skøn under regel?
Fra : Ukendt

Dato : 14-07-10 18:17

Hvad betyder egentlig udtrykket "skøn under
regel"?

Fra : Kasper Demant

Dato : 14-07-10 18:34

Den 14-07-2010 19:17, ahw skrev:
> Hvad betyder egentlig udtrykket "skøn under
> regel"?

Jeg mener at det er når hvert enkelt tilfælde kræver et konkret skøn,
men forvaltningen opsætter en generel regel til brug for afgørelse af
ensartede sager.
Der er tale om en fejl når de ikke udøver det pligtmæssige skøn og
dermed udøver skøn under regel.

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg rammer rigtigt, men jeg mener det er
sådan det hænger sammen.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-10 01:40

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i
meddelelsen

> [...]
> regel.
>
> Jeg er ikke helt sikker på, om jeg rammer
> rigtigt, men jeg mener det er sådan det hænger

Det vil altså sige at der menes at der skal være
et skøn og det skøn går forud for reglen, således
at hvis man alene afgør en sag ved at henvise til
en regel uden at der også anvendes et skøn om det
er rimeligt at anvende reglen, vil være forkert?

Fra : Codexx

Dato : 14-07-10 19:26

On 15 Jul., 02:40, "ahw" <nix> wrote:
> [...]
> en regel uden at der også anvendes et skøn om det
> er rimeligt at anvende reglen, vil være forkert?- Skjul tekst i anførselstegn -

Det er ikke helt dækkende.

http://www.kolding.dk/manualdatabasen/0040847.asp?sid=1778&uid=38137

Forvaltningen skal altså "tænke sig om" i hver sag, og ikke blot
mekanisk træffe en afgørelse på basis af et internt regelsæt eller
lign. Det betyder IKKE at forvaltningen kan tilsidesætte en lovbestemt
"regel", blot fordi den skønner noget andet!

/Codexx

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-10 09:16

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i
meddelelsen
On 15 Jul., 02:40, "ahw" <nix> wrote:
> [...]

lign. Det betyder IKKE at forvaltningen kan
tilsidesætte en lovbestemt
"regel", blot fordi den skønner noget andet!

Tusind tak for dit præcise svar og linket.

Fra : Karina Jensen

Dato : 15-07-10 20:38

[klip]
> [...]
> "regel", blot fordi den skønner noget andet!
>
> Tusind tak for dit præcise svar og linket.

Hvis jeg var dig, ville jeg være meget gladere for Codexx' svar end for det,
der står i linket. Det, som står der, er ikke super præcist.

/Karina

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-10 08:55

"Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> skrev i
meddelelsen
> [klip]

> Hvis jeg var dig, ville jeg være meget gladere
> for Codexx' svar end for det, der står i linket.
> Det, som står der, er ikke super præcist.

Jeg kontaktede folketingets ombudsmand og fik af
en jurist dér forklaret tingene, sådan som jeg
også læste det i linket. Jeg ved ikke hvorfor
du´mener at Codexx' svar er mere præcist, men du
har sikkert en forklaring.

Som jeg imidlertid har skrevet til dig i
sproggruppen, så skriver du om "forbuddet mod skøn
under regel" - og det virker lidt tåget; er der
ikke snarere tale om et krav til at myndighederne
SKAL SKØNNE individuelt i de sager hvor
lovgivningen giver mulighed for skøn?