Pligt til at have netadgang og holde opsyn~
Fra : Ukendt

Dato : 16-07-10 14:08

Et juridisk spørgsmål: Hvis man bliver arbejdsløs,
skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet. I
reglerne for dette, fremhæves det at man har pligt
til at oprette et CV på nettet som skal opdateres
jævnligt.
Når man indkaldes til samtale, skal man komme.

Spørgsmålene knytter sig til ovenstående:

1.hvad hvis man ikke har netadgang, udbyder eller
i det hele taget har mulighed for at komme på
nettet, fx hvis man ikke ved hvordan, ikke har
nogen der kan hjælpe en etc. Hvordan kan man så
vedligeholde sit CV - for det medfører jo
karantæne hvis man ikke gør det, og man har selv
pligt til at holde sig ajour med reglerne?

2.Hvis jobcenteret indkalder en person via
snail-mail og man så ikke modtager brevet fordi
man ikke kan holde øje med om postbudene nu gør
deres job, eller at brevet forsvinder uden at man
modtager det (de sendes jo ikke anbefalet),
hvordan kan man så dokumentere at man IKKE har
modtaget det pågældende brev for at undgå
karantæne?

Ovenstående hidrører fra en sag jeg er blevet
gjort opmærksom på og som jeg finder mildest talt
forbløffende. Er det virkelig sådan at en
a-kasseberettiget borger kan komme i karantæne
fordi hun ikke møder op til en indkaldt samtale i
jobcenteret når hun ikke har modtaget noget brev,
og når jobcenteret blot siger: Det er dig der skal
bevise at du IKKE har modtaget indkaldelsen! ?

Hvilke paragraffer hvor kan man finde mere om den
slags - dem jeg har set på hidtil rummer en masse
regler for karantæne, men ingen der tilsyneladende
dækker mine spørgsmål.

Nogen der kan svare på det?

Fra : Mcwm

Dato : 16-07-10 14:28

Den 16-07-2010 15:07, ahw skrev:
> [...]
> vedligeholde sit CV - for det medfører jo
> karantæne hvis man ikke gør det, og man har selv
> pligt til at holde sig ajour med reglerne?

Så udfylder du det nødvendige(og vedligeholder dette)på det lokale
jobcenter, der har computere stående til samme formål.

Venligst
Mcwm

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 16-07-10 14:41

> [...]
> en indkaldt samtale i jobcenteret når hun ikke har modtaget noget brev, og
> når jobcenteret blot siger: Det er dig der skal bevise at du IKKE har

Sådan ér det - jeg har selv misset et møde på denne konto... Fik aldrig den
oprindelige indkaldelse men fik da brevet om at jeg ikke mødte op.

Jeg skulle så melde brevet manglende, og kom efterlysningen ufrugtbar
tilbage, var det altså mit problem. På denne måde fik jeg det første "klip".

Troels

Fra : Dan

Dato : 16-07-10 20:00

> [...]
> det medfører jo karantæne hvis man ikke gør det, og man har selv pligt til
A)
Alle har i "princippet" internet-adgang, idet "alle" kan gå ned på det
lokale bibliotek (evt. større bibliotek) og låne en internet-computer.
Bibliotikarene kan hjælpe med de mest gængse spørgsmål for ny-begyndere.
B)
Idet man er arbejdsløs har man også mulighed for at gå ned på det lokale
Jobcenter og låne deres computer. De fleste steder (alle?) vil der være en
ansat, som vil gå rundt og være dig behjælpelig med de spørgsmål. der er for
jobsøgningen (Jobnet.dk, jobportaler, oprettelse af en email osv osv osv).
Spørg på dit lokale jobcenter.

> [...]
> en indkaldt samtale i jobcenteret når hun ikke har modtaget noget brev, og
> når jobcenteret blot siger: Det er dig der skal bevise at du IKKE har
A (a-kasse medlem))
Du skal forklare overfor din a-kasse, at du ikke har modtaget det pågældende
brev, som så vil vurdere fra sag til sag om de vælger at tro på din
forklaring. Afhængigt af din a-kasse vil det enten gå nemt og smertefrit
eller lidt mere bøvlet.
Jeg kan jo også forestille mig en "standard" tro og love - erklæring, hvori
du erklærer (lover) at du _ikke_ har modtaget det omtalte brev.
B (ikke a-kasse medlem))
Du skal forklare overfor dit jobcenter, at du ikke har modtaget det
pågældende brev, som så vil vurdere fra sag til sag om de vælger at tro på
din forklaring. Det kan være at de (som i A) har en tro og love erklæring,
du kan underskrive.
Det vigtigste er dog, at du overfor Jobcenter og / eller A-kasse gør dit
bedste for at overbevise dem om at det var en enlig svale.

/Dan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-07-10 20:37

On 16/07/2010 21:00, Dan wrote:
[...]
> Det vigtigste er dog, at du overfor Jobcenter og / eller A-kasse gør dit
> bedste for at overbevise dem om at det var en enlig svale.

Ja. Hvis det sker to gange for den samme person, så ser det jo hamrende
suspekt ud.

--
Peter Knutsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-10 23:08

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i
meddelelsen
> On 16/07/2010 21:00, Dan wrote:
> [...]
>
> Ja. Hvis det sker to gange for den samme person,
> så ser det jo hamrende suspekt ud.

Men det kan jo ske! Vedkommende var flyttet fra en
kommune til en anden med sit barn, og det er set
før at postdanmark har fejlet.
Selv her hvor vi bor og har boet de sidste 9 år,
har vi måttet klage til PD indtil flere gange
fordi vi ikke har fået vores post eller fordi
andre har fået den og ikke sendt den videre (det
er vores bud):

En gang spurgte jeg hvorfor jeg ikke havde fået
mit fagblad, og her svarede min forening at det
var fordi jeg havde afmeldt det - det viste sig så
at en anden havde fået mit fagblad og havde
afmeldt det til postdanmark på mine vegne. Jeg
blev godtnok gnaven.

I dag fik jeg i øvrigt posten til en dame der bor
flere gader væk, og selvom hverken navn eller
adresse var vores, så fik vi alligevel hendes
post.

Jeg måtte -efter adskillige telefonopringninger og
skrivelser som jeg aldrig fik svar på, henvende
mig direkte til terminalen i PostDanmark, hvor det
fremgik at den tidligere ejers kone stadig stod
som modtager af vores post, fordi hun ikke havde
flyttet postadresse - det var nemlig noget hendes
mand plejede at tage sig af, men han var desværre
død. Og det var meget meget vanskeligt at få dem
til at flytte hendes navn fra vores bolig til
hendes nuværende, selvom jeg kunne dokumentere at
det nu var os der havde købt huset, for "du kan jo
ikke blot flytte folks adresse uden videre" -
selvom jeg dokumenterede ejerforholdet til vores
hus, så ville de ikke bøje sig før jeg havde talt
med en overordnet der godt kunne se det skæve i at
hendes mand havde flyttet adresse, men åbenbart
glemt hende, og ham kunne man ikke spørge,
eftersom han var død.

Jo det går rigtig godt her i Danmark

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-07-10 12:14

On 17/07/2010 00:07, ahw wrote:
> [...]
> meddelelsen

> Men det kan jo ske! Vedkommende var flyttet fra en
> kommune til en anden med sit barn, og det er set

Det er rigtigt nok, men i praksis handler det om hvordan det ser ud fra
modpartens perspektiv, altså dem der udbetaler dagpengene. Og sker det
to gange, så vil det se suspekt ud.

--
Peter Knutsen

Fra : Jubi

Dato : 16-07-10 20:44

"Dan" <a@b.dk> skrev i meddelelsen

> /Dan

Af dit svar fremgår det, at du er enig i den pligt til at bevise
modtagelse.
Hvad med en henvisning til enten lovtekst eller regler? Citer gerne hvor
det står hvem der har bevisbyrden.

Klageinstanser?

Fra : Karina Jensen

Dato : 16-07-10 22:12

[klip]
> Af dit svar fremgår det, at du er enig i den pligt til at bevise
> modtagelse.
> Hvad med en henvisning til enten lovtekst eller regler? Citer gerne hvor
> det står hvem der har bevisbyrden.

I særlovgivningen laver man som udgangspunkt ikke regler om bevisbyrde. Det
vil man typsik kun gøre, hvis bevisbyrdereglerne afviger fra det normale
udgangspunkt.

/Karina

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-10 23:12

"Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> skrev i
meddelelsen
> [klip]
>
> I særlovgivningen laver man som udgangspunkt
> ikke regler om bevisbyrde. Det vil man typsik
> kun gøre, hvis bevisbyrdereglerne afviger fra
> det normale udgangspunkt.

Men er det normale udgangspunkt ikke at man er
uskyldig til det modsatte er bevist, og kan man -
jf. vores tidligere diskussion - sige at
a-kassen/jobcenteret muligvis har foretaget et
ulovligt skøn under regel ved måske at sige at
vedkommende ikke har mødt op = karantæne, uden at
man har taget hensyn til den pågældendes sag
individuelt? Klienten havde jo dokumenteret sygdom
med en lægeerklæring og alligegvel hævdede man at
vedkommende havde "valgt ikke at dukke op" og
derfor var det lig med effektiv karantæne. Det
lyder i hvert fald i mine øren som en regel der er
dannet for at lette ekspeditionen fremfor at tage
hensyn til individets rettigheder til at få en
skønsmæssig afgørelse iht. lovgivningen. Men det
er jo kun lægmands logik - det er ikke sikkert at
jeg har ret heri.

Fra : Karina Jensen

Dato : 17-07-10 10:13

[klip]
> Men er det normale udgangspunkt ikke at man er uskyldig til det modsatte
> er bevist,

Det er et princip, der gælder inden for strafferetsplejen.

> [...]
> en skønsmæssig afgørelse iht. lovgivningen. Men det er jo kun lægmands
> logik - det er ikke sikkert at jeg har ret heri.

Pyh, jeg har for nogen tid siden haft en sag, som vist ligner den, du
beskriver (der var nogle andre elementer i min sag også). Jeg husker, at vi
var to jurister, der bruger mange, mange timer på at udrede de regler, der
gælder på området. Der er godt nok mange regler på det område, og der sker
godt nok mange ændringer løbende af disse mange regler, som i øvrigt ikke er
kendetegnet ved at være særligt godt eller klart udformet. Jeg husker ikke,
hvad vi præcist fandt ud af, men vi endte i hvert fald med at klage på vegne
af vores klient. Klagen ligger stadig hos klageinstansen, som i øvrigt lige
har skrevet til os, at det tager yderligere ca. 3 måneder at behandle klagen
oven i de 4 måneder, som vist allerede er gået. Hvis du virkelig gerne vil
have udredt, hvad det er, der gælder på området, så synes jeg, du skal få
noget assistance. Så vidt jeg husker, er du ikke glad for retshjælpen, men
foretrækker advokatvagten. Så kunne I måske forsøge jer der. Men så skal I
nok være heldige at finde en, der ved noget om socialret, for man får nok
næppe advokatvagten til at foretage et større udredningsarbejde gratis. Det
meste af det, der er skrevet i denne tråd, er nogle godtkøbsbetragtninger,
som du reelt ikke kan bruge til så meget.

/Karina

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-10 12:26

> [klip]
>

> Det er et princip, der gælder inden for
> strafferetsplejen.

Så man kan altså sige til en klient i sociale
sager: Du har begået svindel - og det er op til
dig at bevise at det har du ikke? Eller er det kun
hvis man så rejser en straffesag?

> [...]
> til at foretage et større udredningsarbejde
> gratis. Det meste af det, der er skrevet i denne
> tråd, er nogle godtkøbsbetragtninger, som du

Jeg takker naturligvis, og har på hendes vegne
klaget over forløbet og over afgørelsen. Jeg
tvivler selv på at det ændrer ret meget, og er
også klar over at det tager sin tid, desværre.
Miseren kunne være undgået hvis man enten havde
sendt brevene anbefalet eller også havde sendt
indkaldelserne pr. mail. Det andet finder jeg
uholdbart -og som jeg har svaret en her i tråden,
så kan "retfærdigheden" vel ikke være afhængig af
hvad man evt. måtte tro på i forhold til klientens
forklaringer, men alene ud fra hvad lovgivningen
siger, og der er mig bekendt ikke nogen lovgivning
der siger at der er pålagt omvendt bevisbyrde i
sådanne sager?

Jeg har ikke udtalt mig om retshjælpen eller
advokatvagten så vidt jeg husker, og har igen
animositet mod nogen af dem, og vil da også
anbefale dette som næste skridt hvis tingene
skulle gå helt galt. Jeg er som bekendt ikke
jurist og vil heller ikke forsøge på at lade som
om - og jeg er klar over at der er tale om
godtkøbsbetragtninger i tråden. Men det er dog
fint at få nogle ting sat på plads som et
udgangspunkt.

I øvrigt takker jeg for svarene og tålmodigheden
med at forklare tingene godt og grundigt.

Fra : Karina Jensen

Dato : 17-07-10 14:20

[klip]

> Så man kan altså sige til en klient i sociale sager: Du har begået
> svindel - og det er op til dig at bevise at det har du ikke? Eller er det
> kun hvis man så rejser en straffesag?

Nej, sådan skal du ikke se på det. Jeg vil prøve at sætte et par ord på
bevisproblematikken nedenfor.

> Jeg takker naturligvis, og har på hendes vegne klaget over forløbet og
> over afgørelsen.

Hvilke argumenter har du fremført til støtte for klagen?

> [...]
> siger, og der er mig bekendt ikke nogen lovgivning der siger at der er
> pålagt omvendt bevisbyrde i sådanne sager?

Nej, det kan du have ret i. Men når din klient siger, at hun har sendt
brevet, så kan man hævde, at hun skal bevise, at hun har sendt det. Omvendt
kan man hævde, at a-kassen skal bevise, at de ikke har modtaget brevet.
Begge dele er (i praksis) lige umuligt (med mindre din bekendte har sendt
brevet anbefalet. Og i det tilfælde beviser en kvittering for, at et
anbefalet brev er sendt, ikke noget om brevets indhold). Så til syvende og
sidst kommer afgørelsen af sådan en sag til at bero på, hvem der bliver
pålagt bevisbyrden. Og som jeg har sagt, så er det ikke normalt, at man
laver regler om bevisbyrde i lovgivningen. Det hænger i civile sager sammen
med, at der er fri bevisbedømmelse i retsplejen. Ofte kan en myndighed m.v.
løfte sin bevisbyrde ved at føre systembevis.

> Jeg har ikke udtalt mig om retshjælpen eller advokatvagten så vidt jeg
> husker, og har igen animositet mod nogen af dem, og vil da også anbefale
> dette som næste skridt hvis tingene skulle gå helt galt.

Undskyld. Så forveksler jeg dig med en anden.

Generelt vil jeg sige, at jeg synes, det vil være rart, hvis folk kom til
retshjælpen tidligt i forløbet, hvis man fx har en sag som den, du
beskriver. Mange gange kommer folk meget sent - altså når alle de
administrative klagemuligheder er udtømte. Og der kan det være svært for os
at gøre noget - andet end at henvise til en af retshjælpens faste advokater.
Hvis vi tidligere kunne have fået lov til at hjælpe med at udforme en klage,
så kunne tingene nogen gange være endt anderledes.

> [...]
> at der er tale om godtkøbsbetragtninger i tråden. Men det er dog fint at
> få nogle ting sat på plads som et udgangspunkt.

Jeg er enig. Men problemet kan være, at de ting, som gruppen bliver enige
om, er et udgangpunkt, til tider ikke er rigtige.

/Karina

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-10 15:25

> [...]
> at sætte et par ord på bevisproblematikken
> nedenfor.

> Hvilke argumenter har du fremført til støtte for

Tja, jeg skrev et pænt brev til den pågældende
ankeinstans, hvor jeg opremsede de ting som
afgørelsen byggede på.
Dernæst foretog jeg en høflig afvisning af
klagepunkterne, og anførte at det ikke var
forståeligt hvordan de kunne komme frem til den
afgørelse, når de byggede den på forkerte grunde.
Jeg henviste til at der var indsendt de nødvendige
dokumenter som skulle til i form af
lægeerklæringer m.v. og at man alligevel på den
baggrund havde hævdet at vedkommende var
selvforskyldt ledig.
Jeg påviste den manglende sammenhæng mellem
begrundelsen og afgørelsen, idet jeg fremhævede at
det virkede som om man havde foretaget et skøn
under regel, idet afgørelsen og begrundelsen ikke
hang sammen, men skrev så at jeg (dvs. hun) kunne
have taget fejl af dette, og bad dem blot om at
revurdere sagen.

Begrundelserne var at vedkommende "næsten ikke
havde deltaget i det forlangte aktiveringskursus".
Her anførte jeg at det måtte bero på en
misforståelse, idet kursus-lederen kunne
konstatere at der var afkrydset for mødetid hver
eneste gang, bortset fra en uge hvor hun havde
haft et alvorligt mavetilfælde, som der var sendt
en behørig lægeerklæring for.
Så hævdede man at hun havde været hjemme fordi
hendes barn havde slået armen og var blevet syg.
Også dette blev afvist, eftersom der kun havde
været fravær i den nævnte uge og ikke andre
tidspunkter, hvilket blev dokumenteret ved
lægeerklæring m.v.
Endelig begrundede man afgørelsen med at hun
"næsten var umulig at få fat på". Jeg anførte så
(på hendes vegne) at jeg ikke var bekendt med at
der fandtes en regel der gik ud på at man skulle
være til rådighed for telefoniske opkald under
sygdom, men at jeg da gerne så det dokumenteret.
Endvidere anførte jeg at hun havde været til lægen
med problemet og i øvrigt havde kontaktet
kursusstedet og meldt sig behørigt syg.

Man anførte yderligere at hun skulle kontakte PD
m.h.p. at sikre en ordentlig aflevering af posten
og ellers dokumentere evt. problemer med
postudbringelsen.
Her anførte jeg at hun faktisk havde kontaktet PD
om sagen, men de havde sagt at man ikke kunne
finde et brev, når det ikke var anbefalet og at
man i øvrigt ikke gav sig af med at udstede sådan
en dokumentation uanset årsagen. Man erklærede at
der godtnok havde været visse uregelmæssigheder
med posten i området, men at man desværre ikke
kunne udstede en erklæring på det grundlag, da det
ikke var noget man benyttede i PD.

M.a.o. forklarede jeg a) begrundelsen var forkert,
da de påståede forhold ikke var korrekt opfattede
b)der forelå den dokumentation man kunne ønske sig
c)også kursusstedet havde tilkendegivet
korrektheden i påstanden fra hendes side d) at man
havde foretaget de forlangte ting fra jobcenterets
side, og e)at afgørelsen og begrundelsen ikke
kunne ses at hænge sammen, men muligvis beroede på
en misforståelse subs. en automatisk afgørelse
uden at man havde taget de individuelle hensyn der
skulle foretages ifølge lovgivningen, f) at der
var taget kontakt til PD om sagen med negativt
udfald g) at hun ikke var vidende om at hun skulle
sidde brandvagt ved telefonen når hun var
alvorligt syg, men dog måtte have mulighed for at
komme til lægen, købe mad til barnet, hente og
bringe det til børneinstitutionen i det omfang hun
ikke kunne få andre til det´, men at hun da gerne
ville se en bestemmelse hvorpå sådan et krav var
nedfældet, for hun havde intet kendskab til den
slags.

Jeg afsluttede med et håb om en hurtig
sagsbehandling af hensyn til hendes overlevelse
som enlig forsørger med et barn. (dog uden nogen
dramatisk tone)

Derpå afsluttedes brevet med de sædvanlige
hilsner.

Hun havde naturligvis henvendt sig til kommunen
for at få hjælp. Her havde man henvist hende til
at der først kunne ske udbetaling i slutningen af
denne måned, så hun måtte ud på det grå lånemarked
og låne penge til sin og barnets overlevelse.

> Jeg
>
> Nej, det kan du have ret i. Men når din klient
> siger, at hun har sendt brevet, så kan man
> hævde, at hun skal bevise, at hun har sendt det.

Hun kan naturligvis bevise at hun har afsendt en
lægeerklæring - selvom hun ikke havde sendt det
anbefalet. Det er dog lidt utroligt hvis det er
det man vil hænge sin hat på, når man på den anden
side vil kræve at hun selv skal bære bevisbyrden
for at have modtaget det fra jobcenteret.

> [...]
> lovgivningen. Det hænger i civile sager sammen
> med, at der er fri bevisbedømmelse i retsplejen.
> Ofte kan en myndighed m.v. løfte sin bevisbyrde

Javist, men jeg er helt klar over at systemet kan
fejle. Jeg har kendskab til flere sager hvor
"systemet" har hævdet aldrig at have modtaget et
brev som vitterlig er afsendt.

> Undskyld. Så forveksler jeg dig med en anden.

Det gør du sikkert Kan du bevise det modsatte?
))

> [...]
> retshjælpens faste advokater. Hvis vi tidligere
> kunne have fået lov til at hjælpe med at udforme
> en klage, så kunne tingene nogen gange være endt

Det har du sikkert ret i, men nu drejer det sig om
en klient hvor lyset ikke har oplyst lyskassen
særlig meget, og det er ofte den slags mennesker i
socialgruppe 5, der hverken har viden om, eller
ordet i deres magt til at forklare tingene, men
som måske har en lav tolerancetærskel fordi de har
oplevet gang på gang at blive sat over for
myndigheder og andre "kloge" personer, hvor de har
følt sig nedvurderet og blevet udsat for at være
"skyldige" for at man hurtigt kunne slippe af med
dem.
Det er oftest sådan at man som akademiker eller
blot veluddannet, en gang imellem glemmer at der
faktisk findes mennesker på livets skyggeside, som
aldrig har lært at begå sig socialt i det
eksisterende system, og jeg kender da selv et par
tilfælde hvor jeg som bisidder har oplevet en
såkaldt "skrankepave" af en sagsbehandler der blot
havde sine paragraffer at holde sig til og som
ikke var indstillet på en saglig individuel
behandling. Som jurist kunne en som dig
naturligvis have klaret den situation for en
klient, men for os med ganske få prokuratorkneb og
psykologisk indsigt, kan det være vanskeligt -
især fordi vi (i dette tilfælde, mig) - får en
tilfældig henvendelse af nogle bekendte tæt på
omkring deres børn og hvor det er vanskeligt at
undslå sig.

Jeg er fx lærer og folk forventer af mig at jeg
har svar på rede hånd til alt der vedrører
skolevæsenet. Og selvom det er lykkedes mig at
komme igennem med nogle ting,så er jeg glad for at
jeg ikke skal leve af det- dertil er min viden for
begrænset inden for de forskellige juridiske
områder til at jeg skal forsøge at spille "klog".

> Jeg er som bekendt ikke
>>

> Jeg er enig. Men problemet kan være, at de ting,
> som gruppen bliver enige om, er et udgangpunkt,
> til tider ikke er rigtige.

Enig, og derfor tager jeg da også mange af
indlæggene med et gran salt - alligevel finder jeg
kommentarerne nyttige, da det ofte gælder om at få
en god idé. Fx har jeg ikke i den aktuelle
situation tænkt på retshjælpen, selvom jeg godt er
klar over dens eksistens og at hun ville falde ind
under mulighederne dér, men jeg kender hende som
et forholdsvist ungt menneske (datter af en
bekendt) som det er gået skævt for gennem hele
hendes tilværelse, hvor forældrene ikke har
formået at gøre ret meget (begge handicappede) og
hvor hun efterhånden har fået opbygget en vis
mistro og bitterhed til systemet, kombineret med
en lav frustrationstærskel og det deraf følgende
hidsige gemyt. Det er ikke just en person man
kunne få lyst til at sende videre til en jurist,
der bare forsøger at hjælpe ud fra sin juridiske
viden, men hvor den psykologiske indføling fra den
slags klienter måske ikke just er det første man
tænker på.

Jeg har selv for mange år siden haft en sådan
advokat, som jeg nærmest måtte fodre med
oplysninger som han så benyttede i retten for at
jeg kunne vinde sagen. Faktisk tabte jeg den i
byretten, og han sagde at han ikke mente at den
kunne vindes i landsretten. Jeg insisterede selvom
jeg ikke brød mig om tonen i byretten: Han stod i
pausen og talte med modpartens advokat om at nu
stod den 2-1 til ham i forbindelse med hvem der
førte i konkurrencen om at vinde en sag. Det
virkede både studentikost og ubehageligt på mig
som ung mand i knibe, og da jeg fortalte ham det,
stillede han sig uforstående an og mente at det jo
ikke betød noget særligt.
At jeg så vandt sagen i landsretten med argumenter
som jeg havde forsynet ham med, er blot med til at
bestyrke mig i at han ikke nødvendigvis var en
advokat jeg burde have noget at gøre med, men det
var min fagforening der havde valgt ham, så jeg
havde intet at skulle have sagt.

Jeg husker alligevel den følelse af underlegenhed
når han fra sin piedestal udtalte sig skråsikkert
om mine chancer for at vinde sagen, at han mente
at min følelse af ubehag blot var noget for ham
uforståeligt etc., så jow, jeg kender til hvordan
folk KAN have det i forbindelse med visse jurister
der savner enhver jordforbindelse.
Jeg har da heldigvis også mødt jurister der er
både venlige og nærværende over for deres
klienter, og i dag ville en sådan skovl som jeg
anførte ovenover ikke have en chance hos mig -
måske fordi vi så "taler samme sprog" omend fra
forskellige faglige områder.

De jurister jeg finder mest afskyvækkende er dem
der på højrøvet og nedladende vis fører sig frem
som oraklet i Delphi - nogle af dem har jeg
desværre også stødt på her i gruppen.

Nå, men det var en lang snak om løst og fast.
Undskyld!

Fra : Karina Jensen

Dato : 17-07-10 16:11

[klip]
> [...]
> hun da gerne ville se en bestemmelse hvorpå sådan et krav var nedfældet,
> for hun havde intet kendskab til den slags.

Okay.

> [...]
> "kloge" personer, hvor de har følt sig nedvurderet og blevet udsat for at
> være "skyldige" for at man hurtigt kunne slippe af med dem.

Det kan du have ret i. Retshjælpen bør dog være et sted, hvor der bliver
afsat tid til, at sagsbehandlingen kan tage den tid, der skal til. Vi
arbejder jo gratis og er derfor ikke afhængige af at få mange kunder igennem
butikken.

> [...]
> såkaldt "skrankepave" af en sagsbehandler der blot havde sine paragraffer
> at holde sig til og som ikke var indstillet på en saglig individuel

Det har jeg også oplevet - mange gange.

Som jurist kunne en som dig
> naturligvis have klaret den situation for en klient,

Nej, det er såmænd ikke sikkert. Vi støder på den problemstilling, du
beskriver, ret ofte. Ofte uden at vi kan gøre noget ved det. I disse
tilfælde er den eneste løsning en retssag.

> [...]
> jurist, der bare forsøger at hjælpe ud fra sin juridiske viden, men hvor
> den psykologiske indføling fra den slags klienter måske ikke just er det

Jeg forstår godt, hvad du mener. Det er med jurister som med andre
faggrupper (fx læger)- der er altid nogen, som ikke har tilstækkelig
fornemmelse for det menneske, man skal rådgive.

> De jurister jeg finder mest afskyvækkende er dem der på højrøvet og
> nedladende vis fører sig frem som oraklet i Delphi - nogle af dem har jeg
> desværre også stødt på her i gruppen.

Enig.

> Nå, men det var en lang snak om løst og fast. Undskyld!

Jeg synes, at det er en meget relevant drøftelse, som er god at tage i en
juridisk gruppe. Jeg har gennem årene set tilløb til at tage denne drøftelse
mange gange, men den er meget ofte mundet ud i unuancerede betragtninger,
der mest handler om, at alle vi jurister er højrøvede magtfordrejere, der
savner virkelighedsfornemmelse, fordi vi alle-sammen stammer fra overklassen
og tjener en forfærdelig masse penge og i øvrigt er medlem af samme loge.
Som offentlig ansat jurist, der oprindeligt stammer fra udkantsdanmark og
med forældre, der begge er arbejdere, og som i øvrigt på 10. år har brugt
min fritid på at hjælpe folk i retshjælpen (gratis), så har jeg svært ved at
genkende mig selv i dét billede.

/Karina

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-10 19:01

> [...]
> begge er arbejdere, og som i øvrigt på 10. år
> har brugt min fritid på at hjælpe folk i
> retshjælpen (gratis), så har jeg svært ved at

Det er måske derfor at jeg har oplevet dig som
mere imødekommende med at forklare ting i debatter
som jeg - og visse andre - har gerådet os ud i,
når vi er blevet sat til vægs af visse personer
herinde, der har hånet os for vores ikke-juridiske
tilgang til tingene. Du virker i hvert fald meget
tålmodig i forhold til os lægmænd og vores til
tider uformående tilgange til de juridiske
spilfægterier.

Jeg var på et kursus med en dommer som
kursusholder. Da jeg forklarede hende om denne
gruppe og om den med "den rene jura" som kun
måtte diskuteres herinde (vel at mærke hvis man
ikke hørte til "vennerne " og "eliten" af jurister
in spe) sagde hun at når hun underviste unge
jurastuderende, var det ofte det hun stødte på: En
noget firkantet opfattelse af hvad der var "den
rene jura" som var fnugfri for virkeligheden. Dem
havde hun af og til noget besvær med, når de
skulle tale om hvordan man skønnede juridisk i fx
kriminalsager - for det var jo hinsides det med
"den rene jura", som hun mente var en noget
teoretisk tilgang til tingene, og det er i øvrigt
ofte den slags der gør at lægmænd ikke fatter
hvorfor en person "kun" bliver dømt en
fængselsstraf på få måneder for vold, hvorfor man
ikke udnytter strafferammerne maksimalt ved
forbrydelser som disse personer mener delikventen
burde have.

I stedet for at retlede os lægfolk på en ordentlig
måde, når vi får noget forkert i halsen rent
juridisk set, så burde man sige at den kloge
vejleder den mindre kloge i stedet for at
harcelere over at "dette" eller "hint" ikke har
noget med "den rene jura" at gøre.

Naturligvis skal gruppen her ikke overvældes af
alle mulige politiske tilkendegivelser, men man
burde nok i højere grad tillade at man også så på
visse sager hinsides de kolde paragraffer og
tillod lidt mere samfundsmæssige forhold at vinde
indpas i diskussionerne.

Jeg, for min part, forstår stadig ikke hvorfor
gruppen hedder dk.videnskab.jura, når man ikke
synes at også visse samfundsmæssigt-historiske
forhold også kan drøftes uden at nogle får ondt et
vist sted og taler om "brud på fundatsen" etc. Men
jeg konstaterer at hvis man ikke er inde i varmen
som en af vennerne (=dem der har slået deres navne
fast som jurakyndige), så vanker der -

Nå, men livet er for kort til den slags - jeg
takker for diskussionen og interessen vedr. det
med skøn under regel og denne form for
"socialjura" som du er blevet involveret i. -
Nu får vi så at se, om en eller anden her i
gruppen kommer med indvendinger om at denne
diskussion er OT. - Vi får se.

Fra : Klaus H

Dato : 17-07-10 22:05

Cut
> [...]
> tilgang til tingene. Du virker i hvert fald meget
> tålmodig i forhold til os lægmænd og vores til
> tider uformående tilgange til de juridiske

Du har ret. Det er rart når nogle der ved noget, gider give en fyldig forklaring som vi andre der "bare" har en juridisk nysgerrighed kan forstå>

Cut

> Nu får vi så at se, om en eller anden her i
> gruppen kommer med indvendinger om at denne
> diskussion er OT. - Vi får se.

Ja, og det kan vi da bare ignorere, Ikke?

Klaus H

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-10 22:35

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i meddelelsen

Cut
> [...]

> gruppen kommer med indvendinger om at denne
> diskussion er OT. - Vi får se.

Ja, og det kan vi da bare ignorere, Ikke?

[..] javist - til en vis grænse - man skal
naturligvis ikke stræbe efter at være så OT som
muligt, men det irriterer mig at der er nogen der
kan tillade sig at være meget OT uden problemer,
hvor andre bliver kritiseret voldsomt for det
samme: det handler om hvem der er "vennerne" og
hvem der ikke er, og det finder jeg forståeligt,
for sådan foregår det jo også i virkelighedens
verden, men det er ikke destomindre også
hyklerisk, og det vender jeg mig imod.

Fra : Dan

Dato : 16-07-10 23:05

> [...]
> modtagelse.
> Hvad med en henvisning til enten lovtekst eller regler? Citer gerne hvor

Jeg er bange for at det du citerer er det, som spørgeren spørger om /
konkluderer(?)
Jeg er _ikke_ enig i, at man skal bevise, at man har modtaget brevet eller
ej, men påpeger blot, at det vel er "god skik" at "prøve" at holde sin sti
ren og gøre hvad man er pålagt af Jobcentret.
Som jeg skriver, så "bør" spørgeren forklare overfor Jobcentret / a-kasse,
at der er sket en (hændelig?) fejl hos PostDK og han er udenfor skyld i
dette problem.
Derudover viser han med sin hidtidige og fremtidige færd, at han reagerer på
alle henvendelser, der måtte komme ham _i hænde_.
Måske er mit svar mere "god skik" end et desideret juridisk svar. :)

/Dan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-07-10 20:36

On 16/07/2010 15:07, ahw wrote:
> [...]
> vedligeholde sit CV - for det medfører jo
> karantæne hvis man ikke gør det, og man har selv
> pligt til at holde sig ajour med reglerne?

Du kan gå på det lokale bibliotek, og låne en computer. Eventuelt skal
du bestille tid først. Muligvis er det sådan på nogle biblioteker at du
kan blive nødt til at "booke" en tid nogle dage i forvejen.

Alternativt kan du måske få lov at bruge en computer på JobCenteret.

> [...]
> og når jobcenteret blot siger: Det er dig der skal
> bevise at du IKKE har modtaget indkaldelsen! ?

Det lyder grotesk. Der sker jo fejl hos PostDanmark, selv om det er
sjældent. Er der tale om at vedkommende har fået karantæne efter at have
"ignoreret" kun én samtaleindkaldelse?

> [...]
> slags - dem jeg har set på hidtil rummer en masse
> regler for karantæne, men ingen der tilsyneladende

Jeg har svaret på hvad jeg kan, og spurgt lidt uddybende, men andre med
mere viden må tage det resterende.

--
Peter Knutsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-10 23:01

> Det lyder grotesk. Der sker jo fejl hos
> PostDanmark, selv om det er sjældent. Er der
> tale om at vedkommende har fået karantæne efter
> at have "ignoreret" kun én samtaleindkaldelse?

Ja! Desværre. Hun fik den besked af jobcenterets
sagsbehandler og fik skriftlig at man derfor mente
at hun så selvforskyldt var blevet arbejdsløs og
derfor satte man den såkaldte "effektive
karantæne" på 111 timer i gang = 3 ugers karantæne
(hvordan de så afgør dette).

Hun anførte at hun havde været syg en gang og
havde indsendt lægeerklæring - a-kassen mente at
hun havde /valgt/ at blive væk fra arbejdet
(selvom hun havde dokumenteret sygdommen) og
derfor fik hun karantæne. Det stod der vitterlig i
papirerne, som jeg har set.

Jeg har nu skrevet på hendes vegne og bedt om en
nærmere forklaring og klaget over afgørelsen - så
må vi se, men det hjælper hende ikke nu ;-(

Men tak for hjælpen i form af forklaringen.

Fra : Dan

Dato : 16-07-10 23:10

> [...]
> arbejdet (selvom hun havde dokumenteret sygdommen) og derfor fik hun
> karantæne. Det stod der vitterlig i papirerne, som jeg har set.

Det der lugter lidt surt i sommervarmen efter min mening.
Hvordan pokker de kan konkludere det på en lægeerklæring, medmindre de
underkender lægens erklæring eller....?

/Dan

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-10 23:16

> Det der lugter lidt surt i sommervarmen efter
> min mening.
> Hvordan pokker de kan konkludere det på en
> lægeerklæring, medmindre de underkender lægens
> erklæring eller....?

Aner det ikke, men jeg har set at man i TV har
jaget syge ud i aktivering for at få større
tilskud end de kunne få ved almindelig sygdom -jeg
har desværre kun set indlægget lidt overfladisk,
men det virkede som om det var bedre at aktivere
selv syge mennesker fordi kommunen så fik tilskud
på 65 procent i stedet for at skulle betale
kommunen for klienter der ikke var i arbejde som
følge af sygdom, for her var der tale om en
statslig refusion på kun 35 procent, hvis jeg
forstod det rigtigt.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-07-10 12:16

On 17/07/2010 00:15, ahw wrote:
> [...]
> kommunen for klienter der ikke var i arbejde som
> følge af sygdom, for her var der tale om en
> statslig refusion på kun 35 procent, hvis jeg

Jeg tror du har forstået det rigtigt.

--
Peter Knutsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-10 14:59

> Jeg tror du har forstået det rigtigt.

tusind tak for ulejligheden!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-07-10 09:31

On 19/07/2010 15:58, ahw wrote:
> "Peter Knutsen"<peter@sagatafl.invalid> skrev i
>
> tusind tak for ulejligheden!

Det var overhovedet ingen ulejlighed.

--
Peter Knutsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-10 11:12

> Det var overhovedet ingen ulejlighed.

Det er jeg glad for, men jeg skrev det også af ren
og skær høflighed, når jeg nu får et kompetent
svar på et spørgsmål jeg sådan set ikke havde
forventet at få svar på - det fik jeg, og det er
jeg da meget glad for!
Når jeg skriver sådan er det for at understrege at
der intet ironi var tilsigtet i min tak, men det
var ærligt ment, hvis man skulle misforstå det.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 17-07-10 06:48

> [...]
> en indkaldt samtale i jobcenteret når hun ikke har modtaget noget brev, og
> når jobcenteret blot siger: Det er dig der skal bevise at du IKKE har

De ansatte i jobcentrene (og sikkert også a-kasserne) lægger ører til den
ene dårlige undskyldning efter den anden dagen lang.
Den med "jamen jeg har ikke modtaget noget brev" har de hørt tusindvis af
gange før, så det tror de selvfølgelig ikke på.

Leo Havmøller.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-10 12:34

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i
meddelelsen news:i1rg6n$e5c$1@speranza.aioe.org...

> [...]
> undskyldning efter den anden dagen lang.
> Den med "jamen jeg har ikke modtaget noget brev"
> har de hørt tusindvis af gange før, så det tror

Det er muligt, men de ansatte må naturligvis ikke
vurdere folk ud fra hvad de mener er "dårlige
undskyldninger", men alene ud fra hvad loven
siger, skulle jeg mene? Man kan ikke bevise at man
IKKE har modtaget et brev - hvis a-kasserne og
jobcentrene vil sikre sig, kan de så enten udsende
tingene anbefalet eller også sende mails.

Vil man ikke det, risikerer man at ting går tabt.
Det kan ikke være et spørgsmål om tro hvorvidt man
skal behandle borgerne iht. lovgivningen!

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-07-10 13:18

On Sat, 17 Jul 2010 13:34:09 +0200, "ahw" <nix> wrote:

>Det er muligt, men de ansatte må naturligvis ikke
>vurdere folk ud fra hvad de mener er "dårlige
>undskyldninger"
Det er et spørgsmål om recurser, sorterer man de sædvanlige "dårlige
undskyldninger" fra i starten har man mere tid til reelt arbejde.

>men alene ud fra hvad loven siger, skulle jeg mene?
Og hvis loven siger at det er nok at der sendes et brev (så betragtes
beskeden som afleveret og forstået) så er undskyldningen "Jeg har ikke
modtaget det brev" en dårlig undskyldning.

>Man kan ikke bevise at man
>IKKE har modtaget et brev
Nej det er sandt nok, men systemet har vedtaget at i visse tilfælde er
det nok at brevet (indeholdende en væsentlig, betydningsfuld og vigtig
besked, der kan have alvorlige konsekvenser hvis den ikke kommer frem)
er afsendt, så betragter man det som værende modtaget.
I andre tilfælde skal myndigheden sikre sig at du får brevet, så
sendes det anbefalet.
I nogle få tilfælde skal de sikre sig at du er bekendt med brevets
indhold, så sender de en oplæser med ud.

Gæt selv på hvilken der er den billigeste måde, og hvem der skal
betale hvis alle myndighedernes breve skal sendes anbefalet.

> - hvis a-kasserne og
>jobcentrene vil sikre sig, kan de så enten udsende
>tingene anbefalet eller også sende mails.
Eller ringe folk op, sende en SMS er også brugbare midler.

>Vil man ikke det, risikerer man at ting går tabt.
Statistisk set er det at et brev ikke når frem en enddog meget sjælden
hændelse, upåagtet alle dem der nu vil fremturer med at der er breve
de aldrig har modtaget som de ved var afsendt.

>Det kan ikke være et spørgsmål om tro hvorvidt man
>skal behandle borgerne iht. lovgivningen!
I det tilfælde du har under behandling i denne tråd er der ikke tale
om tro, men om at brevet, bare ved sin afsendelse, betragtes som
værende i modtagerens besiddelse, derfor kan modtager ikke bruge
undskyldningen "brevet er ikke modtaget" til noget som helst uanset om
det er sandt eller ej.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-10 14:39

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk>
skrev i meddelelsen

> Det er et spørgsmål om recurser, sorterer man de
> sædvanlige "dårlige
> undskyldninger" fra i starten har man mere tid
> til reelt arbejde.

Hvis man laver en sådan regel om at de "dårlige
undskyldninger" sies fra, vil det være
lovstridigt. Og i øvrigt: hvem siger at det er
dårlige undskyldninger? Tror du slet ikke at PD
begår fejl?

> Og hvis loven siger at det er nok at der sendes
> et brev (så betragtes
> beskeden som afleveret og forstået) så er
> undskyldningen "Jeg har ikke
> modtaget det brev" en dårlig undskyldning.

Aha! jeg har netop sendt dig en million på en
check - har du ikke modtaget den? jamen, det er jo
bare en dårlig undskyldning! Get real. Naturligvis
er det ikke en dårlig undskyldning når vi nu ved
at PD tit laver fejl.

> [...]
> I nogle få tilfælde skal de sikre sig at du er
> bekendt med brevets
> indhold, så sender de en oplæser med ud.

Hvis der findes en sådan regel i systemet som
forvaltningerne så handler ud fra, så vil det være
ulovligt jf. skøn under regel-debatten fra
tidligere.

> Gæt selv på hvilken der er den billigeste måde,
> og hvem der skal
> betale hvis alle myndighedernes breve skal
> sendes anbefalet.

Det er jo myndighederne der mener at alle
arbejdsløse skal både ditten, dutten og datten,
ergo må myndighederne naturligvis også være
ansvarlige for at tingene når ud til folk -også
selvom det koster penge. Det kan umuligt være
borgernes opgave at gøre myndighedernes arbejde.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-07-10 02:15

ahw skrev

> Ovenstående hidrører fra en sag jeg er blevet
> gjort opmærksom på og som jeg finder mildest talt
> forbløffende.

Jeg kan ikke finde hoved og hale i det du skriver og der er sikkert
andre der undrer sig?

Jeg ved ikke om der er tale om samme person, men lige for at ridse op
mht de oplysninger der er fremkommet indtil videre - jeg har forsøgt
at stille det op som jeg ser kronologien

AG (arbejdstager) bliver syg og bliver fyrret pga sygdom
AK (arbejdsløshedskassen) giver karantæne da AK mener fyrringen var
selvforskyldt
Tilsyneladende er der endnu en sygdomsperiode i spil med manglende
fremmøde i AK?
AG modtager ikke brev fra AK vedr møde og får igen karantæne pga
udeblivelse

Hvis ovenstående er helt hen i vejret kan du ikke stille en
kronologisk rækkefølge op så der er styr på fakta?
Muligvis er der tale om flere forskellige personer i dine indlæg i
tråden, så en kort opsummering vil sikkert hjælpe på forståelsen af
problemstillingen og vil også være en stor hjælp for dig selv i det
videre sagsforløb

mvh /Peter

Fra : Per O.

Dato : 01-08-10 21:06

On Fri, 16 Jul 2010 15:07:53 +0200, "ahw" <nix> wrote:

> [...]
>vedligeholde sit CV - for det medfører jo
>karantæne hvis man ikke gør det, og man har selv
>pligt til at holde sig ajour med reglerne?

Som allerede nævnt, har du mulighed for at låne en pc på det lokale
Jobcenter samt andre steder.

> [...]
>modtager det (de sendes jo ikke anbefalet),
>hvordan kan man så dokumentere at man IKKE har
>modtaget det pågældende brev for at undgå

Hvis du allerede ved, at der er problemer med leveringen af post til
din adresse, kunne du jo meddele dette til Jobcenteret, som så kunne
sende dig en mail eller en sms, så du er sikker på at modtage
beskeden.
Det gør vi i hvert fald gerne for de borgere vi har i forløb (arbejder
selv hos såkaldt "Anden aktør" for Jobcentrene)

Hvis det er første gang den slags sker, får det i hvert fald ikke
automatisk konsekvenser for 'vores' kandidater. Vi prøverførst at
tage kontakt til den pågældende på telefonen, for at høre hvorfor
han/hun ikke er mødt op.
Hvis der ikke er opgivet noget telefonnummer eller e-mail (det sker
faktisk - det er ikke obligatorisk at have telefon eller e-mail når
man er ledig) har vi jo ikke rigtig andre muligheder for at afhjælpe
situationen.
Hvis mails og beskeder på telefonsvareren heller ikke fører til en
hurtig reaktion (samme dag som mødet skulle finde sted), så er vi nødt
til at indberette udeblivelsen, men så er de andre muligheder altså
også udtømt.

Det kan altså være usmart at undlade at give telefonnummer og e-mail
til Jobcenteret, for det kan gøre kontakt besværlig, når det går galt.

Per O.

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-10 22:40

"Per O." <nono@dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det kan altså være usmart at undlade at give
> telefonnummer og e-mail
> til Jobcenteret, for det kan gøre kontakt

Som du selv skriver så er det ikke en pligt at
have telefon, mobiltelefon eller netadgang. Når vi
derimod ser hvor emsige jobcentrene synes at være
(JF. debatten om at syge mennesker skal aktiveres
i job, at dødssyge mennesker bliver indkaldt, at
folk nægtes at gå til deres forældres begravelse
etc., kunne man jo så enten sende bude ud til den
pågældende adresse med breve eller også sende dem
anbefalet.

Fra : Per O.

Dato : 02-08-10 15:57

On Sun, 1 Aug 2010 23:39:59 +0200, "ahw" <nix> wrote:

> [...]
>etc., kunne man jo så enten sende bude ud til den
>pågældende adresse med breve eller også sende dem

Som udgangspunkt virker Postdanmark nu forbilledligt, og millioner af
breve når frem til den rette modtager hver dag. Det sker yderst
sjældent, at jegi hører om breve som er blevet væk, så jeg synes
problemet er meget lille.
Ideen med anbefalede breve eller bude skal jo betales, og der er kun
du og jeg til at gøre det over skatten, så det vil jeg mene er at
skyde gråspurve med kanoner, set i lyset af hvor få der reelt har
problemet.
Som udgangspunkt må det være en sag mellem den enkelte borger og
hans/hendes lokale postkontor.

Per O.

Fra : Emil

Dato : 02-08-10 17:08

Per O. wrote:

> [...]
>breve når frem til den rette modtager hver dag. Det sker yderst
>sjældent, at jegi hører om breve som er blevet væk, så jeg synes

Men stigende!
Normalt modtager jeg 0 - 2 af mine naboers breve om året. De puttes så
bare i deres brevsprækker.

En enkelt dag i 2009, hvor der var 5-6 breve i min postkasse, startede
jeg med at sprætte alle kuverter op og tage indholdet ud. 2 af brevene
var pinlige fejlleverancer!

I 1. halvdel af 2010 modtog jeg 4 fejlleverede breve. Jeg kan ikke
vide, hvor mange breve mine venlige naboer har flyttet til min
postkasse.

Selv om jeg er tilmeldt "Den elektroniske post", sender kommunen af og
til fysiske breve, og andre gange elektronisk. Bankerne er mere
stabile med deres post.

Problemerne kan være fatale, både retsligt og økonomisk.

Jeg fornemmer at problemet er stigende, selv om antallet af fysiske
breve er faldet markant.

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-10 00:10

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i
meddelelsen

> [...]
>
> Problemerne kan være fatale, både retsligt og
> økonomisk.
>
> Jeg fornemmer at problemet er stigende, selv om

Også mit indtryk - hos os er det næsten dagligt at
vi modtager breve der ikke er stilet til os,
ligesom vore naboer ofte får vores breve. - Det er
bestemt ikke i orden.

Fra : Per O.

Dato : 03-08-10 14:14

On Mon, 02 Aug 2010 18:08:04 +0200, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Problemerne kan være fatale, både retsligt og økonomisk.
>
>Jeg fornemmer at problemet er stigende, selv om antallet af fysiske

Jeg har til gengæld ikke oplevet det på de sneste to adresser jeg har
boet på (små 10 år i alt), så problemet må være lokalt.

/Per O.

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-10 00:56

> [...]
> Jeg har til gengæld ikke oplevet det på de
> sneste to adresser jeg har
> boet på (små 10 år i alt), så problemet må være

Om det er lokalt eller ej, ændrer ikke på det
forhold at man ikke modtager sin post.
Nogle oplever aldrig problemer, andre gør -

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-10 00:09

> Som udgangspunkt må det være en sag mellem den
> enkelte borger og
> hans/hendes lokale postkontor.

Da det er et almindeligt brev, kan postkontoret
desværre ikke hjælpe - så står man altså der med
håret i - så at sige - postkassen. Og når
jobcentret er så regelret, så bør borgeren
naturligvis have en mulighed for at blive troet
ved fx at vedkommende skriver fx en tro-og
love-erklæring.

Fra : Per O.

Dato : 03-08-10 14:12

On Tue, 3 Aug 2010 01:08:32 +0200, "ahw" <nix> wrote:

> [...]
>jobcentret er så regelret, så bør borgeren
>naturligvis have en mulighed for at blive troet
>ved fx at vedkommende skriver fx en tro-og

Jeg formoder at det postbud der leverer brevet i din postkasse, er
ansat på det lokale postkontor. Hvordan det så ikke kan være deres
problem begriber jeg ikke?
Hvis postbudet læser din adresse rigtigt, så leverer han det jo ikke i
din nabos postkasse, men i din. Problemet må altså være postbudet, og
dermed noget lokalt.

/Per O.

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-10 00:55

> [...]
> Hvis postbudet læser din adresse rigtigt, så
> leverer han det jo ikke i
> din nabos postkasse, men i din. Problemet må

Selvom det ikke er mig der har problemer med
jobcentret (jeg er skam i arbejde), så ved jeg at
der hvor vi bor, har vi nu gennem 9 år ikke haft
andet end bøvl med postvæsenet. - og selvom vi
klager og klager, ændrer det ikke noget.

1. Vi kan ikke vide om den post vi ikke modtager
skyldes at postbuddet har sløset eller om der er
afsendt noget til os - fx fra kommunen, hvis folk
der evt. modtager den fejlagtige post til os ikke
returnerer den.

2. Postvæsenet kan ikke se hvad postbuddet har
lavet.

3. Det kan ikke bevises af os umiddelbart at
postbuddet har afleveret tingene forkert, hvis
brevet ikke er anbefalet.

4. Set fra postvæsenets side, er de naturligvis
ansvarlige for at posten leveres korrekt, men
bliver den ikke det, så er det op til mig at
bevise at jeg skulle have modtaget en post, som
jeg ikke nødvendigvis kender til skulle være sendt
til mig.
Bevisbyrden er altså min fordi jeg anklager
postvæsenet, der blot vil benægte at de har lavet
en fejl.
Hvordan skal jeg dog bære mig ad med det bevis?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-08-10 03:03

ahw skrev

> kunne man jo så enten sende bude ud til den
> pågældende adresse med breve eller også sende
> dem anbefalet

Anbefalet brev er ikke nogen garanti for at det når frem, det er blot
nemmere at spore

- Peter