Hvepsebo?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-07-10 03:22

Hej

Jeg gik igang med at banke overdækket terrasse ned, hvor der pludselig
flyver hvepse rundt tror jeg...

Er der nogen der lige på billedet her kan verificere at det er et
hvepsebo, og evt komme med forslag til hurtigt at fjerne det?

http://img3.imageshack.us/f/hvepsebo.jpg/

På forhånd tak, Bjarke

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-07-10 03:24

On 17 Jul., 11:22, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

Gad vide om de har hentet rockwool inde fra loftet.. boet er ved
udhænget
synes jeg kan se lidt gullige rockwool rester?

Fra : cykelsmeden

Dato : 18-07-10 11:33

Den 17-07-2010 11:24, Bjarke Hansen skrev:
> Gad vide om de har hentet rockwool inde fra loftet.. boet er ved
> udhænget
> synes jeg kan se lidt gullige rockwool rester?
Det tror jeg ikke!

boet er normalt cellulose, som er dannet ved at hvepsen skraber gammelt
ubehandlet træ o. lign. Har du ubehandlede træhavemøbler, er det let at
se hvordan de gør. Dette blandes med spyt og bliver derved papmache som
de modellerer boet op med. - Iøvrigt smukt og genialt ingeniørarbejde!

finn

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-07-10 11:23

On Sat, 17 Jul 2010 02:22:06 -0700, Bjarke Hansen wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der lige på billedet her kan verificere at det er et
> hvepsebo, og evt komme med forslag til hurtigt at fjerne det?

Det er vist svært at benægte...

Jeg snublede over en side den anden dag. Noget med at give boet et skud af
en meget bestemt gift, derefter putte boet i en plasticpose og en dags tid
i fryseren, hvorefter det kan skæres op og bruges til biologi-
illustration. Det er vigtigt at giften dræber øjeblikkeligt; hvis man
bruger den forkerte gift så får man en flok meget sure hvepse på
nakken....

Hmm... pyrethrin ser ud til at være midlet, men jeg kan ikke finde den
præcise side igen. Denne her minder lidt om det.

http://www.bolius.dk/alt-om/skadedyr/artikel/fjern-hvepsebo-nu/

--
Peter Dalgaard
Center for Statistics, Copenhagen Business School

Fra : Armand

Dato : 17-07-10 12:28

Peter Dalgaard skrev:

> [...]
> illustration. Det er vigtigt at giften dræber øjeblikkeligt; hvis man
> bruger den forkerte gift så får man en flok meget sure hvepse på

Vent til efter mørkets frembrud havor alle bæsterne er gået til ro og
giv så boet et par pift af et gængs insektmiddel!

En pind med en klud vædet med 3dobb. salmiakspiritus placeret klos op af
indflyvningshullet skulle have sin virkning allerede i dagtimerne!

Nu står du jo i en akut kritisk situation, men ellers er hvepse
nyttedyr: De lever af fluer og andre insekter der ellers også irriterer
dig gennem sommeren!
Først efter skoleferien når 'kollektivet' går i opløsning og dronningen
bereder sig på at overvintre bliver hvepsene aggressive og forsvarer den
mindste cola-plet hhv. syltetøjsmad, men dét kan det jo også snart komme
tid for.

--
Armand.

--
Armand.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 18-07-10 09:03

Den 17/07/10 11.22, Bjarke Hansen skrev:

> ... og evt komme med forslag til hurtigt at fjerne det?

For få dage siden skulle jeg lige hente nogle stokke ned, som
jeg har hængende oppe under loftet i mit redskabsrum. Da jeg
flyttede lidt rundt på disse stokke for at finde den helt rigtige:
Biz, biz ...

Hvad gør man lige, når man er én, der reagerer kraftig ved
hvepsestik? Jeg sneg mig ind i redskabsrummet, fik fat i en
rive. Så gik jeg ellers i gang med at flå alt det ned der hang
oppe under loftet. Og så ellers komme lidt på afstand ind til
der var lidt ro over tingene.

Så fik jeg ellers koblet vandslangen til, og redskabsrummet
blev herefter spulet med vand, så det kan forstås. Jeg holdt
lige en lille pause, og kom til at se ved siden af mig, kom en
hårdt kvæstet hvepsedronning kravlende. Hun fik en ordentlig
smask af min træsko. Sjovt nok var de andre hvebse ikke spor
interesseret i at hjælpe hende. Ak ja, det er ikke let at være
dronning

Så Bjarke, hvis du tør: VANDSPULING!

/Svend Erik

Fra : Pia

Dato : 18-07-10 04:19

On 18 Jul., 10:03, Svend Erik Bertelsen <nospam2...@webspeed.dk>
wrote:

> [...]
> smask af min træsko. Sjovt nok var de andre hvebse ikke spor
> interesseret i at hjælpe hende. Ak ja, det er ikke let at være

Jeg ved ikke, om det var modigt eller dumdristigt gjort, men jeg er
fuld af beundring.... Bare synet af et af bæsterne får mig til at gå i
koldsved.

Pia

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 18-07-10 19:47

Den 18/07/10 12.18, Pia skrev:

> Jeg ved ikke, om det var modigt eller dumdristigt gjort, men jeg er
> fuld af beundring.... Bare synet af et af bæsterne får mig til at gå i
> koldsved.

Desværre lider jeg ofte af overmod og dumdristighed, og det har givet
nogle ar gennem årene. Man skulle tro, man blev klogere med alderen.
Men ak, selv om jeg er sidst i halvtredserne, kan jeg stadig finde på at
gå hårdt til værks, når der opstår en situation

/Svend Erik

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-07-10 17:14

Pia frembragte:

> Jeg ved ikke, om det var modigt eller dumdristigt gjort, men jeg er
> fuld af beundring.... Bare synet af et af bæsterne får mig til at gå i
> koldsved.

Vi har ét i drivhuset gennem nogen uger nu og et på terassen sidste år;
ingen er blevet stukket so far

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : N/A

Dato : 18-07-10 19:47

Fra : cykelsmeden

Dato : 19-07-10 11:48

Den 17-07-2010 11:22, Bjarke Hansen skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der lige på billedet her kan verificere at det er et
> hvepsebo, og evt komme med forslag til hurtigt at fjerne det?

Satans stads!

gik ud ( i shorts) for at klippe vor bøgehæk. Vde første klip, troede
jeg det var overgang i ledningen som jeg havde over skulderen, og smed
klipper og ledning. Først derefter opdagede jeg et klip i kanten af et
30cm stort bo, og en sværm omkring mig. jeg har 6-8 bid med store
plamager der væsker. - gode råd efterlyses hurtigt

finn

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 19-07-10 19:17

Den 19/07/10 12.47, cykelsmeden skrev:

> [...]
> klipper og ledning. Først derefter opdagede jeg et klip i kanten af et
> 30cm stort bo, og en sværm omkring mig. jeg har 6-8 bid med store

Hvis det var mig, der havde fået 6-8 stik, var jeg taget til læge med det
samme. Jeg reagerer som regel kraftigt mod hvepsestik. Derfor kan jeg
godt se bagefter, det var tåbeligt af mig at spule det hvepsebo ned, jeg
havde for få dage siden.

- gode råd efterlyses hurtigt

Hvis du ingen allergisk reaktion har, så vær glad for det. Når jeg har været
udsat for div. insektstik, bruger jeg et middel "Lidokain Leniment 5%", som
bliver smurt ud på stikområdet. Det er det medikament, som jeg synes
lindrer bedst. Så er spørgsmålet om det kan købes uden recept?

/Svend Erik

Fra : Armand

Dato : 19-07-10 22:29

cykelsmeden skrev:

> [...]
> 30cm stort bo, og en sværm omkring mig. jeg har 6-8 bid med store
> plamager der væsker. - gode råd efterlyses hurtigt

Til stik-behandling?:
En sukkerknald monteret v.h.a. plaster suuuger overraskende hårdt. Som
med alt andet er tidsfaktoren væsentlig

Mod boet?:
Udfør et natteraid mod de sovende bæster v.h.a. gift eller
æter/salmiakspiritus/lign.!

--
Armand.

Fra : cykelsmeden

Dato : 20-07-10 13:09

Den 19-07-2010 23:29, Armand skrev:
> Til stik-behandling?:
> En sukkerknald monteret v.h.a. plaster suuuger overraskende hårdt. Som
> med alt andet er tidsfaktoren væsentlig
Jeg brugte 3*salmiakspiritus, - mindes det blev brugt da jeg var knægt.
Det gik anske rigtigt stærkt, og resultatet er nu bare en irriterende
kløe og store røde plamager!

> Mod boet?:
> Udfør et natteraid mod de sovende bæster v.h.a. gift eller
> æter/salmiakspiritus/lign.!
De fik et kraftigt pust af materialistens Bio myregift, og kun en 5-6
slap ud. Da jeg kiggede til boet til morgen var der kun lidt slv
aktivitet, og jeg fik det klippet fri - det var godt infiltreret i
bøgehækken.
nu ligger det til nærmere undersøgelse når alle livstegn har fortaget sig

finn

Fra : Armand

Dato : 21-07-10 16:46

cykelsmeden skrev:
> [...]
> bøgehækken.
> nu ligger det til nærmere undersøgelse når alle livstegn har fortaget sig

Ned i en plastpose og i fryseren med det!

--
Armand.

Fra : cykelsmeden

Dato : 21-07-10 16:52

Den 21-07-2010 17:45, Armand skrev:

> [...]
nej, mod stikkene :)
Generne har været begrænsede, udover at de stadig væsker en del.

> Ned i en plastpose og i fryseren med det!
Da boet var bygget sammen med grenene i bøgehækken, var dette ikke en
option, men jeg har brugt den metode flere gange imellem mine spær.

finn