Tomater/ Pletter
Fra : A:H:J:

Dato : 15-07-10 21:25

Hvorfor kommer der sorte pletter på nogle af tomaterne i drivhuset, og hvad
er årsagen. AHJ

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-07-10 22:42

"A:H:J:" <arhoja@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Hvorfor kommer der sorte pletter på nogle af tomaterne i drivhuset, og
> hvad er årsagen. AHJ

Det skyldes "griffelråd".:

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/DFC522430DEA43B8C12571A300669AE0!OpenDocument&Print=1

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-07-10 23:10

"A:H:J:" <arhoja@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Hvorfor kommer der sorte pletter på nogle af tomaterne i drivhuset, og
> hvad er årsagen. AHJ

Som en anden nævner griffelråd - det plejer at komme, hvis der har
manglet vand i en kortere periode - ifølge lærebøgerne - men jeg havde
det også for et par år siden - og det var i en kapilær-kasse, der ikke
tørrede ud, så jeg ved ikke om der kan være andre årsager ?

Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-07-10 05:52

On Fri, 16 Jul 2010 00:10:21 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

> [...]
>det også for et par år siden - og det var i en kapilær-kasse, der ikke
>tørrede ud, så jeg ved ikke om der kan være andre årsager ?

Det kommer også hvis de mangler et eller andet bestemt - som jeg ikke
kan huske hvad er.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tom Andersen

Dato : 16-07-10 08:41

> [...]
> for et par år siden - og det var i en kapilær-kasse, der ikke tørrede ud,
> så jeg ved ikke om der kan være andre årsager ?

Kapilærkasser kan efter sigende anvendes forkert / justeres så jorden /
vækstmediet er for vådt.
Rødderne rådner og rodmængden bliver for lille til den overjordiske del,
som - paradoksalt nok - mangler vand og der kan opstå griffelråd!

Til A:H:J

Prøv at kontrollere røddernes tilstand nederst i vækstmediet i forhold til
de øvre lag.

PS
Jeg har ikke selv erfaring med kapilærkasser - jeg dyrker i jord / kompost.

Tom

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-07-10 17:55

"Tom Andersen" <ingen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Rødderne rådner og rodmængden bliver for lille til den overjordiske
> del, som - paradoksalt nok - mangler vand og der kan opstå griffelråd!

Sandsynligvis noget i den stil - det var i øvrigt så vidt jeg husker kun
en ud af tre planter i samme kasse, der fik det - jeg har ikke haft det
siden, så jeg har ikke tænkt mere over det

Jan

Fra : A:H:J:

Dato : 16-07-10 21:34

tak for hjælpen, nu har jeg lidt at gå efter. AHJ