igen.
 Log og ur kan selvfølgelig hjælpe en del til at estimere hvor langt man 
 er kommet. Men jeg synes ofte man på lystfartøjer oplever at loggen ikke 
 virker af den ene eller anden grund - typisk snask og begroning i log 
 hjulet.
 > Jeg vil dog, som "storskibssejler" sige at der hvor AIS'en virkelig gør 
 > sin berettigelse i lystbådssejladsen er der hvor den synliggør lystbåden 
 > på væsentlig større afstand end man ellers ville opdage den.
 Jeg tænkte nu ikke så meget på en AIS-transmitter/-tranciever, men mest 
 blot på en AIS reciever. Jeg tror ikke AIS systemet er gearet til at 
 alle lystfartøjer skal have transmittere.
 > Radaren ser den ikke nødvendigvis, så radarreflektor og evt. en AIS gør 
 > synligheden meget bedre.
 Jeg er så ikke overbevist om, at en radarreflektor gør syndeligt fra 
 eller til. Den smule ekstra overflade der er i sådan en gør vist ikke 
 meget til eller fra. I øvrigt står den overflade nok sjældent vinkelret 
 på radarbølgerne og reflekterer dem ikke tilbage, men alle mulige andre 
 steder hen. En stor solid alu mast er nok den bedste reflektor.
 Noget andet der er skræmmende/betagende (eller hvad man nu skal kalde 
 det) er, at man kan ligge midt på Atlanten i stille vejr og føle sig 
 helt alene i sit sejlskib lige bortset fra en konstant brummen fra et 
 stort skib et eller andet sted i det fjerne. Man kan høre det, men ikke 
 se det. Den dybe brummen et sådan skib udsender kan være rigtig svær at 
 retningsbestemme. Det var med sikkerhed ikke os selv der lavede den lyd. 
 Det er lidt samme følelse som at ligge i en tyk tåge og ikke kunne se 
 stævnen på eget skib og så bare kunne høre et tågehorn et sted derude. 
 Man ved aldrig helt om det er noget man skal tage sine forholdsregler 
 mod eller man bare kan slappe af og sejle videre.
 > 
 > Og så en til overvejelse - hvis man står på føromtalte Emma Mærsk på vej 
 > rundt Skagen søndag eftermiddag i sommervarmen og pludselig opdager en 
 > lille lystbåd som man ikke kan undgå at kollidere med, hvad gør man så ?
 > Jeg vil...   ... holde på og tage en frontal kollision!   
> - tænk over den!
 Du siger der er en uofficiel jagt sæson på lystsejlere?   
Hvis ikke du kan undgå kollision, er der jo ikke så meget andet at gøre 
 end at søsætte en redningsbåd og samle op hvad der nu måtte være tilbage 
 af rester af lystsejleren. Fru Emma stopper jo ikke sådan lige på et par 
 meter eller vender på en 5 øre.
 Lystsejleren burde trods alt have haft tid nok til at stoppe inden eller 
 få sat dampen op og komme forbi skibets sejlrute. Det er darwin effekten 
   i sin pragt: Den stærkeste overlever.
 Det er vist også sjældent nogen bliver sejlet ned - eller også hører vi 
 ikke rigtig om det.
 - Lars
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Christian Stidsen (23-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian Stidsen | 
  Dato :  23-07-10 08:45 |  
  |   
            
>
 >> Jeg vil dog, som "storskibssejler" sige at der hvor AIS'en virkelig gør 
 >> sin berettigelse i lystbådssejladsen er der hvor den synliggør lystbåden 
 >> på væsentlig større afstand end man ellers ville opdage den.
 >
 > Jeg tænkte nu ikke så meget på en AIS-transmitter/-tranciever, men mest 
 > blot på en AIS reciever. Jeg tror ikke AIS systemet er gearet til at alle 
 > lystfartøjer skal have transmittere.
 Der er som sådan ingen begrænsninger på AIS-systemet. Det sender som bekendt 
 via alm. VHF frekvenser, så der er plads nok i luften.
 Jeg har prøvet at ligge med skibe på reden i Singapore hvor vores modtager 
 nåede maks antal skibe (100) indenfor 2 sømil.
 - så der er plads til lystbådene også, det er modtageren der sætter 
 begrænsningen.
 >
 >> Radaren ser den ikke nødvendigvis, så radarreflektor og evt. en AIS gør 
 >> synligheden meget bedre.
 >
 > Jeg er så ikke overbevist om, at en radarreflektor gør syndeligt fra eller 
 > til. Den smule ekstra overflade der er i sådan en gør vist ikke meget til 
 > eller fra. I øvrigt står den overflade nok sjældent vinkelret på 
 > radarbølgerne og reflekterer dem ikke tilbage, men alle mulige andre 
 > steder hen. En stor solid alu mast er nok den bedste reflektor.
 >
 En god radarreflektor er lavet så den reflekterer radarstrålerne lige mget 
 hvor de kommer fra, så sættes den i toppen af masten er man godt kørende.
 Alternativt kan man jo have en tingest der reagerer på radarbølgerne, så 
 besætningen i lystbåden ved når de bliver ramt af bølgerne - så ved man der 
 er skibe i nærheden.
 > >>
 >> Og så en til overvejelse - hvis man står på føromtalte Emma Mærsk på vej 
 >> rundt Skagen søndag eftermiddag i sommervarmen og pludselig opdager en 
 >> lille lystbåd som man ikke kan undgå at kollidere med, hvad gør man så ?
 >> Jeg vil...   ... holde på og tage en frontal kollision!   
>> - tænk over den!
 >
 > Du siger der er en uofficiel jagt sæson på lystsejlere?   
>
 Ikke jagttid, men man tager jo sine forholdsregler.
 - jeg har rundet Skagen med Sovereign Mærsk en sommer søndag eftermiddag! 
  
Men der er faktisk en hel god grund til bare at holde på!
 Christian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              claus.b.p. (23-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : claus.b.p. | 
  Dato :  23-07-10 17:10 |  
  |   
            
 "Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4c494886$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >>
 >>> Jeg vil dog, som "storskibssejler" sige at der hvor AIS'en virkelig gør 
 >>> sin berettigelse i lystbådssejladsen er der hvor den synliggør lystbåden 
 >>> på væsentlig større afstand end man ellers ville opdage den.
 >>
 >> Jeg tænkte nu ikke så meget på en AIS-transmitter/-tranciever, men mest 
 >> blot på en AIS reciever. Jeg tror ikke AIS systemet er gearet til at alle 
 >> lystfartøjer skal have transmittere.
 >
 > Der er som sådan ingen begrænsninger på AIS-systemet. Det sender som 
 > bekendt via alm. VHF frekvenser, så der er plads nok i luften.
 > Jeg har prøvet at ligge med skibe på reden i Singapore hvor vores modtager 
 > nåede maks antal skibe (100) indenfor 2 sømil.
 > - så der er plads til lystbådene også, det er modtageren der sætter 
 > begrænsningen.
 >
 Det kan tydeligt ses af diskussionen i denne tråd, at der er mange 
 forskellige interesser i lystsejlads, og mange måder at navigere på, med og 
 uden elektronik.
 
 Det indlysende svar er også det rigtige: Man skal have de navigationsmidler 
 ombord som er nødvendige for at gennemføre sejladsen på betryggende måde. Og 
 så er min tilføjelse: Og lær at kende dine navigationsmidler og deres 
 begrænsninger.
 
 Fx. er AIS ikke at betragte som et navigationshjælpemiddel, men udelukkende 
 en hjælp til at få overblik over den aktuelle trafiksituation, primært 
 vedrørende store skibe. Begrænsningernen er bl.a.: Det er stort set kun 
 store skibe, erhvervsfartøjer, som er udrustet med AIS, altså er der mange 
 skibe man ikke kan se på AIS modtageren. UDsender man selv AIS signal er det 
 kun så nøjagtigt som den GPS modtager det er tilkoblet. Tidligere i tråden 
 var der en beretning om en der tilsyneladende sejlede hen over klipperne på 
 sin GPS navigator, - kortfejl eller et udfald i modtagelse af satelitterne? 
 Who knows?
 
 Så var der en der argumenterede for den gammeldags metode med kort og kompas 
 i tæt tåge... Hvordan han så finder sine pejlemærker ved jeg ikke, men hvis 
 det var mig, var jeg blevet i land!
 
 Danmark og omegn har ikke de store afstande, så der kan ikke ofte være 
 særlig lange perioder uden landkending, hvis man sejler i fornuftigt vejr. 
 Det er ikke ofte et stort problem at finde en havn man kan søge til, hvis 
 man er kommet i den situation, at man ikke kan navigere 100% nøjagtigt, blot 
 man har øjnene med sig, og følger de afmærkninger der findes.
 
 Anderledes er det selvfølgelig hvis man sejler over Atlanten, men mon ikke 
 det er ganske få procent af de danske lystsejlere der gør det? Klart det 
 stiller andre krav til navigation og udrustning.
 
 Så for at komme tilbage til ret og pligt, man har (kun) pligt til at 
 medbringe de for sejladsen nødvendige hjælpemidler. Går man ud i Køge Bugt 
 er det værste der kan ske formentlig at man kommer til at påsejle et 
 bundgarn. Skal man op mellem Langeland og Tåsinge har man brug for noget 
 lidt bedre mht. vanddybder, og så fremdeles.
 
 Langt størstedelen af de fritidsfiskere der går ud, klarer sig fint uden 
 kort eller andet. Hvis de medbragte færre dåseøl ville vi kunne nedbringe 
 det samlede antal sejlerulykker i de danske farvande langt mere, end ved 
 alle duelighedsprøver og navigationsmiddelpåbud tilsammen.
 
 
 Mvh. Claus 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Torben Skovgaard Bac~ (23-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  23-07-10 17:20 |  
  |  
 
            claus.b.p. wrote:
 klip
 > Så var der en der argumenterede for den gammeldags metode med kort og
 > kompas i tæt tåge... Hvordan han så finder sine pejlemærker ved jeg
 > ikke, men hvis det var mig, var jeg blevet i land!
 > Danmark og omegn har ikke de store afstande, så der kan ikke ofte være
 > særlig lange perioder uden landkending, hvis man sejler i fornuftigt
 > vejr. Det er ikke ofte et stort problem at finde en havn man kan søge
 > til, hvis man er kommet i den situation, at man ikke kan navigere
 > 100% nøjagtigt, blot man har øjnene med sig, og følger de
 > afmærkninger der findes.
 Klip
 > Langt størstedelen af de fritidsfiskere der går ud, klarer sig fint
 > uden kort eller andet. Hvis de medbragte færre dåseøl ville vi kunne
 > nedbringe det samlede antal sejlerulykker i de danske farvande langt
 > mere, end ved alle duelighedsprøver og navigationsmiddelpåbud
 > tilsammen.
 >
 > Mvh. Claus
 Kystnært hvor mobiltelefonen virker kan man ofte eller for det meste se 
 navnet på den sender, man har kontakt med. Det er da bedre end ingenting   
-- 
                       \\\\////
                      (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
                     Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Christian Stidsen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian Stidsen | 
  Dato :  24-07-10 08:53 |  
  |   
            
>> >>
 >>> Og så en til overvejelse - hvis man står på føromtalte Emma Mærsk på vej 
 >>> rundt Skagen søndag eftermiddag i sommervarmen og pludselig opdager en 
 >>> lille lystbåd som man ikke kan undgå at kollidere med, hvad gør man så ?
 >>> Jeg vil...   ... holde på og tage en frontal kollision!   
>>> - tænk over den!
 >>
 >> Du siger der er en uofficiel jagt sæson på lystsejlere?   
>>
 >
 > Ikke jagttid, men man tager jo sine forholdsregler.
 > - jeg har rundet Skagen med Sovereign Mærsk en sommer søndag eftermiddag! 
 >   
> Men der er faktisk en hel god grund til bare at holde på!
 Begrundelsen er simpel.
 Ved at ramme lystbåden med boven vil der være en stor sandsynlighed for at 
 denne bliver skubbet væk af bovbølgen.
 Vælger man istedet at dreje  af i sidste øjeblik er der stor sandsynlighed 
 for at skibssiden rammer lyystbåden, og dermed skubber/skraber den hele 
 vejen ned ad 300 meter skibsside.
 - tror det første er at foretrække.
 Christian 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |