Beplantning i Køkken/frugthaven
Fra : Mjav

Dato : 14-07-10 22:15

Hej NG

Jeg er ved, at lave terrasse i min Køkken/frugthave.
Jeg skal have nogle bede omkring terrassen ( som er 8x5,5 meter )
Jeg tænker, jeg vil holde det i samme stil/tråd som resten... dvs. spiselige
ting.

Jeg tænker, jeg vil have nogle søjlefrugttræer og div. krydderurter.
Jeg så et haveprogram igår hvor Claus Dalby viste Palmekål og slangeløg. Dem
MÅ jeg eje!!!!
De var jo så flotte..Og de ville jo passe fint...
Hans forvoksede gulerødder var også en ide.

Er der ellers noget, som ville passe i sådanne bede??
Det må gerne være noget som bliver flot, hvis man bare lader det gro, frem
for at høste det...som f.eks gulerødderne.

Jeg har noge Olivenplanter og laurbær træer i potter, som selvfølgelig også
skal derom og stå!!

Har I nogle ideer??

Mvh
Susanne

Fra : Tom Andersen

Dato : 15-07-10 08:20

"Mjav" <lochnees@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg skal have nogle bede omkring terrassen ( som er 8x5,5 meter )
> Jeg tænker, jeg vil holde det i samme stil/tråd som resten... dvs.

Grønne asparges og jordskokker er nemme, dekorative , tætte og flerårige

Tom

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-07-10 10:33

Tom Andersen wrote:
> "Mjav" <lochnees@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Grønne asparges og jordskokker er nemme, dekorative , tætte og
> flerårige
> Tom

OBS!!
Jordskokker bliver høje 2+meter og breder sig voldsomt. De bør absolut
inddæmmes, ellers overtager de hele bedet. men en herlig spise og ret
dekorativ.

Dild bliver meget dekorative hvis man lader dem gro.
Artiskok var en anden ide, men kræver lidt mere pleje.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Tom Andersen

Dato : 16-07-10 08:33

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> OBS!!
> Jordskokker bliver høje 2+meter og breder sig voldsomt. De bør absolut
> inddæmmes, ellers overtager de hele bedet. men en herlig spise og ret
> dekorativ.

Ja, de bliver omkring to meter høje, hvilket kan være ønskeligt ved en
terresse. Der blev efterlyst spiselige planter og jordskok er ganske frodig,
som du nævner, men at "inddæmme" den er helt ude i hampen.
Jeg har før hørt om folk der havde problemer med jordskokkens
vækstpotentiale, men der var altid tale om haveejere, som havde sat
forholdsvis mange jordskokker og som ikke spiste / høstede knolde
overhovedet.
Så vil de brede sig...

> Dild bliver meget dekorative hvis man lader dem gro.
Vokser meget langsomt og blæser let omkuld.

> Artiskok var en anden ide, men kræver lidt mere pleje.

Jep, men den stikker :(

Tom

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-07-10 15:21

Tom Andersen wrote:
> [...]
> vækstpotentiale, men der var altid tale om haveejere, som havde sat
> forholdsvis mange jordskokker og som ikke spiste / høstede knolde

Min erfaring siger at du får aldrig gravet dem alle sammen op, hvilket er
fint nok, da man så kan høste videre næste år

Har måske overdrevet deres 'farlighed', men at holde dem på en pæn række
tror jeg ikke på

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Tom Andersen

Dato : 16-07-10 19:39

> Min erfaring siger at du får aldrig gravet dem alle sammen op, hvilket er
> fint nok, da man så kan høste videre næste år

Samme her..

> Har måske overdrevet deres 'farlighed', men at holde dem på en pæn række
> tror jeg ikke på

Kun ved årligt sædskifte i køkkenhaven.

En "klump" på en kvadratmeter ved en terresse tror jeg fint man kan have
høste læ og knolde af i nogle år inden det trænger til fornyelse.

Tom

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-10 12:29

"Mjav" <lochnees@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg er ved, at lave terrasse i min Køkken/frugthave.
> Jeg skal have nogle bede omkring terrassen ( som er 8x5,5 meter )

Jeg tænker på rabarber - der egentlig er ret dekorative, når de løber i
stok.
Fennikel bliver også flot som voksen.
Vil du have noget der slynger sig, så er humle eller vin muligheder. De
friske unge humleskud er ret delikate, når de koges nogle få minutter.
Ellers vil jeg da godt slå et lille slag for valnød, som er gode både grønne
og modne.
Også kvæder er fine både som pynt og til nytte -
Elle hvis det er en rigtig lun plet kan du jo forsøge med et figentræ.

Bønner kan fås med meget dekorative bælge - fx den franske coco rose.
Vil du afsætte pladsen så måske en courgette eller græskar.
Og når du vælger dine krydderurter - så tænk på, at citronmelissen breder
sig som ukrudt.

Fra : Mjav

Dato : 15-07-10 19:04

"Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen

> [...]
> Vil du afsætte pladsen så måske en courgette eller græskar.
> Og når du vælger dine krydderurter - så tænk på, at citronmelissen breder

Tak til jer alle for jeres gode ideer.
Nu vil jeg lige google lidt på jeres forslag og huske hvilke der bredder sig
meget.