Anime endnu engang
Fra : B. Kjeldsen

Dato : 06-08-01 06:59

Jeg ved godt der har været snakket en del om anime film på det sidste, men
jeg er først lige ved at få øjnene op for den del af filmverdenen, så jeg
håber at jer som er træt af at læse om anime film, kan ignorere denne tråd.

Jeg har fornyeligt købt Ghost in the Shell og Ninja Scroll, og er meget
positiv, to utrolige gode og seriøse voksen tegnefilm. Det ser ud til anime
filmene bl.a. dækker et område som jeg har savnet meget i filmverdenen, så
jeg er klar på at se lidt flere film. Jeg har dog lidt spørgsmål som jeg
håber at få hjælp til.

1) Jeg er selv stor fan af at læse X-men tegneserier, findes der gode
anime-film om superhelte også? (jeg har set nogle af de X-men tegnefilm der
er lavet, og niks det er sgu for dårligt)

2) Nu kan jeg se at Akira snart udkommer, er den virkelig utrolig god, eller
er den kun noget særligt i kraft af sin klassiker status?

3) Nu vil jeg gerne have købt nogle flere film, men jeg har lidt krav til
dem:

- Jeg er ikke til store maskiner og robotter, så ikke for meget af den
slags

- jeg er mere til :
- Eventyr
- Sci-fi
- Ninja/Samurai
- Det gør ikke noget at filmene har erotisk indhold, men det skal altså
ikke være det filmen er lavet for, det er historien der er vigtigst.

Hvilke film skal jeg give mig i kast med? jeg har selv planer om at
kigge nærmere på følgende:

- Princess Mononoke
- Akira
- Wicked City
- Vampire Hunter D
- (Perfect Blue)

Kom med nogle forslag og begrund meget gerne.

--
Med Venlig Hilsen
Rikke Brauner Mikkelsen

brauner@vip.cybercity.dk

Fra : T.Liljeberg

Dato : 06-08-01 07:24

On Mon, 6 Aug 2001 07:59:12 +0200, "B. Kjeldsen"
<brauner@vip.cybercity.dk> wrote:

>2) Nu kan jeg se at Akira snart udkommer, er den virkelig utrolig god, eller
>er den kun noget særligt i kraft af sin klassiker status?

Jeg købte Akira sidste uge - og jeg synes virkelig den er god. Teknisk
lever den naturligvis ikke op til det sidste nye. Men detalje
rigdommen er fantastisk, lyden er god, det meste af historien er god.
Specielt kan jeg godt lide den første halve time.
Den er også imponerende når man tænker på, at alt er håndtegnet, frame
by frame.
Der er både japansk og engelsk lyd på den udgave jeg har.

Special edition udgaven, som pakkes i en lille blik æske, har en extra
DVD med flere tusinde stills og stregtegninger fra storyboard. Jeg har
endnu ikke haft tid til at udforske præcis hvad den ellers indeholder.

Princess Mononoke, som du også nævner, er ikke dårlig, men lidt for
"slick", lidt for strømlinet, imho. Og så er økologi budskabet bøjet
for meget i neon efter min smag. Jeg kan godt lide, at hvis der er et
budskab, så skal man selv tænke lidt over det.

Tom

--
Over himself, over his own body and mind, the
individual is sovereign - John Stuart Mill

Fra : Kvan

Dato : 06-08-01 13:11

T.Liljeberg <tl@umail.ucsb.edu> writes:

> [...]
> for meget i neon efter min smag. Jeg kan godt lide, at hvis der er
> et budskab, så skal man selv tænke lidt over det.

Sig hvad? Den handler da netop om at der ikke er noget der er sort og
hvidt, men at fanatisme og vold altid er en dårlig
løsning. Vildsvinene beskytter godt nok skoven, men de er hævngerrige
og dumme, ligesom Eboshi nok fælder skoven, men også tager sig af
samfundets udstødte.

Hvis der var noget der glædede mig ved den film, var det netop at der
ikke var tale om en standard Hollywood "naturen er god og mennesker er
onde"-historie.

- Kvan.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-08-01 07:24

"B. Kjeldsen" <brauner@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> filmene bl.a. dækker et område som jeg har savnet meget i filmverdenen, så

Noget som du meget hurtigt må i gang med, er TV-serier. Det primære
Anime-marked er nemlig TV-serier, og her er der plads til
personudvikling og komplekse universer.

Jeg ved godt, at det er upopulært at reklamere for sites, man selv er
involveret med, men alligevel: Geek Culture's Anime-sektion er en
rigtig god indgangsvinkel til hvilke serier, der er værd at
se. (http://www.geekculture.dk/) Jeg tror der er anmeldelser af alt
hvad jeg nævner nedenfor, så kan du selv læse på det.

> 1) Jeg er selv stor fan af at læse X-men tegneserier, findes der gode
> anime-film om superhelte også? (jeg har set nogle af de X-men tegnefilm der
> er lavet, og niks det er sgu for dårligt)

Klart. For lige at tage superhelte-tv-serier først, så er Batman og
Superman-TV-serierne overraskende gode af amerikanske
superhelte-tv-serier at være. De holder sig godt ind til roden af de
helte, de handler om. Men de er ikke anime.

Amerikanske superhelte er typisk voksne med medfødte eller opnåede
"indbyggede" evner/kræfter og jeg kan ikke lige komme i tanke om sådan
nogle i Anime (de findes nok, jeg kender dem bare ikke).

I Anime er kræfter oftere noget eksternt som opnåes ved
teknologi. Bubblegum Crisis-serierne er dog ikke et ringe bud på
anime-superhelte.

Og de store tværgående "alle heltene redder Jorden fra en kosmisk
katastrofe"-serier har vel deres pendant i Gunbuster.

(Og så mener jeg stadig, at Superman faktisk optræder i Projekt: A-Ko,
men det er en anden sag.)

> 3) Nu vil jeg gerne have købt nogle flere film, men jeg har lidt krav til
> dem:
>
> - Jeg er ikke til store maskiner og robotter, så ikke for meget af den
> slags

Så kan du ikke bruge disse anbefalinger til noget: Neon Genesis
Evangelion og Gunbuster. Men det er nu to af mine favoritter.

> - jeg er mere til :
> - Eventyr

Fushigi Yugi er meget populær. Jeg synes den er lidt
langtrukkent. Det samme gælder Slayers.

> - Sci-fi

Men ikke store maskiner? Hmmm... Serial Experiments Lain, måske?
Nej. Vent lidt med den, til du er inde i Anime-stilen.

> - Ninja/Samurai

Kig på Kenshin OVA'en.

> - Det gør ikke noget at filmene har erotisk indhold, men det skal altså
> ikke være det filmen er lavet for, det er historien der er vigtigst.

Tihi. Du mener ikke at Hentai er noget for dig?

> [...]
> - Vampire Hunter D
> - (Perfect Blue)
>
> Kom med nogle forslag og begrund meget gerne.

Jeg kender ikke Wicked City og Vampire Hunter D, men jeg ville nok
rykke Perfect Blue længere op af listen.

Mononoke og Akira er flotte film, men jeg synes at historien i Perfect
Blue er bedre.

Men kom i gang med de TV-serier. Du vil ikke fortryde det. Din
bankrådgiver derimod...
--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Modesty

Dato : 06-08-01 09:30

> [...]

>jeg er klar på at se lidt flere film. Jeg har dog lidt spørgsmål som jeg

Ghost in the Shell har jeg efterhånden set mange gange og henrykkes
hver gang over den. Det er jo rendyrket kunst. Den detaljerigdom der
er lagt i baggrunde og effekter er stærk.
Jeg forstår godt hvis du vil have mere af samme skuffe. Det er
desværre den eneste jeg kender, men måtte lige tilkendegive min
begejstring....og så kan jeg jo være med på en læser, når du får flere
forslag til gode animefilm
Venlig hilsen
Maria
--
"There is a difference between knowing the path and walking the path."
Morpheus (Lawrence Fishburne III), The Matrix, 1999

Fra : Zwupper

Dato : 06-08-01 14:10

Jeg så lige filmen Blood: The last vampire forleden dag, og det er uden
tvivl den smukkeste (på sin egen bizzare måde) og mest stemningsmættede
anime, jeg endnu har set. Check dens hjemmeside på:
http://www.bloodthemovie.com, og lad jeg ikke afskrække af den afskyelige
uptempo trailer, som er milevidt fra den stemning der er i filmen.
Der er ingen tvivl om at jeg står først i køen, når den blive udgivet på DVD
d. 28 august.

Zwupper

Fra : Zwupper

Dato : 06-08-01 14:14

...... Hvorfra den forøvrigt også kan ses som stream'et film på nettet.

Fra : Modesty

Dato : 06-08-01 15:28

On Mon, 6 Aug 2001 15:14:22 +0200, "Zwupper" <Zwupper@hotmail.com>
wrote:

>..... Hvorfra den forøvrigt også kan ses som stream'et film på nettet.

Tak for url!
Men jeg fik ikke helt fat i hvor den kunne ses som streamet?
http://www.sputnik7.com/vod/film/ ??
Eller hvo'n mente du? Jeg kan ikke helt finde den.
Der så jeg iøvrigt en trailer til en anden anime fra samme creators of
Ghost in the Shell nemlig: " X". Den ser da heller ikke helt
uinteressant ud.
Iøvrigt kan jeg se de har 6 afsnit af Cop Angel liggende, den har jeg
da være en mule nysgerrig efter at se.

Venlig hilsen
Maria

Fra : Zwupper

Dato : 06-08-01 17:07

> Men jeg fik ikke helt fat i hvor den kunne ses som streamet?

Jeg ved heller ikke hvor helt den helt præcist blir' streamet. Jeg så blot
at der på siden stod:
"Watch Blood streamed on august 28th. Only on Sputnik7.com"
Det er vel bare at checke siden når tiden nærmer sig.....

Zwupper

Fra : Modesty

Dato : 06-08-01 15:24

On Mon, 6 Aug 2001 15:10:04 +0200, "Zwupper" <Zwupper@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>uptempo trailer, som er milevidt fra den stemning der er i filmen.
>Der er ingen tvivl om at jeg står først i køen, når den blive udgivet på DVD

Den ser ud til at være kanongod og det er de samme der stod bag Ghost
in the Shell, ser det ud til. Ligner klart "one to have"
Maria
--
http://www.stopcopydan.dk/

Fra : Henrik Rytter

Dato : 10-08-01 09:12

Zwupper wrote:

> [...]
> uptempo trailer, som er milevidt fra den stemning der er i filmen.
> Der er ingen tvivl om at jeg står først i køen, når den blive udgivet på DVD

Og hvis du ikke kan vente så er den altså udkommet på DVD i Australien. Jeg har
selv et eksemplar på trapperne :)
http://www.ezydvd.com.au/cgi-bin/esh/page.cgi?id=x573549&cfg=ezydvd&page=product01&prodno=3505&c=Details

mvh
Henrik

Fra : Lars Josephsen

Dato : 06-08-01 17:35

"B. Kjeldsen" <brauner@vip.cybercity.dk> writes:

> - (Perfect Blue)

"Perfect Blue" er den bedste anime-film, jeg har set. Den er faktisk
en af de bedste film, jeg har set.

Der er forresten en udmærket anmeldelse af den her:
http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=366

Jeg tror også du vil kunne lide "Memories", læs anmeldelsen:
http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=518

Derudover vil jeg anbefale "Tenchi Muyo" OVAen. Det er ikke en film,
men en serie på 13 afsnit af 30 minutter.

"Tenchi Muyo" kan nærmest beskrives som humoristisk science fiction.
Læs anmeldelsen her:
http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.