Gæt en plante...
Fra : Mjav

Dato : 13-07-10 11:51

Jeg har følgende jeg ikke er sikre på.
Måske du/I kan hjælpe??

Nr. 1.
Denne smukke sag, som desværre bliver en anelse kedelig når den er færdig
med at blomstre.
Er det en Campanula??
http://peecee.dk/upload/view/257344

Nr 2
Både tæt på og på afstand
Er det en slags jasmin??
http://peecee.dk/upload/view/257345

http://peecee.dk/upload/view/257346

Nr. 3
Denne fine bunddække
http://peecee.dk/upload/view/257347

Nr. 4
Har lige fået den og der var bladene fine grønne og "frugterne" grønne
Nu er bladene halvvisne, men måske det er pga. den blev flyttet på et
dårligt tidspunkt.
Hende jeg fik den af mente den hed noget med treblad, da bladene ligesom er
delt i 3
http://peecee.dk/upload/view/257348

Håber I har lyst til at "lege" med
Susanne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-10 16:35

On Tue, 13 Jul 2010 12:50:51 +0200, "Mjav" <lochnees@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>
>Nr. 1.
>Denne smukke sag, som desværre bliver en anelse kedelig når den er færdig

Ja, det er en form for Campanula - jeg ved dog ikke præcis hvilken.

>Nr 2
>Både tæt på og på afstand
>Er det en slags jasmin??
>http://peecee.dk/upload/view/257345

Ja. Men igen, jeg tør ikke sige hvilken.

>Denne fine bunddække
>http://peecee.dk/upload/view/257347

Den hedder Houttynia cordata (sådan ca.) - kan ikke huske hvad den
kaldes på dansk. Sælges ofte som en vandplante, den trives i hvert fald
glimrende i fugtig/våd jord.

> [...]
>dårligt tidspunkt.
>Hende jeg fik den af mente den hed noget med treblad, da bladene ligesom er

Det kunne være en fodblad, men der er også noget som hedder treblad, som
har blade som den på billedet. Treblad visner her i løbet af sommeren.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-07-10 18:39

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen
> On Tue, 13 Jul 2010 12:50:51 +0200, "Mjav" <lochnees@worldonline.dk>

> Ja. Men igen, jeg tør ikke sige hvilken.

Den ligner på en prik den uægte Jasmin vi har i haven. Det er en
Philadelphus ét eller andet, den dufter ikke som jeg ellers havde fået
lovning på i planteskolen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mjav

Dato : 13-07-10 20:38

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen
> On Tue, 13 Jul 2010 12:50:51 +0200, "Mjav" <lochnees@worldonline.dk>
> wrote:

Så har jeg nærkikket dit svar..

Nr. 3
Jepper det er lige præsis Kamæleonplante (Houttuynia cordata) som du
skriver.
Man kan godt forstå den har fået det navn....meget charmerende.

Nr. 4
Lige som du skriver en fodblad (Podophyllum hexandrum )
Jeg kan læse mig til at frugterne bruges i østen og er ikke giftige, som de
ellers ser ud til at være.

Tak til både Mads og Tove for jeres svar