Maling af listeloft
Fra : Erik Andersen

Dato : 20-07-10 17:21

Min datter og svigersøn har købt et hus med en meget stor stue, hvor loftet
er beklædt med et meget flot listeloft af totalt knastfrit oregon pine. Men
sådan skal det ikke blive ved at være!
De vil gerne have det malet hvidt - helt hvidt! - ikke laserende. Jeg er
lidt bekymnret for at det vil sprække i falsene og give en mørk stribe, hvis
træet arbejder.
Erfaringer efterlyses og hvilken maling er bedst til sådan en spøg? alm
loftsmaling?
Jeg forestiller mig en ordentlig gang afvaskning, derefter noget grundmaling
or en til to gange færdig maling.
Træet er ret mørkt, så skal det have noget spærregrunder? Måske har det fået
olie eller noget tyndt lak.
På forhånd tak for gode råd
med venlig hilsen
Erik Andersen

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 20-07-10 20:45

Erik Andersen wrote:
> [...]
> grundmaling or en til to gange færdig maling.
> Træet er ret mørkt, så skal det have noget spærregrunder? Måske har

Hej Erik,

jeg plejer at gå i den lokale Flügger forretning, hvor jeg altid har fået
meget proffessionel hjælp og vejledning.
Desuden skal din datter og svigersøn huske at få 10% rabat med det samme (de
kan jo lokke med at det ikke er det eneste i huset de vil male..)
Jeg har malet et listeloft svarende til det du beskriver på følgende måde:
1) loftet vaskes af og slibes meget let med fint sandpapir
2) der påføres hæftegrunder og stopgrunder
3) loftet males med træ-maling 2 gange

stopgrunderen er netop for at forhindre knast-udtræk, nikotin osv...

Rasmus

Fra : John V.

Dato : 21-07-10 14:41

Den 20-07-2010 18:21, Erik Andersen skrev:
> [...]
> or en til to gange færdig maling.
> Træet er ret mørkt, så skal det have noget spærregrunder? Måske har det fået

Hvis du finder frem til en forhandler af Sigma produkter, har de en hvis
maling som hedder "IsoTop", 2 gange af den dækker fuldstændig,
besynderlige grundere og lignende er slet ikke nødvendigt. Selv på
værtshuse hvor der har været røget meget i årevis, klarer den opgaven.
Vel at mærke uden det i det hele taget bliver vasket ned først. Der er
ikke andre leverandører der har noget tilsvarende - så vidt jeg ved.

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 27-07-10 15:33

John V. wrote:
> [...]
> Vel at mærke uden det i det hele taget bliver vasket ned først. Der er
> ikke andre leverandører der har noget tilsvarende - så vidt jeg ved.

nu må man gå ud fra at spørgeren gerne vil ha det skal se lidt pænere ud end
et værtshus?

Rasmus

Fra : John V.

Dato : 27-07-10 20:14

Den 27-07-2010 16:32, Rasmus Jensen skrev:
> nu må man gå ud fra at spørgeren gerne vil ha det skal se lidt pænere ud end
> et værtshus?

Selvføgelig, men det var bare ment som "når det kan blive pænt der, kan
det blive pænt alle steder, der er ikke nogen steder hvor det er sværere
at lave det....

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 21-07-10 16:57

> [...]
> or en til to gange færdig maling.
> Træet er ret mørkt, så skal det have noget spærregrunder? Måske har det fået
Står netop foran 32m2 tilsvarende opgave. Basis er dog "kun" fyr.
Et estimat fra farvehandleren siger renvask og 3*maling ~ 3.000 kr i
materialer.
En pris fra tømmerhandelen siger 3.200 kr for nye knastfrie brædder med
not og fjer i både længde og tværretning.
Jeg har besluttet mig for at det er meget lettere at skifte brædderne
end vask og 3'maling

finn

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 27-07-10 15:30

cykelsmeden wrote:
> Jeg har besluttet mig for at det er meget lettere at skifte brædderne
> end vask og 3'maling

men det får man jo ikke et malet listeloft af vel?

Rasmus

Fra : cykelsmeden

Dato : 27-07-10 18:33

Den 27-07-2010 16:30, Rasmus Jensen skrev:

> men det får man jo ikke et malet listeloft af vel?
det har du ret i.
Men det gør man, hvis man husker at nævne at de nye brædder er
færdigbehandlede (hvid)

finn

Fra : Bjarne

Dato : 27-07-10 19:11

cykelsmeden wrote:

> det har du ret i.
> Men det gør man, hvis man husker at nævne at de nye brædder er
> færdigbehandlede (hvid)
>
> finn

Jeg er fuldstændig enig med Finn.
For et par år siden var jeg i samme situation, bare med ca 150 m2
Efter at have prøvet alt muligt maling, trip trap, lofthvidt og hvad ved
jeg, kom jeg frem til samme konklusion som Finn.
Intet af det jeg prøvede gav et ordentligt resultat, det så ud ad h. til. og
så var der lige det med sprækker når loftet giver sig hen over året.

Billigste, nemmeste og frem for alt langt det bedste resultat var at skifte
hele loftet ud med hvidlaserede brædder.
Det duer.

--
mvh,
Bjarne

Fra : John V.

Dato : 27-07-10 20:16

Den 27-07-2010 20:10, Bjarne skrev:

> [...]
>
> Billigste, nemmeste og frem for alt langt det bedste resultat var at skifte
> hele loftet ud med hvidlaserede brædder.

Trip trap og andre produkter virker ikke ordentligt, de fleste af dem er
ikke engang rigtigt hvide! Det eneste der virker er som sagt IsoTop fra
Sigma!

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 27-07-10 21:04

John V. wrote:

> Trip trap og andre produkter virker ikke ordentligt, de fleste af dem
> er ikke engang rigtigt hvide! Det eneste der virker er som sagt
> IsoTop fra Sigma!

hvordan ved du det?
har du prøvet Flügger? det har du sikkert ikke idet jeg antager at du i din
forretning kun sælger Sigma produkter...

Rasmus