Steffen Schackinger
Fra : Vidal

Dato : 16-07-10 08:38

En fyr, der hidtil har undgået min opmærksomhed, fantastisk
dansk guitarist:

http://www.youtube.com/watch?v=VAnv66NDZ74&feature=channel

Ind imellem lyder det lidt Focus-agtigt, men bedre.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik

Dato : 16-07-10 05:10

On 16 Jul., 09:38, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:
> En fyr, der hidtil har undgået min opmærksomhed, fantastisk
> dansk guitarist:

Nå, der er også én der læser Politiken ?
http://politiken.dk/kultur/musik/article1017684.ece

Fra : Vidal

Dato : 16-07-10 13:29

Den 16-07-2010 13:09, Henrik skrev:

> Nå, der er også én der læser Politiken ?
> http://politiken.dk/kultur/musik/article1017684.ece

Nej, det var jeg ikke klar over, jeg vidste heller ikke,
der blev afholdt VM i guitar.

Jeg synes nu også, der er flere ting, der kan diskuteres
på den liste.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-07-10 14:33

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg synes nu også, der er flere ting, der kan diskuteres
> på den liste.
>
> --
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

Jeg synes alt kan siskuteres på den liste. Jeg kender ikke en hylende fis
til nogen af de ukendte navne der nævnes på den liste.

Hvor er ham som regnes for verdens bedste guitarist, Hank Mervin ? ? ?

Det er vist noget næsering, den liste.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-07-10 14:36

meddelelsen news:4c405f87$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

http://www.youtube.com/watch?v=BHmLV6G29As&feature=related

Fra : Vidal

Dato : 16-07-10 20:32

Den 16-07-2010 15:32, Åge Halldorsson skrev:

> Jeg synes alt kan siskuteres på den liste. Jeg kender ikke en hylende
> fis til nogen af de ukendte navne der nævnes på den liste.
>
> Hvor er ham som regnes for verdens bedste guitarist, Hank Mervin ? ? ?

Det er vist et par dage siden Hank Marvin blev regnet i det selskab.

> Det er vist noget næsering, den liste.

Det ser ikke ud til (eller lyder som om), Steffen Schackinger går
med den slags. Prøv nu at lytte til ham i stedet:

http://www.youtube.com/watch?v=JX61Jlvd-Yw

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-10 20:41

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vist et par dage siden Hank Marvin blev regnet i det selskab.

Har han nogensinde været det? Hank Marvin er en habil håndværker, men han er
hverken noget teknisk geni, eller nogen særligt innovativ "guitarist".

Alex

Fra : Vidal

Dato : 16-07-10 21:24

Den 16-07-2010 21:41, Alex Linaa skrev:
> "Vidal"<vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Har han nogensinde været det? Hank Marvin er en habil håndværker, men han er
> hverken noget teknisk geni, eller nogen særligt innovativ "guitarist".

Mon ikke han sidst i 50'erne blev regnet for at være en stor
instrumentalist. Det er jo også ham, der lavede indledningen
til Apache, som er en meget citeret 'signatur'.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-10 22:04

> Mon ikke han sidst i 50'erne blev regnet for at være en stor
> instrumentalist.

Det tror jeg egentlig ikke, for det har han faktisk aldrig været.

> Det er jo også ham, der lavede indledningen
> til Apache, som er en meget citeret 'signatur'.

Enig, men det er kun en kompositorisk genistreg, ikke noget som enhver dreng
der har spillet guitar i 1½ år ikke ville kunne gøre ham efter rent
teksnisk.

Fra : Vidal

Dato : 17-07-10 10:14

Den 16-07-2010 23:03, Alex Linaa skrev:
> "Vidal"<vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg egentlig ikke, for det har han faktisk aldrig været.

Nu var der jo ikke større konkurrence på området,
dengang.

> Enig, men det er kun en kompositorisk genistreg, ikke noget som enhver dreng
> der har spillet guitar i 1½ år ikke ville kunne gøre ham efter rent
> teksnisk.

Nu har jeg lige fulgt Åges link og jeg må give
dig ret. Nu er det også mange år siden jeg har
lyttet til Shadows, så det kan godt ske, han har
stået lidt stærkere i min erindring, end han
fortjente.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-10 14:56

> Nu var der jo ikke større konkurrence på området,
> dengang.

Nej, det var først i den sidste halvdel af 60'erne, at guitaren kom ind fra
højre, og bar rockmusiken frem til hvad den er i dag.

> [...]
> dig ret. Nu er det også mange år siden jeg har
> lyttet til Shadows, så det kan godt ske, han har
> stået lidt stærkere i min erindring, end han

Han laver ikke mindre end 4 fejl, i et nummer som han sikkert har spillet
adskillige tusinde gange. Han er i høj grad en middelmådig guitarist.
Men lyt til bassisten, han har mere talent i sin ene finger, end Marvin har
i hele sin hånd ;)

/Alex

Fra : Steen

Dato : 17-07-10 18:28

Alex Linaa <www.mosstock.dk> wrote:

> [...]
> hverken noget teknisk geni, eller nogen særligt innovativ "guitarist".

Hvordan skal man egentligt spille, for at være "verdens bedste"?
Mark Knopfler spiller med en fed feeling, Jimi Hendrix var nyskabende,
duoen fra Judas Priest var sammentømrede som siamesiske tvillinger,
Status Quo indeholder to guitarister der er utrættelige arbejdsmænd,
Clapton er en habil guitarist og sangskriver, Primus og Red Hot Chili
Peppers har begge en fantastisk bassist - derfor er jeg modstander af
begrebet "verdens bedste guitarist"
--
Steen

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-10 19:47

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Clapton er en habil guitarist og sangskriver, Primus og Red Hot Chili
> Peppers har begge en fantastisk bassist - derfor er jeg modstander af

Jeg er i princippet enig. Rent teknisk er der hundredevis af "schreddere"
der kan spille en million toner i sekundet, men de mangler som regel følelse
og indlevelse.
Den bedste guitarist er ret umuligt at opgøre, og det eneste jeg anholdte
var, at en af de ringeste kategorisk blev udråbt til at være den bedste,
uden et "jeg synes" i sætningen.

/Alex

Fra : Henrik

Dato : 16-07-10 15:02

On 16 Jul., 14:28, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Nej, det var jeg ikke klar over, jeg vidste heller ikke,
> der blev afholdt VM i guitar.
>
> Jeg synes nu også, der er flere ting, der kan diskuteres
> på den liste.

sådanne lister er skabt til diskussion

Hvis listen er udvalgt via et VM, vil jeg gerne vide hvordan Jimi
Hendrix er kommet ind på første pladsen - "Made in Heaven" som Queen
sang
Gad vide hvordan Jimi havde spillet hvis han levede i dag - ville han
stadig være banebrydende eller ville han være suppe steg og dessert
mand?
Hvorfor er det kun elguitarister der er med? Hvor er SVR og og og .....

Fra : Henrik

Dato : 17-07-10 09:45

On 17 Jul., 15:56, "Alex Linaa" <www.mosstock.dk> wrote:

> [...]
> adskillige tusinde gange. Han er i høj grad en middelmådig guitarist.
> Men lyt til bassisten, han har mere talent i sin ene finger, end Marvin har

En undren herfra, talenterede musikere kan aldrig fejle skråstreg have
en dårlig dag?
Jeg går ud fra at du har set filmen "It might get loud" - der spiller
Jack White et Son House nummer og siger noget i retning af
"fuldstændigt ude af takt, men fyldt med sjæl og følelse, det er musik
og hvad det handler om" (bare ret mig, hvis jeg husker forkert).

Sagt uden at jeg ellers har nogen holdning til hr Marvin og the
Shadows iøvrigt...

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-10 19:53

"Henrik" <hallo.derude@gmail.com> skrev i en meddelelse

>En undren herfra, talenterede musikere kan aldrig fejle skråstreg have
>en dårlig dag?

Jo da, alle kan have en dårlig dag. Men i et så simpelt nummer, at selv jeg
kunne spille det perfekt som 11-årig, må man dog kunne forvente at manden
der har spillet det så mange gange, rammer alle tonerne. Det er jo hverken
en gnist af improvisation eller følelse indeholdt i Apache, det er ren
udenadslære.

> [...]
>"fuldstændigt ude af takt, men fyldt med sjæl og følelse, det er musik
>og hvad det handler om" (bare ret mig, hvis jeg husker forkert).

Sådan i store træk, uden jeg dog er helt enig.
Der må gerne være sjæl og følelse, ja der skal sgu være det, før jeg gider
lytte til det. Men det kan komme så langt ud over alle grænser for
lyttevenlighed og præcision, at det lyder fælt.

/Alex