Hvordan bruges telefonaftaler i retten?
Fra : Paul Larsen

Dato : 13-07-10 15:34

hej
Vi har fået ombygget af en håndværker som ikke har holdt indgåede aftaler i
telefonen. Vi har alle samtaler i lydfiler, men hvordan bruger man disse i
retten?
Skal de indskrives som referater i svarskrifterne eller skal de afspilles i
retten, eller skal man skrive et link til filen i svarskriftet?

Fra : Kasper Demant

Dato : 13-07-10 15:39

Den 13-07-2010 16:33, Paul Larsen skrev:
> [...]
> Skal de indskrives som referater i svarskrifterne eller skal de afspilles i
> retten, eller skal man skrive et link til filen i svarskriftet?

Sagsøger har i en sag mod en af mine klienter vedlagt en cd som bilag
til replikken. På denne cd ligger lydfilerne i et ganske almindeligt
wave-format

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : /Peter

Dato : 13-07-10 16:19

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Sagsøger har i en sag mod en af mine klienter vedlagt en cd som bilag
> til replikken. På denne cd ligger lydfilerne i et ganske almindeligt
> wave-format

hvem læser eller høre replikken, er det dommeren?

Fra : Kasper Demant

Dato : 13-07-10 16:48

Den 13-07-2010 17:18, /Peter skrev:
> "Kasper Demant"<news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> hvem læser eller høre replikken, er det dommeren?

stævning, svarskrift, replik og duplik bliver sendt til retten og til
modparten.

På den måde bliver sagen komprimeret til at handle om stridsspørgsmålene
idet dommeren ikke behøver at skønne over anbringender som ikke
bestrides af modparten.

I mit konkrete tilfælde går jeg ud fra, at modparten vælger at medtage
de pågældende telefonsamtaler i bevisførelsen under selve
hovedforhandlingen. Hvordan disse afspilles er jeg ikke klar over

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Paul Larsen

Dato : 13-07-10 17:05

On Tue, 13 Jul 2010 17:47:33 +0200, Kasper Demant wrote:

> Hvordan disse afspilles er jeg ikke klar over

Man kunne medtage sin laptop + et sæt højttalere i retten?

Fra : Paul Larsen

Dato : 13-07-10 17:02

On Tue, 13 Jul 2010 16:39:09 +0200, Kasper Demant wrote:

> Sagsøger har i en sag mod en af mine klienter vedlagt en cd som bilag
> til replikken. På denne cd ligger lydfilerne i et ganske almindeligt
> wave-format

Er det en institution eller myndighed som er sagsøger?

Bør man sammen med lydfilerne også skrive et referat, med angivelse af
tider i lydfilen hvor aftalerne indgås, f.eks
ved 25:16 aftales xxxxx, osv
Kan dommerne mon finde ud af dette?

Fra : Kasper Demant

Dato : 13-07-10 17:25

Den 13-07-2010 18:02, Paul Larsen skrev:

> [...]
>
> Bør man sammen med lydfilerne også skrive et referat, med angivelse af
> tider i lydfilen hvor aftalerne indgås, f.eks

Det er et privat firma som er sagsøger.

Jeg kender ikke til, hvordan dommeren ønsker bevisførelsen, da jeg først
skal have civilproces i til foråret

Jeg er sikker på, at du kan kontakte retten og spørge hvordan de ønsker
bevisførelsen skal ske.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Jubi

Dato : 13-07-10 18:21

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> først skal have civilproces i til foråret
>
> Jeg er sikker på, at du kan kontakte retten og spørge hvordan de

Hvad med retsplejeloven §32? Og §148-149? §339 stk 3?

Fra : N_B_DK

Dato : 13-07-10 18:28

"Jubi" <jubi@msn.com> wrote in message

> Hvad med retsplejeloven §32?

At afspille et lydklip er IKKE en transmission.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Kasper Demant

Dato : 13-07-10 21:54

Den 13-07-2010 19:21, Jubi skrev:

> Hvad med retsplejeloven §32? Og §148-149? §339 stk 3?

§ 32 handler om optagelse el.lign af selve retssagen

§ 148-149 har kun relevans hvis samtalerne foregår på et andet sprog end
dansk

§ 339, stk. 3 handler om, at retten kan opfordre en part i en sag til at
fremlægge beviser. Det bruges mest i familieretlige tvister.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : KaZ

Dato : 14-07-10 10:43

Paul Larsen wrote:
> [...]
> Skal de indskrives som referater i svarskrifterne eller skal de
> afspilles i retten, eller skal man skrive et link til filen i

Da indholdet af disse lydfiler tilsyneladende er kritisk information ville
jeg klart sørge for referat(er) sammen med lydfilerne.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-07-10 11:01

On Wed, 14 Jul 2010 11:43:12 +0200, "KaZ" <enkrop@yahoo.dk> wrote:

>Da indholdet af disse lydfiler tilsyneladende er kritisk information ville
>jeg klart sørge for referat(er) sammen med lydfilerne.

Jeg ville sørge for at modparten også får kendskab til disse lydfiler
og referater, det kunne jo være at det kunne forhindre en retsag at
modparten lige fik mulighed for at genopfriske sin hukommelse.

/Hans

Fra : Kasper Demant

Dato : 14-07-10 12:11

Den 14-07-2010 12:00, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> og referater, det kunne jo være at det kunne forhindre en retsag at
> modparten lige fik mulighed for at genopfriske sin hukommelse.

Selvfølgelig skal modparten have en kopi af det. Ellers kan han jo ikke
forholde sig til dem i sit svarskrift eller duplik

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-07-10 12:39

On Wed, 14 Jul 2010 13:11:09 +0200, Kasper Demant <news@kwdemant.dk>
wrote:

>Selvfølgelig skal modparten have en kopi af det. Ellers kan han jo ikke
>forholde sig til dem i sit svarskrift eller duplik

Det jeg forsøgte at sige var at man ikke skal tro at man kan sidde med
sit uigendrivelige "bevis" på en-eller-anden aftale (som modparten så
ikke er enig i) og så gemme det til sidste øjeblik (i en retssag).

Man hører desværre en gang imellem ifbm. optagelser af
(telefon)samtaler, at folk siger "Så kan jeg altid bevise aftalen hvis
det skulle komme i retten" og det er en misforståelse af hvornår man
bør benytte sit bevis.

Men det er jo også sådan at når man præsenterer en modpart for en
optagelse af en tidligere samtale, så bliver de stødt af dette og vil
som oftest føle at det er et udtryk for mistillid, og derfor vil folk
jo gerne vente til sidste øjeblik med at hive kaninen op af hatten.

/Hans

Fra : Paul Larsen

Dato : 15-07-10 10:20

On Wed, 14 Jul 2010 15:38:39 +0400, Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> som oftest føle at det er et udtryk for mistillid, og derfor vil folk
> jo gerne vente til sidste øjeblik med at hive kaninen op af hatten.

præcis

Skal man så fremlægge hele samtalen af en times varighed eller skal man
klippe det væsentlige ud. Et referat af 1 time er meget og ikke alt er
relevant.

Og hvad med den helt private snak som ikke er ønskeligt at få frem ?