Bål i haven
Fra : Martin Bak

Dato : 17-07-10 08:31

Hej gruppe.

Iflg denne artikel:
http://www.dr.dk/Regioner/Bornholm/Nyheder/Bornholm/2010/07/14/131445.htm

Skulle der nu gælde et forbud mod at afbrænde "haveaffald" i private haver.
Det kommer også bag på mig, det har jeg ikke hørt om før.

Hvor findes den bestemmelse der forbyder det, og hvad skal der ligges i
begrebet "haveaffald"?

Jeg bor på en lille ejendom, hvor jeg blandt andet har et hav af æbletræer,
foruden ca. 3000 m2 decideret skov. Der er derfor hele tiden grene fra
fældning og beskæring, som det jo forekommer naturligt at bruge til at lave
bål med. Skal det forstås sådan, at det ikke længere er lovligt?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Preben

Dato : 17-07-10 08:50

Den 17.07.2010 kl. 09:31 skrev Martin Bak <fornavn@fornavnefternavn.dk>:

> [...]
> lave
> bål med. Skal det forstås sådan, at det ikke længere er lovligt?

Det er kommunerne, som udsteder forbud pga. brandfare. Kontakt din kommune
for at høre, om det gælder for dig.
Du kan læse mere om evt. forbud her:
http://www.bolius.dk/alt-om/have-planter-og-traeer/artikel/maa-du-taende-baal-i-haven/

--
mvh/Preben

Fra : Martin Bak

Dato : 17-07-10 09:15

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.vfy9c8ezqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]

> bål med. Skal det forstås sådan, at det ikke længere er lovligt?

Det er kommunerne, som udsteder forbud pga. brandfare. Kontakt din kommune

---------
Nej. Der er ikke udstedt forbud mod bål i haven på grund af brandfare her
hvor jeg bor. Og artiklen jeg linker til henviser også til et generelt
forbud mod at brænde haveaffald af, der skulle være blevet indført i januar,
da vi var dækket af ca. 2 meter sne. Så det kan næppe være brandfaren, der
har været årsag til dét forbud

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : alexbo

Dato : 17-07-10 09:28

"Martin Bak" skrev i

> [...]
> haver. Det kommer også bag på mig, det har jeg ikke hørt om før.
>
> Hvor findes den bestemmelse der forbyder det, og hvad skal der ligges i

Bekendtgørelse om affald:

§ 44. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at forbrændingsegnet affald bliver
forbrændt på dertil godkendte anlæg, jf. dog § 45.

§ 45. Kommunalbestyrelsen kan, uanset § 44, stk. 1, i regulativet for
erhvervsaffald fastsætte bestemmelser om, at det er tilladt at afbrænde
haveaffald, parkaffald og haveaffaldslignende affald fra gartnerier,
naturplejeaktiviteter m.v.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan, uanset § 44, stk. 1, i regulativet for
husholdningsaffald fastsætte bestemmelser om, at borgere og grundejere må
afbrænde

1) haveaffald i perioden 1. december til 1. marts, jf. dog stk. 4,

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129843#K7

mvh
Alex Christensen

Fra : Karina Jensen

Dato : 17-07-10 10:34

[klip]
> [...]
> afbrænde
>
> 1) haveaffald i perioden 1. december til 1. marts, jf. dog stk. 4,

Det fremgår af affaldsbekendtgørelsens § 45, stk. 4, at den mulighed, der er
for at kunne tillade afbrænding af haveaffald fra 1. december til 1. marts,
ikke gælder for afbrænding af affald i byzone og i sommerhusområder.

/Karina

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-07-10 11:20

Martin Bak wrote:

> [...]
> haver. Det kommer også bag på mig, det har jeg ikke hørt om før.
>
> Hvor findes den bestemmelse der forbyder det, og hvad skal der ligges

I Ishøj Kommune er der forbud mod afbrænding af haveaffald. Til gengæld
er der en god indsamlingsordning.

Spørg din kommune eller se på dens hjemmeside.

Byzone eller landzone?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin Bak

Dato : 17-07-10 12:42

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> I Ishøj Kommune er der forbud mod afbrænding af haveaffald. Til gengæld er
> der en god indsamlingsordning.
>
> Spørg din kommune eller se på dens hjemmeside.

> Byzone eller landzone?

Det er landzone. På Bornholm.
Jeg spurgte den tidligere formand for Teknik og Miljøudvalget, som jeg
kender og er ven med på FB, og han mener at det er den stedlige
politidirektør der har nedlagt forbuddet, i samråd med beredskabet mv. Han
siger også, at det rigtigt nok skal forstås sådan, at man ikke må brænde
haveaffaldet af, altså heller ikke grene. Men at man nok kan få en
tilladelse til det, ved at henvende sig til kommunen.

Det sjove er jo, at der ikke er noget forbud mod at lave bål i haven. Det er
kun hvis bålet består af haveaffald, herunder åbenbart grene fra fældede
træer, at man forbryder sig. Lidt ulogisk imo.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-07-10 13:23

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Det sjove er jo, at der ikke er noget forbud mod at lave bål i haven. Det
> er kun hvis bålet består af haveaffald, herunder åbenbart grene fra
> fældede træer, at man forbryder sig. Lidt ulogisk imo.

Hvis du nu gemmer grenene / stammerne til de er ordentligt tørre (> 1 år),
så er det ikke mere affald men brænde.

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-07-10 13:25

Martin Bak wrote:

> [...]
> ikke må brænde haveaffaldet af, altså heller ikke grene. Men at man
> nok kan få en tilladelse til det, ved at henvende sig til kommunen.

Jeg tænkte på at det måske er lettere at få lov til sikker afbrænding af
specificeret art og mængde af haveaffald i landzone hvor der er længere
til naboerne end i byzone, men jeg har ikke erfaring med det da jeg selv
bor i byzone og tager forbuddet alvorligt.

> Det sjove er jo, at der ikke er noget forbud mod at lave bål i haven.
> Det er kun hvis bålet består af haveaffald, herunder åbenbart grene
> fra fældede træer, at man forbryder sig. Lidt ulogisk imo.

Det virker nu naturligt nok. Baggrunden for forbuddet er med stor
sandsynlighed faren for forurening og at kunne genere naboer med ilde
lugtende røg.

Hvornår afskårne grene går fra at være haveaffald til at være brænde, er
så en anden sag. Hvis det er regulære grene og ikke kun kvas, kan man jo
bare lagre dem i passende tid.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-07-10 21:38

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in message

> Det virker nu naturligt nok. Baggrunden for forbuddet er med stor
> sandsynlighed faren for forurening og at kunne genere naboer med ilde
> lugtende røg.

Forurening ved at afbrænde træ? ej nu må den galskab da snart stoppe.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-07-10 21:56

On Sat, 17 Jul 2010 22:37:37 +0200, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

>"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in message

>Forurening ved at afbrænde træ? ej nu må den galskab da snart stoppe.
Hvorfor skal feks. stokerfyr og træpillefyr så være godkendte ?
Hvorfor har der været noget skriverier i pressen om at specielt
brændeovne er meget forurenende ?
Det kan vel ikke skyldes at de forurener, det må være noget andet, men
hvad ?

/Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-10 23:34

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> Hvorfor skal feks. stokerfyr og træpillefyr så være godkendte ?

Fordi det giver indtægter til staten.

> Hvorfor har der været noget skriverier i pressen om at specielt
> brændeovne er meget forurenende ?

Lobbyisme.

> Det kan vel ikke skyldes at de forurener, det må være noget andet, men
> hvad ?

Penge.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-07-10 00:05

On Tue, 20 Jul 2010 00:34:24 +0200, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

>Fordi det giver indtægter til staten.
Forkert, det er fordi de ikke skal forurene og have en hvis minimum
effektivitet.

>Lobbyisme.
Hvem skulle dog have interesse i det ?
Det er ikke fra fabrikanterne af div. biobrænselsanlæg, de slår sig i
tøjret over dette fordyrende led i deres produktudvikling, nogle af
dem er nød til at købe/udvikle en ny elektronisk styring der kan få
deres produkt til at leve op til kravene.

>Penge.
Fejl igen, det er fordi det forurener.

Når man opvarmer bioprodukter, herunder træ, opstår der en del
forskellige gasser, nogle af dem er helt fine, de er brændbare og
hjælper gevaldigt på effektiviteten, men der er også nogle andre der
er mindre ønskværdige, dertil komme så partikelforureningen og
specielt denne er oftest helt ad helved til på pejse/brændeovne (og
åben ild i naturen).

/Hans

Fra : Emil

Dato : 17-07-10 22:22

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Det virker nu naturligt nok. Baggrunden for forbuddet er med stor
>sandsynlighed faren for forurening og at kunne genere naboer med ilde
>lugtende røg.

Så skal der også indføres et juridisk gældende "kørekort til grilning"
for det stinker da uudholdeligt, når amatører udi grilning udøver
deres hærværk, både på egne fødevarer og den lokale luftkvallitet.

Måske kan et lovpligtigt "kørekort til afbrænding af haveaffald" løse
problemet, da de fleste gener opstår af ren uvidenhed?

m.v.h. Emil

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-07-10 13:30

On Sat, 17 Jul 2010 13:41:38 +0200, "Martin Bak"
> [...]

>kun hvis bålet består af haveaffald, herunder åbenbart grene fra fældede
>træer, at man forbryder sig. Lidt ulogisk imo.
Jeg tror at du får blandet to ting sammen, nemlig et forbud mod
afbrænding af haveaffald og politiets mulighed for at udstede et
forbud mod åben ild i det hele taget.

Afbrænding af haveaffald skaber forurening (og stor gene for naboer),
derfor et generelt forbud med mulighed for at ophæve det under visse
betingelser lokalt.
Haveaffaldsafbrænding er noget der i fortiden fandt sted i et meget
stort omfang.
At lave et bål i haven er noget der ikke finder sted i sammen omfang
og derfor accepteres dette, selvom det også forurener. Og bål i haven
for hyggens skyld er som reglen også mindre end de bål der er ifbm.
haveaffaldsafbrænding.

Dem der kan huske tilbage til dengang hvor det var tilladt at brænde
haveaffald af i ligusterhækskvarterene husker også de konflikter dette
afstedkom og det var mange, også selvom grundejerforeningen havde
regler om hvornår man måtte brænde af (ikke alle fulgte reglerne)

/Hans

Fra : Karina Jensen

Dato : 17-07-10 14:34

[klip]
> [...]
> kender og er ven med på FB, og han mener at det er den stedlige
> politidirektør der har nedlagt forbuddet, i samråd med beredskabet mv.

Som alexbo rigtigt har oplyst, så følger forbuddet mod afbrænding af
haveaffald af affaldsbekendtgørelsen. Det er med andre ord ikke sådan, at
afbrænding er tilladt, medmindre den stedlige politidirketør nedlægger
forbud. Det er kun kommunen, der i deres regulativ kan /tillade/ det - i
landzoner og i bestemte tider på året.

> Det sjove er jo, at der ikke er noget forbud mod at lave bål i haven. Det
> er kun hvis bålet består af haveaffald, herunder åbenbart grene fra
> fældede træer, at man forbryder sig. Lidt ulogisk imo.

Affaldsbekendtgørelsen kan i sagens natur kun regulere noget, der er affald.

/Karina

Fra : Martin Bak

Dato : 17-07-10 15:18

"Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> landzoner og i bestemte tider på året.

> Affaldsbekendtgørelsen kan i sagens natur kun regulere noget, der er

Ok. tak. Også til Alex, selvfølgelig.

Artiklen jeg linker til, må så tage fejl vedr. tidspunktet for forbuddet,
idet der jo står at det var gældende fra januar, men det har i
virkeligheden, i hht. affaldsbekendtgørelsen været gældende helt fra 1.
december?

Det giver lidt mere forståelse. Hvis denne bekendgørelse ikke er en ny
opfindelse, så er der vist tradition for ikke at henregne rent træ, selvom
det er relativt friskskovet, som haveaffald, i hvert fald her på øen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Karina Jensen

Dato : 17-07-10 15:26

[klip]
> [...]
> idet der jo står at det var gældende fra januar, men det har i
> virkeligheden, i hht. affaldsbekendtgørelsen været gældende helt fra 1.

Den gældende affaldsbekendtgørelse hedder bekendtgørelse nr. 48 af 13.
januar 2010. Af ikrattrædelsesbestemmelsen i § 103, stk. 1, kan du se, at
den træder i kraft den 20. januar 2010. Så artiklen er rigtig, hvis den
siger, at forbuddet har været gældende fra januar (jeg har ikke læst
artiklen, skal jeg lige sige).

> Det giver lidt mere forståelse. Hvis denne bekendgørelse ikke er en ny
> opfindelse, så er der vist tradition for ikke at henregne rent træ, selvom
> det er relativt friskskovet, som haveaffald, i hvert fald her på øen.

Hvornår noget kan betegnes som affald, er meget kompliceret. Definitionen af
affald kan du læse i § 2. Det lyder forholdsvist tilforladeligt, når man
læser det, men i praksis er det rigtig svært. Definitionen stammer fra
EU-retten og affaldsdirektivet. EU-Domstolen har en rigtigholdig praksis i
forhold til netop affaldsdefintionen.

/Karina

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-07-10 15:56

Karina Jensen wrote:

> [...]
> Definitionen stammer fra EU-retten og affaldsdirektivet. EU-Domstolen
> har en rigtigholdig praksis i forhold til netop affaldsdefintionen.

Jeg kan bekræfte at rent træ ikke er affald.

Jeg er beskæftiget i affaldsbranchen med konstruktion og opførelse af
såvel affaldsfyrede som biomassefyrede kraft- og varmeværker. Her er
hovedreglen at der ved fyring med affald er skærpede krav til
overvågning og styring af forbrændingen, krav som ikke gælder ved fyring
med biomasse (herunder flis og rent træ).

Fra : Karina Jensen

Dato : 17-07-10 16:17

[klip]
> Jeg kan bekræfte at rent træ ikke er affald.

Det kan man ikke sige helt kategorisk. Affaldsdefinitionen er ikke knyttet
op til materialer. Om noget er affald, afgøres efter affaldsdefinitionen.
Når det så er sagt, så vil det typisk være sådan, at hverken rent jord eller
rent træ vil være affald.

/Karina

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-07-10 09:34

On 17/07/2010 13:41, Martin Bak wrote:
> [...]
> siger også, at det rigtigt nok skal forstås sådan, at man ikke må brænde

Prøv at spørge ham om det er et generelt forbud, eller om det kun gælder
på visse tidspunker, f.eks. når det er meget varmt og tørt?

> [...]
> kun hvis bålet består af haveaffald, herunder åbenbart grene fra fældede
> træer, at man forbryder sig. Lidt ulogisk imo.

Det handler vel om bålets størrelse. Et hyggebål har en begrænset
størrelse, fordi det skal nogle helt bestemte ting: skabe hygge, og
måske opvarme noget snobrød.

Et affaldsbål har omvendt en størrelse dikteret af mængden af affald,
d.v.s. det kan nogle gange have brug for at være meget stort.

--
Peter Knutsen

Fra : Martin Bak

Dato : 20-07-10 10:10

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Prøv at spørge ham om det er et generelt forbud, eller om det kun gælder
> på visse tidspunker, f.eks. når det er meget varmt og tørt?

Sagen er sådan set opklaret. Det er netop som Alex og Karina har påpeget,
affaldsbekendtgørelsen der gør, at forbuddet eksisterer. Jeg har i stedet
foreslået ham, at KB benytter sig af muligheden for at give tilladelse til
at der afbrændes rent tørt træ på særligt indrettede bålpladser, og det har
han tilkendegivet at han også synes er fornuftigt.

Faktisk skal KB også give tilladelse til at der afbrændes Sct.-Hans bål i
private haver. Det har de vist overset i år, for jeg tror ikke at de har
givet en sådan tilladelse, hvilket faktisk betød, at en stor del af
Bornholms borgere uden at vide det forbrød sig mod loven Sct.-Hans aften

Forureningsmæssigt skal man jo naturligvis vurdere, om det er
hensigtsmæssigt at der køres tusindvis af trailere med grene fra træfældning
og beskæring i private haver til affaldshåndteringsselskabet, der så
yderligere bruger energi på at håndtere det, eller om forureningen ikke i
virkeligheden er mindre ved at lade private selv futte grenene af. En ret
stor del af Bornholms husstande er beliggende i landzone, hvor de private
haver typisk er af en størrelse der gør at der naturligt er en hel del
træer.
Der er ikke, og har ikke i år været afbrændingsforbud på grund af brandfare
på Bornholm.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : alexbo

Dato : 20-07-10 15:35

"Martin Bak" skrev

> Jeg har i stedet foreslået ham, at KB benytter sig af muligheden for at
> give tilladelse til at der afbrændes rent tørt træ på særligt indrettede
> bålpladser, og det har han tilkendegivet at han også synes er fornuftigt.

Ja da navnlig når det ikke kræver en tilladelse, man skal heller ikke have
tilladelse til at grille i sin have.

Bekendtgørelse om brug af åben ild og lys m.v.
§ 11. Griller og ildsteder må, jf. dog stk. 2 og 3, ikke uden
kommunalbestyrelsens tilladelse bruges i det fri i mindre afstand end
1) 5 m fra bygninger,
2) 15 m fra bygninger med letantændeligt tag og
3) 15 m fra oplag af brandfarlige, brandnærende, eksplosive eller
letantændelige stoffer.

Stk. 2. Stk. 1, nr. 1, gælder ikke ved brug af mindre griller, såfremt
1) der er mindst én åben langside, når grillen placeres på en altan, på en
tagterrasse, i en carport, under en overdækning eller lignende,
2) grillen ikke placeres og bruges i farlig nærhed af brandbare overflader,
brandbare genstande og brandbare oplag, og
3) grillen ikke forlades, før den er slukket.
Stk. 3. Stk. 1, nr. 1, gælder ikke ved brug af mindre ildsteder, dog således
at
1) Flytbare ildsteder ikke placeres og bruges i farlig nærhed af brandbare
overflader, brandbare genstande og brandbare oplag, og såfremt ildstedet
ikke forlades, før det er slukket.

2) Faste ildsteder ikke bruges i farlig nærhed af brandbare overflader,
brandbare genstande og brandbare oplag, og såfremt ildstedet ikke forlades,
før det er slukket.

Stk. 4. Flytbare ildsteder må ikke bruges på altaner, på tagterrasser, i
carporte, under overdækninger eller lign.

Stk. 5. Til optænding af griller og ildsteder skal der anvendes elektrisk
grilltænder, papir, optændingsblokke eller lign. Optændingsvæske må kun
benyttes, såfremt griller eller ildsteder er kolde, og de ikke er placeret i
farlig nærhed af brandbare overflader, brandbare genstande og brandbare
oplag. Der må ikke anvendes optændingsvæske til optænding af griller i
carporte og under overdækninger og lign.

Stk. 6. Ved brug af mindre griller, der fungerer ved forbrænding af fast
brændstof, må der kun anvendes trækul, træbriketter og lign.

Stk. 7. Ved brug af griller, der fungerer ved forbrænding af gasformigt
brændstof, og som er omfattet af stk. 2, må der kun anvendes beholdere med
F-gas med en tilladelig fyldning på højst 11 kg eller en fast
naturgasinstallation.

Stk. 8. Kommunalbestyrelsen kan forbyde eller fastsætte nærmere vilkår for
enhver brug af griller og ildsteder i det fri inden for et nærmere angivet
område, såfremt områdets beskaffenhed udgør en øget brandrisiko.

Stk. 9. Ved brug af ildsteder i det fri til opvarmning eller smeltning af
asfalt, tjære, beg, paraffin og lign. skal der udvises særlig forsigtighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 20-07-10 16:04

> "Martin Bak" skrev

> Ja da navnlig når det ikke kræver en tilladelse, man skal heller ikke have
> tilladelse til at grille i sin have.

Det fremgår ellers af den bekendtgørelse du selv linkede til, i §45 stk.2,
at KB netop kan give sådan en tilladelse, uanset §44 stk.1 der ellers
pålægger KB at sørge for at forbrændingsegnet affald bliver afbrændt på
dertil godklendte anlæg.

§45 stk.2:
[...]

2) rent, tørt træ på særligt indrettede bålpladser,

3) haveaffald Sankt Hans aften."

Vi er altså tilbage ved spørgsmålet om hvorvidt rent tørt træ, f.eks. fra
beskæring af frugttræer er affald eller ej. Det må det vel formodes at være,
eftersom affaldsregulativet beskæftiger sig med det, og følgelig skal KB
give tilladelse før afbrænding i private haver er tilladt.

Eller hvad? Er De forvirret? Så er vi flere :-/

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : alexbo

Dato : 20-07-10 16:15

"Martin Bak" skrev

> Det fremgår ellers af den bekendtgørelse du selv linkede til,

Du har ret, jeg fik ikke fanget forskellen på faste ildsteder og bålpladser.
Og så heller ikke læst op på affaldsbekendtgørelsen, jeg havde jo åben-ild
bekendtgørelsen.

Ingen tilladelse nødvendig.
2) Faste ildsteder ikke bruges i farlig nærhed af brandbare overflader,

Tilladelse nødvendig.
2) rent, tørt træ på særligt indrettede bålpladser,

Jeg tror jeg bare ville kalde min bålplads for et ildsted.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karina Jensen

Dato : 20-07-10 21:46

[klip]

> [...]
> skal KB give tilladelse før afbrænding i private haver er tilladt.
>
> Eller hvad? Er De forvirret? Så er vi flere :-/

Nej, der er ingen grund til forvirring. De to bekendtgørelser regulerer jo
hvert sit område. Bekendtgørelse om brug af åben ild og lys m.v. siger bl.a.
noget om, /hvor/ og /på hvilken måde/, man må bruge bl.a. åben ild og lys
m.v. Den bekendtgørelse har minimering af risikoen for brandfare som sit
hovedsigte. Bekendtgørelsen forudsætter, at det, der i øvrigt brændes af, er
lovligt efter de regler, som måtte regulere dette.

Den siger til med andre ord /intet/ om, hvilke materialer der må bruges som
f.eks. brænde. Her er så overlappet til affaldsbekendtgørelsen, der siger,
at man som udgangspunkt /ikke/ må bruge affald. Det følger af bestemmelsen i
§ 44, jf. § 45, som vi allerede har drøftet. Spørgsmålet om, om rent, tørt
brænde betragtes som affald, afgøres efter affaldsdefinitionen, som kan
læses i en af affaldsbekendtgørelsens § 2. Og her kan en generel besværgelse
om, at rent og tørt træ ikke er affald, ikke bruges til noget. Kriteriet
for, hvornår noget er affald, afgøres ud fra det beskrevne subjektive
kriterium i bekendtgørelsen.

/Hvis/ det rene og tørre træ ikke betragtes som affald, så er vi ude af
affaldsbekendtgørelsen, og spørgsmålet er så, om der er andre regler, der
siger noget om, /hvad/ man må brænde af. Hvis der ikke er sådanne regler,
kan det rene, tørre træ altså lovligt brændes af, hvis bestemmelserne i
bekendtgørelse om brug af åben ild og lys m.v. overholdes.

/Karina

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-07-10 03:13

N_B_DK skrev

> Forurening ved at afbrænde træ? ej nu må den galskab da snart stoppe.

Kommer jo an på hvad du mener mht forurening

Men jeg kan da bekræfte at afbrænding af haveaffald kan afgive en
kvalmende røg der er til gene for naboer og trafikken på vejen (pga
nedsat sigt)
Nej det var ikke på min matrikel der blev brændt af

Hvis du interesserer dig for emnet så kan du kikke på forurening efter
skovbrande, det er samme kop the bare i en lidt større målestok

- Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-10 23:36

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> [...]
> nedsat sigt)
> Nej det var ikke på min matrikel der blev brændt af

Men er kvalmende røg forurening?

> Hvis du interesserer dig for emnet så kan du kikke på forurening efter
> skovbrande, det er samme kop the bare i en lidt større målestok

Og det mener du er forurening? det mener jeg ikke det er, trøer har brændt
lige siden de opstod på jorden, og at kalde det for forurening, er ce ligeså
hjernedødt som når politikerne beslutter at temperaturem maks må stige 2
grader, rendyrket storhedsvanvid.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-07-10 01:32

N_B_DK skrev

> Og det mener du er forurening? det mener jeg ikke det er

Udfra din definition så er udslip af gylle i fx vandløb heller ikke
forurening
Forurening er udslip af stoffer der ikke naturligt forekommer i samme
mængder

- Peter