Barkbeskytter - erfaringer? (net og/eller ~
Fra : Kanstrup

Dato : 13-07-10 07:16

Hej alle

Der er et hav af harer heromkring, og da de skiderikker klippede det
meste af min helt nye bøgehæk ned til halv størrelse i vinters, har
jeg tænkt mig at "barkbeskytte" mine 6 nye træer inden efteråret (2
æble, 2 blomme, 1 kirsebær, 1 jap. paradisæble).

Jeg kan se der primært fås 2 forskellige typer barkbeskyttere -
plastnet der åbnes på langs, og plastspiral til omvikling. Er der
nogen der har erfaring med det? Duer det, og er 75 cm i højden nok?

Andre ting jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

- Kanstrup

Fra : Preben

Dato : 13-07-10 15:36

Den 13.07.2010 kl. 15:15 skrev Kanstrup <kanstrupperne@stofanet.dk>:

> [...]
> plastnet der åbnes på langs, og plastspiral til omvikling. Er der
> nogen der har erfaring med det? Duer det, og er 75 cm i højden nok?

Det virker sikkert udmærket, men du kan også selv bukke dem af f.eks..
finmasket volierenet:
http://www.nordicagro.com/traadvarer-49/volierenet-82/

> Andre ting jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

Mht. til højden, så afhænger det af, hvor meget sne, der kommer. Hvis der
ligger en halv meter sne, kan en hare nok nå at guffe i sig.
Der kan måske også være rådyr. Så skal beskyttelsen være 1,80 m i højden

--
mvh/Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-10 16:37

On Tue, 13 Jul 2010 06:15:44 -0700 (PDT), Kanstrup
<kanstrupperne@stofanet.dk> wrote:

>Jeg kan se der primært fås 2 forskellige typer barkbeskyttere -
>plastnet der åbnes på langs, og plastspiral til omvikling. Er der
>nogen der har erfaring med det? Duer det, og er 75 cm i højden nok?

De dur fint - men i vintre som den vi lige har haft, er 75 cm ikke nok.
De vil jo være begravet i sne! Og det kan være svært at beskytte
frugttræer højere op end de ca. 75 cm, for så er der pludselig også
sidegrene.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-07-10 22:37

> Jeg kan se der primært fås 2 forskellige typer barkbeskyttere -
> plastnet der åbnes på langs, og plastspiral til omvikling. Er der
> nogen der har erfaring med det? Duer det, og er 75 cm i højden nok?

Almindelig tråd er helt fint. De må bare ikke kunne nå ind til barken.

Naboen var i øvrigt vældig plaget af det i vinter. Hos os spiste de i stedet
kornet, som var lagt til hønsene

Mvh Maria