Hvilken lovgivning regulerer ansættelse ud~
Fra : FLS

Dato : 12-07-10 23:24

Vender mig til dette kompetente forum for hjælp til et spørgsmål om
ansættelse...

En god ven er ansat af en mindre boligforening som vicevært - og nu er
der lidt uoverensstemmelser om opgaver og deadlines. Foreningen
tilbageholder løn og jeg mener det er "ulovligt" så længe
ansættelseskontrakten stadig er gældende.

Men - med hvilken lovgivning kan vi henvise foreningen til den rette
praksis på dette område (der er hverken FUL eller overenskomster inde
i billedet)?

Ud over lidt EU regler om indholdet af kontrakten, hvordan reguleres
overholdesen af aftalen?

Håber på lidt hjælp herfra - så vi kan få denne sag af vejen.

Venligst - Flemming

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-07-10 11:05

FLS wrote:

> [...]
>
> Men - med hvilken lovgivning kan vi henvise foreningen til den rette
> praksis på dette område (der er hverken FUL eller overenskomster inde

Er pågældende funktionæransat? Se nærmere i pågældendes
ansættelseskontrakt.

I så fald er funktionærloven gældende

Hvis pågældende er medlem at en faglig organisation el. lign., bør han
straks kontakte dem.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : FLS

Dato : 13-07-10 04:21

On 13 Jul., 12:05, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis pågældende er medlem at en faglig organisation el. lign., bør han

Ingen Funktionæransættelse - desværre, så havde det været meget
enklere...

Og desværre heller ikke medlem af faglig organisation - derfor trækker
han på netværket

VH - Flemming

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-07-10 11:44

FLS wrote:

> Ingen Funktionæransættelse - desværre, så havde det været meget
> enklere...
>
> Og desværre heller ikke medlem af faglig organisation - derfor trækker
> han på netværket

Det lyder kryptisk.

Er der i ansættelseskontrakten henvisning til en overenskomst el. lign.?
Mig bekendt er ejendomsfunktionærer oftest netop funktionæransatte.

Er konstruktionen et forsøg på at undtage ansættelsen fra
funktionærstatus hvis den rettelig hører hjemme der, kan det være et
problem for arbejdsgiver.

Fra : FLS

Dato : 13-07-10 04:48

On 13 Jul., 12:44, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
>
> Er konstruktionen et forsøg på at undtage ansættelsen fra
> funktionærstatus hvis den rettelig hører hjemme der, kan det være et

God pointe!

Vil lige undersøge den nærmere - det er klart, at hvis jobbet pr.
automatik hører ind under Funktionærloven, så er problemet løst...!

Så er der klare regler for begge parter.

VH - Flemming