Skraldemænd står på skraldevogn - lovligt~
Fra : Per

Dato : 13-07-10 07:19

Hej NG !

Jeg ser dagligt, at skraldemænd står på et trinbræt bagest på skraldebilen,
når de kører fra sted til sted. De står på en lille plade og holder fast i
et håndtag.

Jeg kom til at tænke på, om de har en særlig tilladelse til dette - mao. er
det lovligt ?

Jeg ved fx. at postbude, der har mange start og stop imellem huse (mener der
max må være 300 meter imellem) ikke behøver at køre med sikkerhedssele.

Har skraldemænd en tilsvarende ordning ?

Mvh. Per

Fra : Jet

Dato : 13-07-10 04:47

On 13 Jul., 09:18, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> max må være 300 meter imellem) ikke behøver at køre med sikkerhedssele.
>
> Har skraldemænd en tilsvarende ordning ?

Jeg vil svare det er en HÆVD (arbejdsmetode) fra gamle dages
"chokolade"vogne, hvor skraldemanden altid stod på bagperronen ....
Jeg har også set at nogle mænd har en sikkerhedsbøjle ala dem klatre/
bjergbestigerne bruger som de fastgør.

Fra : Jet

Dato : 13-07-10 04:47

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-10 13:07

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej NG !
>

> Jeg ved fx. at postbude, der har mange start og stop imellem huse (mener
> der max må være 300 meter imellem) ikke behøver at køre med
> sikkerhedssele.

Ifb. med mit arbejde, godt nok som post for kommunen, fik jeg en bøde for
kørsel uden sele sidste år.
Jeg ringede da og snakkede med færdelsepolitiet, da jeg også mente jeg kunne
komme under denne regel
da der kun er ca. 300-500 meter mellem mine stop (visse steder), men han tog
sig tid til at slå op (?) og undersøge
sagen, men kunne så fortælle mig at reglen er fjernet, så alle nu, uanset
erhverv, skal bruge sele.

Mvh

Thomas R.

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-10 13:35

"T. R." <thrATmail-onlineDOTdk> skrev i
meddelelsen

> [...]
> op (?) og undersøge
> sagen, men kunne så fortælle mig at reglen er
> fjernet, så alle nu, uanset erhverv, skal bruge

Formanden for Rådet for større færdselssikkerhed
hed i sin tid Duurlo (eller noget i den
henretning), og han vædede med politiet om at det
var lige så let at komme ud af en bil med
sikkerhedssele som uden, og der blev foranstaltet
et forsøg hvor han skulle have sikkerhedssele på
og politiet skulle køre uden. Efter en bestemt
strækning skulle bilerne så stoppe og de skulle ud
af bilen. Duurlo kom først ud og var endda helt
henne ved politibilen før politifolkene selv kom
ud af deres, så det er det rene pjat at man ikke
skal have sikkerhedssele på uanset hvor langt man
kører. Det er en ren vanesag og forskellen er i
hvert fald ikke så voldsom at man vinder noget
særligt ved at køre uden.
I det hele taget er det ikke alle vore
trafiksikkerhedslove der er fuldkommen tåbelige.

Fra : Martin Bak

Dato : 13-07-10 19:29

"ahw" <nix> skrev i en meddelelse

> [...]
> vinder noget særligt ved at køre uden.
> I det hele taget er det ikke alle vore trafiksikkerhedslove der er

Jeg er enig i, at det er fornuftigt at alle kører med sele. Og nu er dette
jo hverken en trafik-gruppe eller en politik-gruppe, men for kørende
medarbejdere med mange stop, er det nok nærmere tidsforbruget med at
påspænde selen, der gør forskellen.

Hvis et postbud på landet har f.eks. 200 husstande han skal besøge dagligt,
og det samlet tager 5 sek. at af- og påmontere selen hver gang, så bliver
det til 1000 sekunder. Altså godt et kvarter, -hver dag.

Gang selv op, hvis der er flere adresser på ruten.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-10 08:38

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i
meddelelsen

> [...]
> gang, så bliver det til 1000 sekunder. Altså
> godt et kvarter, -hver dag.
>
> Gang selv op, hvis der er flere adresser på

Nu kører de fleste postbude på cykel og uddeler
posten fra denne. Dem der kører i biler, er oftest
dem ude på det bare bøh-land med langt mellem
husene.

Og om det betyder et kvarter fra eller til er
indregnet i ruteplanlægningen, så det er ikke
noget reelt problem og kan i hvert fald ikke
bruges som et eksempel på rimeligheden i at
overtræde færdselsloven.

Som jeg påpegede var det altså ikke noget der tog
mere tid at komme ud af end det at komme ud af
bilen, og fem sekunder? næppe: at åbne for selen
tager et sekund - max. 2. Det er altså ikke et
godt argument for at undlade en sele der faktisk i
princippet såvel som i virkeligheden redder
menneskeliv.

Man kunne også - i dit tilfælde med postbuddet i
bil - lade være med at køre til hver eneste
opgang, men parkere bilen ud for en bestemt opgang
og så vandre et par opgange henad gaden før man så
sikrede sig en ny forsyning.

Jeg har svært ved at se at undskyldningen med at
det skulle tage for lang tid, er holdbar - i
realiteten er det, som jeg skrev, de færreste der
benytter bilen til postudeling, og hvis det er
tilfældet, så er det kun pakkeposten der ofte har
længere mellem boligerne end som så, så de kan
udmærket anvende sikkerhedssele.

Det der undrer mig er imidlertid hvorfor man
tillader at buschauffører (i bybusser) ikke er
underkastet de samme regler. Og passagerne burde
da også opdrages til at anvende sådanne seler, men
det er måske fordi man ikke tror at det kan
gennemføres i praksis?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-07-10 09:19

Den 14-07-2010 09:38, ahw skrev:

> Og om det betyder et kvarter fra eller til er
> indregnet i ruteplanlægningen, så det er ikke
> noget reelt problem og kan i hvert fald ikke
> bruges som et eksempel på rimeligheden i at
> overtræde færdselsloven.

Som Per Henneberg Kristensen skrev andetssteds i tråden, er
det ikke nødvendigvis en overtrædelse af loven.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå hedeslag i sommervarmen:

Fra : Martin Bak

Dato : 15-07-10 19:36

> [...]
>
> Nu kører de fleste postbude på cykel og uddeler posten fra denne. Dem der
> kører i biler, er oftest dem ude på det bare bøh-land med langt mellem

Nej, det tror jeg ikke de fleste postbude gør. Post Danmark er så vidt jeg
ved, stadig den virksomhed med den største bil-flåde i hele kongeriget, og
det er vel heller ikke en ubetydelig del af landets husstande der er
beliggende udenfor bymæssig bebyggelse. Ikke alle vælger jo at bo i
cigarkasser stablet ovenpå hinanden
Mit indlæg var ikke et forsvar for at køre seleløs, men en forklaring på, at
det faktisk godt kan have stor betydning for en virksomheds effektivitet, om
der ruttes med sekunderne. Post Danmark har ca. 4800 varevogne. Lad os bare
antage, at 3000 af dem kører sådanne ture dagligt. 15 minutter dagligt, for
3000 postbude, det svarer altså immervæk til 750 timer, eller tæt på 100
ekstra medarbejdere!

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-07-10 14:13

> [...]
> tog sig tid til at slå op (?) og undersøge
> sagen, men kunne så fortælle mig at reglen er fjernet, så alle nu, uanset

http://nn.spejdernet.dk/gruppe/silkeborg/Internt/Sikkerhedsseler%20ved%20transport.pdf

Der står bl.a.:
Bekendtgørelse om brug af sikkerhedsseler m.v.
I medfør af § 80, stk. 3 og 4, § 80 a, stk. 5 og 6, § 80 b, stk. 3, § 83 og
§ 118, stk. 8, i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1079 af 14.
november 2005, som ændret ved lov nr. 303 af 19. april 2006, fastsættes:
Kapitel 1
Fritagelse for pligten til at anvende sikkerhedssele m.v.
§ 1. Pligten efter færdselslovens § 80, stk. 1, til at anvende
sikkerhedssele gælder ikke ved følgende former for kørsel:
1) Erhvervsmæssig kørsel i tættere bebygget område med en hastighed på højst
30 km/t., når vedkommende under kørslen ofte skal stige ud og ind i bilen,
og afstanden mellem de enkelte stop ikke overstiger 500 meter.
2) Post Danmarks kørsel i tættere bebygget område i forbindelse med uddeling
af brev- og pakkepost samt tømning af postkasser.
3) Kørsel i tættere bebygget område, når vedkommende skal uddele dagblade
til abonnenter.

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-10 16:09

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> uddeling af brev- og pakkepost samt tømning af postkasser.
> 3) Kørsel i tættere bebygget område, når vedkommende skal uddele dagblade

Ok, noget kunne jo tyde på at den pågældende betjent slog op i
Hvem-Hvad-Hvor ;)
Men tak for henvisningen :)

Mvh

Thomas R.