Gasimprægnering
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 20-07-10 00:01

Nogen der ved hvad imprægnering af træ med CO2 er, og hvilke stoffer der
efterlades? (og hvor god metoden er).

Det sidste jæmogfix-imprægneret træ jeg købte, holdt ikke en dyt længere end
ubehandlet.

Utroligt så let man slipper af sted med åbenlys svindel nu om dage.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leo Havmøller

Dato : 20-07-10 05:36

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> Nogen der ved hvad imprægnering af træ med CO2 er, og hvilke stoffer der
> efterlades? (og hvor god metoden er).

Masser af imformation her:
http://www.superwood.dk/

Leo Havmøller.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 20-07-10 22:40

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev
> Masser af imformation her:
> http://www.superwood.dk/

Jo tak, nu ved vi så at det indeholder IPB C, og kan nu sove roligere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 22-07-10 17:19

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> "Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev
>
> Jo tak, nu ved vi så at det indeholder IPB C, og kan nu sove roligere.

Et eller andet konserverende skal det jo indeholde, hvis imprægneringen skal
have nogen som helst effekt. I sammenligning med gammeldags imprægnering med
kobber og krom og alt muligt andet skidt, så forekommer denne metode
relativt harmløs.

IPB C findes i masser af produkter man bruger hver dag, og f.eks. de
allergiske problemer er ret begrænsede.

http://www.videncenterforallergi.dk/Iodopropynylbutylcarbamat%20%28IPBC%29-108.aspx

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 22-07-10 17:35

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev

> [...]
> skal have nogen som helst effekt. I sammenligning med gammeldags
> imprægnering med kobber og krom og alt muligt andet skidt, så forekommer

Der er så to andre midler med. Min reaktion på IPB C var at man bare slynger
et eller andet ud, uden at forklare hvad det består af. (det var læst under
specifikationer....).
Din afslappede holdning til 'alt andet end Kobber og Krom' kan være ret så
ubegrundet, men al den stund det antages at være miljøvenligt af
myndighederne, må vi da gå ud fra at det er nogenlunde sandt.
Om nogle år ved vi tilmed, hvorvidt det også er livsforlængende for træ.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Petersen Michael

Dato : 20-07-10 15:16

Preben R. Sørensen wrote:
> [...]
> længere end ubehandlet.
>
> Utroligt så let man slipper af sted med åbenlys svindel nu om dage.

Problemet er alle de der mijøforkæmpere, der forbyder alt de gode der virker

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Hauge

Dato : 22-07-10 17:25

Petersen Michael skrev:
> Problemet er alle de der mijøforkæmpere, der forbyder alt de gode der virker

Sådan er det jo altid, hellere forbyde det gode og så bruge 10 gange det
gode, så det til sidst bliver lige så farligt.

Mvh Hauge

Fra : John V.

Dato : 22-07-10 18:42

Den 20-07-2010 16:16, Petersen Michael skrev:

> Problemet er alle de der mijøforkæmpere, der forbyder alt de gode der virker

lol

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 22-07-10 13:12

On 20 Jul., 01:01, Preben R. Sørensen <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> ubehandlet.
>
> Utroligt så let man slipper af sted med åbenlys svindel nu om dage.

Det er bare gas - koden er som altid, det som ikke har kvalitet er
deklareret som 'super godt' i en eller anden forstand.
'Rigtigt trykkimprægneret træ' er behandlet med de stadig godkendte
fungicider og kobbersalte.

Side 8 her:
http://www.tryktrae.dk/archive/Tryk/Billeder/Filer%20til%20download/105x150_Den%20lille%20groenne_low.pdf