hvilken træbeskyttelse
Fra : Per H

Dato : 20-07-10 22:33

Jeg skal have ordnet min udestue, slibe maling af, og repere råddent
træ, samt skifte glaslister.

Jeg er overbevist om at oliemaling er det bedste, alså grundmaling,
og så en god dækkende træbeskyttelse. Ral 9010.
Men hvilken? man kunne få noget norsk træbeskyttelse for nogle år
siden, som skulle være godt, men jeg kan ikke huske navnet.
men hvad er der ellers af godt ting til behandling af udestuen?

per

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 20-07-10 22:40

Per H wrote:

> [...]
> siden, som skulle være godt, men jeg kan ikke huske navnet.
> men hvad er der ellers af godt ting til behandling af udestuen?

jeg husker hvordan der tidligere i bl.a. denne gruppe har været
"religionskrige" omkring netop dit spørgsmål...
Det du tænker på er måske Demidekk? Det er et udemærket produkt...
Selv foretrækker jeg dog Gori... det træværk jeg har og har set hos andre
der er behandlet med Gori er også det der holder længst...

Rasmus

Fra : Per H

Dato : 20-07-10 23:05

On Tue, 20 Jul 2010 23:39:40 +0200, "Rasmus Jensen"
<noget@nogetandet.us> wrote:

>Det du tænker på er måske Demidekk?

Ja det er vist det det heddet.
hvem forhandler det?

>Det er et udemærket produkt...
>Selv foretrækker jeg dog Gori..
Det har jeg også brugt tidligere, samt andre produkter.
men min udestue er meget udsat, og hørte engang at Demidekk, skulle
være det med bedst garanti. / men vistnok dyrt.

per

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 21-07-10 01:48

se på http://www.jotun.dk/ og find en forhandler i dit område...

> Det har jeg også brugt tidligere, samt andre produkter.
> men min udestue er meget udsat, og hørte engang at Demidekk, skulle
> være det med bedst garanti. / men vistnok dyrt.

ja ok - jeg synes nu det jeg har set malet med demidekk - sydvendt - har
tendens til at skalle ret hurtigt... det synes jeg ikke gori'en er nær så
slem til...

Rasmus

Fra : cykelsmeden

Dato : 21-07-10 10:14

Den 21-07-2010 00:05, Per H skrev:
> [...]
> men min udestue er meget udsat, og hørte engang at Demidekk, skulle
> være det med bedst garanti. / men vistnok dyrt.
Nu er det ~15+ år siden jeg sidst malede (fjeldblå/gul) med demidæk.
altså lige efter de "lærte lektien" (for lidt fungisid). Vi taler nu om
at vi indenfor de næste par år skal have malet igen. ikke pga afskalning
eller dårligt træværk, men glansen er "ved at gå af sct. Gertrud"

finn

Fra : Per H

Dato : 21-07-10 15:31

On Wed, 21 Jul 2010 11:14:27 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

> [...]
>at vi indenfor de næste par år skal have malet igen. ikke pga afskalning
>eller dårligt træværk, men glansen er "ved at gå af sct. Gertrud"

Jeg kan ikke huske hvad jeg malede med, måske pinotex. men det skaller
af i bunden, som er enormt udsat om vinteren med snedriver.
det er kun ca. 2 år siden vi malede, efter alle kunstens regler. syns
jeg.

per

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-10 07:51

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev om træbeskyttelse:

Med risiko for at få verbale stryg, der rækker ind i næste århundrede for at
være politisk ukorrekt og meget andet hyggeligt:
Køb nogle dunke dieselolie og brug som grunder - - og mal så efter med en
olieholdig farve, det er billigt og effektivt...
Og jeg er ret sikker på, at den basis som træbeskyttelsen er lavet på ligner
diesel eller petroleum.

Fra : Hauge

Dato : 21-07-10 07:53

Firstname Lastname skrev:
> Køb nogle dunke dieselolie og brug som grunder - - og mal så efter med en
> olieholdig farve, det er billigt og effektivt...

Det hus jeg selv bor i er fra 1976, det er af forrige ejer malet med
sådan noget skrammelværk, og alt det træ der har en lille smule adgang
til fugt, er råddent.

Mvh Hauge

Fra : John V.

Dato : 21-07-10 14:56

Den 21-07-2010 08:53, Hauge skrev:

> Det hus jeg selv bor i er fra 1976, det er af forrige ejer malet med
> sådan noget skrammelværk, og alt det træ der har en lille smule adgang
> til fugt, er råddent.
>
> Mvh Hauge
Ja det er ikke verdens bedste løsning, og skal behandles hvert år.

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Per H

Dato : 21-07-10 15:28

On Wed, 21 Jul 2010 08:53:27 +0200, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Det hus jeg selv bor i er fra 1976, det er af forrige ejer malet med
>sådan noget skrammelværk, og alt det træ der har en lille smule adgang
>til fugt, er råddent.

kan jo være dårligt træ, uden nogen form for kerne, så er det jo
dømt til at rådne. og dyrt at udskifte, syndtes jeg.

per

Fra : Hauge

Dato : 21-07-10 15:57

Per H skrev:
> kan jo være dårligt træ, uden nogen form for kerne,

Det ser det ikke ud til, men det er rådnet alligevel.

> og dyrt at udskifte, syndtes jeg.

Derfor bør man vælge den rette træbeskyttlese fra starten af.. Hvilket
jo selvfølgelig er det du efterspørger.

Dog vil jeg personligt aldrig bruge vandbaseret beskyttelse, da en ting
der kan fortyndes i vand der skal bruges til at beskytte mod vand, ikke
passer i min terminalogi. De frelste bruger vand, sådan er det.

/Hauge

Fra : Per H

Dato : 21-07-10 16:16

On Wed, 21 Jul 2010 16:57:08 +0200, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

> [...]
>jo selvfølgelig er det du efterspørger.
>
>Dog vil jeg personligt aldrig bruge vandbaseret beskyttelse,

Jeg mener også et oliebaseret beskyttelse er det bedste, selvom
foretningerne påstår det modsatte.

per

Fra : Hauge

Dato : 21-07-10 16:22

Per H skrev:
> Jeg mener også et oliebaseret beskyttelse er det bedste, selvom
> foretningerne påstår det modsatte.

Logisk nok, da de jo skal sælge en portion snask igen om få år, modsat
oliebaseret, hvor der går noget længere tid.

Mvh Hauge

Fra : Per H

Dato : 21-07-10 16:31

On Wed, 21 Jul 2010 17:22:10 +0200, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Logisk nok, da de jo skal sælge en portion snask igen om få år, modsat
>oliebaseret, hvor der går noget længere tid.
>
>Mvh Hauge
og måske er fortjensten større pr l. ved handel,

per

Fra : John V.

Dato : 21-07-10 14:55

Den 21-07-2010 08:50, Firstname Lastname skrev:
> [...]
> olieholdig farve, det er billigt og effektivt...
> Og jeg er ret sikker på, at den basis som træbeskyttelsen er lavet på ligner

Det er absolut ikke uden risiko, både Diesel og Petroleum indeholder
Gyserin, det lægger en hinde uden på træet som malingen ikke kan binde på..

Træbeskyttelse baseret på Alkydolie (som stort set er råolie der er
blevet kogt) indeholder terpentin, der ikke har samme problem.

Grunding med grundingsolie bør undlades, undtaget steder hvor der er
tendens til skimmel, og aljer. Dette er fordi grundingsolie ofte er
lavet netop af petroleum + nogle fungisider.
Man vis så få en dårligere vedhæftning, særligt på overflader af høvlet træ.
Der findes vandige grundingsolier som ikke har samme problem, jeg har
ikke langtidserfaring med disse.

Har man derimod et ubehandlet hus, som skal stå i naturtræ, er historien
en anden. Så vil den film af gyserin beskytte (Diesel er bedst), at det
så er ulovligt er noget andet...

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Per H

Dato : 21-07-10 15:25

On Wed, 21 Jul 2010 08:50:54 +0200, "Firstname Lastname" <None> wrote:

> [...]

>olieholdig farve, det er billigt og effektivt...
>Og jeg er ret sikker på, at den basis som træbeskyttelsen er lavet på ligner

Jeg har været med til at bruge spildolie fra en bil, god naturlig
farve.

Men tidligere brugte man vel bare oliemaling, det holdt vel fint.?
Hvis bare grunden er god.?

per

Fra : Martin Bak

Dato : 22-07-10 18:11

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> On Wed, 21 Jul 2010 08:50:54 +0200, "Firstname Lastname" <None> wrote:
>

> Men tidligere brugte man vel bare oliemaling, det holdt vel fint.?
> Hvis bare grunden er god.?

Der er sket noget afgørende med opfattelsen af træbeskyttelse de seneste år.
Jeg tror det er kommet i takt med at det er blevet almindeligt at bruge
såkaldt heldækkende "træbeskyttelse". Sagen er, at den type træbeskyttelse i
bund og grund er at betragte som maling, der bare lægger et lag udenpå
træet. Sådan så man ikke på træbeskyttelse før i tiden.

Træet har naturligt en række celler, der da det var i live indeholdt
plantesaft. Når træet bliver fældet og tørrer, vil disse celler være tomme,
og kan altså fyldes op med noget andet. Cellerne i ubehandlet træ vil
naturligvis blive fyldt op med vand, og dermed er betingelserne for
materialets undergang til stede. Det man tidligere forsøgte at opnå med
imprægnering eller f.eks. behandling med linolie var, at disse tomme celler
blev fyldt ud med noget der ikke kunne give næring for nedbrydelige
mikroorganismer, og som samtidig optog pladsen, så træet ikke kunne fyldes
med vand.

Det er en af grundene til at kernetræ er bedre end splintved og
langsomtvoksende træ er bedre end hurtigtvoksende. Veddet er simpelthen
tættere, cellerne mindre og færre, og træet kan derfor optage langt mindre
væske. Sådan er der faktisk mere træ pr. cm3 i det gode træ end i det
ringere. Så det kan sagtens betale sig at kigge kritisk på brædderne i
byggemarkedet, når man henter sine materialer. Kig på endetræet. Er det
tæt-året, er det bedre end hvis årene er brede. Mærk også på vægten. Er et
bræt tungere end de andre, er det normalt mere harpiksholdigt, og derfor
naturligt bedre beskyttet.

Så er der hele spørgsmålet om konstruktiv træbeskyttelse... Brug træet
rigtigt. At kernen skal vende udad og opad ved de fleste. Også at man skal
undgå at endetræ kan suge vand, enten ved at være for tæt på jordoverfladen,
eller ved at vand ved en uhensigtsmæssig konstruktion ledes hen til endetræ.
Men det kan også betale sig at finde ud af hvad der er op og ned på et bræt,
hvis man laver en lodret beklædning. Træet er bedst beskyttet hvis det
monteres som det voksede i skoven. Altså med den ende der var tættest på
roden nedad. Det skyldes træets struktur, som egentlig kan sammenlignes med
en kæmpe stak kegler stablet ovenpå hinanden. Hvis man vender en sådan stak
kegler på hovedet, løber vandet ned i dem, men står de rigtigt vil de
forblive tørre indeni. Det kan være lidt af en udfordring at se hvad der er
op eller ned på et bræt, men ofte vil det kunne afsløres af knasterne, der
jo fortæller hvordan grenene har siddet på træet.

Men tilbage til træbeskyttelsen. Jeg vil påstå, at så længe man vælger den
moderne "gele" agtige træbeskyttelse eller andet heldækkende, så skal det
betragtes som maling, og ikke andet. Bruger man tyndere træbeskyttelse, som
jeg synes er det eneste der fortjener betegnelsen, så skal man sørge for at
give så meget grundingsolie som træet overhovedet kan drikke, før man
behandler med selve farven.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 21-07-10 09:59

Den 20/07/10 23.32, Per H skrev:

> Men hvilken? man kunne få noget norsk træbeskyttelse for nogle år
> siden, som skulle være godt, men jeg kan ikke huske navnet.
> men hvad er der ellers af godt ting til behandling af udestuen?

Der var for mange år siden, man kunne købe noget, der kaldtes for
"Grøn Kobber". Alt træ, der var gevaldigt udsat, blev malet med
dette middel. Jeg mener bestemt, det er helt fjernet fra markedet?

"Grøn Kobber" var noget giftigt stads, men havde egenskaber som
nærmets gjorde træ evigtholdigt.

Men ellers har jeg ikke noget vidundermiddel ...

/Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 21-07-10 14:50

On Wed, 21 Jul 2010 10:58:39 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospam2seb@webspeed.dk> wrote:

>Der var for mange år siden, man kunne købe noget, der kaldtes for
>"Grøn Kobber".

Koprinol hed det vist. Ja det er meget forbudt,

per

Fra : Aksel

Dato : 27-07-10 11:50

> Koprinol hed det vist. Ja det er meget forbudt,
>
> --
>
> Mvh
>
> per

Det hed Cuprinol. Det var fantastisk effektivt. Min far havde en rævefarm og
vi lavede mange store bure, som stod på jorden. Alt træ værk blev
gennemvædet med den gode, grøntfarvende Cuprinol, og det gav en fantastisk
bekyttelse mod råd og andet.
En skam, hvis det er udgået. Jeg synes at have set navnet Cuprinol anvendt
på et brunligt træbeskyttelses produkt, men ved ellers ikke noget herom.
Mvh
Aksel

Fra : John V.

Dato : 21-07-10 14:58

Den 21-07-2010 10:58, Svend Erik Bertelsen skrev:

> [...]
> nærmets gjorde træ evigtholdigt.
>
> Men ellers har jeg ikke noget vidundermiddel ...

Man kan jo selv lave sådan en maling, noget kobber pulver og den er
hjemme, men det er ikke lovligt og regner det så noget af overfladen
bliver skyllet af, vil ALLE planter der udsættes for den påvirkning gå ud!

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 27-07-10 12:36

On 20 Jul., 23:32, Per H <traman...@gmail.com> wrote:
> [...]
> siden, som skulle være godt, men jeg kan ikke huske navnet.
> men hvad er der ellers af godt ting til behandling af udestuen?

Dyrups sælger tilsyneladende stadig Gori 22 kobber i (eller fra)
Norge:

http://webtest.dyrup.dk/servlet/Satellite?cid=1111067939602&aid=1111154734612&pagename=Internet%2FPage%2FGenericPageNL&c=Page&a=DP_Product