xhtml strict doctype ?
Fra : Martin Ploug

Dato : 15-07-10 01:29

Hej

Jeg har endnu ikke helt fået sat mig ind i, hvad doctypes
typisk består af, og hvad de enkelte elementer heri betyder.

Jeg bruger f.eks.:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Burde det være fint nok for en helt almindelig dansk hjemmeside?
Min hjemmeside validerer, når jeg bruger http://validator.w3.org/

Når jeg i Firefox får vist kildekoden, står der:

0 errors, 0 warnings

Info: Doctype given is "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
Info: Document content looks like XHTML 1.0 Strict

Hvad betyder det? Bør jeg fjerne og / eller tilføje noget i mine filer?
Hvis jeg fjerner //EN kommer der en helt masse fejl på
http://validator.w3.org/ og i Firefox.

Hvad betyder //EN kort og pædagogisk fortalt?

Venlig hilsen
Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-07-10 01:37

Den 15-07-2010 02:28, Martin Ploug skrev:
> [...]
> Hvis jeg fjerner //EN kommer der en helt masse fejl på
> http://validator.w3.org/ og i Firefox.
>
> Hvad betyder //EN kort og pædagogisk fortalt?

Ok, jeg har fundet noget, der vist forklarer det meget godt:
http://www.novil.dk/old-version/DOCTYPEKommandoen.pdf

Men jeg forstår fortsat ikke det med:

Info: Doctype given is "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
Info: Document content looks like XHTML 1.0 Strict

Men jeg kan måske prøve med //DA i stedet?

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-07-10 01:43

Den 15-07-2010 02:36, Martin Ploug skrev:
> Men jeg kan måske prøve med //DA i stedet?

Nej, det skal være //EN - det har ikke noget at gøre
med, hvilket sprog jeg bruger på hjemmesiden.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-07-10 08:07

Martin Ploug tastede følgende:

> Nej, det skal være //EN - det har ikke noget at gøre
> med, hvilket sprog jeg bruger på hjemmesiden.

Hvis du vælger en af de to linier, vil du se at der til høre står "mere
information".
De to linier fortæller dig bare at der er hverken fejl eller advarsler
at rapportere...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-07-10 10:22

Den 15-07-2010 09:07, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> information".
> De to linier fortæller dig bare at der er hverken fejl eller advarsler

Hej Birger

Ok, tak for det.
Jeg kan også se nu, at jeg kan markere en linje og derefter klikke
på Htmlpedia - og dermed få en forklaring.
Ganske smart