Hvordan køber man den bedste kvalitet,
Fra : Otto

Dato : 12-07-10 19:44

Vi har købt landæg i en lang periode på Amager, men nu lukker
forretningen.
Jeg er på udkig efter et nyt sted at købe æg, men jeg synes ikke, at der
er så mange muligheder mere i Storkøbenhavn for at købe "landæg" og
andet fra den "sorte" vogn, men du har måske en adresse?
Men hvis jeg fremover vælger kun at købe æg i f.eks. Irma, hvilke æg
skal jeg så købe for at få størst friskhed og bedste kvalitet?
Der er en kæmpe prisforskel på æg, men har prisen noget med kvaliteten
at gøre?

Mvh. Otto

Fra : cykelsmeden

Dato : 13-07-10 10:07

Den 12-07-2010 20:43, Otto skrev:
> [...]
> skal jeg så købe for at få størst friskhed og bedste kvalitet?
> Der er en kæmpe prisforskel på æg, men har prisen noget med kvaliteten
der er stor forskel på æg!

Jeg har dog aldrig kunnet observere nogen sammenhæng med pris.
Det man betaler for er imho kun mentalt.

finn

Fra : Otto

Dato : 13-07-10 10:57

Ja, det er besynderligt, at man ikke også sælger på kvalitet.
Min søn bor i Sundby ved Nykøbing F, og i hans område har jeg mange
gange købt æg hos en større ægproducent, som ligger langs landevejen.
Det er ikke mit indtryk, at det er særlig økologisk producerede æg, men
æggene er friske og mange æg indeholder 2 æggeblommer.
Køber man æg i et supermarked er alle æg min. 8 dage gamle eller ældre
og meget anonyme.

Mvh. Otto

Fra : eljay

Dato : 13-07-10 13:24

Otto skrev:
> [...]
> skal jeg så købe for at få størst friskhed og bedste kvalitet?
> Der er en kæmpe prisforskel på æg, men har prisen noget med kvaliteten

Gå efter de økologiske. Bedste dyrevelfærd og mindste risiko for salmonella.

Mht. friskhed, så havde SuperBest på Fredriksberg før i tiden dagfriske
æg fra en mindre producent. Det har de desværre ikke længere. Det var
muligvis den gang de stadig hed ISO. Jeg synes der skete en forringelse
da SuperBest overtog dem, selvom det nu stadig er en af de bedre kæder
(lokale tilfælde af kødsvindel til trods).

Måske andre kender butikker i Københavnsområdet, der har helt friske æg?

/Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-07-10 19:55

eljay <nobody@nowhere.org> skrev i meddelelsen
4c3c5afb$0$24763$c3e8da3@news.astraweb.com:

> Gå efter de økologiske. Bedste dyrevelfærd og mindste risiko for
> salmonella.

Nej. Der er langt større risiko for salmonella i fritgående besætninger, så
du videreformidler en løgn, der ikke bliver sand af at blive fortalt igen og
igen.

Og nu vi taler om salmonella: Har du tallet for antal salmonellatilfælde i
f.eks. 2009?

Salmonella er stærkt opreklameret.

> [...]
> bedre kæder
> (lokale tilfælde af kødsvindel til trods).

Enig. ISO var god. SuperBest bliver bare dårligere og dårligere.

> Måske andre kender butikker i Københavnsområdet, der har helt friske
> æg?

Friske æg er langt fra at foretrække i mange sammenhænge. Emnet har været
diskuteret før i denne gruppe.

I mange lande opbevares æg *ikke* på køl, og i nogle lande kan man selv
vælge, om æggene skal være daggamle eller have "modnet" lidt mere. Og den
ene udgave anses ikke som bedre end den anden. Der er blot tale om to
forskellige produkter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : smiley

Dato : 13-07-10 21:28

On 13-07-2010 20:55, Jens Bruun wrote:
> [...]
> vælge, om æggene skal være daggamle eller have "modnet" lidt mere. Og den
> ene udgave anses ikke som bedre end den anden. Der er blot tale om to

Godt indl æg Jens. Jeg er enig. Damn. -max-

Fra : Martin Bak

Dato : 13-07-10 22:01

"smiley" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Godt indl æg Jens. Jeg er enig. Damn. -max-

Æg er sindssygt dyre. Især fra høns der har det rimeligt. Så derfor er jeg
glad for min høns, der går frit på grunden, selvom jeg må lede lidt efter
æggene, og regne ud hvor de de nu har lagt dem hver dag. (Jeg har mange
bygninger og menge steder hønsene kan finde på at lægge æg)
Men jeg foretrækker bestemt at æg jeg skal spise er så friske som muligt.
Helst dagsfriske. Til bagværk betyder det ikke så meget om de er lidt ældre.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Emil

Dato : 14-07-10 19:51

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>Men jeg foretrækker bestemt at æg jeg skal spise er så friske som muligt.
>Helst dagsfriske. Til bagværk betyder det ikke så meget om de er lidt ældre.

Nemlig! Det er helt tydeligt en bedre smag i helt friske blødkogte æg,
end i de æg der sælges i supermarkederne.

Hos min æggepusher er æggene datomærkede efter hvornår de er lagt. Her
er det altid de ugegamle æg der sælges først, da de fleste forbrugere
finder dem nemmere at pille.

Så der er altid æg fra samme dag til mig
Disse økologiske æg koster kr 1,50 uanset størrelse - og man vælger
selv.

m.v.h. Emil

Fra : eljay

Dato : 14-07-10 17:02

Jens Bruun skrev:
> [...]
> du videreformidler en løgn, der ikke bliver sand af at blive fortalt igen og

Det er muligt du har ret. Jeg fortæller jo bare hvad jeg har læst og
hørt. Men det er da rigtigt at der er mange myter indenfor
fødevareområdet, som er særdeles sejlivede, selvom de er blevet
modbevist mange gange. Det gør det jo ikke ligefrem lettere at være en
"almindelig" forbruger, der hovedsageligt får sin viden fra massemedierne.

> Og nu vi taler om salmonella: Har du tallet for antal salmonellatilfælde i
> f.eks. 2009?
>
> Salmonella er stærkt opreklameret.

Men salmonellaforgiftning kan jo være en alvorlig sag, så man kan jo
ligeså godt prøve at minimere risikoen ved at vælge de rigtige varer.
Hvis det ikke er økologiske æg, der giver mindst risiko, hvad er det
egentlig så?

[klip]
> Friske æg er langt fra at foretrække i mange sammenhænge. Emnet har været
> diskuteret før i denne gruppe.

Men er ikke nødvendigvis læst af alle. Men friske æg giver nu nogle
flotte spejlæg og pocherede ditto.

> [...]
> vælge, om æggene skal være daggamle eller have "modnet" lidt mere. Og den
> ene udgave anses ikke som bedre end den anden. Der er blot tale om to

Æg er jo i det hele taget en særdeles holdbar råvare, så det er sikkert
rigtigt at det ikke har den store betydning for kvaliteten, men derfor
kan man jo godt generelt gå efter de friskeste produkter. Bare sådan af
princip.

/Lars