Gebyr ved brug af dansk mastercard i Danma~
Fra : (-Peter-)

Dato : 15-07-10 04:49

Hej

Er der nogen der ved om flg. stadig er gældende:
http://www.konkurrencestyrelsen.dk/konkurrenceomraadet/betalingskort/gebyrer/gebyrer-ved-fysisk-handel/

Dvs. at danske forretninger og restauranter ikke må opkræve gebyr ved
bruge af dansk udstede kreditkort?

Jeg spørger da jeg blev opkrævet et relativt stort gebyr (ca. 7 kr
oven i en regning på 195 kr) på en restaurant i Rungsted.

Mvh
Peter

Fra : Jet

Dato : 15-07-10 05:01

On 15 Jul., 13:48, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg spørger da jeg blev opkrævet et relativt stort gebyr (ca. 7 kr
> oven i en regning på 195 kr) på en restaurant i Rungsted.

det må de ikke ... http://www.dr.dk/DR1/kontant/2008/05/06150948.htm
handl der ikke mere

Fra : (-Peter-)

Dato : 15-07-10 05:43

On 15 Jul., 13:00, Jet <jetro...@gmail.com> wrote:

> det må de ikke ...  http://www.dr.dk/DR1/kontant/2008/05/06150948.htm
> handl der ikke mere

Mener jeg heller ikke - dog er dit link også "lidt gammelt", så vil
høre om andre har "nye oplysninger evt." - det er jo relativt for
nyligt der er åbnet op for betaling med mastercard "overalt"..

/Peter

Fra : KT

Dato : 15-07-10 15:30

Parkering København her ingen hæmninger omkring at opkræve gebyrer for brug
af kort uanset det er Dankort, VISA, Master eller hvad de allesammen
hedder - der bliver i P-automaterne pålagt 1,25% en udgift som dem der
betaler med mønter slipper for.
Hvor er logikken? Indsamlingen af mønter er trods alt langt mere besværlig
og usikker end en kort transaktion.

Knud

Fra : Jet

Dato : 15-07-10 11:37

On 15 Jul., 17:29, "KT" <knu...@privat.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg spørger da jeg blev opkrævet et relativt stort gebyr (ca. 7 kr
> oven i en regning på 195 kr) på en restaurant i Rungsted.

"stort" mon dog, det er langt under 1 Euro
Forslag: skriv til Konkurrencestyrelsen og giv gruppen svaret

Fra : (-Peter-)

Dato : 15-07-10 12:30

On 15 Jul., 19:36, Jet <jetro...@gmail.com> wrote:

> "stort"  mon dog, det er langt under 1 Euro
nej.. det har du da ret i men "mange procent"!

> Forslag: skriv til Konkurrencestyrelsen og giv gruppen svaret
tja.. gør jeg hvis jeg ikke får svar fra andre inden x timer/dage

/Peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-07-10 06:26

On 15 Jul., 16:29, "KT" <knu...@privat.dk> wrote:
> [...]
> af kort uanset det er Dankort, VISA, Master eller hvad de allesammen
> hedder - der bliver i P-automaterne pålagt 1,25% en udgift som dem der

Iflg. http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Parkering/ProdukterOgPriser/gebyr.aspx
har de loven på deres side da handel i automat er fjernsalg

/Peter

Fra : KT

Dato : 21-07-10 14:25

> [...]

http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Parkering/ProdukterOgPriser/gebyr.aspx
har de loven på deres side da handel i automat er fjernsalg

Nu er den side altså Center for Parkering / Københavns Kommunes egen side og
er sikkert udtryk for deres egen tolkning af lovgivningen.
Jeg ser ingen forskel på at trække en p-billet eller købe 10 liter benzin
hos Shell ved hjælp af mit kort - men alligevel mener førstnævnte at være
berettiget til 1,25% ekstra - endda selv om det er billigere i handling at
modtage en kreditkort transaktion end klingende mønt!

Knud