Forskel på GS500 fra 95 og 96
Fra : MadMaxDK

Dato : 06-08-01 08:28

Hej i gruppen!

Jeg sad lige og kiggede i Mcrevy, Og lagde mærke til at en GS500E fra 1995
og før har 52 hk, og en fra 1996 og derefter har 46 hk. Men umiddelbart ser
de 100% ens ud, mht cc, kompr. og det hele... Er den bare ændret eller er
det en anden måde at måle hk på?

Mvh
MadMaxDK

Fra : Morten Dahl

Dato : 06-08-01 08:45

"MadMaxDK" <madmaxdk@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ser
> de 100% ens ud, mht cc, kompr. og det hele... Er den bare ændret eller er

Nope, forskellen ligger i indsugningstragtene. På ´96 og frem er tragtene
længere, hvilket bevirker at afstand mellem toppen af tragt og filter er
redusere´t til ca. 1cm. Det skulle have givet et bedre bundtræk men samtidig
have nappet de 6 heste.

Løsning: frem med en nedstryger og kap toppen af tragtene. egentlig ikke den
store operation, men en omdysning gør jobbet fuldendt.

Med Venlig Hilsen

Morten Dahl
- der har set det gjort..ellers ikke det store mekker-orakel

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-08-01 10:36

"Morten Dahl" <news@mekasign.dk> skrev i en meddelelse

> Løsning: frem med en nedstryger og kap toppen af tragtene. egentlig ikke
den
> store operation, men en omdysning gør jobbet fuldendt.

Kan man få 6hk oveni de 52, ved at kappe endnu en cm. af?

/Rune

Fra : Morten Dahl

Dato : 06-08-01 11:14

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> "Morten Dahl" <news@mekasign.dk> skrev i en meddelelse

> den
>
> Kan man få 6hk oveni de 52, ved at kappe endnu en cm. af?

Hmm, hvis du har en gs500 har jeg en nedstryger (og en flok bajere) så laver
vi sku et tuningskoncept

Nej seriøst det eneste der giver er jo den ekstra frihøjde i filterhuset til
bedre gennemstrømning. Det optimale havde jo været at kunne flytte filteret
udaf, da kortere tragte betyder mindre moment. (ihvertfald hvad jeg har
erfaret på biler)

-
Morten
- der ikke fik merefekt ud af at flå sine ramair indtag af cyklen, og de gav
ikke bedre luftgennemstrømning i den rundkørsel hvor de blev plantet

Fra : Armand

Dato : 06-08-01 13:59

> [...]
kunne
> flytte filteret udaf, da kortere tragte betyder mindre moment.

Jamn!?
Det er jo lige det der er sket: Tragtene er forlængede for at give bedre
moment (underforstået i bunden af omdrejningsregisteret)!

Det med længden er det samme som med blæseinstrumenter:
På en trækbasun, hvor det er tydeligst demonstreret, får man de dybeste
toner frem ved den længste "udtrækning", ergo lange rør er til lave
frekvenser!
Omskriv derefter "frekvenser" med "indsugningstakter", som følger
omdrejningerne, og der vil gå en prås op for dig hvorfor lange
indsugningstragte gavner fyldningen, og derved drejningsmomentet ved
lavere omdrejninger!

Droslingen er ganske givet udført alene med sigte på at det er spild at
fremstille modeller med så få HK flere end den 50 HK's forsikringsklasse
der findes i Tyskland (endsamt på andre markeder??), og hvortil næsten
alle solgte GS 500'ere på det tyske marked derfor alligevel blev
importør-droslet!
Inden at man ryster på hovedet af denne påstand skal man lige overveje
at der sikkert har været år hvor der alene er solgt lige såmange GS
500'ere i D som motorcykler overhovedet i DK
Et andet tungt eksempel er da Kawa' droslede den ellers velkørende GPZ
500 med 60 HK til ER 5 med 50 HK, hvilket er decideret brystsvagt i
forhold til den bedagede luftkølede konstruktion som GS'eren vitterligt
er (stammer fra GS 400 i '78!)!

--
Armand.

Fra : themaze

Dato : 06-08-01 16:53

Hej alle! Den 6-8-2001 skrev Armand:

> [...]
> På en trækbasun, hvor det er tydeligst demonstreret, får man de dybeste
> toner frem ved den længste "udtrækning", ergo lange rør er til lave

rigtigt, men ved lydgivende instrumenter/højttalere er det jo hovedsageligt
*energien* der forplanter sig gennem luften, ikke luften selv

> [...]
> omdrejningerne, og der vil gå en prås op for dig hvorfor lange
> indsugningstragte gavner fyldningen, og derved drejningsmomentet ved

jeg er altså alvorligt i tvivl hvorvidt "energiforplantningsargumentet" kan
bruges som "luftgennemstrømningsargument"? Men jeg vil meget gerne
korrigeres :)

Men hvad man teoretisk burde *kunne* gøre, var at konstruere et par potter
der fremhævede den ønskede (dybe) frekvens fra udstødningsportene :)

(kort fortalt og lidt OT så drejer det sig om at røret skal kunne have netop
1/4, 1/2 eller en hel af den ønskede frekvens' lydbølge i sig - ergo længden
på dybe horn)

Ellers tak for dine udmærkede poster, og velkommen tilbage,

-imko
med en frisk bestået teori idag 8)

Fra : Armand

Dato : 07-08-01 00:03

themaze <themaze@hansen.mail.dk> skrev i en

> jeg er altså alvorligt i tvivl hvorvidt
"energiforplantningsargumentet" kan
> bruges som "luftgennemstrømningsargument"? Men jeg vil meget gerne
> korrigeres :)

Jeg taler ikke om decideret luftgennemstrømning á la luftmodstand!
Sætter man sig op på en moderne japansk model med luftfilterkassen i
"tanken", opfatter man hurtigt at der findes en indsugnings-støj hvis
frekvens følger omdrejningerne - Det er ved at optimere tragtene efter
det omdrejningstal / frekvens hvor man ønsker fyldningen forbedret
(oftest set som ultra korte i rpm-jagt på sportsvogne), at evinsten
opnåes!

> [...]
netop
> 1/4, 1/2 eller en hel af den ønskede frekvens' lydbølge i sig - ergo

Jup!
Og specielt gældende for effektpotter til to-taggere!

--
Armand.

Fra : themaze

Dato : 07-08-01 12:21

Hej alle! Den 7-8-2001 0:03 skrev Armand:

> [...]
> det omdrejningstal / frekvens hvor man ønsker fyldningen forbedret
> (oftest set som ultra korte i rpm-jagt på sportsvogne), at evinsten

wow det lyder rigtig spændende :) så gætter jeg på at tragtenes
udformning/størrelse/fyldning (hulrummets egenresonans) også må have noget
at sige... 8d

> Og specielt gældende for effektpotter til to-taggere!

hmm, lydmæssigt er det vel det samme? Pottens betydning for en 2-takter
kender jeg godt :) bare aldrig tænkt over at kombinere det med
højttalerkonstruktion... 8o

Jeg går iøvrigt ud fra at det er korrekt at antage at rpm = 2xf for 2-takt
og 4xf for 4-takt.

og - brrr - at vi jo indtil videre kun har diskuteret effekten for én
cylinder. Hvad der f.eks sker i en 4-i-1 (forskellige tændingstidspunkter)
kan jeg ikke lige overskue lige nu - bortset fra at det kan lyde godt :p..

alt for nu,

-imko

Fra : themaze

Dato : 07-08-01 12:51

Hej alle! Den 7-8-2001 12:21 var der nogen der skrev:

> Jeg går iøvrigt ud fra at det er korrekt at antage at rpm = 2xf for 2-takt
> og 4xf for 4-takt.

ups det skulle selvfølgelig være rpm/60

imko

Fra : Armand

Dato : 08-08-01 01:50

> [...]

Mnaeh :-/

Er det ikke snarere at rpm = 1 x tænding for totakt, og 2 x tænding for
firetakt?

--
Armand.

Fra : themaze

Dato : 08-08-01 15:08

Hej alle! Den 8-8-2001 1:50 var der nogen der skrev:

> Er det ikke snarere at rpm = 1 x tænding for totakt, og 2 x tænding for
> firetakt?

uhhh... :S

jo

jeg gik ud fra at de lydgivende kilder var de respektive porte/ventiler...
i al fald ville jeg gætte på, at det var de primære kilder, derfor doblede
jeg op. Men det skal man selvfølgelig ikke, fordi kilden iflg førnævnte tese
jo netop er todelt i en 'indsugningsside' og en 'udstødningsside'.

(Men teoretisk set kan man vel ikke udelukke andre? f.eks. at netop
udstødningslyden påvirker indsugningens resonansfrekvens :)

NB iøvrigt at jeg kom til at sætte lighedstegn mellem rotationer per minut
og svingninger i sekundet. det holder selvfølgelig heller ikke.

så det bliver altså:

frekvens i Hz = rpm/60*takt/2

=>

f = rpm*takt/120

?

-imko

Fra : Armand

Dato : 09-08-01 03:30

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> Er det ikke snarere at rpm = 1 x tænding for totakt, og 2 x tænding
for
> firetakt?

Fuck!
Jeg er altså for febrøs!
Det MÅ da være ½ x tænding for firetaktere (ligesom der stod lige indtil
jeg læste korrektur inden afsendelse!)!

--
Armand.

Fra : themaze

Dato : 09-08-01 06:43

Hej alle! Den 9-8-2001 3:29 var der nogen der skrev:

> Fuck!

> Det MÅ da være ½ x tænding for firetaktere

hehh, gang i hovedregningen igen - nu havde jeg ellers lige præsteret så
smuk en formel ;)

-imko

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 07-08-01 07:45

Fra : Mads Lund

Dato : 07-08-01 08:32

Der er ingen tvivl om at hele fænomenet afhænger af ressonans i
indsugningstragten, men hvorvidt der kan bruges samme argument som for
lydinstrumenter, er jeg også i tvivl om. I et instrument flyttes luften jo
stort set ikke (lissom ved en højttaler-enhed) men bølger frem og tilbage.

Tricket er at opnå en resonansbølge, som opstårved at flowet gennem
indsugningen på et tidspunkt stoppes af ventilen, hvilket giver en
udadgående trykbølge, en del af denne trykbølge vender ved tragtent
udmunding og bevæger sig indad igen. Hvis så det passer med at ventilen
åbner når trykbølgen er i indadgående retning, så er luften i bevægelse mod
ventilen, hvilket selvsagt gør arbejdet med at suge luft ind i cylinderen
lidt lettere, ifht hvis luften var på vej væk fra ventilen.

Mads Lund
Ninja9RT, som ikke har så svært ved at få vejret.

Fra : Morten Dahl

Dato : 07-08-01 09:14

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
..

> Mads Lund
> Ninja9RT, som ikke har så svært ved at få vejret.

Er det nu ikke en sandhed med modifikationer? jeg tænker på det evigt
tilbagevendende problem i testbænk med for lidt luft til turboen?

Hvordan ser det egentlig ud, har du fået købt en ny hjelm??

-
Morten Dahl
- som har større problemer med cyklen end manglende luft

Fra : Mads Lund

Dato : 07-08-01 12:25

> Hvordan ser det egentlig ud, har du fået købt en ny hjelm??

Niks, jeg venter stadig på at forsikringen tager sig sammen.

Men jeg har prøvet en masse forskelligt, og jeg tror nu det ender med en
Arai Quantum igen. (hvilket er samme hjel som din, blot med en næse
deflektor).

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 08-08-01 01:46

> [...]
luften jo
> stort set ikke (lissom ved en højttaler-enhed) men bølger frem og

Basunen var nu også kun et eksempel på at lange tragte hører lav
resonnans => lave omdrejninger til, og vice versa!

--
Armand.

Fra : themaze

Dato : 07-08-01 12:48

Hej alle! Den 7-8-2001 7:44 skrev Rune:

> Selv hvis man går ud og kigger ned i motorrummet på en nyere bil, ses det
> at indsugningsmanifolden er lavet med 4 pæne lange rør, netop for at give
> en vise lade-effekt.

Ja det taler jo for Armands argument

> Jeg tror endda det er på Golf'erne at de har gjort
> indsugningstragtene variable, for at forbedre fyldningen ved lave
> omdrejninger og gi noget moment, mens de samtidig ønsker at hente noget
> effekt ud af modellen på toppen.

a la det Yamaha (ka ikk lige huske) lavede med udstødningen på nogle af
deres små offroadere?

> Der er ingen tvivl om at hele fænomenet afhænger af ressonans i
> indsugningstragten, men hvorvidt der kan bruges samme argument som for
> lydinstrumenter, er jeg også i tvivl om.

Nej, jeg har stadig de samme forbehold over for argumentet
gennemstrømning=energiforplantning.

Samtidig *tror* jeg da på Armands observationer, når han skriver det. Og det
du skriver ovenfor understøtter det jo også. Det virker snarere som om der
er en eller flere rpm-forbundne lyde der skabes/forstærkes af de respektive
deles udformning, og at det er disses energi der virker
forstyrrende/befordrende på gennemstrømningen.

-imko

Fra : Armand

Dato : 08-08-01 00:55

> a la det Yamaha (ka ikk lige huske) lavede med udstødningen på nogle
af
> deres små offroadere?

Mnjaeh :-/
Yamaha har fremstået med et reguleringssystem til såvel to-takteres, som
fire-takteres udstødning, men ingen af dem virker igennem ændring af
rørlængder!
Det eneste jeg har hørt i den forbindelse, var et mekanisk
"basun-system" der engang blev fiflet med til go-karts, på privat plan !

--
Armand.

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 07-08-01 10:25