Tv-overvågning?
Fra : Jubi

Dato : 15-07-10 21:54

Herved bekendtgøres lov om tv-overvågning, jf. lovbekendtgørelse nr. 788
af 12. august 2005, med de ændringer, der følger af § 4 i lov nr. 542 af
8. juni 2006 og § 1 i lov nr. 519 af 6. juni 2007.

§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt
gentagen personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk
virkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende apparat. Lovens
regler om tv-overvågning finder tilsvarende anvendelse på opsætning af
sådant apparat med henblik på overvågning.

§ 2. Bestemmelsen i § 1 gælder ikke:

4) Tv-overvågning, der ikke er forbundet med optagelse af billeder på
videobånd, film eller lignende, når den foretages som led i overvågning
af egne indgange, facader, indhegninger eller lignende.

§ 3. Private, der foretager tv-overvågning af steder eller lokaler,
hvortil der er almindelig adgang, eller af arbejdspladser, skal ved
skiltning eller på anden tydelig måde give oplysning herom.

(tekst udklippet)

Hvilken myndighed kan man spørge om en boligforenings tv-overvågning er
lovlig eller ulovlig?
En henvendelse til boligforeningen er forblevet ubesvaret.Og der er ikke
skiltet.
Hvor meget andet skal et tv-kamera dække af et område, jævnfør §1, før
§2 stk. 4 ikke kan tages i betragtning?

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-07-10 22:58

Jubi wrote:

> Hvilken myndighed kan man spørge om en boligforenings tv-overvågning er
> lovlig eller ulovlig?
> En henvendelse til boligforeningen er forblevet ubesvaret.Og der er ikke
> skiltet.

Hvis der TV-overvåges uden skiltning med advarsel herom, overtræder de
loven. Meld dem til politiet. Der er bødestraf for overtrædelse.

> Hvor meget andet skal et tv-kamera dække af et område, jævnfør §1, før
> §2 stk. 4 ikke kan tages i betragtning?

Bemærk at der netop er kommet en ny §2 stk 2 (lidt ala §3a) som kraftigt
udvider boligforeningernes muligheder for at lave TV overvågning (til at
dække områder som stier og veje med offentlig adgang).

==========
§2, Stk. 2. Politidirektøren kan uanset bestemmelsen i § 1,
stk. 1, efter ansøgning give boligorganisationer og foreninger
m.v., der repræsenterer husstandene i et boligområde, tilla-
delse til at foretage tv-overvågning af det pågældende bolig-
område og af arealer, som ligger i direkte tilknytning hertil,
når overvågningen er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbe-
kæmpelse. En tilladelse kan gives for højst 5 år ad gangen.
==========

Jeg går ud fra at offentligheden kan få aktindsigt i hvilke tilladelser
der er givet med henvisning til denne paragraf.

Men bestemmelsen er lige vedtaget, så det er næppe denne mulighed som din
boligforening har udnyttet.

--
Jesper Lund

Fra : Jubi

Dato : 16-07-10 05:48

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> der er givet med henvisning til denne paragraf.
>
> Men bestemmelsen er lige vedtaget, så det er næppe denne mulighed som

De vil ikke få lov af den anledning, da hele kvateret ikke er
opholdssted for kriminelle eller deres gerninger.
Men bestemmelsen giver vel ikke tilladelse til at undlade skiltning.

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-07-10 13:47

Jubi wrote:

> De vil ikke få lov af den anledning, da hele kvateret ikke er
> opholdssted for kriminelle eller deres gerninger. Men bestemmelsen giver
> vel ikke tilladelse til at undlade skiltning.

Nej, det er kun politiet og militæret som må foretage TV overvågning uden
skiltning. For alle andre vanker der bøder hvis der ikke skiltes.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-07-10 21:31

====
§ 3. Private, der foretager tv-overvågning af steder eller lokaler,
hvortil der er almindelig adgang, eller af arbejdspladser, skal ved
skiltning eller på anden tydelig måde give oplysning herom.

§ 4. Justitsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om skiltning
m.v. efter § 3, stk. 1, og § 3 a, stk. 1.
=====

Jeg kunne ikke finde nogle bekendtgørelser om udformningen af den krævede
skiltning, men §3 må kunne læses som at skiltet er tydelig for alle. Hvis
meningen med skiltningen er at advare mod TV-overvågning, må det være
rimeligt at forvente at skiltningen kan ses på passende afstand før man
bevæger sig ind i det område som TV-overvåges, således at man helt kan
undgå at blive registreret af kameraerne.

--
Jesper Lund