Håndstrøgne eller blødstrøgne?
Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 17-07-10 22:22

Hej gruppe

Er der nogen måde hvorpå man kan afgøre, om det er håndtrøgne eller
blødstrøgne mursten man har siddende i sin mur?
Huset er fra starten af 1950'erne hvis det har nogen betydning.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-10 22:35

Trekroner wrote:

Forkert link på de blødstrøgne

Her er det rigtige:

http://www.randerstegl.dk/da/RT309/

Michael

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 17-07-10 23:09

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> Trekroner wrote:
>
> Forkert link på de blødstrøgne
>
> Her er det rigtige:
>
> http://www.randerstegl.dk/da/RT309/

Hej Michael

Tak for tippet!
Jeg var omring RT for at lure og synes det var lidt svært ud fra de
billeder - selv om de ellers gør meget ud af dem.
Derfor spørgsmålet i håb om at det var et eller andet gammel husgeråd til at
afgøre typen.

Jeg hælder mest til at det er håndstrøgne, og tror jeg må forbi den lokale
stenpusher og føle mig frem - eller købe nogen stykker og tage hjem og
sammenligne.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : N/A

Dato : 18-07-10 11:39

Fra : Pia

Dato : 18-07-10 04:29

On 18 Jul., 00:08, "Ole Gaarde Kristensen" <netpos...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
> Jeg hælder mest til at det er håndstrøgne, og tror jeg må forbi den lokale
> stenpusher og føle mig frem - eller købe nogen stykker og tage hjem og

Er du sikker på, at der ikke er tale om maskinsten? Vi har også et
rødstenshus fra 50'erne, og da vi skulle i gang med at bygge en
støttemur, måtte vi i gang med at finde ud af, hvilken sten der var
anvendt i selve huset. Vi valgte dog en blødstrøgen (eller var det
håndstrøgen), da denne sten passede bedst sammen med den 50 år gamle
maskinsten.

Mvh
Pia

Fra : cykelsmeden

Dato : 18-07-10 11:39

Den 18-07-2010 12:28, Pia skrev:
> [...]
> anvendt i selve huset. Vi valgte dog en blødstrøgen (eller var det
> håndstrøgen), da denne sten passede bedst sammen med den 50 år gamle
normalt er håndstrøgne også blødstrøgne, men ikke nødvendigvis omvendt.
de blødstrøgne maskinsten er normalt mere regelmæssige i form og kanter.

finn
hvis hus er håndstrøgne røde randerstegl, og fars er blødstrøgne
røde randerstegl.

- nb udover typen kan farven også betyde en del - dog mindre med røde
end med gule.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 18-07-10 22:10

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> normalt er håndstrøgne også blødstrøgne, men ikke nødvendigvis omvendt.
> de blødstrøgne maskinsten er normalt mere regelmæssige i form og kanter.

God pointe. Det hjælper da noget på vej i forhold til bestemmelsen af typen.

> finn
> hvis hus er håndstrøgne røde randerstegl, og fars er blødstrøgne røde
> randerstegl.

Skidt - så kan i ikke låne af hinanden

> - nb udover typen kan farven også betyde en del - dog mindre med røde end
> med gule.

Helt sikkert. Den betyder næsten mere. Hvis farven er "lige i skabet" tror
jeg ikke man vil lægge helt så meget mærke til en anderledes overflade.
Det perfekte er selvfølgelig hvis man kan ramme både udseende og farve.
Tilbage er der kun det at de nye sten er - ja nye - mens de andre har siddet
der i 60 år - hvilket i sagens natur vil give en eller anden forskel, men
det må man bare leve med.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : cykelsmeden

Dato : 19-07-10 09:41

Den 18-07-2010 23:09, Ole Gaarde Kristensen skrev:
> Tilbage er der kun det at de nye sten er - ja nye - mens de andre har siddet
> der i 60 år - hvilket i sagens natur vil give en eller anden forskel, men
> det må man bare leve med.
Jeg har ved reparationer med held, belært af min gamle murerfar, blandet
lidt fint mudder i sidste gang afsyring.

Det kan mindske "sammensmeltningstiden"

finn

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 20-07-10 22:29

> [...]

> Jeg har ved reparationer med held, belært af min gamle murerfar, blandet
> lidt fint mudder i sidste gang afsyring.

Super - tak for tippet!
Det er jo tit de små "cowboytrick" der gør forskellen.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 18-07-10 22:06

"Pia" <zipcodes@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>anvendt i selve huset. Vi valgte dog en blødstrøgen (eller var det
>håndstrøgen), da denne sten passede bedst sammen med den 50 år gamle

Hej Pia
Næh - det er jeg egentlig ikke.
Ideen om at de er hånd- eller blødtsrøgne er alene fordi der er så relativt
uregelmæssige, og fordi de maskinensten jeg (umiddelbart) kan finde nu er
"snorlige" og ikke ligner på andet end selve formen.
Jeg tror løsningen på være at prøve sig frem til man finder noget der
ligner - uanset hvad det så hedder

Ole Gaarde Kristensen

Fra : N/A

Dato : 18-07-10 11:39

Fra : JE

Dato : 18-07-10 21:35

On 17-07-2010 23:21, Ole Gaarde Kristensen wrote:
> Hej gruppe
>
> Er der nogen måde hvorpå man kan afgøre, om det er håndtrøgne eller
> blødstrøgne mursten man har siddende i sin mur?
> Huset er fra starten af 1950'erne hvis det har nogen betydning.

Håndstrøgne vil ofte have "lommer" på løberen eller andre tydelige
uregelmæssigheder,
hvilket ikke er er så udtalt på blødstrøgne.
I øvrigt er det vigtigste vel også du får dem der ligner mest uanset
hvordan de er lavet.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 18-07-10 22:02

"JE" <not@valid.tz> skrev i en meddelelse

> Håndstrøgne vil ofte have "lommer" på løberen eller andre tydelige
> uregelmæssigheder,
> hvilket ikke er er så udtalt på blødstrøgne.

Godt tip. Må ud og nærstudere endnu en gang.

> I øvrigt er det vigtigste vel også du får dem der ligner mest uanset
> hvordan de er lavet.

Helt enig! Jeg er ret besalt ligeglad hvad de hedder bare de ligner

Ole Gaarde Kristensen