Mord og drab, anholdelse og arrestation
Fra : Ukendt

Dato : 17-07-10 19:05

Emneboksen indeholder fire ord, som jeg synes
benyttes i flæng. Er der nogen der vil være så
venlig at forklare forskellene på disse ord, om
sådanne findes.

Jeg synes at man taler om mord og drab i en
forvirret sammensurium, som om det er to
forskellige ting og om anholdelse og arrestation
som to andre forskellige ting- nogen der kan
definere disse begreber lidt tydeligere i juridisk
sammenhæng?

Fra : Per

Dato : 17-07-10 21:06

ahw wrote:
> [...]
> forskellige ting og om anholdelse og arrestation
> som to andre forskellige ting- nogen der kan
> definere disse begreber lidt tydeligere i juridisk

Mord og drab er det samme i den sidste ende. Men i Straffelovens §237 taler
man om manddrab. Altså drab.
Det rigtige er at sige drab, når det skal bruges juridisk.
§ 237. Den, som dræber en anden, straffes for manddrab med fængsel fra 5 år
indtil på livstid.

Det samme gælder anholdelse og arrestation - det er 2 ord af samme
betydning. I Retsplejeloven bruger man ordet anholde. Så juridisk set er det
det rigtige udtryk.
§ 755. Politiet kan anholde en person, der med rimelig grund mistænkes for
et strafbart forhold, der er undergivet offentlig påtale, såfremt anholdelse
må anses for påkrævet for at hindre yderligere strafbart forhold, for at
sikre hans foreløbige tilstedeværelse eller for at hindre hans samkvem med
andre.

Når pressen bruger ordene arrestere og mord, er det ikke forkert brug i
relation til daglig tale.

Men som jurist skærer det i ørerne

Mvh. Per

Fra : Karina Jensen

Dato : 17-07-10 21:13

[klip]
> [...]
>
> Det samme gælder anholdelse og arrestation - det er 2 ord af samme
> betydning. I Retsplejeloven bruger man ordet anholde. Så juridisk set er

Den slutning kan du ikke helt drage ud fra retsplejeloven. Hvis det skal
være helt korrekt, så kan slutningen drages ud fra grundlovens § 71.

> Men som jurist skærer det i ørerne

Aaaah, mine ører gør altså ikke ondt, når jeg hører noget omtalt som mord og
ikke manddrab.

/Karina

Fra : padre

Dato : 17-07-10 21:53

"Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> Aaaah, mine ører gør altså ikke ondt, når jeg hører noget omtalt som mord
> og ikke manddrab.

Heller ikke hvis du hører at nogen er dømt for mord?

Den generer i hvert fald mig en lille smule

--
padre

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-10 22:06

"padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i
meddelelsen news:i1t57j$l54$1@news.albasani.net...
> "Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> skrev i
> en meddelelse

> Heller ikke hvis du hører at nogen er dømt for
> mord?
>
> Den generer i hvert fald mig en lille smule

Hvad er der galt i at blive dømt for mord - udover
at handlingen i sig selv jo bestemt ikke er morsom
for offeret eller familien, og tilsvarende for
morderens ditto?

Fra : Per

Dato : 17-07-10 22:43

ahw wrote:
> "padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i
> meddelelsen news:i1t57j$l54$1@news.albasani.net...

> Hvad er der galt i at blive dømt for mord

Man bliver ikke dømt for mord, men manddrab/drab !

Mord er et ord, der ikke bliver brugt i retslige sammenhæng.

mvh. Per

Fra : Kasper Demant

Dato : 18-07-10 13:33

Den 17-07-2010 23:42, Per skrev:

> Mord er et ord, der ikke bliver brugt i retslige sammenhæng.
>
> mvh. Per

For sjov skyld prøvede jeg lige at søge på ordet "mord" i ugeskrift for
retsvæsen. Den gav en del hits i artiklerne, men kun ganske få blandt
dommene. f.eks. kan nævnes U.1983.121H Fængsel i 12 år for mord på
hustru. Bortfald af arveret og af ret til at oppebære en livsforsikringssum.
Det er dog ikke dommerne som benytter sig af termen, men redaktionen bag UfR

I den litterære del bliver ordet dog brugt mere. Både store jurister som
Alf Ross, Henry Ussing og Gorm Toftegaard Nielsen benytter sig af ordet,
men også tidl. højesteretspræsident Jørgen Trolle bruger det i en artikel.

Mord bliver altså brugt, men ikke i samme udstrækning som manddrab/drab
Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : padre

Dato : 18-07-10 22:29

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Mord bliver altså brugt, men ikke i samme udstrækning som manddrab/drab

Det er jeg klar over, men ordet optræder ikke i straffeloven, så hvis man er
lidt fikseret (som mig), så er det ikke mord, man bliver dømt for

--
padre

Fra : KaZ

Dato : 18-07-10 10:52

ahw wrote:
> "padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i
> meddelelsen news:i1t57j$l54$1@news.albasani.net...

> Hvad er der galt i at blive dømt for mord -
Snakker du om en øvelse i terminologi eller selve handlingen?