Udskift af vinylfliser med klikgulv... how~
Fra : Robert Eriksen

Dato : 20-07-10 11:32

Hejsa

Min kæreste er ved at få renoveret køkkenet i sin lejlighed.
Byggeriet er fra engang i 60'erne og køkkenet lige så gammelt.

Vi har fået revet alle skabene ned, og skal så småt til at se på at få
skiftet de nuværende vinylfliser ud med trægulv, og har lige et par
usikkerheder i den forbindelse.
Vi aner ikke hvor gammelt vinylflisegulvet er, udover det lå på da min
kæreste købte lejligheden i '97.

De nuværende vinylfliser er limet på. Selve fliserne er nemme nok at få
af, men limen sidder ved i gulvet. Hvordan fjernes den nemmest og mest
effektivt?

Er det egentlig overhovedet nødvendigt at fjerne limen når der alligevel
skal lægges klikgulv over bagefter?

Køkkenguvlet er omkring 10kvm stort, hvoraf en del vil blive dækket af
køkkenelementer og hårde hvidevarer.
Vi har hørt at man helst skal undgå at lægge klikgulv under elementer og
hvidevarer, da det i så fald vil blive bukket skævt og ujævnt af vægten.
Er der nogen der har erfaring med det?

Gulvet bliver højst sandsynligt et Tarkett gulv. De reklamerer selv med
at "Tarketts limfrie kliksystem, er et let at lægge".
Men andetsteds har jeg læst at det alligevel kan være en fordel at lime
gulvet på med noget såkaldt PVA lim, for at undgå gulvet knirker. Nogen
der ved noget om det?

Eventuelt andre erfaringer og guldkorn skal være hjertelig velkomne...
det er jo pokkers svært at lave et gulv om, når først resten af køkkenet
er placeret ovenpå det ;)

Fra : Henning

Dato : 20-07-10 11:42

>De nuværende vinylfliser er limet på. Selve fliserne er nemme nok at få
>af, men limen sidder ved i gulvet. Hvordan fjernes den nemmest og mest
>effektivt?

Hvad består det oprindelige gulv af? Det ville måske være nemmere at
fjerne alt ned til strøerne og lægge 22mm spånplade. Så er du sikker
på underlaget er helt lige og let at gå til.

Fra : Petersen Michael

Dato : 20-07-10 15:15

Henning wrote:

> Hvad består det oprindelige gulv af? Det ville måske være nemmere at
> fjerne alt ned til strøerne og lægge 22mm spånplade. Så er du sikker
> på underlaget er helt lige og let at gå til.

Hvis strøerne er 50 år gamle, ville jeg skifte dem også..
I min stue genbrugte jeg strøerne, de blev naturligvis rettet op.
Jeg har fortrudt mit genbrug, for jeg er sikker på at det er årsagen til at
gulvet ind imellem knirker hist og her.
Jeg gik ellers længe rundt på gulvspånpladerne og gav dem nogle ekstra
skruer for at få det til at ligge..
Men 100 % ok er det ikke..
Så når / hvis jeg frem over ligger gulv bliver det på nye strør.

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Martin Bak

Dato : 20-07-10 12:09

"Robert Eriksen" <roe@denlillesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> effektivt?
>
> Er det egentlig overhovedet nødvendigt at fjerne limen når der alligevel

Ikke hvis gulvet med limresterne på holder sig indenfor de tolerancer som
klick-gulv fabrikanten opgiver i horhold til ujævnheder. Der skalv el
antagelig også en form for undergulv med trindæmpning på? Afhængig af
hvilken type det er, kan det måske helt løse problemet.

> [...]
> Vi har hørt at man helst skal undgå at lægge klikgulv under elementer og
> hvidevarer, da det i så fald vil blive bukket skævt og ujævnt af vægten.

Et klick-gulv er et såkaldt "flydende" gulv. Der må ikke bygges noget fast
ovenpå det, idet det skal kunne bevæge sig i takt med ændringer i
luftfugtighed og temperatur. Bliver det forhindret i det, f.eks. fordi man
stiller et køkken oven på det, er risikoen der for at gulvet ødelægges,
enten ved at bule op eller blive trukket fra hinanden i samlingerne.

> [...]
> Men andetsteds har jeg læst at det alligevel kan være en fordel at lime
> gulvet på med noget såkaldt PVA lim, for at undgå gulvet knirker. Nogen

Jeg vil anbefale at lægge gulvet slavisk efter producentens anvisninger.
Herunder selvfølgelig forarbejdet med at gøre undergulvet klar.

> Eventuelt andre erfaringer og guldkorn skal være hjertelig velkomne... det
> er jo pokkers svært at lave et gulv om, når først resten af køkkenet er
> placeret ovenpå det ;)

Som sagt, -køkkenet må _ikke_ monteres ovenpå gulvet, men skal opstilles
inden gulvet lægges.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Robert Eriksen

Dato : 21-07-10 20:12

On 20-07-2010 08:09, Martin Bak wrote:
> [...]
> antagelig også en form for undergulv med trindæmpning på? Afhængig af
> hvilken type det er, kan det måske helt løse problemet.

Og det gjorde det så
2,3mm tolerance med tykkeste (og mest støjdæmpende) underlag og, ifølge
fyren i Garant Gulve, ingen problemer med lim, så længe overfladen er
plan og jævn.

Vi må jo så se hvor godt vi slipper fra at skære klikgulvet til, når
først de tunge køkkenting er sat på plads.

Fra : Per H

Dato : 21-07-10 20:21

On Wed, 21 Jul 2010 16:12:09 -0300, Robert Eriksen
<roe@denlillesol.dk> wrote:

>Vi må jo så se hvor godt vi slipper fra at skære klikgulvet til, når
>først de tunge køkkenting er sat på plads.

i kan jo lægge gulvet, inden i sætter køkken op. men ellers slutter
man med en sandliste.

per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-07-10 14:19

> Vi har hørt at man helst skal undgå at lægge klikgulv under elementer og
> hvidevarer, da det i så fald vil blive bukket skævt og ujævnt af vægten.
> Er der nogen der har erfaring med det?

Vi har fået lagt gulv uden om elementerne. Desværre er jeg ejer af en kæmpe
skænk, der er godt fyldt med porcelæn. Den holder på gulvet, så der hver
vinter er en revne tværs gennem lokalet. Om sommeren lukker den til, men
kønt er det altså ikke.

Så ingen tunge ting på flydende gulv

Mvh Maria